راهنمای کامل سفر به تاجیکستان

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

در این راهنما قصد داریم این کشور را در تمامی زمینه ‌ها مورد بررسی قرار دهیم. تاجیکستان یکی از دور افتاده ترین کشورهای جهان است، اما با این حال حتی غیرقابل دسترس ترین زوایای آن نیز میزبان زندگی مردمانی است که روح و جسمشان با پولاد کوهستان آمیخته شده.مردم تاجیک که نسل در نسل زندگی ساده و خودکفایی خود را حتی در قسمت‌هایی از این کشور که یکی از سخت ترین شرایط اقلیمی دنیاست ادامه می‌دهند. دیدار از این سرزمین بی شک مسافرانی بی باک می‌طلبد که برای ماجراجویی در بام دنیا خود را مهیا کرده باشند، اما این شرایط سرد و وحشی با مهمان نوازی گرم مردم تاجیکستان بی اثر می‌شود. پیش از نهایی کردن کارهای سفر خود مطلب راهنمای سفر به تاجیکستان از آژانس مسافرتی آرند تور را به صورت کامل مطالعه کنید تا کلیه‌ی اطلاعات مورد نیاز را در این زمینه به‌دست آورید.

تور تاجیکستان

اطلاعات ضروری تاجیکستان

کلیه‌ی اطلاعات حیاتی مورد نیاز شما در زمان بازدید از تاجیکستان در جدول زیر درج شده است تا بتوانید سفر راحت و بدون دردسری را به این کشور تجربه کنید:

اطلاعات کاربردی در سفر به تاجیکستان

نام به انگلیسی

Tajikistan

پایتخت

دوشنبه

زبان رسمی

فارسی تاجیکی

واحد پول

سامانی

دین

اسلام

نوع برق شهری

۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز

کد کشور

۹۹۲+

شماره تماس‌های ضروری

پلیس: ۱۰۲

آتش‌نشانی: ۱۰۱

اورژانس: ۱۰۳

میزان اختلاف ساعت با ایران

۱ ساعت و نیم جلوتر است

تاریخچه تاجیکستان

تاجیکستان که سال‌ها تحت سیطره تزار و شوروی بوده است، از سال ۱۹۹۱ استقلال خود را باز یافته است. پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ تاجیکستان ضربه‌های اقتصادی بزرگی را تجربه کرد زیرا اقتصادش به مجموعه جمهوری‌های دیگر در اتحاد جماهیر شوروی وابسته بود اما حتی این پایان ماجرا نبود پس از آن  دوران تاریکی از جنگ داخلی بر بام دنیا سایه افکند که تقریباً تا سال۱۹۷۷ ادامه یافت و تنها ۲۴ سال است که یک دولت واقعی و با ثبات در این کشور روی کار آمده است. امام علی رحمان از سال ۱۹۹۹ تا امروز رئیس جمهور این کشور است. پیگیری سیاست‌های جدید گردشگری در سال‌های اخیر باعث شده است تاجیکستان در بین کشورهایی قرار بگیرید که در صنعت گردشگری حرف اول را می‌زنند. از طرفی دیگر مردم مهمان‌نواز این کشور در شهرهای آرام و طبیعت بی‌نظیر خود آماده‌ی پذیرایی از مهمانان هستند. ما در این راهنمای سفر به تاجیکستان نمی‌خواهیم تاریخچه سیاسی این کشور را بررسی کنیم اما متاسفانه تاجیکستان هنوز درگیر بحران‌های اقتصادی و سیاسی فراوانی است. این کشور سطح توسعه یافتگی بسیار پایینی دارد، بیکاری فراوان است، نظام حکومتی تک حذب است و روابط بین المللی نیز از طریق دولت مرکزی کنترل و محدود می‌شود.

اکثریت جمعیت این کشور را قوم تاجیک تشکیل می‌دهند، اما گروه‌های قومی اقلیت با اصالت روسی، ازبک و قرقیزی نیز در این اقلیم زندگی می‌کنند. مناظر تاجیکستان به اندازه تاریخ سیاسی آن دراماتیک است. در غرب این کشور کوهستانی، قله‌های مرتفع به دره‌های عمیقی فرو می‌روند که در آن روستاها خود را به سختی به لبه‌های صخره‌های منتهی به رودخانه‌های پرتلاطم چسبانده اند. در این سکونتگاه ها که بیشتر جمعیت آن کشاورزان تنگ دست هستند، هر قطعه زمینی که یافت می‌شود به صورت پلکانی برای کشت از آن بهره می‌جویند، محصولاتی همچون سیب زمینی، کلم و گندم.

