جاهای دیدنی تاجیکستان که نباید از دست بدهید

جاهای دیدنی تاجیکستان که نباید از دست بدهید

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

تاجیکستان کشور کوچکی است که در بین مسافران ماجراجو محبوب است. جایی که دریاچه‌های یخ‌زده و کوه‌ها با مهمان‌نوازی، جاده ابریشم باستانی را ملاقات می‌کنند

تاجیکستان کشور کوچکی است که در بین مسافران ماجراجو محبوب است. این کشور آسیای مرکزی هیچ خط ساحلی ندارد، اما طبیعت، زیبایی کوهستان را به آن بخشیده است. جایی که دریاچه‌های یخ‌زده و کوه‌ها با مهمان‌نوازی، جاده ابریشم باستانی را ملاقات می‌کنند. با وجود این ویژگی‌ها و جاهای دیدنی تاجیکستان یکی از کشورهای کمتر شناخته شده در میان جمهوری‌های آسیای مرکزی است.

این کشور دیگ ذوب فرهنگ‌های تاجیکی، ازبکی و روسی است، که با مردمان خونگرم و خندان خود غنی شده است، این آمیختگی فرهنگی همه بازدیدکنندگان را در تور تاجیکستان تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه گردشگری در تاجیکستان از عناصر تجمل کشورهای توریستی اروپایی و آسیایی برخوردار نیست، اما ساده بودن زندگی و عدم شلوغی آن از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگر است. آرندتور برگزار کننده تور ترکیه و تور تاجیکستان، در این راهنما شما را با جاهای دیدنی تاجیکستان که ارزش بازدید دارند آشنا می‌کند.

1.      دوشنبه پایتخت تاجیکستان

دوشنبه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تاجیکستان که علاوه بر پایتخت بودن کانون توجه گردشگران است. این شهر بزرگ‌ترین شهر در میان شهرهای تاجیکستان و مملو از بناهای تاریخی و ویژگی‌هایی است که ارزش دیدن دارند. دوشنبه با فضاهای سبز فراوان و ساختمان‌های باشکوه، ترکیبی عالی از معماری شهری اوراسیا و صحنه‌های متأثر از شوروی را ارائه می‌دهد.

در طول بازدید از این شهر می‌توانید از بازارهای پر جنب و جوش شهر مانند بازار هارجون دیدن کنید. همچنین در چایخانه‌ها، جایی که مردم محلی هر شب با هم ملاقات می‌کنند و گپ می‌زنند با بسیاری از ساکنان محلی آشنا شوید. علاوه بر این بعد از ظهر در غرفه‌های غذا، غذاهای محلی خوشمزه و خانگی بچشید. چشیدن کرتوب معروف، غذای ملی تاجیکستان را از دست ندهید. در بازارهای دوشنبه میوه، سبزیجات، آجیل، نان تازه، ادویه‌جات و ترشیجات با زیباترین رنگ‌ها عرضه می‌شود.

2.      کوه‌های فان

 کوه‌های فان دومین جاذبه طبیعی در جمهوری تاجیکستان است. ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به کوه‌های فان از طریق سمرقند است. کوه‌های فان بخشی از سیستم کوهستانی غربی پامیر آلای است و ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند رودخانه‌های طوفانی، کوه‌ها، دریاچه‌های شفاف و یخچال‌های طبیعی بسیار محبوب در بین گردشگران دارند. رودخانه‌های پرشور و پرشتاب این کوه‌های برای رفتینگ ایده‌آل هستند.

 فان حدود صد قله دارد که ارتفاع بسیاری از آنها به بالای 5000 متر می‌رسد. این قله‌ها در زمان‌های مختلف روز و ماه‌ها مناظر زیبایی را برای گردشگران ایجاد می‌کنند. فان نه تنها دارای قله‌های بلند است، بلکه دریاچه‌های زیبای زیادی نیز دارد. دریاچه‌های یک کوه همیشه برای مسافران لذت‌بخش است. کوه فان واقعاً زیباست، گاهی اوقات به دلیل دریاچه‌ها و قله‌های زیبای آن به عنوان گوهر پامیر از آن یاد می‌شود. کوه فان یکی از بهترین جاهای دیدنی در تاجیکستان است.

در این منطقه وسایل حمل و نقل و همچنین زیرساخت‌های توریستی توسعه داده شده است. از این رو در سراسر محور کوه هتل‌ها و رستوران‌ها و همچنین نقاط اجاره‌ای وجود دارد.

