معرفی غذاهای محلی و خوشمزه کرمانشاه

از غذاهای محلی کرمانشاه، هندوستان ایران چه می‌دانید؟

شما هم امتیاز بدهید!

به استان کرمانشاه به دلیل تنوع قومیت هندوستان ایران می‌گویند، این استان غذاهای گوناگون با نام و طعم‌های مختلف دارد. آیا این غذاها را می‌شناسید؟

تور ایلام، کرمانشاه و بیستون

استان کرمانشاه به دلیل داشتن 3000 اثر تاریخی یک سرزمین شگفت‌انگیز، برای ایرانگردی است. در این منطقه می‌توانید از آثار تاریخی متعدد، همچون طاق بستان، کتیبه بیستون، تکیه معاون الملک و... بازدید کنید.

در کرمانشاه بیش از 80 نوع غذا و خوراک، 11 نوع نان، 20 نوع شیرینی و میان وعده خوشمزه وجود دارد که در سفر به این استان می‌توانید از طعم و مزه آنها لذت ببرید.

ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم تا شما را با انواع غذاهای محلی کرمانشاه در این مقاله آشنا سازیم. پس همراه ما باشید.

 

غذاهای محلی کرمانشاه چیست؟

  • غذای محلی کرمانشاه، دنده کباب

مگر می‌شود به کرمانشاه سفر کنید و طعم لذیذ دنده کباب آن را نچشید؟ دنده کباب یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه است که از نظر ظاهر و طعم، بسیار شبیه شیشلیک مشهدی‌هاست. برای طبخ این غذا، از دنده‌ی گوسفند، زعفران و ادویه مخصوص استفاده می‌کنند. بهترین و مرغوب‌ترین دنده کباب کرمانشاه را می‌توانید در اطراف طاق بستان میل کنید.

دنده کباب، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی کرمانشاه است که طعم لذیذ آن، به شدت وابسته به نوع گوشت گوسفند است.

  • غذای محلی کرمانشاه، خورش خلال

خورش خلال یکی از غذای محلی کرمانشاه است که در مجلاس رسمی آن را می پزند. خورش خلال با گوشت گوسفند، روغن (روغن کرمانشاهی)، گلاب، خلال بادام، زرشک، رب گوجه فرنگی و ادویه پخته می‌شود.

 

خورش خلال، مهم‌ترین و مشهورترین غذای محلی کرمانشاه است که در سراسر ایران، آن را به عنوان خورش کرمانشاه می‌شناشند.

  • غذای محلی کرمانشاه، کوکوی پاغازه

گیاه پاغازه، یک سبزی محلی است که خواص دارویی متنوعی دارد و آن را به شیوه‌های مختلف طبخ می‌کنند. یکی از خوراک‌های خوشمزه که با پاغازه تهیه می‌شود، کوکوی پاغازه است. این غذا شبیه کوکوسبزی است و برای رفع مشکلات گوارشی و التهابات روده استفاده می‌شود. پاغازه در فصل بهار می‌روید و این غذای گیاهی را کرمانشاهیان در فصل بهار، زیاد مصرف می‌کنند.

کوکوی پاغازه از مخلوط تخم مرغ، سیر، ادویه‌های معطر، سبزی خورد شده پاغازه تهیه شده و با نان سرو می‌گردد.

  • غذای محلی کرمانشاه، خوراک کدو حلوایی

خوراک کدو حلوایی یک غذای متفاوت با دیگر غذاهای ایرانی است. در این خوراک از گوشت گوسفند، عصاره قلم، تکه‌های خرد شده کدوحلوایی و آبغوره استفاده می‌کنند.

 

  • غذای محلی کرمانشاه، آش عباسعلی

کرمانشاهیان، به دلیل سردی هوا در فصل زمستان، انواع متنوعی آش می‌پزند. یکی از مشهورترین آنها که در چندین جشنواره نیز رتبه‌ی اول غذاهای محلی را به خود اختصاص داده، آش عباسعلی است.

قدمت این آش، به دوران پهلوی اول و ممنوعیت عزداری و اجرای مراسم مذهبی بر می‌گردد. فردی به نام عباسعلی، در مساجد آشی را بین مردم پخش می‌کند که به آن آش عباسعلی می‌گویند این آش از حبوبات (نخود، لوبیا، عدش و پوره گندم) تهیه شده و سبزیجات معطر مختلف، ادویه‌جات و روغن کرمانشاهی به آن افزوده می‌شود.