در شرق فلات، کوه های وسیع و با ارتفاع بالا که گاهی شبیه سطح ماه هستند قرار می‌گیرند.  شدت سرما و سبکی هوا به علت ارتفاع زیاد به هیچ پرنده‌ای امکان پرواز به این مکان را نمی‌دهد.همانطور که مارکوپولو هنگام سفر در این منطقه به آن اشاره کرده است، این بخش متخاصم جهان است. عموم مسافرانی که به این کشور پای می‌گذارند از طریق پایتخت آن، دوشنبه، که یکی از زیباترین شهرهای آسیای مرکزی با کاخ های طلاکاری شده، پارک های سرسبز و نماهای نئوکلاسیک است، وارد تاجیکستان می شوند. دوشنبه که از سایه حاکمیت تزار و شوروی بیرون آمده، علاقه فراوانی به بازنمایی فرهنگ غنی و سنتی خود دارد. اشتراکات فرهنگی ایران و تاجیکستان به اندازه ای زیاد است که پیدا کردن وجه تفریق برای این دو کشور از لحاظ تاریخچه فرهنگی دشوار تر از برشمردن اشتراکات فرهنگی آنهاست.  دوشنبه که به غیر از تعدادی موزه و بازار، بزرگ‌ترین چایخانه جهان و بلندترین میله پرچم دنیا را دارد که از اصلی ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تاجیکستان که نباید از دست بدهید

آب و هوای تاجیکستان

تاجیکستان در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد؛‌ به همین جهت در بیشتر روزهای سال آب و هوایی سرد را تجربه می‌کند و در مجموع تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل و مطبوع دارد. با این حساب بهترین زمان برای سفر به تاجیکستان و بازدید از جاذبه‌های مختلف آن بهار است که همه‌جا در زیباترین وضعیت ممکن به سر می‌برند؛ البته به دلیل شمار بالای گردشگران در این زمان هزینه‌ی اقامت در هتل و موارد دیگر هم به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کنند.

بهترین راه های سفر به تاجیکستان

سفر به تاجیکستان از طریق هوایی بسیار آسان بوده و تقریبا از تمام فرودگاه‌های دنیا به صورت مستقیم یا حداقل با دردسر کم می‌توان به دوشنبه پرواز کرد. اگر فرصت کمی دارید یا زیاد اهل ماجراجویی نیستید هواپیما برای شما شاید درست ترین گزینه باشد اما اگر محدودیت زمانی ندارید و دوست دارید در سفرتان از چیزهای هیجان انگیز بیشتری لذت ببرید سعی کنید که به صورت زمینی به تاجیکستان سفر کنید. تاجیکستان پر از راه‌هایی است که بسیار صعب العبور بوده و در ضمن دارای مناظر طبیعی و کوهستانی کم نظیریست مانند جاده M41 که شهرت جهانی دارد و سالانه بسیاری تنها برای پیمودن این راه‌ به تاجیکستان سفر می‌کنند. اگر می خواهید زمینی به تاجیکستان سفر کنید ادامه این راهنمای سفر به تاجیکستان را حتما دنبال کنید.

پیشش از معرفی جزئیات بیشتر در راهنمای سفر به تاجیکستان بهتر است ببینیم که چطور می‌توانیم خود را به این کشور برسانیم؟ روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که ساده‌ترین و مناسب‌ترین نوع آن سفر هوایی است. سفر به تاجیکستان به این روش تقریباً از تمام فرودگاه‌های دنیا به صورت مستقیم به سمت دوشنبه انجام می‌شود. اگر فرصت کمی دارید یا زیاد اهل ماجراجویی نیستید هواپیما برای شما شاید درست‌ترین گزینه ممکن باشد. البته در کنار پرواز مستقیم به پایتخت این کشور که توسط هواپیمایی وارش از تهران و مشهد انجام می‌شود، می‌توانید به دبی یا مسکو بروید و بعد از آن با پرواز دیگری خود را به تاجیکستان برسانید. با این حال امکان سفر به تاجیکستان به صورت زمینی هم وجود دارد که در بخش بعدی جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفته است.

