۳۰ تا از جاهای دیدنی خوزستان{توریستی و دیدنی}| آرندتور

لیست کامل از توریستی‌ترین جاهای دیدنی خوزستان

3 رای   شما هم امتیاز بدهید!

خوزستان یکی از بهترین استان‌های ایران برای سفر است. تاریخ و تمدن چندین هزار ساله، مردم مهمان نواز و مهربان و جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده همه و همه سبب شده‌اند که این استان هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب کنند. اگر دوست دارید بیشتر با جاهای دیدنی خوزستان و جذابیتهای این استان زیبا آشنا شوید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

تور خوزستان

۱. رودخانه دز و دریاچه شهیون

یکی از جاذبههای طبیعی و زیباترین جاهای دیدنی خوزستان رودخانه دز است. سد دز نیز یکی از مرتفعترین سدهای جهان در زمان خود بوده است و با ارتفاع حدود ۲۰۰ متری سد عظیمی را ایجاد کرده است. این رودخانه از استان لرستان سرچشمه میگیرد و با عبور از دزفول، در نهایت به کارون سرازیر شده و به سمت اهواز ادامه مییابد. دریاچه شهیون یکی از جذابترین جاذبهها است که به آن دریاچه سد دز هم میگویند و در ۲۳ کیلومتری اندیمشک قرار گرفته است. این دریاچه بزرگ حتی چند جزیره هم داخل خود دارد و میتوانید در آن انواع تفریحات آبی را تجربه کرده یا کمپ کنید.

رودخانه دز و دریاچه شهیون از جاهای دیدنی خوزستان

۲. سازه‌های آبی شوشتر

سازههای آبی شوشتر به جرئت یکی از شگفتانگیزترین آثار تاریخی است که میتوانید ببینید. این سازهها مجموعهای از سدها و سازههای آبی مختلف هستند و قدمت آنها به زمان ساسانیان برمیگردد، هرچند که در طول زمان کاملتر شده است. برایتان بسیار جالب خواهد بود اگر بدانید که مهندسان آبی آن زمان چه نبوغی در ابداع این سازهها داشتهاند تا بتوانند آب کارون را جهتدهی کنند و آن را در زمینههای مختلف کشاورزی و مصارف خانگی استفاده کنند. این مجموعه در دل بافت تاریخی شوشتر قرار دارد و با سفر به این شهر به راحتی میتوانید از آن بازدید کنید.

سازه‌های آبی شوشتر از جاهای دیدنی خوزستان

۳. زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل یکی از دیدنیهای شهر تاریخی شوش و جاهای دیدنی خوزستان است که البته با فاصله از شهر قرار دارد. این معبد باستانی از تمدن ایلام به جا مانده زمان ساخت آن به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد باز میگردد که سبب شده بنایی واقعا اعجاب آمیز باشد. این بنای عظیم به دست پادشاه ایلام ساخته شده است و حدود ۵۲ متر ارتفاع دارد. چغازنبیل اولین اثر در ایران است که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است و بازدید از آن را نباید از دست بدهید. چغازنبیل البته از چیزی که حالا به نظر میرسد عظیمتر بوده و در ۵ طبقه ساخته شده بوده که اکنون تنها دو طبقه از آن باقی مانده است.

زیگورات چغازنبیل از جاهای دیدنی خوزستان

۴. رود کارون

رودخانه کارون نیازی به معرفی ندارد. بزرگترین و طولانیترین رود ایران همواره مورد توجه بوده است و جالب است بدانید یکی از اولین سکونتگاهها برای ایرانیها نیز در حوالی همین رود بوده است. کارون از شهرهای مختلف عبور میکند و هر جایی جاذبهای به وجود آورده، اما در نهایت در اهواز نهایت جلوه خود را نشان میدهد و تبدیل به مهمترین جاذبه اهواز چه برای گردشگران و چه خود اهوازیها شده است. وجود جاده ساحلی و فضای سبز به همراه کافه و رستورانها سبب شده نوستالژیکترین تفریح افراد قدم زدن و اتراق در اطراف رود و لذت بردن از آب و هوای آن شود. پل سفید اهواز نیز روی همین رود قرار دارد که به نمادی از شهر اهواز تبدیل شده است.

