چابهار، دنیای شگفتی‌ها و جاذبه‌های متنوع
از سیر تا پیاز در مورد چابهار

چابهار، دنیای شگفتی‌ها و جاذبه‌های متنوع

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

آیا می‌دانستید، چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که در مجاورت دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد؟ چرا به این بندر، چابهار می‌گویند؟

 

ما در وبلاگ ارندتور قصد داریم این بار به سراغ جنوب شرقی‌ترین بخش ایران برویم و در مورد چابهار، بندر زیبای ایران، اطلاعات مفید و کوتاهی با شما در میان بگذاریم.

پس با ما همراه باشید، تا در مورد جاذبه‌های گردشگری چابهار، موقعیت جغرافیایی چابهار، وضعیت آب و هوای چابهار، وجه تسمیه چابهار، سوغاتی‌های چابهار، بهترین زمان سفر به چابهار، مسیرهای سفر به چابهار با یکدیگر سخن بگویم.

وجه تسمیه چابهار چیست؟

چابهار، بندری اقتصادی است که در انتهایی‌ترین قسمت جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و در هر چهار فصل سال، هوای مطبوعی دارد. با توجه به هوای خوب و همیشه بهارش، به آن چهار بهار می‌گفتند که در گذر زمان به چابهار تغییر یافته‌است.

چابهار یک منطقه بکر و کشف نشده در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران است.

موقعیت جغرافیایی چابهار چیست؟

چابهار همان طور که گفتیم، تنها بندر ایران است که در ارتفاع 7 متری از سطح دریا و در مجاورت دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. در کنار این بندر استراتژیک، کشتی‌های اقیانوس‌پیما پهلو می‌گیرند.

چابهار، نزدیک‌ترین مسیر برای کشورهای آسیای میانه است که برای دسترسی به آب‌های آزاد از آن استفاده می‌کنند. این منطقه، به دلیل افزایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما، ساخت راه آهن به سوی آسیایه‌ی میانه و احداث فرودگاه بین المللی یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.

بندر چابهار، علاوه بر اهمیت موقعیت بازرگانی‌اش، دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

در مورد وضعیت آب و هوای چابهار چه می‌دانید؟

همانطور که اشاره کردیم، این شهر به علت داشتن هوای مطبوع بهاری به چهاربهار شهرت داشته‌است. چابهار، خنک‌ترین هوای بندری در تابستان و بهاری‌ترین هوا در زمستان را دارد. این بندر همواره در مسیر بادهای قطب جنوب اقیانوس هند قرار داشته‌است. با اینکه چابهار، در جنوب شرقی ایران واقع شده و هوای گرمی دارد، اما وزش بادهای خنک از سمت ساحل، گرمای آن را مطلوب و قابل تحمل می‌کند.آب و هوای این شهر گرم و مرطوب بوده و متوسط دمای چابهار، 23 درجه و میانگین آن، 34 درجه است.

چابهار، چه جاذبه‌های گردشگری دارد؟

همانطور که گفته شد، این شهر علاوه بر موقعیت استراتژیکش از لحاظ بازرگانی، دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است که در ادامه به معرفی این طبیعت بکر می‌پردازیم:

  • چشمه های گل افشان

چشمه‌های گل افشان، در شهرستان کنارک سیستان و بلوچستان قرار دارد. این پدیده فقط در 24 منطقه‌ی ساحلی دنیا اتفاق می‌افتد که یکی از آنها ایران است.

چشمه‌های گل فشان از سه تپه‌ی کوچک گلی تشکیل شده‌اند که شبیه قله‌های آتشفشانی هستند، از این سه تپه، فقط یکی از آنها فعال است و دو مورد دیگر چند سالی است که فعالیتی ندارد. از دهانه‌ی فعال گل فشان هر 10 یا 15 دقیقه مقداری گل‌های خاکستری سرد به بیرون می‌جهد و به سمت تپه‌های اطراف پاشیده می‌شود. همین امر باعث ایجاد تپه‌‎های متعدد در این منطقه شده‌است.