راهنمای سفر به تاجیکستان از طریق راه‌های زمینی

اگر محدودیت زمانی ندارید و دوست دارید سفر هیجان‌انگیزتری را به تاجیکستان تجربه کنید، بهتر است سراغ روش زمینی بروید. تاجیکستان مملو از راه‌های صعب العبور و در عین حال مناظر طبیعی و کوهستانی کم نظیر مانند جاده M41 است که شهرت جهانی دارد و سالانه گردشگران زیادی تنها برای پیمودن مسیر ذکر شده به این کشور سفر می‌کنند. تاجیکستان با 4 کشور مرز مشترک دارد و اکثر آن‌ها دارای چندین گذرگاه مرزی هستند:

  • قرقیزستان: برای ورود به تاجیکستان از طریق قرقیزستان 6 گذرگاه مرزی وجود دارد که 4 عدد از آن‌ها به اتباع خارجی اختصاص داده شده‌اند که یکی از بهترین آن‌ها گذرگاه مرزی کیزیل آرت است که به بزرگراه پامیر متصل می‌شود.
  • ازبکستان: تاجیکستان و ازبکستان ۵ گذرگاه مرزی دارند که به نظر می‌رسد همه آن‌ها باز هستند؛ اما به دلیل دشواری مسیر استفاده از آن‌ها چندان توصیه نمی‌شود.
  • افغانستان: می‌توانید از اشکاشم، دروازه دالان واخان و بخش بسیار امن افغانستان عبور کنید یا اینکه به سراغ گذرگاه مرزی جنوب دوشنبه بروید؛ اما این گذرگاه به قندوز که قسمت نه چندان امن افغانستان است، منتهی می شود.
  • چین: از چین هم می‌توان به تاجیکستان سفر کرد اما برای ایرانی‌ها گرفتن ویزا و هزینه‌های سفر مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسد.

نکته: سفر به تاجیکستان با قطار از ایران در مسیری مستقیم و سر راست امکان‌پذیر نیست، به همین جهت در این بخش معرفی نشده است.

دریافت ویزای تاجیکستان

پیش از سفر به تاجیکستان باید ویزای توریستی این کشور را به یکی از دو شکل الکترونیک یا لیبل دریافت کنید. بعد از دریافت ویزا اجازه دارید در یک بازه‌ی زمانی ۳ ماهه به مدت ۳۰ روز در این کشور اقامت کنید. در روش الکترونیک بعد از صدور درخواست اولیه حدود ۷۲ ساعت طول می‌کشد تا نتیجه‌ی مشخص می‌شود و هزینه‌ی مورد نیاز برای انجام آن هم ۵۰ یورو اعلام شده است. در روش دریافت ویزای لیبل مدت زمان صدور ۱ روز کاری است. در این حالت باید فرم‌های ثبت‌نامی خود را به دقت تکمیل کنید؛ چرا که بروز هرگونه اشتباه می‌تواند روند درخواست شما را با مشکل مواجه کند.

جاهای دیدنی تاجیکستان

در این قسمت از راهنمای سفر به تاجیکستان به سراغ معرفی جاذبه‌های گردشگری رفته‌ایم که می‌توانید در این کشور از آن‌ها بازدید کنید:

بزرگراه پامیر

راهنمای سفر به تاجیکستان خود را با معرفی یکی از رایج ترین مسیرهای مسافرتی در تاجیکستان آغاز می‌کنیم. بزرگراه پامیر که توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۳۰ ساخته شد یک شاهکار معماری است که از شگفت‌انگیزترین مناظری که می‌توانید تصور کنید، می‌گذرد. این بزرگراه به طور رسمی، از اوش (قرقیزستان) شروع و به افغانستان ختم می‌شود، اما بزرگترین و زیباترین قسمت آن در تاجیکستان قرار دارد. تخمین زمانی که برای کاوش در کل مسیر و شهرهای آن نیاز دارید، بسیار دشوار است؛ اما اگر صادقانه بگویم حتی یک هفته هم برای گشت و گذار کافی نیست، مخصوصاً اگر بخواهید همه دره‌های فرعی که خیره‌کننده‌ترین مناظر را در خود جای داده‌اند کشف کنید.

اگر زمان کافی دارید می‌توانید در مسیر بزرگراه به مکان‌های زیر سر بزنید:

  • کارکول: اولین سکونتگاه بزرگ بعد از قرقیزستان که دارای یک دریاچه بسیار بزرگ با چند کوه پوشیده از برف بسیار زیبا در پس زمینه است.
  • مرغاب: مرغاب شهر اصلی در M-41 و پایگاهی برای بازدید از مکان‌ها و دره‌های دیگر است.
  • راهپیمایی گردنه گمبز کول: اگر ماشین شخصی دارید، می توانید یک روز را به این مسیر اختصاص دهید، حتی شاید بتوانید شب را با عشایر بگذرانید.
  • آلیچر: مناظر بسیار جالب، قایق‌رانی، راهپیمایی و سافاری گوسفند مارکوپولو(غرم پامیری) به‌علاوه سردترین نقطه آسیای مرکزی که یک دریاچه زیبا است در این منطقه قرار دارند.

