25 هکتار گل و گیاه در باغ گیاهشناسی مشهد!
معرفی جاهای دیدنی مشهد

25 هکتار گل و گیاه در باغ گیاهشناسی مشهد!

شما هم امتیاز بدهید!

آیا می‌دانستید، مشهد یک باغ گیاهشناسی 25 هکتاری دارد؟ این مجموعه، در سال 1392 افتتاح شده و امروزه مبدل به یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد شده‌است!

تور مشهد

هربار نام مشهد به زبان‌مان می‌آید، تنها به حرم مطهر امام رضا (ع) فکر می‌کنیم یا رفتن به مراکز خرید و مشهور آن شاید هم به بازدید از آرامگاه فردوسی و... خواهیم رفت. کمتر پیش می‌آید که به رفتن به باغ گیاهشناسی فکر کنیم!

شاید هم تا به حال، نمی‌دانستیم که در مشهد باغ گیاهشناسی افتتاح شده‌است. در حالیکه این شهر زیارتی-سیاحتی هر روز، مدرن‌تر شده و جاذبه‌های گردشگری آن متنوع‌تر می‌شود. امروز در وبلاگ آرندتور قصد داریم در مورد باغ گیاهشناسی مشهد با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه شوید.

 

از مشخصات باغ گیاهشناسی مشهد چه می‌دانید؟

باغ گیاهشناسی مشهد یک مجموعه‌‌ی عظیم است که در زمینی به وسعت 25 هکتار در طی یک سال و نیم با کمک 42 پیمانکار و 450 کارگر ساخته شده‌است. در این باغ، ۴۴/۷۷۶ متر مربع چمن، ۱۴۹۵۰ اصله درخت و درختچه، ۱۲۳۰۰ متر مربع پرچین، ۲۵۲۵۲ متر مربع گل دائمی، ۹۵۰۰ متر مربع گل فصلی و ۶۸۲۰۰ متر مربع معبر وجود دارد.

 

باغ گیاهشناسی مشهد از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌است؟

باغ گیاهشناسی مشهد، 12 بخش مختلف دارد که در ادامه به هرکدام از آنها اشاره خواهیم کرد:

1.     بخش گیاهان دارویی و معطر

بخش گیاهان دارویی و معطر باغ گیاهشناسی مشهد، حدود 1.5 هکتار وسعت دارد. در این مجموعه، حدود 400 نمونه ژنتیکی، 180 گونه گیاهی دارویی کاشته شده‌است. این باغ با 3 هدفی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، ساخته شده‌است:

  • داشتن جنبه‌های آموزشی، تحقیقی برای رشته‌های علوم پزشکی و کشاورزی، تعلیم و ارتقاه فرهنگ گیاه درمانی
  • بررسی جنبه‌های کاربردی آنها در فضاهای سبز شهری
  • جمع آوری و حفاظت از ذخایر ژنتیکی گیاهان منابع طبیعی به منظور بررسی زمینه‌های کشت آنها در سطح انبوه

 

2.     جشنواره گل‌های داوودی

یکی از بخش‌های جذاب باغ گیاهشناسی، بخش جشنواره گل‌های داوودی است که در زمینی به وسعت 1 هکتار برگزار می‌شود و در آن حدود 700 گونه ژنتیکی از گل‌های داوودی از سراسر ایران جمع آوری شده‌اند.

جشنواره گل‌های داوودی هر ساله در پاییز برگزار می‌شود. گل داوودی، گیاه دارویی محسوب شده و هرساله از گل‌های خشک آن برای درمان سرماخوردگی، تقویت قوه بینایی و افزایش تمرکز استفاده می‌شود.

3.     باغ رز

باغ رز باغ گیاهشناسی مشهد در زمینی به مساحت یک هکتار کاشته شده‌است. در این زمین 30 گونه در 120 رقم گل رز وجود دارد.

 

4.     باغ صخره‌ای

در باغ صخره‌ای نیز انواع گل و گیاهان پیازی، فصلی و صخره‌ای کاشته شده‌اند.

 

5.     باغ میوه‌های بومی ایران

باغ میوه‌های بومی، این مجموعه، بسیار شبیه کوچه باغ‌های قدیمی کشور است و در آن 140 رقم درخت میوه و 30 گونه درخت تزیینی کاشته شده‌است.

 

6.     نهالستان و گلخانه‌ها

یکی از بخش‌های مهم باغ گیاهشناسی مشهد، قسمت نهالستان و گلخانه‌های تولیدی آن است. این قسمت باغ به عنوان بستر اولیه و ذخیره‌گاه عناصر گیاهی محسوب می‌شوند. در بخش نهالستان و گلخانه‌ها، بیش از 40 گونه گیاه زینتی و تحقیقاتی وجود دارد.

 

7.     بخش آموزشی و نمایشی

 

8.     بخش ایران و توران

 

9.     بخش آسیای میانه

 

10. بخش سوزنی برگان

 

11.بخش سیستماتیک و آربراتوم

 

12.بانک بذر و ژنوم گیاهی

 

در باغ گیاهشناسی بخشی مخصوص کودکان وجود دارد که در آن مربیان متخصص، به کودکان مطالب آموزشی متناسب با فضا آموزش می‌دهند.

باغ گیاهشناسی مشهد، چه امکاناتی دارد؟

در باغ گیاهشناسی علاوه و بر وجود طبیعت بسیار زیبا، کافی‌شاپ، دمنوش‌سرا، رستوران و سالن همایش بوتاتیک و دهکده اقوام نیز وجود دارد.

به دلیل اهمیت زیباسازی باغ، در این محل امکان انداختن زیرانداز و یا نصب چادر وجود ندارد، برای شکم گردی باید از رستوران‌های مجموعه استفاده کنید.

 

باغ گیاهشناسی مشهد کجاست؟

باغ گیاهشناسی مشهد در بلوار «جمهوری»، حدفاصل «چهارراه مقدم» و «پل غدیر» قرار دارد. برای رفتن به این مجموعه وسیع می‌توانید از مترو یا خودروی شخصی استفاده کنید.

 

ساعات کار باغ گیاهشناسی مشهد

مجموعه باغ گیاهشناسی مشهد، همه روزه از ساعت 8 صبح تا 12 شب، پذیرای مشهدیان و مسافرین عزیز است. این باغ تنها در روزها و یا مناسبت‌های خاص همچون ایام عاشورا و یا شهادت امام رضا (ع) تعطیل بوده و یا ساعات بازدیدش فرق می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از رفتن به باغ گیاهشناسی تماس بگیرید.

برای ورود به باغ گیاهشناسی نیاز به تهیه بلیط نیست و تا اطلاع ثانوی رایگان است.

دیدنی‌های اطراف باغ گیاهشناسی مشهد

باغ گیاهشناسی مشهد در فاصله‌ی 5 کیلومتری از حرم مطهر، 9 کیلومتری از کوه سنگی، 11 کیلومتری از باغ ملک و 20 کیلومتری سرزمین موج‌های آبی قرار دارد.

 

سخن آخر

در این روزها که اخبار آتش سوزی جنگل‌ها، از نقاط مختلف کشورمان به گوش می‌رسد، مکان‌هایی همچون باغ گیاهشناسی مشهد، سبب شده تا در دل دوستداران محیط زیست، کورسوی امیدی کوچکی جوانه بزند.

چنانچه قصد سفر به مشهد و بازدید از این باغ 25 هکتاری دارید، می‌توانید در تور مشهد آرندتور ثبت نام کرده و با ما در یک سفر راحت و بی‌دغدغه همراه شوید.



1400/09/22 | کد مطلب: 1321
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1321
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.