باغ ارم، میراث جهانی دلبرانه شیراز!
یکی از هشت باغ ایرانی

باغ ارم، میراث جهانی دلبرانه شیراز!

8 رای   شما هم امتیاز بدهید!

بعید است که گردشگری به شیراز برود و سری به باغ ارم نزند. همه‌ دوستداران ایران گردی در سفر به شیراز به بازدید این باغ شگفت‌انگیز خواهند رفت.

تور شیراز


معرفی باغ ارم

هربار که صحبت از شیراز می‌شود، اولین جاذبه‌های گردشگری که در شیراز معمولا به آن فکر می‌کنیم سعدیه، حافظیه و باغ ارم است. حتی گذشتگان ما همچون والدینمان حتما یک عکس یادگاری قدیمی از این باغ روح‌نواز دارند. در واقع، باغ ارم یک پای ثابت عکس همه‌ی دوستداران سفر و ایران گردی است.

باغ ارم در سال 1390 به همراه هشت باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. این باغ تاریخی شامل یک بنا و باغ گیاهشناسی است که باغ آن در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمانش نیز در اختیار دانشکده حقوق دانشگاه شیراز است.

باغ ارم به همراه هشت باغ دیگر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌است.


تاریخچه باغ ارم شیراز

تاریخ دقیقی برای ساخت این باغ وجود ندارد. اما براساس سفرنامه‌های متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری، باغ ارم در روزگار سلجوقیان و آل اینجو نیز پابرجا بوده‌است. اما کریم‌خان زند در دوره زندیه به آن توجه ویژه داشته و در بهسازی و بهبود گوشه کنار تا افزودن جوی وسط و.... در این باغ بسیار تلاش کرد. در دوره قاجار و پهلوی باغ ارم به سران ایل قشقشایی داده شد و مقر آن‌ها شد. تا اینکه سران قشقای شروع به طرفداری از دکتر مصدق کردند، همین امر سبب شد تا باغ ارم از آن‌ها گرفته شده و مصادره شود.

در دوره ناصرالدین شاه، یک بنای بسیار زیبا به تقلید از سبک معماری زندیه توسط یکی از خوانین قشقایی به نام «حسین علی خان نصیر الملک» در این باغ پی ریزی شد اما متاسفانه  حسین خان نصیرالملک نتوانست ساخت این عمارت را به پایان برساند و با مرگش خواهرزاده‌اش، «ابوالقاسم خان نصیر الملک» ساخت این بنا را ادامه داد و بنا را تکمیل کرد.

سران ایل قشقایی به مدت 75 سال باغ ارم را در تصاحب خود داشتند.

ویژگی‌های باغ ارم

هنگامی‌که صحبت از گردشگری و ایران گردی م‌ شود، شیراز از آن دسته شهرهاست که از دیرباز به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی بوده‌است. شیراز شهر نارنج‌ها، شهر باغ‌ها و درختان سربه فلک کشیده و طبیعت بی نظیر است. باغ ارم شیراز هم یکی از دیدنی‌های این شهر دلرباست که دیدن چندباره‌اش هم خالی از لطف نیست!

تنوع گیاهان و درختان این باغ آنچنان زیاد است که هوش از سر شما می‌رباید. باغ این مجموعه همانطور که گفته شد، در اختیار دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز است. باغ ارم نمایشگاهی از گل‌ها و گیاهان رنگارنگ و متنوعی است که از گوشه و کنار دنیا به این باغ آورده شده‌اند. این باغ وسعتی بیش از سه هکتار داشته و در گوشه‌ای از آن خیابانی طراحی شده که از دور به علت سروهای بلندش توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این خیابان با درختان سروناز بلندش از شرق به غرب باغ را پوشانده و فضا را بسیار زیبا و شاعرانه کرده‌است.

سروهای بلند باغ ارم در گوشه‌ای از آن یک خیابان زیبا را ساخته‌اند، به گونه‌ای که توجه هر بیننده را به خودشان جلب می‌کنند.

در میانه این باغ وسیع سه هکتاری، عمارتی سه طبقه وجود دارد که در واقع هسته مرکزی باغ است. همان طور که گفته شد، عمارت در دوره قاجار ساخته شده اما سبک معمای آن، سبک زندیه است. این عمارت سه طبقه به دلیل معماری، کاشی‌کاری، گچ‌بری و نقاشی‌هایش از شاهکارهای دوره قاجاریه است. طبقه اول این عمارت در تابستان استفاده می‌شده و طبقه دوم و سوم آن ستون‌هایی به سبک تخت جمشید دارد. بر روی طاق‌های این بنا تصاویری از نبردهای شاهنامه و شاهان قاجار طراحی شده‌است.

عمارتی که به عنوان هسته اصلی باغ در وسط آن بنا شده یادگار دوره قاجار است.


ساعات بازید از باغ ارم

در دو ماه اول سال یعنی فرودین و اردیبهشت ماه از ساعت 8 صبح تا 8 شب بازدید از باغ ارم برای عموم آزاد است. در بقیه موارد بازدیدکنندگان از 8 صبح تا ساعت 13 و بعد ظهرها از 14:30 تا 5 عصر می‌توانند به این باغ هوش‌ربا بروند.


سخن آخر

همان طور که گفته شد، دیدنی های شهر شیراز بسیار زیاد و متنوع هستند. اما یکی از مناطق جذاب که حتما باید به تماشای آن رفت، باغ ارم شیراز است. آرندرتور در تور شیراز خود شما را به تماشای این باغ دل‌نواز دعوت می‌کند.

 



1399/05/10 | کد مطلب: 868
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=868
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
فیروزه
1399/05/27 17:12
خیلی خوب بود.
پاسخ دهید...
تولید محتوای آرندتور
1399/07/16 11:32
با سلام و احترام
ممنون بابت نظر خوبتون
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.