برای بیشتر مسافران، پیمودن بزرگراه پامیر و شهر‌های اطراف آن، قطعاً یکی از بهترین کارهایی است که می‌توان در زمان سفر به تاجیکستان انجام داد. شهر‌ها و روستاهای اطراف این مسیر را  در هر راهنمای سفر به تاجیکستان و یا حتی یک نقشه معمولی می‌توانید به راحتی پیدا کنید.

دره واخان

متاسفانه در بسیاری از کتاب‌های راهنمای سفر به تاجیکستان، دره واخان را به عنوان بخشی از بزرگراه پامیر (M-41) طبقه‌بندی کرده‌اند که کاملاً اشتباه است؛ زیرا آن‌ها دو مکان کاملاً متفاوت هستند.

در واقع برای رسیدن به دره واخان باید جاده پامیر را ترک و چندین کیلومتر به سمت افغانستان حرکت کنید. دره واخان یکی از مکان‌های دیدنی در کل آسیای مرکزی و یکی از زیباترین جاذبه‌ها در سفر به تاجیکستان است که در کنار مناظر شگفت‌انگیز و خیره‌کننده به عنوان مرز باستانی بین شمال و جنوب آسیا شناخته می‌شود و در مسیر جاده ابریشم هم قرار دارد؛ به طوری که از طریق بسیاری از قلعه‌های مستقر در کنار جاده می‌توان آن را مشاهده کرد.

توقفگاه‌هایی که در این بخش از راهنمای سفر به تاجیکستان در دره واخان به شما معرفی می‌کنیم برجسته‌ترین و مهم‌ترین موارد موجود هستند:

  • لنگر: اولین سکونتگاه بزرگی که در مسیر شما است لنگر نام دارد. رفتار مردم این منطقه با مسافران بیشتر شبیه به یک مشتری است تا گردشگری که به کشور آن‌ها پا گذاشته است. با این وجود لنگر مناظر طبیعی بسیار زیبایی دارد. اگر می‌خواهید جایی را برای اقامت خود پیدا کنید بهتر است چند کیلومتر دیگر پیش بروید و خود را به هیسور برسانید که روستایی اصیل با چشم اندازهای زیبا و اقامتگاه‌های زیاد و به صرفه برای اقامت است.
  • ورانگ: یکی دیگر از روستاهای قدیمی منطقه با یک معبد باستانی بودایی است که حتماً ارزش چند ساعت توقف را دارد.
  • یامچون: چشمگیرترین قلعه در واخان که هندوکش افغانستان را در پس زمینه خود دارد؛ همچنین دارای چند چشمه آب گرم معروف است که به باور مردم منطقه حمام کردن در آن‌ها می‌تواند به باروری کمک کند.
  • قلعه کاخا: دومین قلعه معروف پس از یامچون هم چشم‌اندازهای عالی به سمت افغانستان دارد.
  • اشکاشم: شهر اصلی در دره واخان است که قبلاً بازار افغانستانی‌ها را در آن برگزار می‌کردند.
  • خوروگ: بعد از چند روز وقت‌گذرانی در طبیعت و عدم دسترسی به امکانات و غذای مناسب رسیدن به خوروگ احساس خوبی به شما خواهد داد. با این که شهر زیاد بزرگ نیست اما بازار محلی خوبی دارد که می‌توانید بسیاری از مواد‌غذایی را که در بزرگراه پامیر در دسترس نبود در سوپرمارکت‌های آن پیدا کنید.

دوشنبه

پایتخت مکان دیگری برای استراحت چند روزه شما که در این راهنمای سفر به تاجیکستان گنجانده شده است. دوشنبه کافه‌هایی با قهوه سنتی و رستوران‌های متنوع دارد که می‌توانید شب‌ها در آن‌ها وقت‌گذرانی کنید.

نکته‌ی مهم در مورد دوشنبه رقم خوردن اولین آشنایی شما با تاجیکستان واقعی در آن است، زیرا اکثر مردمی که در قسمت شرقی ملاقات کردید قرقیز، واخی یا پامیر هستند، بنابراین تفاوت قابل توجهی از نظر نحوه زندگی، لباس‌های زنان و مردان محلی و شیوه و زبان سخن گفتن با مردمی که در پایتخت ساکن هستند دارند. تعدادی از جاذبه‌های دیدنی که می‌توانید در دوشنبه بازدید کنید شامل موارد زیر هستند:

