درباره مردم تاجیکستان چه میدانید؟ {رسم رسوم} |آرندتور

فرهنگ و رسوم مردم تاجیکستان را بیشتر بشناسید

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

یکی از کشورهای فارسی‌زبان در آسیای مرکزی که کشوری زیبا با طبیعت شگفت‌انگیز است، تاجیکستان نام دارد. این کشور که با افغانستان، چین، قرقیزستان و ازبکستان مرز مشترک دارد به داشتن کوه‌های ناهموار مشهور است که آن را به مقصدی مناسب برای علاقمندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی تبدیل کرده است. در میان مردم تاجیکستان سنت‌ها و آداب و رسوم جایگاه ویژه‌‌ای به طوری که می‌توان این سنت‌ها و آداب و رسوم را به صورت بارز در رفتار و زندگی مردم این کشور مشاهده کرد. در این مقاله آژانس مسافرتی آرندتور با برخی از بارزترین سنت‌های مردم این کشور زیبا و دیدنی آشنا می‌شویم. 

اهمیت سنت‌ها و آداب و رسوم در تاجیکستان

سنت و آداب و رسوم در تاجیکستان دریچه‌ای برای سبک زندگی مردمان این کشور و همچنین راهی عالی برای دستیابی به شناخت بهتر فرهنگ این کشور محسوب می‌شود. تاجیکستان مانند کشورهای ایران، افغانستان و ازبکستان از فرهنگ غنی و کهن برخوردار است که مردم آن در طول تاریخ همواره تلاش کرده‌اند تا این سنت‌ها را حفظ کرده و از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند. 

مردم تاجیکستان از زمان‌های دور به آداب و رسوم و سنت‌های خود احترام می‌گذاشتند و همه این رسوم را به صورت کامل به نسل‌های بعدی منتقل می‌کردند. نمونه بارز این اتفاق را می‌توان در علاقه مردم تاجیکستان به پوشیدن لباس‌های ملی خود در روزهای تعطیل و جشن‌ها و مراسم عروسی مشاهده کرد. مردمان این کشور بر همه سنت‌ها و آداب و رسوم خود پایبند بوده و همه آن‌ها را به خوبی انجام داده و برای آن‌ها احترام زیادی قائل هستند. 

پایتخت کشور تاجیکستان شهر دوشنبه است که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شهرهای این کشور به حساب می‌آید. سومانی تاجیکی نام واحد پولی این کشور است و مردمان آن به زبان‌های تاجیکی، فارسی، روسی صحبت می‌کنند. 

مردم تاجیکستان ۱

آشنایی با مهم‌ترین سنت‌ها و آداب رسوم مردم تاجیکستان

همانطور که اشاره شد مردم تاجیکستان احترام زیادی برای آداب و رسوم و سنت‌های خود قائل هستند و همچنان آن‌ها را به دقت اجرا می‌کنند. برخی از سنت‌های مردم این کشور نسبت به سایر سنت‌های بارزتر بوده و نمود آن‌ها را می‌توان در زندگی روزمره آن‌ها به خوبی مشاهده کرد. در ادامه مهم‌ترین سنت‌ها و آداب و رسوم مردم تاجیکستان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

علاقه زیاد به خانواده

یکی از مهم‌ترین سنت‌های مردم تاجیکستان این است که خانواده آن‌ها در اولویت قرار داشته و هیچ‌گاه از خانواده و اقوام خود جدا نمی‌شوند؛ به طوری که آن‌ها پس از ازدواج نیز مانند دوران مجردی در کنار خانواده خود اما در اتاق‌های جداگانه زندگی می‌کنند. یکی از بارزترین سنت‌هایی که در رفتار و زندگی مردم تاجیکستان به خوبی مشهود است، وابستگی زیادی است که به خانواده خود دارند. 

