بهترین پارک‌های ملی کنیا کدامند؟
معرفی 12 پارک ملی در کنیا

بهترین پارک‌های ملی کنیا کدامند؟

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

کشور کنیا به دلیل داشتن 24 پارک ملی، 6 پارک دریایی و 15 ذخیره‌گاه ملی در مرزهایش، به عنوان پایتخت حیات وحش جهان شناخته شده‌است.

تور کنیا

هربار که نام کنیا، این کشور آفریقای شرقی به زبان می‌آید، اولین چیزی که  هر دوستدار طبیعت به ذهنش می‌آید، حیات وحش بی‌نظیر آن است. این کشور علاوه بر طبیعت خاص و بی‌مثالش، از لحاظ قهوه نیز حرفی برای گفتن دارد. در مزارع قهوه آن شما می‌توانید میوه قهوه را از نزدیک دیده و حتی آن را بچینید. تجربه‌ای ناب و متفاوت که در کمتر جای جهان می‌توان آن را امتحان کرد.

در این قسمت ما در وبلاگ آرندتور تصمیم گرفته‌ایم در مورد بهترین پارک‌های ملی کنیا با شما صحبت کنیم و در این رابطه یک لیست 12 تایی از بهترین آنها را در اختیارتان قرار می‌دهیم. پس همراه ما باشید:

 

بهترین پارک‌های ملی کنیا

در این قسمت لیستی از بهترین پارک‌های ملی کنیا در اختیارتان قرار می‌دهیم تا در سفر به کنیا بتوانید برخی از آنها را از نزدیک بازدید کنید. این لیست 12 تایی عبارتند از:

1.    پارک ملی نایروبی (Nairobi National Park)

پارک ملی نایروبی در فاصله اندکی از پایتخت کنیا، نایروبی قرار دارد. این پارک با وجود وسعت محدودش، حیات وحش بسیار متنوع و گسترده‌ای دارد. از جمله مهم‌ترین حیوانات وحشی پارک ملی نایروبی عبارتند از بوفالو، کرگدن، گورخر و شیر. بهترین زمان سفر به پارک ملی نایروبی ماه جون تا سپتامبر و بهترین زمان برای مشاهده حیوانات سحر و یا غروب آفتاب است.

در پارک ملی نایروبی، بیش از 100 گونه پستاندار و 400 گونه پرنده زندگی می‌کند.

2.    پارک ملی آمبوسلی (Amboselli National Park)

پارک ملی آمبوسلی یکی از مکان‌های فوق‌العاده برای تماشای حیوانات، مخصوصا فیل‌های آفریقایی است. این پارک که یکی از پارک‌های ملی کنیاست، در جنوب این کشور و در مرز با تانزانیا قرار دارد. در این پارک شما می‌توانید شاهد منظره‌ برف‌ها و صخره‌ها روی  قله‌ی بلندترین کوه آفریقا، کلیمانجارو باشید.

پارک ملی آمبوسلی یک فضای فوق‌العاده برای تماشای گله‌های بزرگ فیل‌هاست که در علفزارهای این منطقه در حال خوردن گیاهان هستند. در باتلاق‌های این پارک شما اسبان آبی زیادی را مشاهده می‌کنید. از جمله حیوانات بومی دیگر این منطقه می‌توان به پلنگ، یوزپلنگ، بابون‌ها (گونه‌ای از میمون به نام baboons)، اسب‌های آبی، بوفالوها، زرافه‌ها و شیرها اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از پارک آمبوسلی، ماه‌های جولای تا سپتامبر و حتی ژانویه و فوریه است.