  • پارک رودکی: یکی از زیباترین پارک‌های کشور تاجیکستان که مجسمه‌ی رنگی افراد برجسته‌ای همچون رودکی را در خود جای داده است. البته این تمام ماجرا نیست و می‌توان از فضای سبز، درختان و طراحی خاص و آرامش‌بخش پارک هم لذت برد.
  • باغ وحش دوشنبه: افتتاح این باغ وحش در سال ۱۹۶۰ انجام شد و همچنان طرفداران خاص خود را دارد. شما می‌توانید از حدود ۶۰۰ حیوان مختلف شامل روباه، گرگ و خرس سیاه و قهوه‌ای که در این مکان نگهداری می‌شوند، دیدن کنید.
  • یادبود صدرالدین عینی: یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان دنیا که آثاری به زبان فارسی و تاجیک دارد.آقای عینی نقش موثری در ادبیات کشور تاجیکستان ایفا کرد و به همین دلیل یادبود زیبایی از او در خیابان عینی ساخته شده است.
  • کتابخانه ملی: در این مجموعه که عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی آسیای مرکزی را به خود اختصاص داده است، می‌توانید کتاب‌های فارسی زیادی را پیدا کنید. به‌علاوه کتابخانه در نزدیکی پارک رودکی قرار دارد؛ پس بازدید از آن بعد از وقت‌گذرانی در پارک خالی از لطف نیست.
  • باغ گیاه‌شناسی دوشنبه: این مکان دیدنی در منطقه‌ی اسماعیل سامانی با مساحت ۳۰ هکتار واقع شده است و انواع و اقسام گیاهان و گلخانه‌های مختلف در آن قابل مشاهده هستند که اطلاعات خوبی را در مورد روند رشد گیاهان و تأثیر آن‌ها بر زیبایی محیط و تصفیه‌ی هوا در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

پنجاکنت و کوه‌های فان

 این کوه‌ها با اینکه به اندازه دره‌های اطراف بزرگراه پامیر خیره کننده نیستند، اما در نوع خود زیبایی خاصی دارند و مزیت اصلی آن‌ها این است که بر خلاف پامیر مملو از چندین روستای کوچک هستند و مردم تاجیک تبار و فارسی زبان در آن‌ها زندگی می کنند؛ بنابراین، بازدید از کوه‌های فان فرصتی عالی برای کشف زندگی واقعی روستایی تاجیکستان را در اختیار شما قرار می‌دهد که با هر چیزی که در طول سفر خود دیده‌اید، متفاوت است.

اکثر مردم برای بازدید از دریاچه اسکندرکول به کوه‌های فان می آیند، اما توصیه می‌کنیم که به منطقه اطراف پنجاکنت هم سری بزنید و از هفت دریاچه دیدن کنید. پیاده‌روی برای دیدن هفت دریاچه از پنجاکنت شروع می‌شود و از چندین روستای کوچک می‌گذرد که می‌توانید در آن‌ها اقامتی کوتاه داشته باشید.

خجند

خجند تاجیکستان در اصیل‌ترین شکل خود است و با بیشتر از ۲۵۰۰ سال قدمت یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آسیای مرکزی به شمار می‌رود. خجند دومین شهر بزرگ تاجیکستان محسوب می‌شود که همچنان به ارزش های سنتی خود وفادار است.

به دلیل مذهبی بودن مردم این شهر و نزدیکی آن به مرز تاشکند معمولاً در هر راهنمای سفر به تاجیکستان که مطالعه کنید خجند را بیشتر به عنوان یک نقطه ترانزیتی معرفی می‌کنند. اما به نظرم در حق این شهر اجحاف شده است و ارزش استقرار برای حداقل یک روز را دارد.

غذاهای تاجیکستان

جالب است بدانید غذاهایی که در کشور تاجیکستان طبخ می‌شوند، شباهت زیادی به فرهنگ غذایی ایران، قفقاز، چین و افغانستان دارند و از آنجایی که یکی از بهترین قسمت‌های هر سفر امتحان کردن غذاهای بومی و محلی است، حتماً باید تعدادی از مشهورترین غذاهای این کشور را از قبیل آبگوشت محلی، شیشلیک، لاگمن، سوپ رشته فرنگی، مانتی، کوفته گوشت چرب، برنج سرخ شده در چربی بره و سمبوسه امتحان کنید. البته اگر می‌خواهید خوشمزه‌ترین غذاها را در سفر خود به تاجیکستان بچشید، باید با بهترین رستوران‌ها در این کشور آشنا شوید که تعدادی از آن‌ها در بخش بعد معرفی شده‌اند.

