10 تا از بهترین و زیباترین جاذبه های مومباسا |آرندتور

۱۰ نمونه از جاذبه های دیدنی مومباسا

شما هم امتیاز بدهید!

مومباسا کلمه زیبایی است و طنین تکرار حروف میم و الف ناخودآگاه ما را به دل جنگل‌های بارانی و انبوه آفریقا می‌برد. این نامگذاری نشان می‌دهد که اولین پایه‌گذاران این شهر چه مردمان با ذوق و سلیقه‌ایی بوده اند و در آنجا ممکن است چه مناظری در انتظار ما باشد. نایروبی پایتخت و بزرگترین شهر کنیا ست و مومباسا دومین شهر بزرگ این کشور پس از پایتخت  است. 

این شهر سواحل مرجانی زیبا با پوششی از نخل‌های کهنسال دارد که از شمال تا جنوب این جزیره کشیده شده است. مومباسا بزرگترین بندر در شرق آفریقاست و مانند همه بنادر پر روق که در طول سالیان محل آمد و رفت و بسیار از مردم از سرتاسر جهان بوده‌اند، از تنوع فرهنگی بالایی برخوردار است. این شهر بندری در دل جزیره ایی کوچک واقع شده و واسطه پل یالی به سرزمین اصلی متصل می‌شود. با ما همراه شوید تا به اتفاق ۱۰ نمونه از جاذبه‌ های مومباسا را بررسی کنیم.

۱- قلعه مسیح

پرتغالی‌ها زمانی قوی‌ترین نیروی دریایی را  داشتند و به دنبال منابع و ثروت‌های بی‌پایان دیگر اقوام و مناطق جهان، اقیانوس‌ها و دریاهای سرتاسر جهان را رام کشتی‌های خود کردند. قلعه پرتغالی‌ها در قشم حاصل میل سیری‌ناپذیر این افراد برای کشورگشایی است که با شکست از شاه عباس، دستشان از ثروت‌های کشور ما کوتاه شد. برگردیم به جاذبه های مومباسا! قلعه مسیح بازمانده آن دوران است.

اما از بقایای آن نشان می‌دهد که این بنا یکی از بهترین معماری‌های نظامی در قرن شانزدهم بوده است.

در بقایای این بنای ساخته شده در سالهای ۱۵۹۳ تا ۱۵۹۶ موزه‌ای برپا شده است. موزه‌ای که با نمایش ظروف سفالی و سرامیک‌های دست ساز قدیمی  بخشی از فرهنگ مردم  جزیره را معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سواحل زیبا و سحرانگیز کنیا ‌ سواحل کنیا

۲- پارک هالر

در سال ۱۹۷۱ شخصی بنام دکترهالر تصمیم می‌گیرد منطقه‌ایی بی آب و علف را تبدیل به زیستگاهی طبیعی کند. او خاک منطقه را با مواد معدنی غنی کرده و شروع به کاشت گل و گیاه کرد. حوضچه‌ایی کوچک ساخت و مزرعه‌ پرورش ماهی خودش را به راه انداخت. با این کار یک پارک حیات‌وحش کم نظیر را برپا کرد. 

در این پارک پرنده‌های آزاد به وفور یافت می شوند. بوفالو، زرافه، گورخر و کرگدن از جمله جانورانی هستند که در این پارک نگهداری می شود. کروکودیل‌ها و لاکپشت‌های غول پیکر شما را به یاد دوران ماقبل بوجود آمدن بشر می اندازد. حتما شما نیز تصاویر و فیلم‌های جذاب و بانمک غذا دادن به زرافه‌ها را دیده‌اید. اگر مایلید خودتان و بویژه کودکان دلبندتان این تجربه کم نظیر را پشت سر بگذارند و به این حیوانات گردن دراز و بانمک غذا بدهید، پارک هالر این امکان را برای شما فراهم کرده است. این پارک یادتان بماند که از جاذبه های مومباسا اصلی است.

مومباسا آفریقا

۳- شهر قدیمی مومباسا

 یکی از جاذبه های مومباسا در جنوب شرقی این جزیره واقع شده است. شهر قدیمی مومباسا! این مکان روزگاری بخش اصلی شهر بوده، مساحتی حدود ۷۲ هکتار دارد. این شهر چند فرهنگی ترکیبی از بومیان، اعراب، آسیایی‌ها، پرتغالی‌ها و تعدادی انگلیسی مهاجر است. در سال ۱۹۹۷ دولت کنیا در خواست ثبت شهر قدیمی مومباسا در فهرست میراث جهانی یونسکو را داده است. 

۴- پارک ملی دریایی مومباسا

از دیگر جاذبه های مومباسا پارک ملی دریایی است. این پارک در سواحل سنگی و مابین آب‌های گرم دو رود قرار دارد. اینجا مکان بسیار مناسبی برای انواع ورزش‌ها و بازیهای آبی و دریایی است. شما می‌توانید در این آب‌های گرم و زلال موج‌سواری، غواصی یا اسکی روی آب انجام دهید. ممکن از کسی مایل باشد که بیشتر سکوت و سکون و آرامش را تجربه کرده و اینها را به بازی و ورزش ترجیح دهد. پارک ملی دریایی مومباسا مکان مناسبی برای استراحت و دراز کشیدن در زیر آفتاب است. می‌تواند در سواحل این پارک دریایی آفتاب بگیرید و یا با سنگ‌های سفید دوش بگیرید. با غواصی در آب‌های شفاف و بدون آلودگی این پارک می‌توانید زندگی آبزیان رنگارنگ را در میان صخره‌های مرجانی تماشا کنید.

۵- دهکده حیات وحش مامبا

ترسیدن لذت بخش است. البته ترسی در کنترل آدم باشد. اگر با من موافقید پس بازدید از دهکده حیات وحش مامبا را در برنامه خود بگنجانید. از جاذبه های مومباسا، کروکودیل‌های دهکده حیات وحش مامبا است. البته حیوانات دیگری نیز نگهداری می‌شوند اما کروکودیل بیشترین بخش رابه خود اختصاص داده است. نمی‌دانم علاقه دارید که کودکان خود را با این بازماندگان  و اقوام دایناسورها رودررو کنید یا نه اما اگر قصد این کار را دارید، هزینه ورودی کودکان نصف است.

۶- سواحل شمالی مومباسا

دسترسی به شهر و مراکز شهری برای هر مکانی مزیتی بزرگ است. چه مکانی برای اقامت دائم و چه محلی برای اقامت موقت و چند روزه. سواحل شمالی مومباسا از مزیت دسترسی به مرکز شهر و فرودگاه برخوردار هستند. سواحل شالی مملو از درختان نخل سربه فلک کشیده، آب‌های شفاف و پاکیزه و صخره های مرجانی است. اقامتگاه‌های سواحل شمالی در کنار آب هستند و تفریحات و ورزش‌های آبی به راحتی در دسترس مهمانان است.

بخش شمالی در نسبت با بخش جنوبی سرزنده تر است و بیشتر مورد اقبال گردشگران قرار گرفته است. هر چه از طرف جنوب به سمت شمال حرکت می کنیم و به سواحلی مانند بامبوری و شانزو نزدیکتر می شویم، با اقامتگاه‌های زیباتری روبرو می‌شویم. دو ساحل بامبوری و شانزو از جاذبه‌های اصلی مومباسا بشمار رفته و تعدادی از لاکچری ترین اقامتگاه‌های جزیره در این سواحل بنا شده اند.

شب های مومباسا

۷- سواحل جنوبی

همانطور که پیشتر گفتیم سواحل شمالی نشاط و جنب و جوش بیشتری دارند و بامبوری و شانزو جایگاه های بسیار لوکسی را برای گردشگران فراهم کرده‌اند اما این به این معنی نیست که از سواحل جنوبی غافل شویم. طبیعت بکر، حیات وحش کم‌نظیر و جنگل‌های بارانی انبوه،‌ از جاذبه های مومباسا است که نباید بی‌تفاوت از کنارشان گذشت. ساحل شلی در جنوب لینکونی، نزدیکترین ساحل به مومباسا است. ۱۷ کیلومتری جنوب لینکونی نیز ساحل تیوی قرار دارد. از دیگر جاذبه های مومباسا در سواحل جنوبی،‌ ساحل دایانی است که چشم‌اندازی خیره کننده دارد.

۸- عاج‌های مومباسا

رسم است که برای بزرگداشت اتفاقی تاریخی یا حضور مهمانی عزیز و بلندپایه، بنایی به یادبود بنا کنند یا محلی را به نام آن فرد یا آن اتفاق، نامگذاری کنند. به افتخار سفر ملکه الیزابت در سال ۱۹۵۲ به مومباسا بنایی ساخته شده است که امروزه از جاذبه های مومباسا بشمار می‌رود. 

یکی از معروفترین جاذبه های مومباسا که بر خلاف  اکثر آنچه تابحال ذکر شد در خود شهر قرار دارد، عاج‌های مومباسا است. این عاج‌های ساخته شده از آلومینیوم، در ورودی شهر قرار دارند و به گونه‌ایست که گویی واقعا از جنس عاج است. هنرمند سازنده عاج‌های مومباسا،‌این بنا را جوری طراحی کرده است که یادآور حرف M و نمادی از حرف اول مومباسا باشد. 

بیشتر بخوانید: رودخانه مارا، صحنه نمایش هیجان‌انگیز مهاجرت 2 میلیون حیوان آفریقا!

۹- ساحل عمومی جوموکنیاتا یا ساحل دزدان دریایی

اسم جالبی دارد. ساحل دزدان دریای بخاطر نامش ترغیب کننده است. آدم را یاد داستان‌های سندباد و فیلم‌های محبوب دوران کودکی می‌اندازد، بخصوص که نخل‌های بلند و زیبایی هم دارد. بخاطر این حسن انتخاب هم که شده، لیاقت یکبار امتحان را دارد. این فقره از جاذبه های مومباسا بر خلاف اسمش جای بسیار مناسبی برای دیدار دوستان و آشنایان، معاشرت با عزیزان و وقت گذراندن با اعضای خانواده است. شنا کردن، حمام آفتاب، گوش دادن به موزیک یا صدای امواج و بسیاری اعمال آرامش بخش دیگر را می توان در این ساحل زیبا انجام داد. 

ساحل جوموکنیاتا از جاذبه های مومباسا است که مسافران و گردشگران در آ ن انواع ورزش‌های آبی مانند موج‌سواری، غواصی و کایاک سواری را انجام می دهند.

می توانید با پرداخت هزینه‌ای اندک از لذت شترسواری یا اسب سواری در سواحل شنی دزدان دریایی بهره‌مند شوید و کودکان خود را به یک لذت بی‌خطر اما فوق‌العاده هیجان‌انگیز مهمان کنید. در ورودی این ساحل می توانید انواع زیورالات بومی منطقه و آفریقایی را به یادگار تهیه کنید.

از دیگر ویژگی‌های این ساحل این است که در مجاورت تعدادی از مجلل‌ترین هتل‌های کنیا قرار دارد. البته باید گفت که افتخار همجواری نصیب هتل‌ها شده است نه این ساحل زیبا که از جاذبه های مومباسا است.

شهر مومباسا آفریقا

۱۰- ویرانه‌های گری در مومباسا

از جاذبه های مومباسا ویرانه‌های گری است. این شهر در دل جنگل‌های بارانی و سرسبز قرار دارد. این شهر باستانی عرب، در امتداد ساحل شرقی آفریقا واقع شده است. از دل ویرانه‌های گری که از جمله جاذبه های مومباسا به شمار می رود،‌می توان بناهای تاریخی مانند کاخی بلند یا مقبره‌های ستونی شکل را مشاهده کرد. بدیهی است که شهری عرب و مسلمان، مسجد داشته باشد و در دل این ویرانه‌ها بقایای یک مسجد نیز به چشم می‌آید. باقی مانده خانه‌هایی که از سنگ‌های مرجانی ساخته شده‌اند نیز در این ویرانه‌ها قابل دیدن است.

این جزیره و شهر رو به پیشرفت مکان‌های دیگری نیز دارد که کمتر فرصت معرفی آنها دست داد. جایی مثل دهکده‌های انگومونگو که خود از جاذبه های مومباسا به شمار می‌روند. این دهکده توریستی به صورت سازگار با محیط زیست پایدار ساخته شده است. حرکتی که می تواند الگویی برای دیگر نقاط جهان به حساب آید. یک معدن سنگ آهک مرجانی را بازسازی کرده و درختانی در آنجا کاشته اند. مرکز فرهنگی بومبولولو که در ساحل شمالی قرار دارد، مرکزی برای عرضه‌ی محصولات و زیورآلات دست ساز آفریقایی است و از دیگر جاذبه های مومباسا است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با 50 رقص و آواز مردم کشور کنیا در مرکز فرهنگی بوماس!

در آخر

مومباسا مقصدی ج‌اب برای گردشگران طبیعت‌دوست است. بیشتر جاذبه های مومباسا از دل طبیعت بکر و غنی جزیره هستند. سواحل گرم و آرامش‌بخش آن برای خانواده‌ای مفرح است و در کنار این طبیعت سخاوتمند می‌توان از بناهای تاریخی این جزیره دیدن کرد. دیدار از مومباسا تلفیقی از طبیعت و تاریخ است. آژانس مسافرتی آرندتور همراه شما در تور آفریقای جنوبی خواهد بود.



1401/12/22 | کد مطلب: 1465
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.