3.    پارک ملی ماسای مارا (Masai Mara National Park)

پارک ملی ماسای مارا، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر حیات وحش آفریقاست. در این پارک حدود 95 گونه پستاندار و 570 گونه پرنده زندگی می‌کنند. پارک ملی ماسای مارا، یکی از پارک‌های ملی کنیاست که در صورت خوش شانسی می‌توانید در این پارک، شاهد مهاجرت بزرگ آفریقا باشید که به صورت سالانه اتفاق می‌افتد

 1.5 میلیون حیوان در مهاجرت بزرگ آفریقا از خاکریزهای شیب‌دار رودخانه مارا وارد آب‌های منطقه می‌شوند، برخی از آنها مورد شکار تمساح‌ها و اسب‌های آبی رودخانه قرار می‌گیرند. البته این پایان ماجرا نیست، شیرهای گرسنه، آن سوی رودخانه منتظر آنها هستند تا شکارشان کنند.

در پارک ملی ماسایی مارا شما می‌توانید یوزپلنگ‌ها و پلنگ‌هایی که در معرض انقراض هستند را از نزدیک ببینید. البته پارک ماسای مارا در فاصله 270 کیلومتری از نایروبی قرار دارد و فاصله نایروبی از پارک حدود 4 تا 5 ساعت ماشین‌سواری است.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی ماسای مارا، ماه‌های جولای تا اکتبر است.

4.    پارک ملی سامبورو (Samburu National Park)

پارک ملی سامبورو یکی از پارک‌های ملی کنیاست که وسعتی برابر با 165 کیلومترمربع داشته و در فاصله‌ 350 کیلومتری از نایروبی قرار دارد. این پارک یکی از ذخیره‌گاه‌های ملی کنیاست. اما به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش کمتر مورد توجه و بازدید عموم قرار گرفته‌است.

مهم‌ترین جاذبه این پارک وجود نوعی خاص گورخر به نام (Equus grevyi) است که راه‌های آن باریک‌تر از گورخر عادی است. جثه‌ای این نوع گورخر که به گورخر گروی شهرت دارد، بزرگ‌تر از نوع گورخر معمولی است و شبیه اسب است. گورخر گروی یکی از نادرترین نوع گورخرهاست که به دلیل زیبایش بیشترش در معرض نابودی است.

پارک ملی سامبورو چون حصاری ندارد، در واقع یک ساوان باز است. حیوانات و پرندگان نادر که در معرض انقراض هستند، بیشتر در این منطقه زندگی می‌کنند. حیواناتی مثل گورخر گروی، غزال گردن دراز (Litocranius walleri) و اوریکس بیسا (Oryx beisa) که بزرگ‌ترین نوع غزال است، در این منطقه زندگی می‌کنند.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی سامبورو ماه‌های دسامبر، مارس، جولای تا اکتبر است.

5.    پارک ملی ساوو (Tsavo National Park)

یکی از قدیمی‌ترین پارک های ملی کنیا، پارک ملی ساوو است که به دلیل عبور راه آهن و جاده اصلی نایروبی به شهر مومباسا، یکی از شهرهای مهم کنیا به دو بخش ساوو غربی و شرقی تقسیم شده‌است. ساووی غربی مساحتی حدود 9 هزار کیلومتر داشته و تا مرز تانزانیا در جنوب ادامه دارد. ساووی غربی، در نزدیکی رود گالانه قرار دارد و آثاری از ساکنین قدیمی 1300 تا 6000 سال پیش در آن پیدا شده‌است.

در قرن 19 میلادی انگلیسی‌ها به منظور احداث راه آهن به این منطقه آمده و جمعیت زیادی از مردم را به بردگی گرفتند. حیات وحش این منطقه بسیار گسترده است. در ساووی غربی می‌توانید حیواناتی از جمله اسب آبی، گاومیش، فیل بیشه، پلنگ، شیر ماسای، کرگدن سیاه شرقی و.. را مشاهده کنید.

ساووی شرقی وسعتی برابر 12 هزار کیلومتر دارد. این پارک، حیات وحش بسیار غنی داشته و حیوانات ریز و درشت زیادی در آن زندگی می‌کنند، در این منطقه می‌توانید 5 حیوان مشهور آفریقا شیر، پلنگ، فیل، بوفالو کرگدن را از نزدیک مشاهده کنید.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی ساوو ماه‌های جون تا اکتبر، ژانویه و فوریه است.