خلق و خوی محافظه‌کارانه

تاجیکستان یک کشور فارسی زبان محسوب می‌شود اما نباید انتظار داشته باشید که مانند سایر کشورهای فارسی زبان مانند ایران و افغانستان با مردمی خونگرم و مهمان‌نواز مواجه شوید که برایی مهمانان خود فرش قرمز پهن می‌کنند. بر خلاف مردم ایران که بسیار خونگرم و مهمان‌نواز بوده و با آغوش باز از همه افراد استقبال و پذیرایی می‌کنند،‌ مردم تاجیکستان به این شکل نبوده و رفتاری محافظه‌کارانه دارند. مردم این کشور در عین حال که می‌توانند رفتاری دوستانه داشته باشند، می‌توانند گستاخانه نیز برخورد کنند. 

عروسی؛ هفت شب و هفت روز

یکی از ویژگی‌های و آداب و رسوم مردم تاجیکستان، مراسم عروسی منحصر به فرد آن‌ها است که به معنای واقعی به مدت هفت شبانه‌روز برگزار می‌شود. در عروسی‌های مردم تاجیکستان در اولین روز، داماد و عروس ازدواج خود را اعلام می‌کنند و پس از آن به مدت 3 روز ضیافت‌های جداگانه با خانواده خود برگزار می‌کنند. در طول 5 روز اول مراسم عروسی در تاجیکستان عروس در منزل پدری ساکن است تا اینکه در روز ششم به همراه خانواده خود به منزل داماد رفته و شب را در آن‌جا اقامت می‌کنند که نشان دهنده پایان یافتن مراسم عروسی است. 

مردم تاجیکستان ۴

ماه عسل طولانی مدت

یکی دیگر از رسوم مردم تاجیکستان که به مراسم عروسی مربوط می‌شود، مدت زمان ماه عسل است. مدت زمان ماه عسل برای عروس و داماد 40 روز است که تمام این مدت در خانه والدین داماد سپری می‌شود. در واقع این کار به این معنی است که عروس و داماد در ابتدای زندگی مشترک خود تحت حمایت خانواده قرار بگیرند. 

مراسم جشن نوروز

نوروز عید باستانی ایرانیان و کشورهای فارسی زبان است که در کشور تاجیکستان نیز جشن گرفته می‌شود. مردم تاجیکستان در هنگام اعتدال بهاری برای برپایی جشن نوروز آماده و مهیا می‌شوند و غذاهای متنوع و منحصر به فردی برای این جشن آماده می‌کنند به طوری که کمترین جای خالی می‌توان بر روی میزهای غذا مشاهده کرد. 

تعطیلات گل لاله

Sayri Guli Lola یا تعطیلات گل لاله یکی دیگر از آداب و رسوم و سنت‌های جذاب مردم تاجیکستان است. در این کشور تعطیلاتی به افتخار گل لاله وجود دارد که در آن جشن‌هایی با حضور سرایندگان و گروه‌های رقص برگزار م‌شود. شقایق و لاله جزو گل‌های بومی کشور تاجیکستان هستند به طوری که منشأ لاله‌های هلندی را نیز به این کشور نسبت می‌دهند. 

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره دوشنبه تاجیکستان

مراسم گل گردانی

یکی از سنت‌های زیبای مردم تاجیکستان که در آغاز فصل بهار و اواخر فصل زمستان انجام می‌شود، مراسم گل‌گردانی نام دارد. در زمان‌های قدیم این مراسم توسط افراد سالخورده و بزرگترها انجام می‌شد اما امروزه جوانان و کودکان این مراسم زیبا را اجرا می‌کنند. 

در این مراسم کودکان و جوانان در اواخر فصل زمستان به دشت و صحرا رفته و گل‌های تازه روییده را چیده و به شهر یا روستای خود می‌آورند. آن‌ها با دادن گل‌ها به مردم و گرفتن هدیه از آن‌ها رسیدن بهار و پایان زمستان را مژده می‌دهند. مشابه این مراسم در ایران و مازندران وجود دارد. مردمان مازندران گل‌های تازه روییده را چیده و با زمزمه کردن یک شعر حمد و ثنای خدا را به خاطر رسیدن فصل بهار بجا می‌آورند. 

