پارک ملی ماسایی‌ مارا، زمینی به قدمت 600 میلیون سال!
معرفی منطقه حفاظت شده ملی ماسایی مارا

پارک ملی ماسایی‌ مارا، زمینی به قدمت 600 میلیون سال!

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

پارک ملی ماسایی مارا یکی از عجایب هشت‌گانه جهان است. در این پارک شما شاهد دشت‌‌های بی‌‌پایان، مناظر خیره‌کننده و حیات وحش متنوع هستید.

تور کنیا

اگر طبیعت‌گرد یا جهانگرد باشید، یکی از رویاهای شما سفر به حیات وحش و بازدید ازحیواناتی همچون شیر، فیل و.. است. شما در سفر به کنیا می‌توانید سوار یک جیپ شده و در آسمان آبی پارک ملی ماسایی مارا، این تجربه را از نزدیک لمس و احساس کنید.

پارک ماسایی مارا به ذخیره گاه ماسایی مارا نیز شهرت دارد. این پارک به دلیل وجود شیرهای معروف به شیر ماسای، پلنگ آفریقایی و یوزپلنگ تانزانیا در جهان شهرت دارد. در سفر به کنیا و بازدید از ماسایی مارا، شما حداقل می‌توانید 2 یا 3 حیوان از 5 حیوان بزرگ آفریقا را ببینید.

ما در وبلاگ آرندتور تصمیم گرفته‌ایم در یک مقاله جامع در مورد پارک ملی ماسایی‌ مارا، تاریخ تأسیس آن، حیواناتی که در آن زندگی می‌کنند، پوشش گیاهی، قبیله ماسایی و... با شما صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.

 

خاک پارک ملی ماسایی مارا چقدر قدمت دارد؟

پارک ملی ماسایی مارا در حوضه دریاچه بزرگ ویکتوریا واقع شده و از سنگ‌های آذرین تشکیل شده‌است. قدمت این خاک به دوران کامبرین و حتی پیش از کامبرین بر می‌گردد. این زمین قدمتی حدود 600 میلیون سال دارد.

 

چرا باید به بازدید از پارک ملی ماسایی مارا رفت؟

پارک ملی ماسایی مارا یکی از قطب‌های مهم سافاری آفریقاست. این پارک با پارک ملی « سرنگتی » که در تانزانیا واقع شده، به نوعی همجوار است و متنوع‌ترین، باورنکردنی‌ترین و دیدنی‌ترین اکوسیستم‌های آفریقا و حتی می‌توان به جرأت گفت، برترین اکوسیستم بزرگ سافاری را تشکیل می‌دهند.

اگر خوش شانس باشید و در زمان مناسب به کنیا سفر کرده باشید، «اواسط تیرماه تا مهرماه» می‌توانید مهم‌ترین اتفاقی که در این پارک رخ می‌دهد، مهاجرت بزرگ آفریقا را از نزدیک مشاهده کنید. در این مهاجرت بزرگ 1.5 میلیون حیوان در یک حرکت سالانه از دشت‌های سرنگتی به سمت پارک ملی ماسایی مارا حرکت می کنند.

در سرتاسر ساوانای پارک ماسایی مارا شما شاهد حیوانات گوناگون از جمله گونه‌های مختلف پرندگان، گربه‌سانان، زرافه، آهو و همچنین بوفالوهای وحشی و... هستید که در مهاجرت بزرگ از رودخانه مارا در حال عبور هستند. رودخانه مارا به رودخانه مرگ شهرت دارد و تعدادی زیادی از حیوانات در حین گذر از آن در دام کوروکودیل‌ها و اسبان آبی آن می‌افتند.

در رودخانه مارا تعداد بی‌شماری اسب آبی نیز علاوه بر کروکودیل‌ها وجود دارد.

پارک ملی ماسایی مارا به دلیل حیات وحش غنی آن که شامل پستانداران، پرندگان و گونه‌های نادر حیات وحش است، شهرتی جهانی دارد.

در پارک ملی ماسایی‌ مارا می‌توانید گونه‌های مختلف حیوانات همچون شیر، پلنگ، یوزپلنگ، بوفالو، فیل و کرگدن، زرافه را ببینید. همانطور که می‌دانید یکی از حیواناتی که نسلشان در معرض تهدید است، کرگدن‌ها هستند. در پارک ملی ماسایی مارا طبق سرشماری که در سال 2000 انجام شد، تعداد آنها را حدود 40 عدد برآورد کرده‌‌اند.

در ماسایی مارا شما می‌توانید اسب آبی و چیتا نیز ببینید، متأسفانه نسل چیتا در معرض تهدید است. علاوه‌براین حدود 450 گونه پرنده از گنجشک تا عقاب در این منطقه وجود دارند.

به جرات می‌توان ادعا کرد اگر از طرفداران حیات وحش هستید، هیچ جای بهتری در جهان برای دیدن آنچه در پارک ملی ماسایی مارا و سرنگتی هست، وجود ندارد.