3.      بلندترین میله پرچم

میله پرچم در دوشنبه پایتخت تاجیکستان یکی از بلندترین میله‌های پرچم دنیاست، این میله پرچم توسط متخصصان دبی طراحی و ساخته شده و بر روی طرحی منحصر به فرد نصب شده است.

ارتفاع این میله در حدود 165 متر است که باعث می‌شود آن را بلندترین در جهان نامید. پرچم ملی بر روی سازه‌ای ویژه در نزدیکی کاخ ملل نصب شده است و هزینه ساخت آن بیش از سه و نیم میلیون دلار بوده است. طراحی و ساخت عناصر توسط متخصصان دبی انجام شده است، کارگران محلی فقط کار نصب را انجام داده‌اند.

4.      جاده پامیر

جاده پامیر یکی از مشهورترین جاهای دیدنی تاجیکستان است که تاجیکستان را به کشورهای همسایه افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان متصل می‌کند. این جاده که با نام M41 نیز شناخته می‌شود، یکی از مرتفع‌ترین جاده‌های جهان است. پامیر در طول تاریخ به عنوان یکی از مسیرهای جاده ابریشم برای تجارت مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

جاده پامیر یکی از خطرناک‌ترین و پرماجراترین مسیرهای جهان است که لغزش زمین و ریزش سنگ در آن یک پدیده کاملاً عادی است. دره‌های نفس‌گیر، مناظر کوهستانی خیره کننده و صخره‌های ناهموار از جاذبه‌های این جاده است. جاذبه‌های عجیب کنار جاده، مناظر وحشی، و تپه‌های پوشیده از برف مطمئناً سفر شما را به یک تجربه فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند.

5.      دریاچه اسکندرکول

اسکندرکول یک دریاچه کوهستانی با منشأ یخچالی در استان سوگد تاجیکستان است. این دریاچه در دامنه شمالی رشته کوه گیسار در رشته کوه‌های فان قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های یخچالی در شمال غربی تاجیکستان است. دریاچه اسکندرکول به دلیل ارزش دیدنی بالایی که در بین جاهای دیدنی تاجیکستان دارد در تور تاجیکستان بسیار محبوب است.

این دریاچه با دوشنبه فاصله چندانی ندارد و فاصله آن تنها 134 کیلومتر است. دریاچه اسکندرکول همان‌طور که از نامش پیداست نام خود را از اسکندر مقدونی گرفته است. آب دریاچه در تابستان بسیار سرد است و حتی اگر عاشق شنا هستید باید از شنا در این دریاچه خودداری کنید زیرا این دریاچه با آب شدن یخچال‌های طبیعی پابرجاست. محیط اطراف دریاچه اسکندرکول مکانی عالی برای فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی و کمپینگ است. اگر می‌خواهید داخل دریاچه به قایق‌سواری بپردازید به توربازا بروید. کنار دریاچه یک استراحتگاه قدیمی به نام توربازا وجود دارد که می‌توانید از آن یک قایق کرایه کنید و از قایق‌سواری داخل دریاچه لذت ببرید.

6.      شهر و قلعه خجند

شهر تاریخی خجند در قرن ششم تا هفتم قبل از میلاد تأسیس شد. بعدها اسکندر مقدونی شهر را تصرف کرد و آن را بازسازی و استحکام بخشید. امروزه خجند از جاهای دیدنی تاجیکستان و مرکز تحولات صنعتی، علمی و فرهنگی تاجیکستان است. بازدید از شهر خجند شما را به سفری در گذشته غنی خود به عنوان یک مرکز تجاری مهم در جاده ابریشم می‌برد، همچنین با بازدید از این شهر می‌توانید از قلعه معروف خجند، بازار پرجنب‌وجوش و همچنین مسجد شهر با تزئینات جذابش دیدن کنید.

اگر طرف‌دار اجراهای موزیکال هستید، سری به تئاتر موزیکال و درام تاجیکستان در این شهر بزنید. اگر با خانواده به این مکان می‌روید، باغ سامانی یکی دیگر از نقاط دیدنی خجند است که نباید از دست بدهید، پس از غروب آفتاب به پارک سامانی بروید تا از فضای آرام و مناظر خیره‌کننده لذت ببرید.

بازدید از قلعه خجند و موزه تاریخ منطقه‌ای استان برای بازدیدکنندگانی که می‌خواهند تاریخ منطقه را بدانند ضروری است. این قلعه در قرن‌های پنجم تا ششم قبل از میلاد در زمان یورش‌های چنگیزخان ساخته شد و به عنوان محافظت از شهر به همین نام در برابر مهاجمان عمل کرد. برای شکستن دفاع، خان مجبور شد حدود 75 هزار سرباز را درگیر کند، پس از آن مجموعه استحکامات ویران شد، اما چندین قرن بعد به عنوان یک اقامتگاه دولتی بازسازی شد.