6.    پارک ملی اَبردار (Aberdare National Park)

پارک ملی ابردار یکی از پارک‌های ملی کنیاست که در رشته کوه ابردار، سومین رشته کوه کنیا به ارتفاع 4000 متر قرار دارد. پوشش جنگلی این پارک به دلیل آنکه در دامنه قرار گرفته، سرسبز و استوایی است. این منطقه هوایی خنک و مه آلود دارد و دومین گله‌ی بزرگ از کرگدن‌های سیاه که در خطر انقراض هستند، در این پارک زندگی می‌کنند.

علاوه بر کرگدن سیاه شما در پارک ملی ابردار می‌توانید حیوانات مختلفی همچون فیل‌های آفریقایی، پلنگ سیاه که بسیار نادر است را مشاهده کنید. در ضمن اگر علاقه‌مند به پرندگان هستید، در این پارک ملی بیش از 250 گونه پرنده زندگی می‌کند.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی ابردره، ماه‌های جون تا سپتامبر، ژانویه و فوریه است.

7.    پارک ملی دریاچه ناکورو (Lake Nakuru National Park)

پارک ملی دریاچه ناکورو یکی از بهترین پارک‌های ملی کنیا برای تماشای پرنده‌نگری مخصوصا فلامینگوهاست. مهم‌ترین شهرت این پارک، رنگ صورتی آن است که به دلیل حضور فلامینگوها در آن اتفاق می‌افتد. دریاچه ناکورو که در دره بزرگ ریفت آفریقا و در نزدیکی شهر ناکورو واقع شده‌، توسط جنگل‌های کیا محاصره شده‌است. در کنار دریاچه این منطقه شما شاهد مناظر طبیعی بکر و حیات وحش متنوع هستید.

در این منطقه به جز فلامینگوها که به صورت ردیفی و منظم به صف می‌ایستند، حیوانات وحشی و 450 پرندگان دیگری وجود دارند که می‌توان به مرغ ماهی‌خوار، پلیکان، عقرب، کرگدن‌های سفید و سیاه، زرافه، شیر، پلنگ اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی دریاچه ناکورو ماه‌های جون تا مارس است.

8.    پارک ملی کوه کنیا (Mount Kenya National Park)

پارک ملی کوه کنیا به دلیل وجود کوه کنیا، دومین کوه مرتفع آفریقا به این نام شهرت دارد. هرچه از این کوه بالاتر می‌روید، شاهد مناظر دیدنی‌تری خواهید بود. قله کنیا به ارتفاع 5199 متر در بخش شرقی دره ریفت واقع شده و بلندترین قله مرتفع در کنیاست.

این کوه در واقع یک آتشفشان خاموش باستانی است که حدود 3.1-2.6 میلیون سال پیش فعال بوده‌است. در این منطقه 12 یخچال وجود دارد که همگی به سرعت در حال عقب نشینی هستند. پارک ملی کوه کنیا در سال 1997 میلادی به عنوان میراث جهانی از سوی یونسکو انتخاب شد. در این منطقه شما شاهد انواع حیوانات در حال انقراض و بیش از 130 گونه پرنده هستید.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی کنیا، ماه‌های دسامبر تا مارس است.

9.    پارک ملی دروازه جهنم (Hell’s Gate National Park)

پارک ملی دروازه جهنم نیز یکی از پارک‌های ملی کنیاست که در میان دره بزرگ ریفت قرار دارد و قدمت آن به ماقبل تاریخی زمانیکه انسان‌ها در این دره زندگی می‌کردند، بر می‌گردد. این منطقه به دلیل صخره‌های بلند، تنگه‌های پرآب، آتشفشان‌های پوشیده شده در کف و... یکی از جاذبه‌های جذاب گردشگری کنیاست.