مراسم جفت براران

یکی دیگر از سنت‌هایی مردم تاجیکستان که قبل از نوروز برگزار می‌شود، مراسم جفت براران نام دارد. هدف اصلی از برگزاری این مراسم پربرکت شدن محصولات کشاورزان است. در روز برگزاری این مراسم کشاورزان فطیر، پلو یا دیگر غذاها را آماده کرده و با آن‌ها از سالمندان خود پذیرایی می‌کنند. در طول این مراسم کشاورزان شعر زیر را برای میهمانان خود می‌خوانند: 

مزید نعمت، زاده دولت، برار کار، صحت و سلامتی خرد و کلان، رسد به بابای دهقان، خوش آمدید میهمانان.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به تاجیکستان

سلسله مراتب غذایی

یکی از رسوم جالب مردم تاجیکستان رعایت سلسله مراتب غذایی است. غذا خوردن در این کشور با خوردن شیرینی‌ مانند حلوا به همراه چای آغاز می‌شود. پس از صرف چای و شرینی، سوپ و گوشت خورده می‌شود؛ در نهایت پیلاف (پلوی مزه‌دار شده که با انواع گوشت یا سبزیجات و میوه‌های خشک آماده می‌شود) سرو خواهد شد. کابلی پلو غذای ملی تاجیکستان به حساب می‌اید که اصلی‌ترین ماده آن برنج بوده و روی آن با تکه‌هایی از شلغم زرد، هویج،‌ گوشت و روغن زیتون پوشانده می‌شود. 

احترام به نان و غذا

یکی از سنت‌های زیبای مردم تاجیکستان این است که خوردن هر غذایی برای آن‌ها یک جشن محسوب می‌شود. نان در میان مردمان تاجیک از اهمیت زیادی برخوردار بوده و بسیار مقدس شمرده می‌شود. نکته جالب در مورد احترام مردم تاجیکستان به نان این است که نان را با دست تکه می‌کنند و به هیچ‌ وجه از چاقو یا قیچی برای بریدن نان استفاده نمی‌کنند. 

مردم تاجیکستان ۲

دوچرخه‌سواری فقط برای مردان

اولین وسیله نقلیه‌ای که به دست بشر اختراع شده است، دوچرخه نام دارد که برای به حرکت درآمدن به قدرت پاهای انسان نیاز دارد. به همین دلیل زن و مرد و پیر و جوان می‌توانند از این وسیله نقلیه ساده در هر مکان و زمان استفاده کنند. اما در بین مردم تاجیکستان، دوچرخه یک وسیله نقلیه مردانه محسوب می‌شود که به همین دلیل بانوان اجازه دوچرخه‌سواری در این کشور را ندارند. 

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تاجیکستان که نباید از دست بدهید

جمع‌بندی

تاجیکستان یکی از کشورهای فارسی زبان در آسیای مرکزی محسوب می‌شود که طبیعت زیبا و چشم‌نوازی داشته و مقصد اصلی افراد علاقمند به کوهنوردی و طبیعت‌گردی به حساب می‌آید. تاجیکستان با تمام زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که دارد به دلیل پایبندی مردم خود بر آداب و رسوم و سنت‌ها، شناخته شده است. مردم تاجیکستان برای آداب و رسوم و سنت‌های خود احترام بسیار زیادی قائل هستند و آن‌ها را سینه به سینه از نسل‌های قبلی به نسل‌های جدید منتقل کرده‌اند؛ پایبندی مردمان این کشور به سنت‌ها و آداب و رسوم کهن به حدی است که رد پای آن‌ها را می‌توان به خوبی در زندگی روزمره آن‌ها مشاهده کرد. برای مشاهده و دریافت اطلاعات از تور تاجیکستان از تیم آرندتور کمک بگیرید.



1402/03/13 | کد مطلب: 1544
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ذبیح‌الله ناظمی
1402/09/06 20:51
چرا مردم تاجیکستان به زبان فارسی حرف میزنندوخط نوشته نمی کنند؟
پاسخ دهید...
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.