بهترین رستوران‌ های تاجیکستان

در این بخش از راهنمای سفر به تاجیکستان به سراغ معرفی ۱۰ رستوران برتر در پایتخت این کشور یعنی دوشنبه رفته‌ایم که می‌توانید غذاهای تاجیکی یا بین‌المللی دلخواه خود را در آن‌ها امتحان کنید:

خانه استیک

یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های شهر که بهترین استیک‌ها را با استفاده از گوشت تازه طبخ می‌کند. البته در منوی رستوران سوشی هم وجود دارد.

رستوران بار وستوچنی

این رستوران در خیابان اصلی دوشنبه، رودکی، قرار دارد و عمده‌ی شهرت خود را مدیون نان‌های خوش عطر و تازه محلی و شیشلیک‌های خوشمزه‌ای است که در آن‌جا پخته می‌شوند.

رستوران تفلیس

یکی از رستوران‌های محبوب بین ساکنان پایتخت و گردشگران تفلیس است که بهترین غذاهای گرجستانی و انواع نان‌های پنیری و غذاهای گیاهی در آن با کیفیت بالایی تهیه می‌شوند.

چایخانه روخات یا دوشنبه کلاسیک

افتتاح این رستوران در زمانی که تاجیکستان هنوز زیر سلطه‎ی شوروی قرار داشت، انجام گرفت. شما می‌توانید در این رستوران قدیمی در کنار دوستان خود دم‌نوش‌های تاجیکی، چای یا غذاهای سنتی این کشور را امتحان کنید و در عین حال از فضای زیبای اطراف هم لذت ببرید.

رستوران کوهسور

درون هتل سرنا دوشنبه، رستوران کوهسور که فقط در وعده‌ی شام فعالیت می‌کند قرار دارد. این رستوران بر روی پشت‌بام هتل ساخته است و می‌توان در زمان صرف شام در آن منظره‌ی فوق‌العاده‌ای را هم از کوه‌های مجاور و شهر دوشنبه تماشا کرد.

رستوران تراکتور اوکراینی

یکی دیگر از بهترین رستوران‌های پایتخت تاجیکستان تراکتور اوکراینی است که انواع غذاهای انگلیسی، روسی و اوکراینی را می‌توان در آن امتحان کرد. علاوه بر این فضای داخلی رستوران به‌گونه‌ای طراحی شده است تا احساس حضور در یک موزه‌ی زیبا را برای مهمانان تداعی کند.

رستوران مرو

در این مجموعه علاوه بر سرو غذاهای تاجیکی و ترک،‌ مراسم عروسی زوج‌های جوان هم برگزار می‌شود. معروف‌ترین غذاهای مرو شامل اوش به همراه قطعات ریز گوشت، پاستا، میوه‌ی خشک‌شده، انواع کباب و... هستند.

ال شام

این رستوران با تم عربی بهترین غذاهای عربی و خاورمیانه‌ای را در دوشنبه ارائه می‌دهد. فضای داخلی ال شام نمای چوبی دارد و با تصویر شخصیت‌های معروف دنیای عرب تزئین شده است. فضای بیرونی هم تراس‌های باصفایی برای پذیرایی از مشتریان دارد و در آن موسیقی عربی به صورت زنده نواخته می‌شود.

رستوران سیم سیم

در فاصله‌ی کمی از مرکز شهر دوشنبه یکی دیگر از بهترین رستوران‌های پایتخت به نام سیم سیم قرار دارد که انواع غذاهای محلی را با کیفیت بالایی طبخ می‌کند. شما می‌توانید در کنار چشیدن غذاهای مورد علاقه‌ی خود از فضای آرامش‌بخش مجموعه و موسیقی محلی هم لذت ببرید.

رستوران کیش میش

سرو غذاهای محلی تاجیکستان در فضای سنتی این رستوران انجام می‌شود و ظاهر آن شما را به یاد سفره‌خانه‌های ایران می‌اندازد.

 بهترین هتل‌ های تاجیکستان

لازمه‌ی یک سفر عالی و به‌یادماندنی به تاجیکستان آشنایی با بهترین هتل‌ های تاجیکستان است که کارکنان آن با ارائه‌ی بهترین امکانات تلاش می‌کنند اوقات خوشی را برای مهمانان رقم بزنند:

  • هتل Hyatt Regency
  • هاستل Green House
  • هتل Ayni
  • هتل Dushanbe Serena
  • هتل Hilton
  • هتل Shumon
  • هتل Sughd
  • هتل Hello Dushanbe
  • هتل Atlas
  • هتل Sugdiyon

سوغات تاجیکستان

یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به کشورهای دیگر خرید سوغات برای اعضای خانواده، دوستان و آشنایان است. با توجه به این مسئله در این قسمت از راهنمای سفر به تاجیکستان به سراغ معرفی ۱۰ سوغات تاجیکستان رفته‌ایم:

  • نان تاجیکی
  • حوله ابریشمی
  • تندیس چوبی و سفالی
  • محصولات سفالی
  • تابلوهای گلدوزی شده
  • چرم و انواع محصولات چرمی
  • لباس و تابلوهای طلاکاری شده
  • ظروف مسی
  • انواع پارچه و لباس
  • مگنت در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف

بهترین مراکز خرید تاجیکستان

سفر به تاجیکستان بدون بازدید از مراکز خرید آن و پیدا کردن کالاهای دلخواهتان در آن‌ها معنی ندارد. تعدادی از بهترین فروشگاه‌هایی که می‌توانید در زمان سفر به این کشور از آن‌ها خرید کنید شامل موارد زیر هستند:

  • Mekhrgon
  • TSUM
  • Muliyen
  • مرکز تجاری Sadbarg
  • فروشگاه Siyoma

سرعت اینترنت در تاجیکستان

نکته‌ای که بسیاری در راهنمای سفر به تاجیکستان فراموش می‌کنند، سرعت بسیار پایین اینترنت در این کشور است. متاسفانه سرعت اینترنت در شهرهای مختلف تاجیکستان چندان تعریفی ندارد و در بعضی از قسمت‌ها از جمله پامیر و نواحی منتهی به کوهستان‌های عظیم هم در کل اتصال به اینترنت برقرار نمی‌شود. اما به غیر از این نواحی اینترنت 3G در تمامی نقاط کشور در دسترس است و قیمت آن هم در مقایسه با دیگر خدمات و اقلام مصرفی بالا است.

غذاهای تاجیکستان

مانند دیگر کشور‌های آسیای مرکزی، غذا در سفر شما به تاجیکستان نکته بارز سفر شما نخواهد بود اما به شما قول می‌دهم که مناظری که در آن غذاهای ساده محلی را میل می‌کنید از کم نظیر ترین تجربه‌های شما باشد. در پامیر غذای رایج آبگوشت محلی است. در رستوران‌های محلی تاجیکستان، چیزهایی مانند شیشلیک،لاگمن، سوپ رشته فرنگی؛ مانتی، کوفته گوشت چرب؛ برنج سرخ شده در چربی بره پیدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذاهای تاجیکستان را بشناسید

نگاهی به فرهنگ و آداب رسوم کشور تاجیکستان

تاجیک‌ها مردمی وفادار به آداب و رسوم و سنت‌های قدیمی خود هستند و اثر این فرهنگ قدیمی را می‌توانید در جای جای این سرزمین مشاهده کنید. تعدادی از جالب‌ترین حقایق از فرهنگ مردم تاجیکستان برای آشنایی بهتر شما پیش از سفر مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

  • تاجیک‌ها حتی بعد از ازدواج هم از خانواده‌ی خود جدا نمی‌شوند و در اتاق‌هایی جداگانه در کنار آن‌ها زندگی می‌کنند.
  • با وجود اینکه تاجیک‌ها می‌توانند با مسافران برخوردی دوستانه داشته باشند، معمولاً به اندازه‌ی مردم ایران خونگرم نیستند.
  • مردم ساکن در فلات تاجیکستان مراسم عروسی خاصی دارند که ۷ روز طول می‌کشد.
  • ماه عسل در این کشور به مدت ۴۰ روز در خانه‌ی والدین داماد گذرانده می‌شود تا عروس و داماد از حمایت بزرگ‌تر‌ها در شروع زندگی خود بهره‌مند شوند.
  • عید نوروز هم یکی از مهم‌ترین جشن‌ها در تاجیکستان است و به بهترین شکل ممکن برگزار می‌شود.
  • پیش از شروع بهار کودکان و نوجوانان با رفتن به دشت و صحرا و چیدن گل‌های تازه، آن‌ها را به مردم هدیه می‌دهند و با گرفتن انعام رسیدن فصل زیبای بهار و پایان یافتن زمستان را مژده می‌دهند.
  • نان در تاجیکستان بسیار مقدس است؛‌ بنابراین از بریدن با چاقو یا دور انداختن آن پرهیز کنید.
  • دوچرخه‌سواری در تاجیکستان کاری مردانه در نظر گرفته می‌شود و برای زنان ممنوع است.