این گل‌های سرد در حین خروج، صداهایی شبیه به صدای ترکیدن حباب ایجاد می‌کنند. البته گاهی اوقات هنگام خروج گل‌ها، صدایی شبیه به شلیک گلوله از تفنگ شنیده می‌شود و زمین زیر پا کمی می‌لرزد. فعالیت این چشمه، در فصول پرباران بیشتر است. بنابراین بهترین زمان بازدید از این پدیده‌ی بکر، زمستان تا اوایل بهار خواهد بود.

چشمه‌های گل افشان چابهار،  فقط در 24 منطقه دنیا رخ می‌دهند که یکی از آنها ایران است.

  • غارهای سه گانه تنیس چابهار

غارهای سه گانه تنیس، در 5 کیلومتری از بندر چابهار در روستای تیس واقع شده‌است. این غارها شامل یک غار طبیعی و دو غار دست ساز هستند که در ارتفاع 25 متری از سطح دریا قرار دارند. درون غار طبیعی، یک مقبره با دیوارهای گچی وجود دارد که روی دیوارهای مقبره با خطوطی مشابه هندی علامت‌هایی ترسیم شده‌است.

غار مصنوعی دوم، سمت راست غار طبیعی و در فاصله‌ی هفت قدمی آن واقع شده‌است. ارتفاع دهانه‌ی غار دوم، هشتاد سانتی‌متر است و سقف کوتاهی دارد. به احتمال قوی این غار با غار سوم، در ارتباط بوده و هر دو به چاه‌های زیرزمینی که محل دفن مردگان بوده‌اند، راه داشته‌اند. هم اکنون انتهای غار دوم بسته است.

غار سوم، نیز به صورت دست کند و مصنوعی ساخته شده و در فاصله‌ی 50 متری از غار طبیعی اول قرار دارد. طول دهانه‌ی ورودی غار سوم 20 متر است.

به غارهای سه گانه تنیس در زبان محلی «بان میستی» می‌گویند.

  • مسجد جامع تیس چابهار

مسجد جامع تیس یا مسجد تک مناره، یک مسجد قدیمی با قدمت 1250 ساله است که در صدر اسلام و به سبک معماری مساجد هند و پاکستان ساخته شده‌است.

مسجد جامع تیس چابهار، در روستای مشهور و 2500 ساله‌ی تیس قرار دارد.  این مسجد مختص اهالی تسنن بوده و تک مناره است. با توجه به تک مناره بودن به آن مسجد تک مناره نیز می‌‌گویند.

مسجد جامع تیس با توجه به قدمت 1250 ساله‌اش، دومین مسجد بعد از اسلام، در ایران بوده‌است.

  • قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها، یکی از آثار تاریخی مهم چابهار بوده که در پنج کیلومتری شمال‌غربی این شهر قرار دارد و دارای معماری جذاب و قدمتی طولانی است.

این قلعه در دوره‌ی صفویه، زمانی که پرتغالی‌ها برای استعمار به جزایر و سواحل جنوبی ایران آمده بودند، ساخته شد تا در برابر شورش‌های احتمالی محلی‌ها از آنان محافظت کند.

قلعه پرتقالی‌ها به قلعه تیس شهرت دارد. مساحت این قلعه ۵۴ در ۲۶ متر بوده و ورودی آن در ضلع شمال شرقی است. مصالح به کار رفته در ساختمان قلعه پرتقالی‌ها و سبک ساخت آن، نشان دهنده این است که به سبک معماری سلجوقی ساخته شده‌است. این قلعه در روستای تاریخی تیس قرار دارد.

قلعه پرتقالی‌ها با شماره ثبت 555 در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

  • باغ میوه‌های گرمسیری

یکی از جاذبه‌های دیدنی که گردشگران به دیدار آن می‌روند، باغ میوه‌های گرمسیری به وسعت 530 هکتار است که در زمین‌های زراعی قرار دارند. میوه‌های گرمسیری باغ‌های چابهار بسیار متنوع و خوشمزه‌اند.

