معرفی 16 نوشیدنی، دسر و غذاهای سنتی کنیا
بهترین غذاهای کنیا

معرفی 16 نوشیدنی، دسر و غذاهای سنتی کنیا

شما هم امتیاز بدهید!

می‌دانستید، کشور کنیا نزدیک به 50 قبیله مختلف دارد که هرکدام غذاهای خاص خودشان را دارند؟ تنوع غذاهای کنیا نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کشور است.

تور کنیا

در کشور کنیا علاوه بر جاذبه‌های متنوع حیات وحش و پارک‌های ملی آن کافی است، سری به بازارهای این کشور مخصوصا در شهر نایروبی، پایتخت و یکی از شهرهای مهم کنیا بزنید تا از بوی ادویه و طعم غذاهای محلی کنیا سرمست شوید. همانطور که اشاره شد، این کشور به دلیل وجود قبایل متنوعش، دارای غذاهای سنتی گوناگونی است که هرکدام از آنها به قومیت و سنت خاص خود اشاره می‌کند

ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم، ضمن معرفی برخی از غذاهای معروف کنیا شما را با فرهنگ غذایی این گشور بیشتر آشنا سازیم. پس همراه ما باشید تا با غذاهای محلی کنیا آشنا شوید.

 

مهم‌ترین ویژگی بارز غذاهای کنیا

مهم‌ترین ویژگی غذاهای کنیا، تنوع آنها، روش تهیه سریع‌شان و استفاده از مواد غذایی تازه است. کنیایی‌ها در هنگام شکار، هیچ بخش حیوان را دور نمی‌ریزند و از همه اجزای آن استفاده می‌کنند. در کشور کنیا از سبزیجات مختلف همچون اسفناج، کلم پیچ، کلم، گوجه‌فرنگی، لوبیا، سیب‌زمینی، آواکادو و...به وفور استفاده می‌شود. البته به غیر از سبزیجات که نقش مهمی در غذاهای کنیا دارد، میوه‌هایی همچون انبه، پرتقال، آناناس، پاپایا و گلابی نیز بسیار ارزان بوده و در تمام فصول قابل دسترس هستند.

در غذاهای محلی کنیا، سهم هیدرات کربن بسیار جدی است و مردم این کشور از برنج، آرد ذرت، گندم و ارزن در تهیه غذا به دفعات استفاده می‌کنند. مردم کنیا بسیار گوشتخوار هستند و در مهمانی‌ها و جشن‌هایشان، انواع گوشت مخصوصا گوشت گاو و بز استفاده می‌کنند.

غذاهای کنیا ترکیبی از غذاهای کشورهای مختلف و قبایل گوناگون این کشور است. ذائقه مردم این کشور به دلیل اینکه این کشور مدتی مستعمره کشورهای مختلف بوده ترکیبی از غذاهای هندویی، پاکستانی، عربی و... است.

بهترین غذاهای کنیا

زنجیره غذایی مردم کنیا آنقدر کارآمد و متنوع است که در اغلب ورزش‌های سرعتی و قدرتی همچون دومیدانی، نفرات اول اهل این کشور هستند. به نظر شما آنها چه غذاهایی می‌خورند که اینقدر توانمند هستند؟ با ما همراه باشید تا با برخی از بهترین غذاهای کنیا آشنا شوید:

1.    اوگالی (Ugali)

اوگالی یکی از غذاهای سنتی کنیاست که در منوی هر رستوران کنیایی می‌توان آن را مشاهد کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کنیا، این غذا را امتحان کنید. چشیدن اوگالی کنیا مثل این است که شما برای اولین بار به کشور فرانسه سفر کنید، اما به بازدید از برج ایفل نروید.

اوگالی سرشار از آهن بوده و طعم بسیار لذیذی دارد. «باراک اوباما»، رئیس جمهور سابق کشور آمریکا در سفر رسمی به کنیا با علاقه اوگالی را امتحان کرد و از طعم لذیذش بسیار خوشش آمد. این غذا از مخلوط آرد ذرت سفید با آب داغ روی حرارت به دست می‌آید.