آیا سفر به تاجیکستان امن است؟

به صورت کلی آمار جنایت و قتل در این کشور بسیار پایین است. با این حال فساد اداری و پلیس در تاجیکستان یک واقعیت شناخته شده است، رشوه امری طبیعی است و کلاهبرداری های رایج بیشتر به این صورت است که پلیس به شما می گوید ویزای تاجیکستان شما مشکلی دارد یا شما را مجبور می کنند برای ورود به مکانی که بدیهی است به هزینه ورودی نیازی ندارد، هزینه پرداخت کنید اما خنده دار آنجاست که در عموم موارد با امتناع شما موضوع حل می‌شود. پلیس حتی بی مورد برای گرفتن رشوه ممکن است از شما سوال‌های بی ربط کند. گزارش‌های زیادی از این مورد در تاجیکستان مشاهده شده اما در این راهنمای سفر به تاجیکستان قصد ما تنها هشدار است با اینکه من به شخصه معتقدم احتمال این قبیل اتفاقات برای تورسیت‌های اروپایی بیشتر از ما ایرانی‌ها است.

به صورت کلی آمار جنایت و قتل در این کشور بسیار پایین است؛ با این حال فساد اداری و پلیس در تاجیکستان به وضوح به چشم می‌خورد و رشوه هم امری طبیعی است. کلاهبرداری‌های رایج در این کشور بیشتر به این صورت است که پلیس به شما می‌گوید ویزایتان مشکلی دارد یا اینکه مجبورتان می‌کند برای ورود به مکانی که به هزینه ورودی نیازی ندارد، هزینه پرداخت کنید؛ با این حال جای نگرانی نیست چرا که در عموم موارد با امتناع شما موضوع حل می‌شود. در مجموع تاجیکستان برای گردشگران از امنیت بالایی برخوردار است و مردم این کشور هم با مهمانان خود گرم و مهربان برخورد می‌کنند.

آخرین کلام

تاجیکستان کشوری پهناور و مرتفع با گونه گونی فرهنگی و قومیست. سخن گفتن در مورد همه ابعاد سفر و زندگی در تاجیکستان شاید آنقدرها هم آسان نباشد اما تاجیکستان جایی است که در آن می‌توان روزها و هفته‌ها را در باغستان‌های خوش آب و هوا گذراند یا در سخت و دورترین مناطق دنیا با سرما دست و پنجه نرم کرد. توصیه نهایی راهنمای سفر به تاجیکستان من این است که به تاجیکستان به عنوان یک منطقه توریستی نگاه نکنید. تاجیکستان مکانی برای عبور از سختی ها و شاید دوباره روبه‌رو شدن با خود باشد. 

تاجیکستان کشوری پهناور و مرتفع با گوناگونی فرهنگی و قومی است. سخن گفتن در مورد همه ابعاد سفر و زندگی در تاجیکستان شاید آنقدرها هم آسان نباشد اما این سرزمین جایی است که در آن می‌توان روزها و هفته‌ها را در باغستان‌های خوش آب و هوا گذراند یا در سخت‌ترین شرایط و دورترین مناطق دنیا با سرما دست و پنجه نرم کرد.

سوالات متداول

۱. تاجیکستان کجاست؟

تاجیکستان یکی از کشورهای آسیانه‌ی میانه و همسایه افغانستان، قرقیزستان، چین و ازبکستان است.

۲. زبان مردم تاجیکستان چیست؟

مردم این کشور به زبان فارسی تاجیکی صحبت می‌کنند.

۳. هزینه سفر به تاجیکستان چقدر است؟

برای اطلاع از این مسئله می‌توانید با مشاوران آرند تور تماس بگیرید.

۴. کدام فصل بهترین زمان سفر به تاجیکستان محسوب می‌شود؟

فصل‌های بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از تاجیکستان و جاذبه‌های مختلف آن هستند.

۵. شهرهای گردشگری تاجیکستان چه نام دارند؟

دوشنبه، پنجاکت، اسفرا و خجند از جمله مهم‌ترین شهرهای توریستی کشور تاجیکستان به شمار می‌روند.



1401/11/08 | کد مطلب: 1422
برچسب‌ها: راهنمای سفر


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
morteza bahmani
1403/04/02 11:19
خوبیش اینه که برای حرف زدن خیلی به دردسر نمیافتیم. خیلی هم با ایرانی ها جورن
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1403/04/11 13:59
با سلام و وقت بخیر
بله دقیقا یکی از حسن های این کشور هست
باتشکر از پیام شما
شقایق
1403/03/30 15:03
من یه کیلیپ دیدم توی اینستاگرام که یارو رفته بود تاجیکستان بعد هیشکی توی شهر نبود. واقعا اینجور جاییه؟ یه چیزی توو مایه های کره شمالی
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1403/04/11 14:07
با سلام و وقت بخیر
شاید در زمانی فیلمبرداری شده که خلوتی شهر باشه
باتشکر از پیام شما