عمده‌ترین باغ میوه‌های گرمسیری شامل پاپایا، موز و انبه است. علاوه براین دارای میوه‌هایی از قبیل چیکو، گواوا (زیتون محلی)، خربزه درختی است.

به غیر از میوه‌های رایج همچون خرما، انبه، موزه در چابهار، شما میوه‌های گرمسیری دیگری را مشاهده خواهید کرد که در هیچ نقطه‌ی ایران وجود ندارد.

  • منطقه حفاظت شده گاندو

منطقه حفاظت شده گاندو، طبیعت بسیار بکر و منحصر به فردی دارد. در این منطقه «گاندو» یا «تمساح پوزه کوتاه» زندگی‌می‌کند. این حیوان تنها تمساح ایران است که شکار آن جریمه 20 میلیونی برای شکارچی دارد.

گاندو برخلاف ظاهرش، بسیار ترسو اما باهوش است و صداها را تا فاصله 500 متری خود تشخیص می‌دهد.

تمساح پوزه کوتاه یا گاندو، یکی از بزرگ‌ترین خزندگان کشور است که در زیستگاه 380 هکتاری در جنوب سیستان پلوچستان در شهرستان چابهار زندگی می‌کند.

تنها 2400 گاندو در دنیا وجود دارد که 300 تا 400 راس آن در ایران زندگی می‌کنند. در منطقه حفاظت شده گاندو، به غیر از این تمساح مشهور، حیوانات دیگر همچون سیاهگوش، سنجاب بلوچی، خدنگ، شغال، روباه و... نیز زندگی می‌کنند.

در تفکر و باورهای مردم سیستانی گاندو، نماد برکت و آبادانی است.

  • تالاب صورتی رنگ لیپار

تالاب لیپار، یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌ها در استان سیستان و بلوچستان است، که به دلیل رنگ صورتی‌اش، از دریاچه‌ها و تالاب‌های دیگر متمایز و خاص است. آب دریاچه لیپار، از شورترین آبگیرهای جهان است و در 4 کیلومتری روستای «رمین» قرار دارد.

رنگ صورتی تالاب به دلیل وجود تعداد بالای پلانکتون‌های گیاهی، در این تالاب است. بهترین زمان بازدید از تالاب صورتی‌رنگ لیپار، بین ماه‌های مهر تا اسفند، فروردین و شهریور است که دریا طوفانی بوده و تعداد پلانکتون‌های بیشتری در منطقه وجود دارد.

یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار، تالاب لیپار است که در 15 کیلومتری این شهر قرار دارد.

  • خلیج گواتر

خلیج گواتر، یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار است که در آخرین نقطه مرزی در جنوب شرقی ایران قرار دارد. این خلیج در مجاورت جنگل‌های حرا، قرار دارد و جز مناطقی حفاظت شده‌است. طبق گفته سازمان حفاظت محیط زیست چابهار، خلیج گواتر سالانه در اوایل پاییز، پذیرای حدود ۴۰ نوع از گونه‌های مختلف پرنده‌ها در قالب دسته‌های ۱۰۰ تایی است.

جنگل‌های حرای خلیج گواتر یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده‌است که برای بازدید از آنها باید با قایق به آن منطقه بروید.

  • روستای درک

روستای دَرَک، یکی از بخش‌های کنارک بوده که چهار نوع ساحل زیبا و بکر دارد. ساحل‌های این منطقه عبارتند از ساحل‌های صخره‌ای، ماسه‌ای، شنی و مرجانی.

این روستا علاوه بر چهار نوع ساحلی که گفته شد، جنگل‌های حرا و خور باستانی گالک بطول 6 کیلومتر و وسعت 52 هکتار دارد.

روستای درک، در انتهای نقشه استان سیستان و بلوچستان و نزدیک مرز دریایی دو استان هرمزگان و سیستان وبلوچستان واقع شده‌است. مشاهده سواحل ماسه‌ای بدون سنگ در کنار کوه‌ها، جنگل‌ها و نخلستان‌های منطقه، این روستا را تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری ویژه چابهار کرده‌است.

یکی از زیباترین و تمیزترین سواحل ایران، سواحل روستای درک است که عاری از هرگونه زباله است.