آش عباسعلی در ماه رمضان تهیه و به فروش می‌رسد.

  • غذای محلی کرمانشاه، آش سورانه

در فصل بهار، گیاهی شبیه تره در اطراف کرمانشاه می‌روید که به آن «سورون» می‌گویند. مواد اولیه آش سورانه، گیاه سورون است. در کنار سورون، گوشت چرخ کرده، روغن زیتون، شکر، رب انار و پیاز را مخلوط می‌کنندو آش خوشمزه سورانه، آماده می‌شود.

 

  • غذای محلی کرمانشاه کوفته شیرین

کوفته شیرین یکی از غذاهای محلی کرمانشاه است که ظاهرش با کوفته معمولی تفاوت چندانی ندارد. اما طعم کوفته شیرین به مانند اسمش شیرین است. این غذا با گوشت چرخ کرده، شکر، نعنا خشک، پیاز، سرکه و تخم مرغ تهیه می‌شود.

کوفته شیرین یکی از غذاهای محلی کرمانشاه است که ظاهری بسیار شبیه کوفته معمولی دارد.

  • غذای محلی کرمانشاه، هلو کباب

هلو کباب، یکی از غذاهای محلی کرمانشاه است که به کوفته مخصوص این منطقه شهرت دارد. دلیل اصلی اینکه نام آن را هلو کباب نامیده‌اند؛ طعم عالی، لطافت و شکل ظاهری آن است.

هلو کباب از روغن کرمانشاهی، گوشت، لپه، روغن، سیب زمینی نیم پز، تخم مرغ، گردو، کشمش، پیاز سرخ شده، آب لیمو، شکر، نمک و رب گوجه‌فرنگی تشکیل شده‌است.

شکل ظاهری هلو کباب به صورت سنتی، بیضی شکل است.

  • غذای محلی کرمانشاه، شلمین

شلمین یا شلم آشی یکی از انواع آش‌ها و غذاهای محلی کرمانشاه است که از شلغم تهیه می‌شود. در این آش، شلغم و برگ آن را خرد می‌کنند و می‌پزند. گندم بلغور شده را نیز به صورت جداگانه می‌پزند و در ظرف‌های مخصوص ریخته و ورز می‌دهند.

شلغم را به همراه آبش با انار و سبزی مخلوط کرده و داخل بلغور گندم می‌ریزند و اجازه می‌دهند، چند روزی به همان شکل باقی بماند. چند روز که گذشت، ماده‌ی خشک شده را شبیه ترخینه تکه کرده و در زمستان طبخ می‌کنند.

کرمانشاهیان شلمین را به شلم آشی نیز می‌شناسند. این غذا از شلغم و برگش، بلغور گندم، انار و سبزی تهیه شده‌است.

  • غذای محلی کرمانشاه کوفته نخود کرمانشاهی

یکی از انواع غذاهای محلی و بسیار محبوب کرمانشاه، کوفته ریزه، کوفته شامی یا کوفته نخود است. در این غذا، نخود پخته شده، گوشت چرخ کرده، مغز گردو، آرد، پیاز و سبزی‌های معطر استفاده می‌شود.

کوفته ریزه یکی از غذاهای محلی کرمانشاه است که برای روزهای تعطیل و جمع مهمانی‌ها بسیار مناسب است.

  • غذای محلی کرمانشاه، دست پیچ

دست پیچ، یکی از غذاهای بسیار لذیذ کرمانشاه است که طعم و ظاهر آن بسیار شبیه کوفته تبریزی بوده و از 2 لایه تشکیل شده‌است. لایه بیرونی آن شامل، گوشت، لپه، آرد نخودچی و تخم مرغ بوده و لایه درونی آن هم شامل برگ قیسی، مغز گردو، پیازداغ و کشمش است.

دست پیچ کرمانشاهی یکی از غذاهای محلی کرمانشاه است که برای پیچاندن آن باید تمرین زیادی بکنید.

  • غذای محلی کرمانشاه، سیپ پلو

سیب پلو از انواع غذاهای محلی کرمانشاه است که از سیب زمینی، برنج، گوشت چرخ کرده، شوید، کشمش، زعفران، کره و خرما تهیه شده‌است. این غذا طعم بی‌نظیری دارد.

سیپ پلو یکی از انواع غذاهای محلی و لذیذ کرمانشاه است.