اوگالی یکی از غذاهای محلی کنیاست که طعم بسیار لذیذی دارد. کشور کنیا در کنار حیات وحش بی‌نظیرش؛ غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد که اوگالی یکی از آنهاست.

2.    کاچومبری (Kachumbari)

کاچومبری یکی از خوشمزه‌ترین سالادهای کنیا در فصل تابستان است که از برش‌های نازک گوجه فرنگی، پیاز، فلفل سبز و قرمز، آب لیمو و گشنیز تهیه می‌شود. این سالاد را با اغلب غذاهای کبایی کنیا سرو می‌کنند. البته چنانچه گیاه‌خوار هستید؛ می‌توانید کاچومباری را به عنوان یک وعده غذای اصلی نوش جان کنید. یادتان باشد، این سالاد طعم تندی دارد. بنابراین اگر از آن دسته افراد هستید که غذا یا سالادهای تند را دوست ندارند، سراغ این غذا نروید.

3.    سوکاما ویکی (Sukuma Wiki)

سوکاما ویکی گیاهی با برگ‌های سبز است که اغلب افراد برگ آن را با برگ کلم اشتباه می‌گیرند. می‌توان اوگالی را با این غذا خورد. برگ‌های سبز Sukuma Wiki، را به صورت ورقه‌های باریک می‌برند و همراه گوجه‌فرنگی و پیاز خرد شده تفت می‌دهند. این غذا قیمت چندانی نداشته و در تمام ماه‌های سال قابل استفاده است.

سوکاما ویکی یکی دیگر از غذاهای محلی کنیاست که قیمت مناسبی داشته و به عنوان دومین غذای رایج این کشور از آن نام می‌برند. این غذا برخلاف قیمت ارزانش، بسیار مقوی است.

4.    موتارا (Mutura)

موتارا نوعی سوسیس و یکی از غذاهای کنیاست که از خون و گوشت تازه تهیه می‌شود. درون روده بزرگ گاو یا بز را ابتدا تمیز کرده سپس با ترکیبات گوشت تکه تکه شده، خون، ادویه‌های مخصوص همچون زنجبیل، پیازچه، سیر، فلفل قرمز و سبز آن را پر کرده و سپس کباب می‌کنند.

5.    گیتری (Githeri)

گیتری یک غذای ساده و مقوی کنیاست که به جامعه (Kikuyu) این کشور آفریقای شرقی نسبت داده شده‌است. اغلب مردمان کارگر به دلیل قیمت ارزان این غذا آن را به عنوان نهار کلاسیک‌شان نوش جان می‌کنند. در طبخ Githeri ذرت و لویبا را آب پز و سپس سرخ می‌کنند. این غذا با برنج یا چیپاتیس سرو می‌شود و یکی از غذاهای محلی کنیاست که طبخ آن نیز بسیار آسان است.

در کشور کنیا از ذرت سفید  و لوبیا برای پرداخت دستمزد کشاورزان نیز استفاده می کنند. لذا این غذا قیمت بسیار مناسبی داشته و اغلب کارگران کنیایی از آن به عنوان نهار کلاسیک یاد می کنند.

6.    نیاماکوما (Nyama Choma)

نیاماکوما یکی دیگر از غذاهای کشور کنیاست که در زبان سواحیلی به معنای گوشت کبابی است. این غذا را از کباب کردن گوشت بز یا گاو تهیه می‌کنند. قدمت Nyama Choma به مردم ماسایی مارا بر می‌گردد. این غذا را اغلب با اوگالی و سالاد کاچومبری سرو می‌کنند. نمک و فلفل تنها چاشنی‌هایی هستند که در طبخ نیاماکوما استفاده می‌شود.