رود کارون از جاهای دیدنی خوزستان

۵. آرامگاه یعقوب لیث صفاری

یعقوب لیث صفاری یکی از مهمترین افراد تاریخ ایران است. او بعد از خروج اعراب از ایران از اولین پادشاهان ایرانی بود و عضوی از دودمان صفاریه بد. یعقوب لیث کسی بود که توانست زبان فارسی را دوباره احیا کند و از همین جهت هم احترام بسیاری نزد ایرانیان دارد. او در سال ۱۶۵ هجری قمری در شهر جندی شاپور دزفول درگذشت و مقبره او اکنون برای بازدید علاقهمندان در دسترس است. در اواخر زمستان و اوایل بهار، اطراف این مقبره را دشتهای سبز و زیبا فرا گرفته است که دیدنشان خالی از لطف نیست.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری از جاهای دیدنی خوزستان

۶. آبشار شوی

آبشار شوی یکی از دیدنیترین آبشارهای ایران و از جاهای دیدنی خوزستان است که در دزفول قرار دارد. این آبشار نزدیک ۱۰۰ متر ارتفاع و بسته به فصل، تا ۷۰ متر عرض دارد و به همین دلیل حتی به آن نیاگارای ایران هم گفته میشود. در فصل بهار میتوانید پر حجمترین حالت این آبشار را ببینید. آبشار شوی حدود ۱۰۰ کیلومتر با مرکز شهر دزفول فاصله دارد و میتواند یک مقصد طبیعتگردی جذاب و بسیار زیبا باشد. مسیر دسترسی این آبشار آنقدرها ساده نیست اما قطعا ارزش بازدید را دارد.

آبشار شوی از جاهای دیدنی خوزستان

۷. دره کول خرسان

کول خرسان یک دره اعجاب انگیز و بسیار زیبا است که در ۳۵ کیلومتری شمال دزفول واقع شده است. این جاذبه نسبت به سایر موارد معرفی شده بکرتر و کمتر شناخته شده است و بیشتر مقصدی برای طبیعت گردان حرفهای است که آن هم با همراهی راهنما انجام میشود. به کول خرسان دره ارواح هم گفته میشود و با درههایی که تاکنون دیدهاید متفاوت است. این دره پر است از صخره‌‌های بلند است و تفاوت دمای آن با خود دزفول گاهی به حدود ۳۰ درجه هم میرسد. این دره سرسبز پر است از درختان و پوشش گیاهی خاص و در انتهای آن هم یک غار و حوضچه وجود دارد. برای گذر از این دره وارد یک مسیر باریک از میان دیوارههای بلند و طبیعی میشوید که گاهی تنها یک نفر میتواند از میان آن عبور کند.

دره کول خرسان از جاهای دیدنی خوزستان

۸. آبشار شیوند

آبشار شیوند در روستای شیوند قرار گرفته است و از دیگر جاهای دیدنی خوزستان است. مسیر دسترسی این روستا بسیار جالب است و از آن جایی که در آن سمت سد کارون سه قرار دارد، برای رسیدن به آن جا باید سوار بارج شوید. در شیوند منطقهای حفاظت شده به نام منگشت و شالو در میان درختان بلوط قرار دارد و در این منطقه میتوان به آبشار شیوند رسید. این آبشار ۹۰ متری بسیار زیبا و عظیم است و با توجه به مکان قرارگیریاش، یک دیدنی بسیار جذاب و خاطرهانگیز خواهد بود.