بدون بازدید از پنج شنبه بازار تاریخی شهر خجند، نمی‌توانید به تجربه نهایی تاجیکستان نزدیک شوید. در بازار پر جنب و جوش شهر بگردید، با فروشندگان محلی ملاقات کنید و برای خانواده و دوستان خود هدیه بخرید.

7.      کولاب

اگر ترجیح می‌دهید بیشتر فرهنگ محلی را تجربه کنید، از شهر کولاب یکی از جاهای دیدنی تاجیکستان بازدید کنید. در این شهر تعداد زیادی سکونتگاه‌های اصیل، یک بازار با غذاهای متنوع و یک باغ شهری زیبا و شکوفا وجود دارد. این شهر همچنین دارای یک پارک فرانسوی به نام تور دو فرانس با مینیاتوری از برج ایفل و تصویری از موزه لوور است.

در گذشته شهر کولاب از اهمیت بالایی برخوردار بوده، مرکز فرهنگی و علمی آسیای میانه و مرکز تجاری مهمی در جاده ابریشم بوده است، امروزه کولاب به شهرستان صنعتی و قطب صنعت پنبه کشور تبدیل شده است.

8.      دریاچه کاراکول

دریاچه کاراکول که در پارک ملی پامیر تاجیکستان واقع شده است، جاذبه اصلی روستای کاراکول است. آب این دریاچه بسیار شفاف است به طوری که کف آن حتی در عمق نه متری قابل مشاهده است، آب دریاچه حتی در تابستان بسیار سرد است.

ساکنان شهرهای بزرگ برای استراحت و لذت بردن از سکوت و زیبایی طبیعت تاجیکستان و حتی برای شنا در دریاچه به اینجا می‌آیند. می‌توانید یک شب را در کاراکول بگذرانید تا مناظر خارق‌العاده‌ای از کهکشان راه شیری را ببینید و صبح‌ها گونه‌های منحصربه‌فرد پرندگان را در داخل و اطراف دریاچه مشاهده کنید.

9.      روستای و دره جسیف

دهکده زیبای کوهستانی جسیف یک مکان تفریحی و از جاهای دیدنی تاجیکستان است. وسایل نقلیه به جسیف نمی‌روند بنابراین پس از عبور از رودخانه باید دو ساعت پیاده‌روی کنید تا به دره جسیف برسید. برای گشت و گذار در روستا بگردید یا سفرهای کوتاهی در کنار دریاچه‌های بکر داشته باشید. کوه‌های ناهموار و جنگل‌های پراکنده حال و هوای بی‌نظیری به شما می‌دهد. با بازدید از این روستا این فرصت را خواهید داشت که شب را در یک خانه سنتی جسیف بگذرانید و از فرهنگ و سنت‌های محلی لذت ببرید.

10. شهر مرغاب

مرغاب یکی از جاهای دیدنی تاجیکستان است که در دامنه کوه‌ها قرار گرفته، شهری متفاوت است که به دلیل رشته کوه‌های باشکوهش مشهور است. یک یخچال طبیعی در مجاورت شهر، پس‌زمینه‌ای باشکوه به آن می‌بخشد، اگر به کوهستان علاقه دارید، مرغاب را حتماً باید ببینید. اگر به باستان‌شناسی و تاریخ علاقه دارید، به گورستان باستانی کانا کورگان در این شهر بروید.

مرغاب یک شهر کوچک عجیب و غریب است که در دره‌ای زیبا با احساس شرقی وحشی واقع شده است. جشنواره آت چابیش که ورزش‌های تاجیکستان را جشن می‌گیرد، معمولاً در اواخر ماه جولای در مرغاب برگزار می‌شود. می‌توانید در این زمان از مرغاب بازدید کنید و با اقامت در یک خانه سنتی یا اقامتگاه در کنار مردم محلی، اوقات خوشی را در این شهر سپری کنید.

بازارچه‌ای نیز در مرغاب وجود دارد که می‌توانید اجناس ارزان، صنایع‌دستی و مواد غذایی را از آنجا بخرید. مغازه‌های این بازارچه بیشتر در داخل کانتینرهای حمل و نقل قدیمی ساخته شده‌اند، برخی از آنها جلوی پنجره‌های زیبایی را برای مغازه‌های خود ایجاد کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر کانتینر حمل و نقل را تقریباً همان‌طور که در بیرون است رها کرده‌اند.



1401/10/01 | کد مطلب: 1388
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
تیم تحریریه آرندتور


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.