معرفی 14 جاهای دیدنی اطراف مشهد!
در سفر به مشهد کجا بریم؟

معرفی 14 جاهای دیدنی اطراف مشهد!

شما هم امتیاز بدهید!

مشهد شهر جاذبه های متنوع و شگفت انگیز است. اما اغلب ما اطلاعی از آن نداریم. این بار ما شما را با 14 جای دیدنی اطراف مشهد آشنا خواهیم کرد.

تور مشهد

مشهد یکی از شهرهای پرتردد و جذاب ایران است که بیش از بیست میلیون گردشگر سالانه به بازدید از آن می‌روند. اغلب ما به بازدید از جاهای دیدنی محدودی در مشهد می‌رویم. این بار ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم در مورد اماکنی با شما صحبت کنیم که کمتر شناخته شده هستند. پس همراه ما باشید تا به معرفی جاهایی بپردازیم که در فاصله‌ی کوتاهی از مشهد قرار دارند و کمتر از یک ساعت رسیدن به آنها زمان می‌برد.

 

از جاهای دیدنی اطراف مشهد چه می‌دانید؟

در هر فصل سال که به مشهد سفر کنید، جاذبه های دیدنی متنوع در انتظار شما هستند. با ما همراه باشید تا با برخی از این اماکن جذاب و بکر بیشتر آشنا شوید.:

1.     قله زو

اگر اهل کوهنوردی هستید، قله زو یکی از جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار است که در فاصله 10 کیلومتری از مرکز شهر در کوهستان پارک خورشید قرار دارد و در مدت زمان کمتر از 15 دقیقه، می‌توانید به این منطقه برسید.

قله زو یکی از مسیرهای بسیار پرطرفدار برای کوهنوردی است. برای رسیدن به این قله باید از داخل کوهستان پارک خورشید بروید. این منطقه به دلیل آب و هوای مناسبش یک فضای مناسب برای ورزش صبحگاهی ورزشکاران است. چنانچه آمادگی کوهنوردی و صعود از کوه را ندارید، می‌توانید از پله‌هایی که در همین راستا ساخته شده استفاده کنید و حدود 45 دقیقه بعد در بالای کوه باشید. اگر کوهنوردی کنید این مسیر حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

قله زو بلندترین قله ارتفاعات آب و برق مشهد و یکی از مسیرهای اصلی تمرین کوهنوردی است. در ارتفاع حدود 1200 متری منطقه یک چشمه کوچک وجود دارد که به «چشمه معین» شهرت دارد.

2.     غار زری

غار زری در فاصله 10 کیلومتری از مشهد قرار داشته و باید از انتهای بلوار وکیل آباد به سمت این غار حرکت کنید. در زمانی کمتر از 20 دقیقه به غار زری خواهید رسید. این غار یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که در جنوب غربی مشهد و در مسیر روستای «حصار گلستان» قرار دارد.

غار زری مسیر پر پیچ و خمی دارد و بهتر است، تجهیزاتی همچون طناب غارنوردی، کارابین، یومار، صندلی، کرول، ابزار فرود همراه خود داشته باشید. کف این غار نرم است اما از آب خبری نیست. بنا بر شواهد در گذشته از این غار، زر استخراج می‌شده و دلیل نام‌گذاری زر برای این غار نیز همین دلیل است.

غار زری در ارتفاع 1010 متری از سطح دریا قرار دارد، برای رسیدن به این غار، باید با خودروی شخصی به آنجا رفت.

3.     دره ارغوان

دره ارغوان یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد در فصل بهار است که بازدید از آن روح و جان شما را نوازش می‌دهد. این دره در فاصله 20 کیلومتری از جنوب شرقی مشهد قرار دارد و در مدت زمان کمتر از 30 دقیقه می‌توان به آن رسید. این دره که در نزدیکی طرقبه قرار دارد، دارای آب و هوای خنک‌تر و مطبوع‌تری نسبت به مشهد است.

در این دره شما با انبوهی درختان ارغوان و گلهای ارغوانی رنگ روبرو می‌شوید. برای رسیدن به این دشت پر از گل باید اندکی پیاده‌روی کنید و فقط به دیدن تعداد کمی درخت ارغوان در ابتدای مسیر اکتفا نکنید.

دره ارغوان در 4 کیلومتری بعد از طرقبه و نرسیده به روستای «کلاته آهن» قرار دارد. این دره در اردیبهشت ماه منظره‌ی بسیار روح نوازی دارد که بازدید از آن را به همه طبیعت‌گردان توصیه می‌کنیم.