آبشار شیوند از جاهای دیدنی خوزستان

۹. دهکده زراس

زراس یکی دیگر از جاهای دیدنی خوزستان و از زیباترین جاذبههای این استان است که در سه کیلومتری سد کارون ۳ و ۱۴ کیلومتری شهر دهدز واقع شده است. این منطقه حدود ۲۰۰ هکتار مساحت دارد و از جنوب و غرب به حوزه آبریز کارون سه میرسد. اوایل بهار و در واقع ماه‌‌های اسفند و فروردین، بهترین زمان بازدید از زراس است که بهشت واقعی را به شما مینمایاند. میتوانید در این منطقه کمپ کنید یا ویلا و سوئیت بگیرید و در کنار لذت بردن از طبیعت، انواع تفریحات آبی را هم تجربه کنید.

دهکده زراس از جاهای دیدنی خوزستان

۱۰. کاخ آپادانا

کاخ آپادانا از جاهای دیدنی خوزستان واقع در شهر شوش است و قدمتش به زمان هخامنشیان و داریوش اول برمیگردد. این کاخ بعد از زمان داریوش دچار آتش سوزی شد اما در دوران اردشیر دوم بازسازی شد. این عمارت عظیم یک مساحت ۱۰ هزار متری و چندین اتاق و تالار با ستونهای بلند و عظیم داشته است که اکنون تنها ویرانههای آن به جا مانده است.

کاخ آپادانا از جاهای دیدنی خوزستان

۱۱. دشت سوسن

خوزستان پر است از مناطق سرسبز و زیبا و مخصوصا اگر در فصل بهار به خوزستان بروید میبینید که این استان مانند بهشت سرسبز و پر آب است. دشت سوسن واقع در شهر ایذه است و البته سرسبزی خود را مدیون رود کارون است. دشت سوسن در حدود ۳۵ کیلومتری شمال غرب ایذه واقع است و یک منطقه بسیار سبز و رویایی کنار رود است که میتوانید در آن کمپ کنید و از زیبایی فوقالعاده آن لذت ببرید. به جز لذت بردن از طبیعت، میتوانید در رودخانه قایق سواری یا ماهیگیری هم کنید و یک تجربه عالی داشته باشید.

دشت سوسن از جاهای دیدنی خوزستان

۱۲. آرامگاه دانیال نبی

دانیال نبی یکی از پیامبران مورد احترام بنی اسرائیل بود که در تعبیر خواب شهرت داشت و افراد زیادی برای ادای احترام به او میروند. آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش واقع شده است و به جز بعد معنوی خود، از نظر معماری و طراحی هم سازه جالبی به حساب میرود که دیدنش ارزشمند است.

آرامگاه دانیال نبی از جاهای دیدنی خوزستان

۱۳. منطقه تاراز

منطقه تاراز شاید از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی خوزستان باشد. این منطقه که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر مسجد سلیمان و در نزدیک مرز با استان چهار محال و بختیاری واقع شده است، در واقع یک بخش کوهستانی است. نکته جالب در مورد این منطقه گردشگری این است که جزو معدود نقاط از خوزستان است که در زمستان برف را به خود میبیند و برای همین هم دیدنی و جالب شده است. خیلیها مخصوصا جنوبیها زمستان به این منطقه میروند تا یک تور زمستانی دوست داشتنی را تجربه کنند

منطقه تاراز از جاهای دیدنی خوزستان

۱۴. آکروپل دمورگان

آکروپل یا قلعه شوش، در زمان قاجاریه ساخته شده و قدمت بیش از ۱۰۰ ساله دارد. این قلعه در سال ۱۳۸۰ جزو آثار ملی ثبت شد و به دستور دمورگان به عنوان یک پایگاه تحقیقاتی برای باستان شناسان فرانسوی مورد استفاده قرار میگرفت. این قلعه شباهت زیادی به قلعه باستیل فرانسه دارد و روی تپهی مجاور آپادانا ساخته شده است. در ساخت این قلعه از آجرها و مصالح کاخ آپادانا نیز استفاده شده است و همین اهمیت بیشتری به این بنا داده است.

آکروپل دمورگان از جاهای دیدنی خوزستان

۱۵. جزیره کوشک

این جزیره تفریحی و بسیار جذاب از دیدنیهای مسجد سلیمان است. جزیره کوشک در دریاچه سد شهید عباسپور واقع شده است و طبیعت و چشم اندازش یک تعطیلات رویایی را برای شما رقم میزند. قبل از هرچیزی این جزیره کوچک در دل دریاچه است و خود رفت و آمد به آن یک تجربه جالب خواهد بود. به جز آن، داخل خود جزیره هم فضای زیبا به همراه چمن زار و گلهای رنگارنگ وجود دارند و بسیاری از گردشگران خوزستان با قایق برای بازدید از این جزیره میروند.

جزیره کوشک از جاهای دیدنی خوزستان

۱۶. روستای پامنار

این روستای خوش آب و هوا، یک مکان دیدنی و یکی از مکانهای مورد علاقه اهالی دزفول برای فرار از گرما و گذراندن روزهای تعطیل است. این روستا در محدوده سد دز و کرخه قرار دارد و به دلیل سرسبز بودن و آب و هوای معتدل خود بسیار معروف شده است. دریاچه شهیون هم در کنار همین روستا قرار گرفته است.

روستای پامناراز جاهای دیدنی خوزستان

۱۷. اشکفت سلمان

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوزستان و شهر ایذه، اشکفت سلیمان است. اشکفت سلیمان در واقع یک غار باستانی است که درون آن چشمههای معدنی هم وجود دارد و یک مکان بسیار پرقدمت با آثار واقعا خاص است که از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • نقشهای برجسته عیلامی در داخل و خارج غار
  • اولین حضور زن در کنار مرد در نقوش برجسته
  • پرستشگاه تریشا خدای عیلامیها
  • بزرگترین خط میخی به جا مانده از دوره عیلامیها

اشکفت سلمان از جاهای دیدنی خوزستان

۱۸. کول فرح

این منطقه باستانی هم در ایزه قرار دارد و دیدن آن بسیار جالب است. در این مجموعه شش سنگ نگاره وجود دارد که همگی روایت کننده مراسمات مذهبی برگزار شده در این مکان هستند. این سنگ نگارهها نیز قدمتی در حد دوره عیلامیها دارند، هرچند که تا زمان ساسانیان نیز ادامه پیدا میکنند. سنگ نگارهها درباره موارد زیر هستند:

  • مراسم قربانی و مذهبی
  • حمل مجسمه خدای علامی
  • هدیه دادن شاه عیلامی

کول فرح از جاهای دیدنی خوزستان

۱۹. قلعه سلاسل

قلعه سلاسل در شوشتر و در مجاورت رود کارون قرار گرفته است. این قلعه از زمان هخامنشیان به جا مانده است و در هر زمانی حاکمان محلی در آن مستقر میشدهاند. این قلعه در زمان خود عظمت و شکوه بسیاری داشته است و دارای قسمتهای مختلفی بوده است. متاسفانه در سال ۱۳۴۱ این بنا تا حد زیادی تخریب شد و اکنون ویرانههای آن به جا مانده است.

قلعه سلاسل از جاهای دیدنی خوزستان

۲۰. بند میزان

بند میزان بخش دیگری از نظام آبی تاریخی شوشتر است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این بند در دوره ساسانیان روی دور کارون ساخته شد و آن را به دو شاخه تقسیم میکند. از حالب بودن این سازه همین بس که با وجود ساختار ساده، فشار آب را روی سایر سازههای ابی کم میکند و به تقسیم آب صحیح در بخشهای مختلف کمک میکند.

بیشتر بخوانید: با جاهای دیدنی شوشتر آشنا شوید

بند میزان از جاهای دیدنی خوزستان

۲۱. خانه ماپار

اگر به خانههای سنتی و تاریخی علاقه دارید این جا یکی از مقاصد خوب توریستی اهواز است. خانه ماپار خانهای متعلق به دوران قاجار و پهلوی است و محل زندگی یکی از تجار خوزستانی به نام عبدالحمید ماپار بوده است. این خانه در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید و در حال حاضر مورد بازسازی قرار گرفته است. اکنون میتوانید از این خانه بازدید کنید و اگر حال و هوای آن را دوست داشتید از بخش کافه و رستوران آن هم استفاده کنید.