در پارک دروازه جهنم، دو آتشفشان منقرض شده به نام‌های (Hobley) و (Olkaria) وجود دارد. سه منطقه کمپینگ و مرکز فرهنگی ماسایی در این پارک ملی قرار دارد. شما شما می‌توانید در این منطقه به دوچرخه سواری بپردازید و از 3 نیروگاه «ژئوترمال» در Olkaria دیدن کنید.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی دروازه جهنم ماه‌های جون تا مارس است.

10.پارک ملی دریایی مالیندی (Malindi Marine National Park)

یکی دیگر از انواع پارک‌های ملی کنیا، پارک دریایی است. پارک ملی دریایی مالیندی یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های دریایی آفریقاست که در 118 کیلومتری شهر مومباسا قرار دارد. همانطور که از نام این پارک ملی پیداست در سواحل مالیندی کنیا قرار دارد و جزء مناطق حفاظت شده در سواحل اقیانوس هند است.

در پارک ملی دریایی مالیندی شما می‌توانید تفریحات محتلف همچون پرنده‌نگری، غواصی، ماهیگیری، حمام آفتاب و... داشته باشید و از فضای پیرامونتان حسابی لذت ببرید.

11.کوه پارک ملی لانگونت (Mount Longonot)

کوه لانگونت یک آتشفشان خاموش است که در جنوب شرقی دریاچه نایواشا در دره بزرگ ریفت آفریقا قرار دارد. آخرین باری که این کوه آتشفشان کرده به دهه 1860 میلادی بر می‌گردد. این پارک شیب زیادی دارد و اگر اهل طبیعت‌گردی و ورزش هستید، این منطقه یک انتخاب مناسب برای شماست. در این پارک ممکن است، حیواناتی همچون شیر، بوفالو یا گورخر را ببینید.

بهترین زمان سفر به کوه پارک ملی لاگونت، ماه‌های ژانویه تا آوریل و یا ماه‌های سپتامبر تا دسامبر است.

12. ذخیره گاه شیمبا هیلز (Shimba Hills National Reserve)

ذخیره گاه شیمبا هیلز، یکی از ذخیره‌گاه‌های ملی کوچک در 33 کیلومتری از شهر مومباسا کنیاست. پوشش گیاهی این منطقه، شامل جنگل‌های بارانی ساحلی، جنگل‌ها و علفزارهاست. دلیل شهرت ذخیره‌گاه شیمبا هیلز، تنوع زیستی فراوان آن، وجود گونه‌های نادر گیاهانی همچون ارکیده است.

در این منطقه بیش از 50 درصد از 159 گیاه کمیاب و پرندگان و پروانه‌های مهم و نادر کنیا وجود دارند. این ذخیره‌گاه تنها مکان در کنیاست که شما می‌توانید (Sable Antelope) را از نزدیک مشاهده کنید.

در این ذخیره‌گاه حدود 700 فیل زندگی می‌کنند که تعدادشان برای این منطقه زیاد بوده و موجب آسیب به پوشش گیاهی و حتی گونه‌های نایاب و در معرض خظر این منطقه شده‌است. در سال 2005 بیش از 15 فیل را به پارک ملی ساوو منتقل کردند که در زمان خود به عنوان " بزرگ‌ترین انتقال حیوانات از زمان کشتی نوح تا کنون" از آن نام بردند. با انتقال این تعداد فیل، همچنان این مشکل در این منطقه وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از ذخیره‌گاه شیمبا هیلز، ماه‌های جون تا آگوست است.

سخن آخر

حال که با 12 جاذبه‌های گردشگری کنیا آشنا شدید، بهتر است در اولین تعطیلات، خود را برای سفری جذاب به کنیا آماده کنید. سفر به کنیا با تور آرندتور به شما کمک می‌کند تا خاطره‌ای هیجان‌انگیز و به یادماندنی در ذهن‌تان داشته باشید. کافی است در تور کنیا ما ثبت نام کنید تا همکاران ما مقدمات سفری دلچسب و فراموش نشدنی را برای شما فراهم سازند.



1400/12/02 | کد مطلب: 1352
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1352
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.