در پارک ملی ماسایی مارا چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

به غیر از ذخیره‌گاه ملی ماسایی مارا که بخشی از اکوسیستم مارای بزرگ را تشکیل می‌دهد، در این منطقه چندین مزرعه و تعداد زیادی روستای قبیله ماسایی و... وجود دارد. در این قسمت به کارهایی که در پارک می‌توان انجام داد، می‌پردازیم:

 

  • بازدید از خانه های قبیله ماسایی

قبیله ماسایی یکی از شناخته‌ترین قبایل کنیا هستند که در بازدید از پارک ماسایی مارا می‌توان به سراغ آنها رفت. حرفه‌ی اصلی این افراد دامداری است و به صورت نیمه عشایر زندگی می‌کنند. در بازدید از این منطقه با رسوم قبیله ماسایی آشنا می‌شوید.

بازدید از روستاها و خانه‌های قبیله ماسایی یکی از کارهای جذاب است که سفر را برای شما خاطره‌انگیزتر می‌کند. اغلب کسانی که برای راهنمایان مسیر انتخاب می‌شوند از افراد قبیله هستند. این افراد مهارت زیادی در ردیابی حیوانات در حیات وحش دارند و اطلاعات بسیار خوبی در زمینه اکوسیستم، حیوانات و... منطقه دارند که در سفر به پارک ملی ماسایی مارا با آنها آشنا می‌شوید. به منظور آشنایی بیشتر شما با فرهنگ ماسایی، شما را با 5 حقیقت در مورد این قبیله آشنا می‌سازیم:

 

  1. مردم قبیله ماسایی به گاوها و بزهای خود بسیار اهمیت می‌دهند و هرکه گاو و بز بیشتری داشته باشد، ثروتمندتر است.
  2. قبیله ماسایی در برخورد با محیط زیست و محیط پیراونشان رفتاری بسیار هم ساز با محیط زیست دارند. این قبیله قرن‌هاست که گله‌هایشان را در سرتار دره ریفت بدون آسیب رساندن به اکوسیستم جابه‌جا می‌کنند.
  3. شکار شیر یکی از آیین سنتی ماسایی است که دیگر انجام نمی‌شود. از آنجا که شکار شیر غیرقانونی است، در صورتی امکان شکار وجود دارد که به شیر به گله‌شان حمله کرده باشد.
  4. لباس اقوام ماسایی بسیار متفاوت و زیباست. ماسایی‌ها به زیبایی ظاهرشان بسیار اهمیت می‌دهند. این افراد نه تنها از لحاظ بدنی بسیار آراسته هستند بلکه لباس‌های خاص و منحصر به فردی نیز دارند. به گونه‌ای که برخی از طراحان مد، از پارچه‌ی لباس‌های ماسایی و جواهراتشان ایده برای طراحی لباس‌هایشان ایده می‌گیرند.
  5. یکی دیگر از ویژگی‌های قبیله، رقص ماسایی‌هاست. یکی از مشهورترین رقص قبیله ماسایی، «رقص آدامو» یا رقص پرش است. در این رقص مردان ماسایی با هم به صورت هماهنگ آواز می‌خوانند و به نوبت چند بار به صورت مستقیم به بالا می‌پرند. در این رقص جوانی که بیشتر از بقیه بپرد و صدایی پرانرژی‌تر داشته باشد، در نظر زنان جذاب‌تر است.

توریست‌های که به بازدید از قبیله ماسای می‌ایند، اغلب وسوسه شده و همراه مردان جوان رقص آدامو را انجام می‌دهند. تعداد بسیار کمی از آنها می‌تواننذ به اندازه مردان جوان قبیله بپرند. مردان قبیله ماسای از کودکی این پرش را تمرین کرده‌اند.

  • سافاری با بالون هوای گرم

یکی دیگر از تفریحاتی که در پارک ملی ماسایی مارا می‌توانید داشته باشید، سافاری با بالون هوای گرم است. سافاری با بالون، اوایل سحر انجام می‌شود و در این سفر یک ساعته شما بازدید از پارک ماسایی مارا را در سطحی متفاوت تجربه خواهید کرد. منظره‌ای که در حین بالون سواری در پیش روی چشمان شماست، ترکیبی است از جنگل‌های سرسبز، دشت‌های وسیع و رودخانه‌های متعدد، حیات وحش متنوع و منظره‌ای زیبا از طلوع آفتابی که رنگ زیبایش تمام آسمان پیش روی شما را رنگی کرده‌است. تجربه‌ی منحصر به فردی است که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.

اگر در زمان مهاجرت بزرگ آفریقا تجربه سافاری با بالون را داشته باشید، شما می‌توانید از زاویه‌ی دیگری شاهد این مهاجرت باشید.

سخن آخر

پارک ملی ماسایی مارا یکی از پارک‌های مشهور و مهم کشور کنیاست که سالانه حدود 300 هزار گردشگر از این پارک دیدن می‌کنند. چنانچه شما نیز قصد بازدید از این ذخیره‌گاه جهانی دارید، می‌توانید در سفر به کنیا همراه ما باشید. کافی است در تور کنیا آرندتور ثبت نام کنید، تا همکاران ما برای انجام بقیه کارهای سفر همراه شما باشند و یک خاطره به یادماندنی برای شما ساخته شود.

چنانچه در معرفی جاذبه‌های دیدنی پارک ماسایی مارا، نکته‌ای از قلم افتاده است، می‌توانید در قسمت نظرات و پیشنهادات با ما نظرتان را به اشتراک بسپارید.



1400/12/16 | کد مطلب: 1360
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1360
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.