راهنمای سفر به آرامگاه دانیال نبی در شوش | آرند تور
معرفی جاهای دیدنی خوزستان

اطلاعاتی در مورد آرامگاه دانیال نبی

شما هم امتیاز بدهید!

یکی از جاهای دیدنی شوش، آرامگاه دانیال نبی است که پس از اسلام اولین بار در سال 1249 شمسی ساخته شد.

تور خوزستان

آرامگاه دانیال نبی، یکی از جاهای دیدنی شهر شوش است که در خیابان امام خمینی این شهر قرار دارد و در سال 1310 به عنوان پنجاه و یکمین اثر، به ثبت ملی رسیده‌است.

ما در وبلاگ آرندتور، امروز قصد داریم، آرامگاه دانیال نبی را به شما معرفی کنیم و در مورد محل آن، تاریخچه احداثش، ویژگی معماری آن و... با شما صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.

 

آرامگاه دانیال نبی کجاست؟

آرامگاه دانیال نبی همانطور که اشاره شد، در شهر شوش قرار دارد. این شهر، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیاست که قدمت آن به 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. پس از سقوط سلسله هخامنشی در سال 322 قبل میلاد، رونق شهر به تدریج از بین رفت و این شهر تبدیل به روستایی کوچک شد.

مقبره دانیال نبی در سال 1310 خورشیدی به ثبت ملی رسید.

در مورد زندگینامه دانیال نبی چه می دانید؟

دانیال نبی یکی از پیامبران بنی اسرائیل است که در قرن هفتم پیش از میلاد در شهر بابل زندگی می‌کرد. تبار دانیال نبی به پسر چهارم از همسر اول حضرت یعقوب بر می‌گردد. گفته می‌شود، دانیال نبی پس از فتح بابل توسط کوروش کبیر، به شوش مهاجرت می‌کند و در سن 83 سالگی در این شهر فوت می‌کند.

می‌گویند، جسد او را مومیایی شده، در شرق رودخانه «شاوور» دفن می‌کنند. البته احتمالات دیگری نیز مبنی بر اینکه در عراق یا مصر دانیال نبی، دفن شده، وجود دارد. همچنین این حکایت نیز وجود دارد که، «تیمور لنگ» بقایای بدن دانیال نبی را از شوش به سمرقند برده و در آنجا دفن کرده‌است.

در سال 16 هجری قمری، فرمانده سپاه اسلام جسد مومیایی شده را می‌بیند که مردم می‌گویند؛ هر وقت نیاز به باران دارند، جسد را از آلونکی که مخصوص آن درست شده، خارج می‌کنند و به حکم خدا باران می‌برد و زمانیکه جسد را داخل آلونک می‌کنند، باران قطع می‌شود.

«ابوموسی اشعری» این حکایت را برای خلیفه وقت، «عمر»، می‌گوید و حضرت علی (ع) پیغام می‌دهد: دانیال نبی برادر من است. ایشان را غسل داده، کفن کرده و رو به قبله دفن کنید و آن را در مسیری به خاک بسپارید که آب از روی قبر آن عبور کند تا نگهبانی باشد برای غارت نااهلان. بدین صورت تنها 2 پیامبر هستند که رو به قبله دفن شده‌اند: حضرت محمد (ص) و دانیال نبی (ع)!

دانیال نبی کتابی نیز دارد که به زبان عبری نوشته شده‌است و 12 فصل دارد که در آن، در مورد خواب‌ها، خاطرات زندگی و رویاهای دانیال نبی سخن گفته‌است. در این کتاب نیز بشارت از حضور منجی آخر الزمان آمده‌است و شیعیان معتقدند، در زمان حضور حضرت مهدی (عج) 4 پیامبر او را همراهی می کنند که دانیال نبی یکی از آنهاست.

تنها دو پیامبر حضرت محمد (ص) و دانیال نبی هستند که رو به قبله دفن شده‌اند.

آرامگاه دانیال نبی (ع)

در سال 1249 شمسی سیلی در شوش آمد و بنای آرامگاه دانیال نبی را تخریب کرد. فردی روحانی به نام «جعفر شوشتری» دستور داد تا آرامگاهی برای دانیال ساخته شود. «حاج ملاحسین شوشتری» معمار ساخت بنای جدید شد و در مرکز آن نیز، ضریحی قرار داد.

این گنبد، 25 طبقه مضرس و دو پوسته دارد و ارتفاع آن حدود 20 متر و قطرش در حدود 5 متر است. در آن تقسیم نیروها روی آهیانه انجام شده تا عمر گنبد افزایش یابد. پوسته‌ی بیرونی گنبد، جنبه‌ای نمادین داشته و از کیلومترها فاصله دیده می‌شود.

آرامگاه دانیال نبی در دوره سلجوقیان ساخته شده‌است.

در داخل بنا، جایی که ضریح وجود دارد، دیوارها آیینه کاری شده و بقیه قسمت‌های داخل کاشی‌کاری شده‌اند. آرامگاه دانیال نبی 2 حیاط دارد که در وسط حیاط اصلی، حوض و در اطراف آن اتاق‌هایی برای استراحت زائرین، ساخته شده‌است.

در سمت شرقی بنا، 2 مناره 10 متری در دو طرف آن قرار دارد. بر طبق چیزی که روی مناره حک شده، استاد جواد، معمار فرزند استاد حسن، مناره‌ها را در سال 1330 هجری قمری ساخته‌است. برای ورود به آرامگاه دانیال نبی باید از ورودی شرقی آن استفاده کنید.

گنبد پله‌ای و مخروطی شکل از گنبدهای رایج در جنوب کشور است. در شهر آبادان نیز موزه‌ای با الهام از آرامگاه دانیال نبی ساخته شده‌است.

سخن آخر

همانطور که اشاره شد، دانیال نبی یکی از پیامبران قوم یهود است و دارای کتابی به زبان عبری است. این پیامبر پس از حمله کوروش به شهر بابل با عده‌ای از اقوام بنی اسرائیل، به شهر شوش آمد و در سومین سال حکومت کوروش در سن 83 سالگی فوت کرد. جسد او را پس از مومیایی، در ساحل شرقی رودخانه شاوور و روبروی تپه ارگ دفن کردند. آرامگاه دانیال نبی، گنبدی مخروطی و پله‌ای دارد که نوع رایج گنبدهای منطقه شمال خوزستان ‌است. چنانچه تمایل به دیدار این اثر ملی را دارید، می‌توانید با تور خوزستان همراه شوید.



1400/06/01 | کد مطلب: 1260
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1260
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.