یکی از رستوران‌های بسیار مشهور کنیا و شهر نایروبی (Carnivore) است که در این رستوران علاوه بر تست نیاماکوما، می‌توانید غذاهای شکاری (Wildlife game meat) همچون گوشت کروکودیل، شترمرغ و... امتحان کنید. به یاد داشته باشید، غذاهای شکاری به ندرت در آشپزخانه‌های کنیا طبخ می‌شود. بنابراین در سفر به کنیا توصیه می‌شود، سری به این رستوران زده و غذاهای متفاوت آن را امتحان کنید.

نیاماکوما، یکی از غذاهای سنتی کنیاست که آن را با دست می‌خورند. فقط به یاد داشته باشید، قبل از غذا دستانتان را به صورت کامل بشویید.

7.    موکیمو (Mukimo)

یکی از غذاهای کنیا که در نایروبی می‌توانید آن را امتحان کنید، موکیمو است. این غذا را به مردم کیکویو نسبت داده‌اند و گفته می‌شود پیشینه این غذا به جوامع ابتدایی که در رشته کوه کنیا زندگی می‌کردند، بر می‌گردد. مواد تشکیل دهنده این غذا پوره سیب زمینی، ذرت، برگ کدو تنبل، نخود فرنگی و اسفناج است.

8.    ماندازی (Mandazi)

ماندازی در واقع دونات‌های آفریقایی است که قدمت آن به سواحل سواحیلی بر می‌گردد. اغلب مردم کنیا این دونات‌های بسیار خوشمزه را با یک فنجان چای یا قهوه در صبح نوش جان می‌کنند. طبخ Mandazi، این شیرینی خوشمزه بسیار راحت است. آن را با شیر نارگیل شیرین و هل دم کرده تهیه کرده و رویش پودر شکر می‌ریزند.

ماندازی یک میان وعده شیرین و ترد در آفریقای شرقی است که از شیرنارگیل، هل دم کرده و پودر شکر تهیه می‌شود.

9.    سمبوسه (Samosas)

سمبوسه یک میان وعده محبوب است که در اکثر کشورهای آفریقایی و خاورمیانه به وفور از آن استفاده می‌کنند. Samosas، این میان وعده‌ی شیرین، از سیب زمینی ادویه‌دار، پیاز، نخود، مرغ یا گوشت تهیه شده‌ و به شکل مثلث یا مخروط و... به مشتریان ارائه می‌شود.

10.پیلائو (Pilau)

بخش اعظمی از غذاهای محلی کنیا، الهام گرفته از غذاهای هندی است. در قرن 19 زمانیکه کشور کنیا مستعمره انگلستان بود، به منظور ساخت ریل راه آهن کارگران هندی زیادی به کنیا مهاجرت کردند. نتیجه‌ی این مهاجرت، تهیه غذاهای جدیدی بود که با الهام از غذاهای هندی اما به سبک کنیایی ساخته شد.

یکی از غذاهای سنتی کنیا که با الهام از غذاهای هندی در میان مردم این کشور رایج شد، پیلائو است. این غذا در میان مردم کنیا بسیار محبوب بوده و با ادویه‌هایی همچون زیره، دارچین، هل و میخک طبخ می‌شود.

پیلائو، یک برنج سنتی و معطر است که با الهام از غذاهای هندی تهیه می‌شود. این برنج بسیار خوشمزه را با گوشت گاو یا مرغ تهیه می‌کنند.

11.ماکای یا ذرت کبابی (Makai)

یکی از میان وعده‌های کنیا، ذرت کبابی است که قیمت به صرفه‌ای دارد. برای تهیه ماکای، ذرت را روی ذغال کباب می‌کنند و پس از آماده شدن به آن چاشنی‌هایی مختلف همچون نمک، فلفل قرمز و آبلیمو می‌زنند.