  • غذای محلی کرمانشاه، ونوشک پلو

یک از غذاهای پرطرفدار و مخصوص کرمانشاه، ونوشک پلو است. ونوشک نام محلی پسته کوهی نوعی میوه درختی است که در این منطقه می‌روید. برای تهیه این غذای محلی از ونوشک تازه، برنج، گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی و زعفران استفاده می‌شود.

ونوشک نام محلی پسته کوهی است.

  • غذای محلی کرمانشاه، آبگوشت کرمانشاهی

آبگوشت گوجه سبز، نام دیگر آبگوشت کرمانشاهی است. این غذا طعمی ترش دارد و طبخش بسیار شبیه آبگوشت ساده است. مواد تشکیل‌دهنده این آبگوشت، پیاز، سیب زمینی، گوجه سبز، گوشت، حبوبات همچون نخود، لوبیا سفید، پودر سیر، نعنا خشک، لیمو عمانی، ادویه و زعفران است.

آبگوشت گوجه سبز،  یکی از انواع غذاهای محلی و خوشمزه کرمانشاه است که طعمی متفاوت و ترش مزه دارد.

  • غذای محلی کرمانشاه، آبگوشت باغی

آبگوشت باغی از انواع غذاهای محلی و خوشمزه کرمانشاه است که در گذشته بیشتر باغداران و کسانی که در باغ‌ها کار می‌کردند، آن را می‌پختند. این غذا مخصوص کرمانشاه است و از گوشت گوسفند، پیاز، نخود، لوبیا سفید، میوه‌های مختلف، سیب زمینی، ادویه و رب گوجه‌فرنگی تشکیل شده‌است.

میوه‌هایی که در غذای محلی کرمانشاه، آبگوشت یاغی استفاده می‌شود اغلب، ترکیبی از زردآلو، گیلاس، آلبالو، سیب، هلو، کیوی، آلو و... است.

  • غذای محلی کرمانشاه، آبگوشت غوره و گوجه فرنگی

یکی از غذاهای محلی و آبگوشت بسیار لذیذ کرمانشاهی، آبگوشت غوره و گوجه فرنگی است که در زبان محلی به آن غوره تمامه می‌گویند. غوره تمامه را با نان سنگکک، سبزی خوردن میل می‌کنند.

آبگوشت غوره و گوجه فرنگی از گوشت آبگوشتی گوسفندی، نخود و لوبیا سفید، سیب زمینی، پیاز، غوره تازه، گوجه فرنگی، نعنا داغ و ادویه به همراه نمک تشکیل شده است.

  • غذاهای محلی کرمانشاه، بورانی پاغازه

بورانی پاغازه در واقع یکی از چاشنی‌های غذاهای محلی کرمانشاه است که با ماست آن را سرو می‌کنند. بورانی پاغازه، از پاغازه تازه، پیاز داغ، سیر داغ، روغن کرمانشاهی، نمک، فلفل و ماست تشکیل شده و با نیمرو سرو می‌شود.

 

  • غذاهای محلی کرمانشاه، چنگال کرمانشاهی

چنگال کرمانشاهی نوعی دسر و یا میان وعده کرمانشاهی است که اغلب عصر سرو می‌شود. این دسر خوشمزه از نان ساجی، روغن حیوانی، شکر یا شهد و زعفران دم کرده تشکیل شده‌است.

  • غذاهای محلی کرمانشاه، جرگ و بز

جرگ و بز، یک نوع غذای محلی و در واقع سوسیس محلی کرمانشاهی است که بسیار خوشمزه است. این غذا از جگر گوسفند که به زیر خاکستر کباب کرده، نمک، فلفل و زردچوبه تشکیل شده‌است. مواد پخته شده را در داخل روده تمیز گوسفند بریزید و دوباره کباب کنید سوسیس سنتی و محلی شما آماده‌است.

آماده‌سازی این غذای محلی کرمانشاه، بسیار شبیه تهیه سوسیس سنتی است و از این جهت جرگ و بز را سوسیس کرمانشاهی نیز می‌گویند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با 19 غذای محلی کرمانشاه، آشنا سازیم. چنانچه به این استان زیبا سفر کردید و یا با ما در تور ایلام، کرمانشاه و بیستون همراه شدید، حتما از این غذاهای محلی کرمانشاه نوش جان کرده و سفر خود را خاطره‌سازتر کنید.



1400/08/13 | کد مطلب: 1291
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1291
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل