معرفی حیرت‌انگیزترین جاهای دیدنی ماسال |آرندتور

بهترین جاهای دیدنی ماسال را بشناسید

شما هم امتیاز بدهید!

بسیاری از افراد سفر به مناطق بکر را برای طبیعت‌گردی و تجربه یک سفر ناب انتخاب می‌کنند. جای جای ایران میزبان مناطقی است که از طبیعت بکر و چشم‌نوازی برخوردار هستند. شهر ماسال در استان گیلان یکی از زیباترین نقاط ایران از نظر طبیعت به حساب می‌آید که افراد علاقمند به طبیعت‌گردی این منطقه را برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند. ماسال شهری است که به نام بهشت گمشده شمال ایران شناخته می‌شود و میزبان رودهای پرآب، آبشارهای با شکوه و زیبا، مراتع سرسبز و جنگل‌های بکر و ده‌ها دیدنی تاریخی است که می‌تواند چشمان هر بیننده‌ای را مسحور زیبایی خود کند. در این مقاله قصد داریم با جاهای دیدنی ماسال، به عنوان مقصدی رویایی برای عاشقان طبیعت‌گردی آشنا شویم. 

موقعیت جغرافیایی ماسال

ماسال یکی از مناطق بکر و مرتفع در ایران است که یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی کشور به شمار می‌آید. ماسال شهری است که در نوار شمالی ایران و در غرب استان گیلان واقع شده و از طبیعت منحصر به فردی برخوردار است که این منطقه را به یکی از اصلی‌ترین و پربازدیدترین مناطق گردشگری در شمال ایران تبدیل کرده است. منطقه ماسال در کوهپایه‌های تالش و حد فاصل بین دو شهر رشت و تالش واقع شده است به طوری که با هر دو شهر در حدود 45 کیلومتر فاصله دارد. 

شهرهای رشت، فومن و صومعه‌سرا همسایه‌های شرقی و جنوب شرقی، شهر ماسوله همسایه جنوبی، استان اردبیل همسایه غربی و شهرهای رضوان‌شهر و تالش نیز همسایه‌های شمالی شهر ماسال به حساب می‌آیند. موقعیت جغرافیایی ماسال فرصت‌های توریستی و گردشگری بسیار خوبی را برای این منطقه فراهم کرده است که با توجه به جاهای دیدنی تور ماسال، می‌توان از این منطقه به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری گیلان نام برد. 

یکی از عواملی کع باعث تنوع جاهای دیدنی ماسال شده است رودهای بزرگ و کوچک اما مهمی است که از این منطقه عبور می‌کنند. ماسال از نظر آب و هوایی در منطقه کوهستانی قرار دارد که معمولا هوای معتدلی در طول سال دارد که در نیمه دوم سال رو به سردی می‌رود. همین شرایط باعث به وجود آمدن یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه یعنی ارتفاعات ابری و مه گرفته آن شده است. ماسال دارای طبیعت متنوع و خیره کننده‌ای است که باعث شده از این شهر با عناوینی مانند شهر آبشارها یا بهشت گمشده گیلان یاد شود. 

جاهای دیدنی ماسال

مناطق ییلاقی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ماسال

مناطق ییلاقی در ماسال بدون شک یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین مناطق و جاهای دیدنی ماسال و منطقه گیلان هستند که در طول سال پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است. با عبور از مناطق شهری ماسال و پس از طی کردن یک مسیر پر پیچ و خم و بسیار زیبا در مناطق کوهستانی به مناطق ییلاقی و بسیار زیبای ماسال می‌رسید که سرزمین شگفتی‌ها و مناظر طبیعی چشم‌نواز و حیرت‌انگیز است. 

با ورود به ییلاقات ماسال انگار به دنیایی لبریز از آرامش قدم می‌گذارید که توسط مناظر چشم‌نواز و حیرت‌انگیز مسحور شده است. این ویژگی‌ها باعث شده است که مناطق ییلاقی ماسال به عنوان یکی از مقاصد محبوب و پرطرفدار برای علاقمندان به ماجراجویی در طبیعت تبدیل شود. از مهم‌ترین و زیباترین مناطق ییلاقی ماسال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

ییلاق اولَسبِلانگاه

یکی از نقاط رویایی و جادویی ایران است که نماد اصلی آن کلبه‌های چوبی زیبا با سقف‌های حلبی رنگارنگ است. این منطقه ییلاقی یکی از جاهای دیدنی ماسال و از بکرترین مناطق ییلاقی در ایران است که در حدود 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این ییلاق که در فاصله 27 کیلومتری شمال غرب شهر ماسال قرار دارد جزو مناطق حفاظت شده شمال کشور محسوب می‌شود که همین امر باعث شده که بافت طبیعی و بکر این منطقه حفظ شده و از گزند ساخت و سازهای بی‌رویه در امان بماند. 

نام این منطقه ییلاقی زیبا و مسحور کننده از درختان خاص و باشکوه اولس یا ممرز گرفته شده است که نام اولسبلانگاه به معنی منطقه‌ای است که در آن درختان اولس می‌روید. این ییلاق یکی از بهترین مقاصد و مکان‌ها به منظور تجربه زندگی در دل طبیعت است که می‌توان در آنجا زندگی در کلبه‌های کوچک و سنتی و محیط روستایی را همراه با محصولات غذایی طبیعی و لذیذ و به دور از هیاهوهای زندگی شهری تجربه کرد. 

با توجه به اینکه این منطقه از ارتفاع زیادی برخوردار است،‌ گردشگران در این منطقه مناظر و چشم‌اندازهای زیبا و مسحور کننده‌ای از مناطق مختلف ماسال و تالش را پیش چشمان خود می‌بینند. هوای مه‌آلود و سحرانگیز صبحگاهی، جنگل‌های انبوه و هزار رنگ درختان اولس، راش و بلوط این منطقه را به یکی از جاهای دیدنی ماسال تبدیل کرده است. 

طبیعت ماسال

ییلاق سوچاله

یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسال و یکی از زیباترین مناطق ییلاقی ایران، ییلاق سوچاله نام دارد که شهرت آن به دلیل ارتفاع 1800 متری آن و همچنین مناظر و طبیعت چشم‌نواز و بی‌همتای آن است. سکونت در کلبه‌های دو طبقه و دنج این منطقه و تماشای جنگل‌های بکر و مه گرفته آن باعث شده است که این ییلاق به یکی از محبوب‌ترین مناطق برای علاقمندان به طبیعت‌گردی و زندگی در طبیعت تبدیل شود. این منطقه ییلاقی در 25 کیلومتری جنوب شهر ماسال واقع شده است. 

ییلاق اسپی دشت

این منطقه به عنوان یکی از جاهای دیدنی ماسال، از نظر مناظر و طبیعت زیبا و خارق‌العاده با هیچ منطقه‌ای در ایران قابل مقایسه نیست. اسپی دشت را می‌توان سرزمین تاخت و تاز اسب‌های زیبا و آزاد دانست که در تماشای آن‌ها همراه با اقیانوس ابری که دره‌های پایین‌دست شکل گرفته است، تجربه‌ای بی‌نظیر و بی‌همتا را برای علاقمندان به طبیعت‌گردی رقم می‌زند. 

ییلاق تلارگاه

این منطقه که پوشیده از ابر و مه است یکی از بهترین جاهای دیدنی ماسال به حساب می‌آید که تمام فاکتورهای لازم برای علاقمندان به سفر به یک منطقه آرام و دنج در دل طبیعت را دارد. در این منطقه دسترسی به تکنولوژی و آنتن موبایل جود ندارد که همین امر باعث می‌شود گردشگران در مدت حضور در این منطقه از تماشای طبیعت بکر و چشم‌نواز آن به دور از هیاهوهای زندگی شهری نهایت لذت را ببرند. 

ییلاق خندیله دشت

یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسال منطقه‌ای سرسبز و بکر ییلاقی با مناظر مه‌آلود در میان کوه‌های سر به فلک کشده است که در فصل تابستان هوای خنک و سرمای دلچسبی دارد. همین ویژگی‌ها این منطقه را به یکی از مناطق محبوب گردشگران در ماه‌های گرم سال تبدیل کرده است. 

ییلاق شنبه راه

ییلاق شنبه راه که منطقه‌ای بکر و سرسبز در دل طبیعت کوهستانی است یکی از مناطق و جاهای دیدنی ماسال است که هر گردشگری را شیفته زیبایی‌های خود می‌کند. از مناظر چشم‌نواز و رویایی این منطقه ییلاقی می‌توان به کلبه‌های دنج چوبی و دام‌هایی در حال چرا اشاره کرد که در فضای سرسبز و بکر این منطقه حضور دارند و چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کنند. 

دشت النزه

منطقه ییلاقی دشت النزه در میان کوه‌های زیبا و سر به فلک کشیده شاندرمن واقع شده است که آن را به یکی از جاهای دیدنی ماسال تبدیل کرده است. این منطقه ییلاقی از طبیعت بکر و رویایی برخوردار است که می‌تواند هر بیننده‌ای را عاشق و شیفته خود کند. فضای روستای و سنتی آرامش‌بخش این منطقه همراه با گله‌های اسب و دام‌های آزاد که در مراتع حضور دارند از نمادهای جذاب و دیدنی این منطقه ییلاقی به حساب می‌آیند. 

بیشتر بخوانید: دیدنی‌های ییلاق فیلبند

آبشارها از زیباترین جاهای دیدنی ماسال

آبشارها یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی برای علاقمندان به طبیعت‌گردی است. با توجه به اینکه ماسال در ارتفاعات شمالی ایران قرار دارد و رودهای مختلفی از این منطقه عبور می‌کند، تعداد قابل توجهی آبشار در این منطقه وجود دارد که از جاهای دیدنی ماسال به حساب می‌آیند. رودهای خروشان و پرآبی که در این منطقه و از ارتفاعات ماسال سرچشمه می‌گیرند در مسیر حرکت خود با پستی و بلندی‌های زیادی مواجه می‌شوند که باعث می‌شود آبشارهای متعددی در طبیع بکر و زیبای این منطقه شکل بگیرد. هر کدام از آبشارها در این منطقه زیبایی خاص و منحصر به فرد خود را داشته و چشم‌انداز زیبایی به این منطقه بکر اضافه می‌کنند. 

تعداد آبشارها در منطقه ماسال به حدی است که بسیاری از گردشگران این شهر را با عنوان شهر آبشارها می‌شناسند. یکی از آبشارهای زیبا و با شکوه ماسال آبشار خون نام دارد که در حدود 15 متر ارتفاع داشته و بلندترین آبشار در این منطقه است. آبشار تولی نسا که در منطقه بکر و زیبای جنگلی قرار دارد یکی دیگر از آبشارهای معروف این منطقه است که در حدود 10 متر ارتفاع داشته و جزو جاهای دیدنی ماسال به حساب می‌آید. در منطقه ییلاقی النزه نیز آبشار زیبا و بکر به نام آبشار ویوز قرار دارد که یکی از آبشارهای زیبا و اعجاب‌انگیز این منطقه است. آبشار رامینه نیز یکی دیگر از آبشارهای منطقه ماسال است که به عنوان پرآب‌ترین و خروشان‌ترین آبشار در این منطقه شناخته می‌شود. 

غارها از بهترین جاهای دیدنی ماسال

غارها همواره یکی از پر رمز و رازترین جاذبه‌های طبیعی هستند که علاقه‌مندان زیادی دارند. با توجه به اینکه ماسال در مناطق کوهستانی و مرتفع قرار دارد یکی از جاهای دیدنی ماسال غارهای زیبا و منحصر به فرد آن است که جاذبه‌های محبوب برای طبیعت‌گردان به حساب می‌آید. ارتفاعات منطقه ماسال و جنگل‌های بکر و زیبای آن میزبان غارهای متعدد و زیبایی هستند که توجه بسیاری از گردشگران و غارنوردان را به خود جلب کرده است. به همین دلیل غارهای ماسال یکی از مهم‌ترین و بکرترین جاذبه‌های ماسال به حساب می‌آیند که در ادامه با برخی از این غارها ‌آشنا می‌شویم. 

بیشتر بخوانید: ییلاق جهان‌نما در بام گلستان

غار آویشو

یکی از زیباترین مناطق در شهر ماسال، منطقه بکر و زیبای شاندرمن است که از جاهای دیدنی ماسال بوده و بسیاری از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این منطقه را در خود جای داده است. این منطقه میزبان یکی از مشهورترین جاذبه‌های دیدنی منطقه ماسال، یعنی غار حیرت‌انگیز و زیبای آویشو است که می‌توان آن را شاهکار و معجزه زیبای طبیعت دانست. این غار که در حدود 40 کیلومتری جنوب غربی شاندرمن قرار دارد بر اساس مطالعات زمین‌شناسی از قدمت حدود 75 میلیون سال برخوردار است. آویشو یک غار آبی است که دیواره‌های آن از جنس سنگ‌های آهکی پوشیده است. آویشو در زبان محلی و تالشی یه معنای محل فرو رفتن آب است.

جریان پیوسته آب در این غار زیبا و صدای زیبای آب زلال که ار کنار قندیل‌های آهکی موجود در سقف و کف غار عبور می‌کند، منظره دیدنی و تأثیرگذاری را در این غار پدید آورده است. غار آویشو به عنوان یکی از جاهای دیدنی ماسال که دو کیلومتر آن توسط غارنوردان کشف شده است، میزبان گردشگران بوده و آن‌ها می‌توانند 750 متر از طول این غار زیبا و دیدنی را بازدید کنند. غارهای منطقه اسبه ریسه، غار چسلی، غار کل‌چال و غار باستانی خندیله از دیگر غارهای معروف در ماسال هستند که جزو جاذبه‌های محبوب در بین گردشگران به حساب می‌آیند. 

سفر به ماسال

پارک‌های ماسال 

یکی از ویژگی‌های مهم شهر ماسال این است که در مسیر رودخانه بزرگ خالکایی قرار دارد که به همین دلیل در گذشته به نام رودکنار شناخته می‌شد. عبور رودخانه از این شهر باعث شده تا جاذبه‌های دیدنی متعدد و زیبایی در نقاط مختلف این ساحل وجود داشته باشد. پارک ساحلی ماسال یکی از جاهای دیدنی ماسال است که در کنار این رود بزرگ و خروشان قرار دارد. 

یکی دیگر از پارک‌های زیبای شهر ماسال پارک جنگلی ریزه‌مندان است که در حدود 200 هکتار وسعت داشته و منطقه‌ای سرسبز با مناظر چشم‌نواز است. از بام ماسال نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسال نام برد که در فاصله 1 کیلومتری منطقه شهری واقع شده است و جزو مناطق نمونه گردشگری استان گیلان به حساب می‌آید. در بام ماسال گردشگران می‌توانند نمای متفاوت و زیبا از شهرهای ماسال و صومعه‌سرا و انزلی را در پیش چشمان خود به نظاره بنشینند. 

بیشتر بخوانید: بهترین مناطق برای سفر یک روزه اطراف تهران کدامند؟

سخن پایانی

ماسال در استان گیلان یکی از مناطق دیدنی و از زیباترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی در ایران است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. طبیعت زیبا و حیرت‌انگیز این منطقه باعث شده است که جاهای دیدنی ماسال محدود به چند نقطه دیدنی نشده و هر بخش و روستا در این منطقه، از جاذبه‌های دیدنی و زیبایی برخوردار باشد که بتواند علاقمندان به طبیعت‌گردی را مجذوب و شیفته خود کند. به همین دلیل سفر به منطقه ماسال و بازدید از جاذبه‌های طبیعی دیدنی و شگفت‌انگیز این منطقه می‌تواند هر گردشگر و طبیعت‌گری را شیفته و مجذوب این بهشت خیال‌انگیز بر روی زمین کند. آژانس مسافرتی آرندتور در این مسیر همراه شما خواهد بود.



1401/12/25 | کد مطلب: 1469
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.