خانه ماپار از جاهای دیدنی خوزستان

۲۲. باغ خان شوشتر

این مجموعه یکی دیگر از زیباییهای شوشتر و جزو جاهای دیدنی خوزستان است که در بافت قدیمی شوشتر واقع شده است. این باغ ۱۶۰۰ متری از زمان قاجار به یادگار مانده است و از جذابیتهای آن میتوان به وجود انواع درختان میوه و گل و گیاهان مختلف اشاره کرد که فضایی زیبا و دیدنی ایجاد کرده است. این باغ متعلق به یکی از خانهای قاجار به نام محمد زمان مرعشی بوده است.

باغ خان شوشتر از جاهای دیدنی خوزستان

۲۳. مسجد رنگونی‌ها

نمیشود از جاهای دیدن خوزستان بگوییم و در مورد آبادان حرف نزنیم. مسجد رنگونیهای ابادان یکی از جالبترین آثار تاریخی آبادان است و در سال ۱۲۹۰ ساخته شده است. این مسجد متفاوت و منحصر به فرد توسط رنگونیهای برمه آبادان ساخته شده است و معماری و ظاهر آن کاملا حال و هوای هندی دارد.

مسجد رنگونی‌ها از جاهای دیدنی خوزستان

۲۴. خانه تیزنو

یکی از دیدنیهای بافت قدیم دزفول، خانه تیزنو است. این خانه قدیمی به زمان صفویان بازمیگردد، هرچند که در معماری آن آثار دوران قاجار و پهلوی هم به چشم میخورد. این اثر بزرگترین خانه تاریخی در دزفول است و میتوانید المانهای مختلف معماری تاریخی را به خوبی در آن ببینید.

خانه تیزنو از جاهای دیدنی خوزستان

۲۵. تشکوه

اگر به دنبال جاذبهای خاص و متفاوت هستید، تشکوه یکی از جاهای دیدنی خوزستان است که باید حتما از آن دیدن کنید. این کوه در منطقه زاگرس و رامهرمز قرار گرفته است و همانطور که از نام آن پیداست کوهی آتشین است، به طوری که همواره در حال سوختن است و شعلههای آتش را میتوانید روی آن ببینید. این اتفاقات در اثر تصاعد گاز گوگرد رخ میدهد و هنگام شب جلوهای بسیار جالب دارد.

تشکوه از جاهای دیدنی خوزستان

۲۶. چال کندی

چال کندی در دزفول قرار دارد و در بخشی از مسیر رودخانه دز قرار گرفته است. وجود صخرههای بلند در مسیر رودخانه و فرسایش سنگ این مکان را بسیار زیبا و دیدنی کرده است. این مکان مقصدی مناسب برای طبیعتگردها است که در آن میتوانند یک پیمایش بسیار جذاب را داشته باشند، به علاوه دمای بسیار خنک و خوبی حتی در فصل گرما دارد.

چال کندی از جاهای دیدنی خوزستان

۲۷. دشت شیمبار

دشت شیمبار یکی دیگر از جاذبه‌‌های طبیعی در دیدنیهای استان خوزستان است. دشت شیمبار در نزدیکی مسجد سلیمان (شهرستان اندیکا) واقع شده است و مانند بسیاری از جاذبههای معرفی شده، زیبایی حیرت انگیزی دارد. تماشای کوههای بلند و صخرهای در کنار طبیعت سرسبز و زیبا که در آن آبشارهای مختلف، رودخانه شیمبار و درختان بلوط قرار گرفتهاند واقعا تماشایی و جذاب است.

