400 سال تلفیق هنر و زندگی در بازار قیصریه اصفهان
آثار تاریخی اصفهان

400 سال تلفیق هنر و زندگی در بازار قیصریه اصفهان

شما هم امتیاز بدهید!

بازار قیصریه یا بازار بزرگ سلطانی، با قدمت 400 ساله یکی از مشهورترین بازارهای عهد صفوی است که در فاصله دو میدان مشهور نقش جهان و عتیق قرار دارد.

تور اصفهان

تصور کنید که شما وارد مغازه‌ای می‌شوید که 4 قرن است، یک حرفه و یا پیشه در خانواده آنها موروثی است. این بازار دو طبقه که عمدتا بازار فرش فروش‌هاست، یکی از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین بازارهای عهد صفوی بوده که هنوز هم شکوه و جلال خودش را دارد.

وبلاگ آرندتور این بار در سفر به اصفهان به معرفی بازار قیصریه می‌پردازد. پس با ما همراه باشید تا با محل این بازار، تاریخچه و قدمت آن آشنا شوید و اطلاعات کوتاه و جالبی از این مجموعه دیدنی کسب کنید.

بازار قیصریه اصفهان مربوط به چه دوره‌ای است؟

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، بازار قیصریه اصفهان مربوط به عهد صفوی است و در آن دوره در اوج قدرت، شکوه و جلالش بوده‌است. عمده محصولات این بازار فرش بوده اما محصولات دیگر نیز در این بازار تولید و فروخته می‌شد. در بازار قیصریه هنوز هم کسبه‌های قدیمی به کار و فعالیت و تولید مشغول هستند و گاها یک حرفه به مدت 400 سال از زمان ساخت این بنا در آنها موروثی مانده و مشغول به فعالیت هستند. در دوره صفویه اجناس گران قیمت در بازار قیصریه اصفهان فروخته می‌شده و حتی تاجران خارجی در این بازار بزرگ مغازه داشته‌اند.

بازار بزرگ قیصریه اصفهان نامش را از سردرش یدک می‌کشد.


اسم بازار همانطور که انتظارش می‌رود بر سردر بازار بزرگ قیصریه اصفهان نوشته شده‌است. به طور کلی قیصریه به راسته بازاری گفته می‌شود که در آن کالای سبک و گران قیمت به فروش می‌رسد. این کالاها توسط ثروتمندان و بازرگانان ساخته می‌شدند.


بازار قیصریه اصفهان کجاست؟

بازار قیصریه اصفهان در شمال میدان نقش جهان قرار دارد و در کنار بناهای تاریخی همچون مسجد امام، شیخ لطف الله و عالی قاپو واقع شده‌است.


ساختار بازار قیصریه اصفهان چگونه است؟

برای توصیف بازار بزرگ قیصریه اصفهان باید از سردر آن شروع کرد. سردر بازار قیصریه، سردری قوسی شکل با کاشی کاری‌های مجلل و با شکوه با نقاشی‌های رنگارنگ دوره صفوی است که امروزه شاید مقدار اندکی از آنها باقیمانده باشد. این سردر در گذشته بهترین دید و منظره را رو به میدان داشته و ساعتی از جنگ پرتغالی‌ها بر بالای آن نصب بود. علاوه براین دو سکو از سنگ یشم و سماق در دو طرف سردر بازار وجود داشت که جایگاهی برای خرید و فروش زیور و طلا محسوب می‌شد. در جلوی سردر بازار قیصریه حوضی وجود دارد که گفته می‌شود در زمان حکومت «ظل السلطان» در دوره پادشاهی قاجار ساخته شده‌است.

بازار قیصریه بازاری دو طبقه با 148 حجره ساخته شده که حجره‌های طبقه بالا به امور دفتری کارهای بازرگانی اختصاص داشته و طبقه پایین آن مغاره‌های اصناف گوناگون در کنار هم قرار دارند. بازار بزرگ قیصریه اصفهان یکی از باشکوه‌ترین بازارهای این شهر تاریخی است که بر روی سقف گنبدهای متعددی طراحی شده که در انتهای آنها نورگیرهایی قرار دارد که تأمین نور و تهویه بازار به عهده آنهاست.

نام دیگر بازار قیصریه اصفهان، بازار شاهی است.


چند راسته بازار در بازار بزرگ قیصریه اصفهان وجود دارد؟

در بازار قیصریه اصفهان 6 راسته بازار وجود دارد که عبارتند از:

  1. بازار عریان
  2.  بازار هارونیه
  3.  بازار نیم آورد گلشن
  4.  بازار مخلص
  5. بازار سماورسازها
  6. بازار مقصود بیک

بازار قیصریه اصفهان در گذشته میدان نقش جهان را به میدان عتیق متصل می‌کرد.


چه مدارسی در بازار بزرگ قیصریه اصفهان وجود دارد؟

از آنجا که در بازارهای بزرگ اعتقاد بر این بود که مراکز فرهنگی به بازار رونق و اعتبار می‌دهد، مدارس متعدد در بازار قیصریه اصفهان وجود داشتند که در ادامه به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت:

  • مدرسه کاسه گران
  • هارونیه
  •  نیم آورد
  • جده بزرگ
  •  جده کوچک
  •  ملاعبدالله

چه مساجدی در بازار قیصریه اصفهان وجود دارد؟

در کنار مدارس مراکز مذهبی نیز در بازار وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  1. مدرسه نیمارو
  2. مدرسه صدر
  3.  مسجد خیاط‌ها
  4.  مسجد نو
  5. مسجد ذوالفقار
  6.  مسجد شیشه
  7. مسجد جارچی

سخن آخر

بازار قیصریه به همراه سردر بسیار زیبای آن یکی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که در بازدید از میدان نقش جهان می‌توان به سراغ آن رفت و اوج عظمت و شکوه دوره صفویه را در این 4 اثر تاریخی اطراف میدان نقش جهان از نزدیک تماشا کرد.



1399/11/28 | کد مطلب: 928
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=928
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.