در این مقاله ما تنها 9 منطقه دیدنی و گردشگری چابهار را معرفی کرده‌ایم، جاذبه‌های گردشگری این منطقه کم نیستند و ما تنها به معرفی بخش مختصر و برگزیده آن پرداختیم.

 

بهترین زمان سفر به چابهار چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به چابهار از نظر آب و هوا، اوایل آبان تا اواخر فروردین‌ماه است. دما در این ماه‌ها بین 16 تا حداکثر 24 درجه خواهد بود.

 

آیا بهترین غذاهای محلی چابهار را می‌شناسید؟

هر شهر ایران علاوه بر جاذبه‌های گردشگری‌اش، غذاهای بسیار متنوعی نیز دارد که می‌توان طعم و مزه‌ی آنها را چشید. شهر چابهار نیز دارای خوراکی‌های بسیار لذیذی است که در ادامه برخی از آنها را را معرفی خواهیم کرد:

1. بت ماش

بت ماش را در فصول پربارش زمستان و بهار استفاده می‌کنند. البته در ماه رمضان نیز این غذای خوشمزه محلی پخته می‌شود. این غذا بسیار مقوی است و از برنج، ماش و سبزی‌های معطر تشکیل شده‌است.

یکی از غذاهای محلی چابهار که اغلب در ماه مبارک رمضان و فصول پربارش می‌پزند، بت ماش است.

2. تخلان

تخلان، یکی دیگر از غذاهای سنتی و مقوی چابهار است که از گندم و دنبه‌ی گوسفند تهیه می‌شود. این غذا اغلب به زنانی که  تازه زایمان کرده‌اند، خورانده می‌شود.

تخلان یکی دیگر از غذاهای سنتی چابهار است که طبع گرمی دارد.

3. تباهگ

تباهگ از جمله غذاهای بسیار قدیمی چابهار است که به روش سنتی پخته می‌شود. در گذشته که یخچال وجود نداشت، گوشت را نمک دود می‌کردند. امروزه نیز از همین روش برای طبخ تباهگ استفاده می‌شود.

یکی از غذاهای بسیار قدیمی چابهار، تباهگ است.

4. دوغ پا

دوغ پا یکی دیگر از غذاهای لذیذ چابهار است که اغلب در ختنه سوران و جشن زایمان آن را می‌پزند.

دوغ پا به مانند خورشت قیمه تهیه می‌شود با این تفاوت که به جای آب در آن دوغ می‌ریزند.

5. تنورچه

یکی دیگر از غذاهای خوش طعم و لذیذ چابهار است که در بیشتر شهرهای سیستان بلوچستان آن را می‌پزند.

تنورچه، یک غذای محلی چابهار است که در تنور پخته می‌شود.

6. کراهی میگو

یکی از غذاهای دریایی و مشهور چابهار است. تهیه کراهی میگو، بسیار راحت بوده و در بیشتر مهمانی‌های کوچک آن را می‌پزند.

کراهی میگو یکی از غذاهای مشهور و سنتی چابهار است.

7. پلو زعفرانی

یکی از غذاهای مقوی و لذیذ چابهار که تزیین بسیار زیبایی دارد، پلو زعفرانی است. این پلوی خوش رنگ و خوش طعم بسیار مقوی بوده و به علت خواص داروییش بسیار مشهور است. پلو زعفرانی، باعث گردش بهتر خون و افزایش ایمنی بدن می‌شود.

پلو زعفرانی را در مهمانی‌های رسمی چابهار می‌پزند.

غذاها و شیرینی‌های چابهار بسیار متنوع هستند. در این قسمت به صورت گذری و مختصر هفت مدل غذاهای محلی چابهار را به شما معرفی کردیم، در ادامه چند مدل شیرینی، نان و نوشیدنی این منطقه را نیز به شما معرفی خواهیم کرد:

شربین چنگال یکی از شیرینی‌های مقوی منطقه است که اغلب در ماه رمضان نوش جان می‌کنند. تیموش و دوتینی نام یک نان بسیار لذیذ است که به همراه غذاهایی همچون آبگوشت، شیر داغ و... سرو می‌شود. چای ماسالای چابهار نیز از نوشیدنی‌هایی است که از شبه قاره‌ی هند وارد ایران شده و ادویه آن بسیار معروف است.