دشت شیمبار از جاهای دیدنی خوزستان

۲۸. دانشگاه سه گوش اهواز

این دانشگاه معماری و ظاهر بسیار زیبایی دارد و مخصوصا برای خود اهوازیها یک بنای نوستالژیک و بخشی از هویت شهر اهواز محسوب میشود. این ساختمان در سال ۱۳۰۸ به عنوان بانک ساخته و افتتاح شد و تاریخ پر فراز و نشیبی داشت تا این که در یال ۱۳۳۶ به دانشگاه تبدیل شد. تا سال ۱۳۸۹ این ساختمان دانشکده ادبیات بود و حالا نیز در حال مرمت است. طراحی بنا توسط معماری فرانسوی به آندره گدار انجام شده و ظاهر زیبایی دارد.

دانشگاه سه گوش اهواز از جاهای دیدنی خوزستان

۲۹. برج کلاه فرنگی

این برج باستانی در شوشتر قرار گرفته است و جزو جاهای دیدنی خوزستان است. این برج مانند سایر آثار شوشتر در فهرست یونسکو قرار دارد و در آثار ملی ایران هم ثبت شده است. این برج مکانی برای دیده بانی در زمان ساسانیان بوده است، هرچند که در مورد کاربردهای آن اختلاف نظرهایی وجود دارد.

 برج کلاه فرنگی از جاهای دیدنی خوزستان

۳۰. موزه شوش

اگر اهل دیدن اشیا تاریخی و موزه گردی هستید موزه شوش را از دست ندهید. این موزه خود بنایی قدیمی است که در سال ۱۳۴۵ و در نزدیکی آمروپل و محوطه باستانی شوش ساخته است و شش تالار دارد. در این تالارها و محوطه بیرونی میتوانید اشیا تاریخی و بسیار ارزشمندی را از زمان پیش از تمدن عیلام تا پس از سلام تماشا کنید و لذت ببرید.

موزه شوش از جاهای دیدنی خوزستان

جاهای دیدنی خوزستان را به تفکیک شهر میتوان اینگونه نشان داد:

دزفول

شوشتر

شوش

ایذه

مسجد سلیمان

اهواز

دریاچه شهیون

سازههای آبی

زیگورات چغازنبیل

آبشار شیوند

جزیره کوشک

رود کارون و پلها

آرامگاه یعقوب لیث

قلعه سلاسل

کاخ آپادانا

دشت سوسن

دشت شیمبار

خانه ماپار

آبشار شوی

بند میزان

بقعه دانیال نبی

اشکفت سلیمان

 

دانشگاه سه گوش

کول خرسان

باغ خان

قلعه آکروپل

کول فرح

 

 

چال کندی

برج کلاه فرنگی

موزه شوش

 

 

 

خانه تیزنو

 

 

 

 

 

 

جمع بندی

خوزستان یکی از بهترین استانها برای گذراندن یک تعطیلات عالی است. این استان از طبیعت بکر و بسیار دیدنی تا آثار تاریخی و باستانی را در کنار هم دارد و با هر سلیقه و نظری میتوانید دیدنی‌‌های مورد علاقه خود را در این استان پیدا کنید. برای این که بتوانید در زمانی کوتاه بسیاری از جاهای دیدنی خوزستان را ببینید، بهترین کار رزرو تور خوزستان است.

سوالات متداول

بهترین زمان سفر به خوزستان کی است؟

اواخر زمستان و اوایل فصل بهار بهترین زمان ممکن برای سفر به خوزستان است که علاوه بر آب و هوای بسیار مطبوع، این استان در سبزترین حالت خود قرار دارد.

جاهای خنک خوزستان در تابستان کجاست؟

اگر میخواهید در گرما به خوزستان بروید، بهترین پیشنهاد خروج از شهرها و رفتن به سمت طبیعت است. به طور مثال جاهایی مانند دره کول خرسان یا آبشارها بهترین انتخاب هستند.

جاهای دیدنی دزفول کدامها هستند؟

دزفول و مخصوصا ازراف آن مملو از دیدنیهای طبیعی و تاریخی هستند که از جمله آنها میتوان به آبشار شوی، بقعه یعقوب لیث و رود دز اشاره کرد.



1402/10/05 | کد مطلب: 1822
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.