خانه توکلی مشهد، یادگار 180 ساله، اما پابرجا!
معرفی جاهای دیدنی مشهد

خانه توکلی مشهد، یادگار 180 ساله، اما پابرجا!

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

خانه توکلی یکی از خانه های تاریخی مشهد است که از اسکلت چوبی ساخته شده و مسئله‌ی جالبش این است که پس از 180 سال، هنوز  استوار باقی است!

تور مشهد

چقدر خوب است که در کنار تشرف به حرم امام مهربانی‌ها، از سایر جاهای دیدنی مشهد، همچون آرامگاه فردوسی، گنبد هارونیه و... نیز بازدید کنید.

خانه تاریخی توکلی در مشهد، یکی از همین جاهای دیدنی است که در فاصله‌ی بسیار کوتاهی از حرم امام رضا (ع) حدود 550 متری آن قرار دارد. این خانه، زیبایی‌های گوناگونی دارد و بازدید از آن کمتر از 1 ساعت زمان می‌برد. پس با ما در وبلاگ آرندتور همراه باشید تا در مورد ویژگی‌های این خانه بیشتر آشنا شوید.

 

تاریخچه خانه توکلی مشهد

اولین مالک خانه تاریخی توکلی مشهد، تاجر خشکباری مشهور، به نام « کشمشیان» بود که تا دوره پهلوی اول در این خانه زندگی می‌کرد. پس از فوت او، در سال 1343 خورشیدی، این خانه به فردی به نام توکلی فروخته شد و از آن به بعد به خانه توکلی شهرت یافت.

از زمانیکه توکلی این خانه را ترک کرد، دوران سیاه سرنوشت خانه شروع شد. این مسئله آنچنان ادامه یافت که به آن خانه اَجنه می‌گفتند. متروک ماندن خانه، رفت و آمد کارتن خواب‌ها و روشن نبودن چراغ‌های خانه، فرم تو در توی اتاق‌ها، همگی از جمله عواملی است که سبب شد به آن، خانه اَجنه بگویند.

خانه توکلی در دوره قاجار، توسط فردی به نام «احسان خان قرایی» در سال 1221 خورشیدی ساخته شد.

معماری خانه توکلی مشهد

خانه توکلی مشهد، اسکلتی چوبی دارد و در دوره‌ی قاجار ساخته شده‌است. این خانه 2 بخش تابستانه و زمستانه دارد. فضای تابستان نشین بنا خراب شده و تنها بخش زمستان نشین آن باقی مانده‌است. نمای خانه توکلی از ایوان‌ها و ستون‌های گچ بری شده، کاشی کاری و آجرکاری نفیس ساخته شده‌است.

این خانه در 2 طبقه ساخته شده و 5 ستون با تزیینات و گچ‌بری‌های متنوع دارد. همانطور که اشاره شد، کاشی‌‌کاری‌ها و آجرکارهای نفیسی که در خانه توکلی در مشهد انجام شده، در همه‌جا خودنمایی می‌کنند. در ورودی خانه آیات مبارک «انا فتحنا لک فتحا مبینا» و آیه‌ی « و ان یکاد» را به زیبایی می‌توانید ببینید. علاوه براین‌ها وجود شیشه‌های رنگی مشبک و پنجره‌های کشویی چوبی، فضای خانه را زیباتر کرده‌است.

خانه توکلی مشهد، به تازگی به عنوان یک پایگاه میراث فرهنگی در محدوده حرم مطهر شده و از آن به عنوان موزه مکتب خانه نیز استفاده می‌کنند.

همانطور که اشاره شد، خانه تاریخی توکلی مشهد، چندی است که به عنوان موزه مکتب خانه مورد استفاده قرار گرفته‌است. در مکتب خانه شما مجسمه‌ی ملاباجی، به همراه مجسمه‌های دخترانی که با لباس‌های محلی به صورت گرد نشسته و مشغول تحصیل هستند، را مشاهده می‌کنید. علاوه‌براین، در این مکتب خانه، بخشی نیز برای پسرها طراحی شده‌ که ملا مشغول آموزش به آنهاست. در قسمتی دیگر از خانه، نحوه‌ی فلک زدن در مکتب خانه‌ها و آموزش خوشنویسی به کودکان به نمایش درآمده‌است.

 

آدرس خانه توکلی مشهد

برای رفتن به خانه توکلی مشهد، می‌توانید از اتوبوس‌های بی آر تی 3، 83 و 84 که خارج حرم هستند؛ استفاده کنید. برای این کار کافی است از حرم مطهر به سمت خیابان نواب صفوی خارج شوید. تابلو برای راهنمایی ادامه مسیر وجود دارد. پس از بازدید از خانه توکلی، می‌توانید به بازدید از خانه ملک، خانه داروغه و موزه نادری که در نزدیکی آن هستند، نیز بروید.

خانه توکلی مشهد، یک اثر ملی با قدمت 180 ساله است.

سخن آخر

چنانچه قصد سفر به مشهد دارید، استفاده از گزینه‌ی تور مشهد، یکی از بی‌دغدغه‌ترین روش‌های سفر است. چراکه، شما بدون نگرانی از جای خواب و یا غذای خود، با خیال راحت به زیارت و سیاحت از جاهای دیدنی مشهد می‌پردازید. چنانچه در این سفر سیاحتی-زیارتی، خواستید از خانه‌های تاریخی مشهد دیدن کنید، بازدید از خانه توکلی مشهد را فراموش نکنید!



1400/09/21 | کد مطلب: 1319
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1319
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.