 

سوغاتی‌های چابهار چیست؟

چابهار از جمله شهرهای بندری است که گزینه‌های متنوعی برای سوغاتی دارد. از پارچه‌های رنگارنگ منطقه گرفته تا زیورآلات و جواهرات دست ساز و سنتی، چادربافی، سوزن بافی، سکه‌دوزی، حصیربافی، معرق، صدف و سنگ‌های قیمتی هدیه‌های بسیار زیبا و برازنده‌ای هستند که می‌توانید به عنوان سوغات و یا یادگاری از این منطقه ببرید. علاوه براین، چابهار لباس‌های رنگارنگ محلی بسیار زیبایی دارد که با دست دوخته شده‌اند. شیرینی‌‌های متنوع، ادویه و گیاهان دارویی چابهار نیز گزینه‌ی بسیار خوبی برای سوغاتی هستند.

 

چگونه به چابهار سفر کنید؟

  • تور چابهار

بی‌شک یکی از راحت‌ترین و بی‌دردسرترین شیوه سفر به چابهار، سفر با تور است. هنگامیکه شما با تور سفر می‌روید، نگران غذا، محل خواب، رفت و آمد، لیدر و راهنمای سفر نیستید و تنها از سفر به این منطقه‌ی بندری لذت می‌برید.

تور چابهار آرند تور به صورت انفرادی و گروهی برگزار می‌شود. این سفر  با درجه سختی 1 از 6، یک سفر راحت است. در این سفر طبیعت‌گردی، 2 شب در هتل استراحت خواهید کرد و به دیدن 6 جاذبه‌ی گردشگری خواهید رفت.

 

  • سفر به چابهار با هواپیما

سفر به چابهار با هواپیما، یکی از سریع‌ترین شیوه‌های سفر به این منطقه است. پرواز شما به مدت 1 ساعت و نیم خواهد بود. هواپیما در کنارک چابهار به زمین می‌نشیند. پس از طی کردن زمان محدوی به چابهار می‌رسید.

می‌توانید پرواز خود را از طریق آرندتور رزرو کنید. هزینه پرواز با توجه به نوع ایرلاین و کلاس پروازی متفاوت خواهد بود. اگر می‌خواهید هزینه‌ی پروازتان کمتر شود، می‌توانید از بلیط‌های چارتری و لحظه‌ی آخر  آرندتور نیز استفاده کنید.

 

  •  سفر به چابهار با خودروی شخصی

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که دوست دارید با خودروی خود رانندگی طولانی مدت داشته باشید، باید به شما گفت که مسیری طولانی و 19 ساعته منتظر شماست. از مبدا تهران باید وارد بزرگراه خلیج فارس شده و از شهرهای قم، کاشان، نایین، یزد، رفسنجان و بم عبور کنید تا وارد استان سیستان و بلوچستان شوید و به سمت چابهار سفر کنید. سفر سخت و گرمی منتظر شماست. علاوه براین مسائل، هزینه بنزین را نیز باید در نظر بگیرید.

 

  • سفر به چابهار با اتوبوس

سفر با اتوبوس ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از سفر با خودروی شخصی است. برای سفر با اتوبوس چابهار، باید صبح به ترمینال جنوب تهران بروید.

 

  • سفر به چابهار با قطار

از مبدا تهران برای چابهار قطار یک سره وجود ندارد. یکی از روش‌های سفر با قطار به مقصد چابهار، این است که از تهران سوار قطار بندرعباس شوید. در بندرعباس از قطار پیاده شده و با اتوبوس به چابهار بروید. روش دیگر نیز سفر با قطار به مقصد زاهدان یا کرمان بوده و پس از رسیدن به شهر مورد نظر، با اتوبوس به چابهار بروید.

 



1400/02/24 | کد مطلب: 969
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=969
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.