مسجد جامع تیس و قلعه پرتقالی‌ها، دو جاذبه گردشگری روستای باستانی تیس
جاهای دیدنی چابهار

مسجد جامع تیس و قلعه پرتقالی‌ها، دو جاذبه گردشگری روستای باستانی تیس

3 رای   شما هم امتیاز بدهید!

قلعه پرتقالی‌ها و مسجد جامع تیس، دو اثر تاریخی هستند که در روستای باستانی با قدمت 2800 ساله تیس می‌توانید به بازدید از آنها بروید.

تور چابهار

اگر دوست دارید، یک مسجد با ساختاری متفاوت را از نزدیک تماشا کنید، به روستای تاریخی تیس سفر کنید و از مسجدی 1250 ساله که قدمت آن به صدر اسلام بر می‌گردد، دیدن کنید. البته جاذبه‌های این منطقه، تنها به این مسجد ختم نمی‌شود. قلعه‌ی پرتقالی‌ها یک اثر ملی متعلق به دوران اسلامی، در این روستاست.

وبلاگ آرندتور قصد دارد، در معرفی جاهای دیدنی چابهار این بار به سراغ مسجد جامع تیس و قلعه تاریخی پرتقالی‌ها، برود.

همانطور که می‌دانید روستای تاریخی تیس، یکی از روستاهای قدیمی ایران است که قدمت آن به 2800 سال قبل بر می‌گردد و از دوره‌ی هخامنشیان این روستا وجود داشته و به آن «تیز» می‌گفتند.

این منطقه به دلیل موقعیت استراتژیکش، یکی از بنادر مشهور دوره هخامنشی بوده و به بندر تیس شهرت داشته‌است. در آن دوران، کالاهایی از آسیای شرقی و هند به بندر تیس می‌آمد و از آنجا به مناطق مختلف خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز ارسال می‌شود. با ما همراه باشید، تا اطلاعات بیشتری در مورد روستای تیس، کسب کنید.

معرفی روستای تاریخی تیس

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، این روستا در گذشته به تیز شهرت داشته و در گذر زمان تیز به تیس تغییر یافته‌است. قدمت این روستا، به 2800 سال قبل بر می‌گردد. اماکن تاریخی متعددی از دوره هخامنشی تا دوره‌های بعدی در این روستا وجود دارد، آثاری همچون قلعه پرتقالی‌ها، غارهای سه گانه، مسجد جامع تیس و.... این روستا آب و هوای گرم و خشکی دارد.

روستای تیس، با قدمت 2800 ساله یکی از روستاهای تاریخی ایران است که قدمت آن، به دوره هخامنشیان می‌رسد.

معرفی برخی از جاهای دیدنی روستای تاریخی تیس

 

تاریخچه‌ای کوتاه از مسجد تاریخی تیس

مسجد جامع تیس، یکی از بناهای تاریخی روستا است که قدمت آن به دوران صدر اسلام بر می‌گردد. این مسجد 1250 ساله، به دلیل اینکه مخصوص اهل تسنن ساخته شده، تک مناره است. به مسجد جامع تیس، مسجد «تک مناره» یا «مسجد طوبی» نیز می‌گویند.

مسجد جامع تیس از لحاظ معماری و تزیینات داخلی به مساجد کشورهای هند و پاکستان شبیه است. گنبد مسجد تیس، با رنگ سبز و قرمز رنگ آمیزی شده و درب‌ها و شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم رنگارنگ، منظره‌ی چشم نوازی را برابر دیدگان شما آراسته است.

مسجد جامع تیس، بنا به روایتی دومین مسجد تاریخی ایران پس از صدر اسلام است.

مسجد جامع تیس، به دلیل افزایش جمعیت روستا، پاسخگوی نیاز آنها نیست. با توجه به این امر، قسمت شرقی آن توسعه داده‌شد.

 

معرفی تاریخچه قلعه پرتقالی‌ها

دومین جاذبه‌ی گردشگری روستای تیس که به دیدن آن می‌روید، قلعه پرتقالی‌هاست. این قلعه با شماره ثبت 555 یک اثر ملی است که در دوران اسلامی ساخته شده‌است.

قلعه پرتقالی‌ها در اواخر سده‌ی ده و اوایل سده‌ی یازدهم همزمان با ورود پرتقالی‌ها به روستای تیس ساخته شد. زمانیکه پرتقالی‌ها وارد خلیج فارس و دریای عمان شدند، یکی از سرداران ناحیه به نام «میرجیِّند» در برابر آنها مقاومت کرد و پرتقالی‌ها را مجبور کرد در روستای تیس قلعه پرتقالی‌ها را بسازند.

ابعاد قلعه این قلعه تاریخی، 54 در 26 متر است و برای ورود به داخلش باید از درب شمال شرقی وارد شوید. در ورودی قلعه چهار گوشواره خلفی وجود دارد که در پشت دیوارهای هشتی قرار دارند.

قلعه پرتقالی‌ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

نوع ساخت و مواد استفاده شده، حکایت از آن دارد که به سبک سلجوقی ساخته شده و در سال‌های بعد مورد مرمت قرار گرفته‌است. دلیل این امر هم سبک متفاوتی است که در معماری اتاق‌ها و ایوان‌های آن استفاده شده‌است. سبک اتاق‌ها و ایوان‌ها، به سبک صفوی و قاجار است.

شباهت اتاق‌ها و ایوان‌های قلعه پرتقالی‌ها به سبک صفوی آنقدر زیاد است که با دیدن این اتاق‌ها به یاد کارونسرای شاه عباسی می‌افتید.

بهترین زمان بازدید از مسجد جامع تیس و قلعه پرتقالی‌ها

از آنجا که این روستا آب و هوای گرم و خشکی دارد، بهترین زمان بازدید از آن شش ماه دوم سال و اوایل فصل بهار است که هوای گرمی فوق العاده ای ندارد.

 

مسیر دسترسی به روستای تیس

روستای تیس در مسیر ارتباطی چابهار-کنارک قرار دارد و یکی از مقاصد گردشگری چابهار است. اگر از اه هوایی به منطقه سفر می‌کنید باید به چابهار بیایید و از آنجا ماشین بگیرید. اگر قصد سفر از راه زمینی دارید، باید از جاده ایرانشهر-کرمان حدود 1961 کیلومتر را رانندگی کنید.

روش راحت‌تر و بی‌دردسرتر، استفاده از تور است. در تور چابهار، شما به صورت هوایی به این بندر، سفر کرده و از 5 جاذبه‌ی گردشگری منطقه بازدید خواهید داشت. بنا به درخواست خود می‌توانید با پرداخت هزینه اضافی از گشت‌های آپشنال منطقه نیز استفاده کنید. حداقل اقامت در چابهار 3 روز و 2 شب است که می‌توانید تعداد روزها را بنا به درخواست خود افزایش دهید.



1400/03/09 | کد مطلب: 1186
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1186
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.