12.ماتوکه (Matoke)

اگر عاشق موز هستید، توصیه می‌شود؛ ماتوکه یکی از غذاهای محلی کنیا را که با موزه تهیه می‌شود، حتما امتحان کنید. این غذا از بهترین موز‌های کوهستانی آفریقای شرقی تهیه می‌شود. Matoke از ترکیب موزهای سرخ شده به همراه خورش گوشت گاو تهیه می‌شود.

این غذا همانطور که اشاره شد، از غذاهای سنتی کنیاست که در اصل متعلق به مردم (Kisii) است که در بخش غربی کنیا زندگی می‌کنند.

ماتوکه یکی از غذاهای سنتی کنیاست که در طبخ آن از نوع مخصوصی موز استفاده می‌شود.

13.چاپاتی (Chapati)

چاپاتی در واقع نانی محلی است که از کشور هند به این سرزمین آورده شده‌است. این غذای محلی از آرد گندم، آب و روغن زیتون تهیه می‌شود. Chapati به دلیل آنکه هضم غذا را راحت‌تر می‌کند، با خورش سرو می‌‌شود.

14.برنج (Wali wa Nazi)

برنج Wali wa Nazi نوعی خاص برنج طبخ شده در کنیاست که سبک تهیه آن از مردم سواحیلی گرفته شده و با آب نارگیل طبیعی تهیه می‌شود. Wali wa Nazi طعمی بهشتی دارد و بسیار خوشمزه است. در این نوع برنج علاوه بر استفاده از آب نارگیل، خود نارگیل را نیز با رنده سنتی به نام «مبوزی» رنده کرده و داخل برنج می‌ریزند.

Wali wa Nazi یکی از غذاهای محلی کنیا متعلق به سواحیلی است و در سواحل اقیانوس هند آفریقا، به ویژه در زنگبار، لامو، مالیندی و مومباسا آن را به وفور می‌پزند.

15.مرغ کبابی (Grilled Chicken)

اگر به کنیا سفر کردید، یکی از غذاهایی که توصیه می‌کنیم، امتحان کنید مرغ کبابی است.  Grilled Chicken kenya یکی از غذاهای معروف کنیاست که خود مردم نیز عاشق طعم تند آن هستند.

16. چای ماسالا (Masala Chai)

ما در این مقاله شما را با انواع پیش غذا، سالاد، شیرینی و غذاهای گیاهی و کبابی کنیا آشنا کردیم. حال وقت آن رسیده که شما را با انواع نوشیدنی‌های کنیا، همچون چای کنیا نیز آشنا سازیم.

چای کنیایی در سرتاسر جهان بسیار معروف است. این چایی با ترکیب هل و زنجبیل، شیر و شکر طعمی فراتر از چای معمولی دارد. البته در کنار چای ماسالای این منطقه که طعم بی‌نظیری دارد، قهوه‌های کنیا نیز بسیار مشهور هستند. در سفر به کنیا در کنار بازدید از پارک‌های ملی آن و تجربه سافاری می‌توانید به بازدید از مزارع قهوه این کشور بروید و به چیدن قهوه و نوشیدن یک فنجان قهوه تازه خود را مهمان کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با فرهنگ غذاهای کنیا آشنا سازیم. همانطور که متوجه شده‌اید؛ در این کشور تنوع غذایی بسیار بالایی وجود دارد و افراد با سلایق مختلف گوشتخوار، گیاهخوار و... می‌توانند غذاهای مورد علاقه خودشان را پیدا کنند. در این قسمت ما تنها به بخش کوچکی از غذاهای سنتی کنیا اشاره کردیم. در سفر به کنیا قطعا نمی‌توانید تمامی غذاهای اشاره شده را امتحان کنید. اما توصیه می‌کنیم حداقل بخش عمده‌ای از آنها را امتحان کنید. چنانچه قصد سفر به کنیا دارید، می‌توانید با تور کنیا آرندتور همراه ما شده و سفری جذاب را طی کنید.



1400/12/08 | کد مطلب: 1357
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1357
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.