رودخانه مارا، صحنه نمایش هیجان‌انگیز مهاجرت 2 میلیون حیوان آفریقا!
جاذبه‌های گردشگری کنیا

رودخانه مارا، صحنه نمایش هیجان‌انگیز مهاجرت 2 میلیون حیوان آفریقا!

3 رای   شما هم امتیاز بدهید!

رودخانه مارا یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری جهان سالانه شاهد نمایشی عظیم از همهمه و صدای بیش از 2 میلیون حیوان وحشی است که از این رودخانه عبور می‌کنند.

تور کنیا

هربار که نام رودخانه مارا را می‌شنویم، ناخود آگاه تصویری از مهاجرت بزرگ حیوانات از این رودخانه همراه با همهمه و صدای حیوانات مختلف همچون گورخر و غزال‌های تامسونی هستیم که از مارا عبور می‌کنند. رودخانه مارا به رودخانه مرگ نیز شهرت دارد، این رودخانه ممکن است قتلگاه حیواناتی باشد که در دام شکار کروکودیل‌ها یا اسبان آبی می‌افتند و آب گل آلود رودخانه را خون آلود و قرمز رنگ می‌کنند. ما در حالیکه دوربین‌های شکاری در دستمان است، با حسی آمیخته با شادی، ترس و شاید هیبت شاهد این منظره هستیم.

رودخانه مارا از دو کشور کنیا و تانزانیا عبور می‌کند و 1.4 درصد از جمعیت کنیا و 0.7 درصد از جمعیت کشور تانزانیا را در خود جای داده است. شاید از لحاظ آماری به نظر مقدار بسیاری اندکی باشد، اما برخی از سودآورترین فعالیت‌های دو کشور در زمینه گردشگری، کشاورزی و معدن دو کشور در گرو این رودخانه است.

ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم امروز در مورد رودخانه مارا کنیا با شما صحبت کنیم و از جاذبه‌های مهمی که در سفر به کنیا، توسط این رودخانه در برابر چشمان شما نمایان می‌شود، صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.

 

رودخانه مارا کنیا کجاست؟

رودخانه مارا نزدیک به 400 متر طول دارد و حوضه آبریز آن چیزی حدود 13504 کیلومترمربع مساحت دارد. این رودخانه از ارتفاعات کنیا و باتلاق «ناپولی» سرچشمه گرفته و از مراتع پارک ملی ماسایی مارا عبور کرده و از بخش شمالی پارک ملی سرنگتی در تانزانیا می‌گذرد و در نهایت به دریاچه ویکتوریا می‌ریزد.

رودخانه مارا 65 درصد در کنیا و 35 درصد در کشور تانزانیا قرار دارد.

رودخانه مارا کنیا چه تأثیری در گردشگری منطقه دارد؟

اگر خوش شانس باشید و در زمان مناسب «ژوئیه تا سپتامبر» به کنیا سفر کنید. شاهد یکی منحصر به فردترین مناظر، مهاجرت حدود 1.5 تا 2 میلیون حیوان از پارک ملی سرنگتی تانزانیا به سمت پارک ملی ماسایی مارا خواهید بود. غریزه حیوانات و بوی باران سبب این مهاجرت بزرگ و بازگشت دوباره آنها به مبدا می‌شود. در این چرخه‌ی بزرگ، حیوانات زیادی در رودخانه کشته شده و یا در مسیر توسط پلنگ‌ها، شیرها و... شکار می‌شوند و البته حیوانات تازه‌ای نیز متولد می‌گردند.

سالانه حدود 6000 حیوان در طی مهاجرت بزگ آفریقا در رودخانه مارا کشته می‌شوند. به همین دلیل به این رودخانه، رودخانه مرگ نیز می‌گویند.

از رودخانه مارا چه حیواناتی تغذیه می‌کنند؟

رودخانه مارا در طول سال، خانه حیات وحش حیوانات مختلف از جمله شیر، فیل، پلنگ، کرگدن، گاومیش، زرافه، یوزپلنگ، گورخرو... است وکورکودیل‌های نیل، اسبان آبی، 20 نوع دوزیست، 40 نوع ماهی، 50 گونه بی‌مهرگان و...در آن زندگی می‌کنند.

رودخانه مارا تنها محل زندگی کوروکودیل‌های نیل در واقع هیولاهای 5 متری است.

چگونه به روخانه مارا برویم؟

برای بازدید از رودخانه مارا باید از طریق تورهای سفر به کنیا اقدام کنید. یکی از همین تورها که شما را به سفر جذاب و متفاوت کنیا می‌برد، آرندتور ست.

 

بهترین زمان بازدید از رودخانه مارا چه موقع است؟

بهترین زمان بازدید از رودخانه مارا، ماه‌های جولای تا سپتامبر است که بتوانید شاهد مهاجرت بزرگ آفریقا و گذر از این رودخانه باشید. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در این مدت به بازدید از رودخانه مارا بروید و در عین حال شاهد مهاجرت بزرگ آفریقا نیز باشید.

 

سخن آخر

رودخانه مارا همانطور که اشاره شد، تنها منبع آب در فصل خشک سال و تنها زیستگاه کروکودیل‌هاست. اگر رودخانه مارا به هر دلیلی از دسترسی خارج شود، نزدیک به 80 درصد از جمعیت منطقه ممکن است از بین بروند. در سال‌های اخیر میزان آب رودخانه متغیر بوده که این امر به دلیل  فشار مضاعف بر منابع آب، توسعه، حفاظت، گردشگری و تنوع زیستی اتفاق افتاده و امنیت منطقه را به خطر انداخته‌است. امید است هر دو کشور کنیا و تانزانیا در جهت حفظ این رودخانه مهم برنامه زیست محیطی اصولی داشته باشند.

چنانچه شما نیز قصد سفر به کنیا و بازدید از رودخانه مارا دارید، می‌توانید با ما در آرندتور همراه شده و به کنیا سفر کنید. بازدید از این رودخانه و تماشای مهاجرت بزرگ حیوانات آفریقا، یک خاطره‌ی ماندگار است که هرگز آن را در طی زندگی و عمرتان فراموش نخواهید کرد. کافی است در تور کنیا ما ثبت نام کنید و این خاطره‌ی منحصر به فرد را تا ابد در ذهن‌تان باقی نگه دارید.



1400/12/16 | کد مطلب: 1361
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1361
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.