4.     رودخانه پنج دره

رودخانه پنج دره یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد در فصول بهار و تابستان است که طبیعت‌گردان بی‌شماری مشتاق بازدید از آن هستند. این رودخانه‌ی بسیار زیبا، یکی از مناطق ییلاقی اطراف طرقبه است که از رشته کوه‌های بینالود و کوه زیبای فلسکه نشأت می‌گیرد.  رودخانه پنج دره، در فاصله 20 کیلومتری شمال غربی مشهد در انتهای بلوار وکیل آباد و بلوار امام رضا، بعد از طرقبه قرار داشته و در مدت زمان کمتر از 30 دقیقه به آن خواهید رسید.

رودخانه پنج دره در طول مسیر خود، دره‌ای بکر و زیبا درست کرده که بسیار مورد علاقه مشهدی‌ها هست و بسیاری از آنها در این منطقه ویلا دارند.

بهترین زمان سفر به رودخانه پنج دره، بهار است.

5.     روستای حصار

یکی از ییلاق‌های بسیار زیبا و جاهای دیدنی اطراف مشهد، روستای حصار است. این روستا که در 20 کیلومتری شمال غربی مشهد، در انتهای بلوار وکیل آباد و در جاده ازغد قرار دارد یکی از مناطق بسیار خوش آب و هوای مشهد است که در فاصله 25 دقیقه‌ای از آن واقع شده‌است.

در روستای حصار درختان میوه‌های رنگارنگ بسیاری وجود دارد. این منطقه یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد در فصل بهار و تابستان است. در فصل‌های سرد سال همچون پاییز و زمستان، رفتن به این منطقه توصیه نمی‌شود.

در نزدیکی روستای حصار، یکی از جاهای تاریخی مشهد، بند گلستان واقع شده‌است.

6.     آرامگاه فردوسی و بقعه هارونیه

آرامگاه فردوسی، یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که به دلیل شهرتش اغلب گردشگران به بازدید از آن می‌روند. این مکان تاریخی-فرهنگی در فاصله 25 کیلومتری شمال شرقی مشهد قرار داشته و در زمانی کمتر از 25 دقیقه به آن می‌رسید. در آرامگاه فردوسی علاوه بر بازدید از آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی‌گو، موزه‌ای نیز وجود وجود دارد که در آن نسخه‌های تاریخی از شاهنامه نگهداری می‌شود که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. علاوه براین پیکر دو تن از چهره‌های فرهنگی کشورمان، «اخوان ثالث» و «محمدرضا شجریان» در این محل دفن شده‌است.

در کنار بازدید از آرامگاه فردوسی می‌توانید به بازدید از بقعه هارونیه که در نزدیکی آرامگاه فردوسی بروید. در مورد این اثر ملی، افسانه‌های زیادی وجود دارد که در مورد صحت آنها تردیدهایی وجود دارد.

قدمت بقعه هارونیه، این اثر ملی به قرن 7 یا 8 هجری بر می‌گردد.

7.     شاندیز

شاندیز یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که هوای خوب و غذاهای خوشمزه‌اش، شهره آفاق است. این منطقه ییلاقی که کوهستانی است، یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد در فصل بهار و تابستان است. درختان سر به فلک کشیده، باغات میوه رنگارنگ، دره‌های زیبا، تنها بخشی از فضای دل انگیز این منطقه است. این منطقه در فاصله 20 کیلومتری از شمال غربی مشهد قرار دارد و در مدت زمان کمتر از 30 دقیقه می‌توان به آن رسید.

یکی از پرطرفدارترین شوغات شاندیز مشهد، گیلاس‌های درشت و گوشتی این منطقه است که در صورت سفر به این منطقه حتما آنها را امتحان کنید.

8.     بند طرق

یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد، بند طرق است که قدمت آن به دوره تیموریان بر می‌گردد. این بند از آجر با ملات ساروج ساخته شده و در فاصله حدود 100 متری از آن،یک سد دیگر از جنس بتون به منظور حفاظت از بند طرق ساخته شده‌است. بند طرق در فاصله 25 کیلومتری جنوب مشهد در بزرگراه امام رضا(ع) قرار دارد و در مدت زمانی حدود 30 دقیقه به آن می‌رسید.

بند طرق یک اثر تاریخی 500 ساله است که در دوره تیموری ساخته شده‌است.

9.     روستای پاژ

می‌دانستید روستای پاژ، زادگاه شاعر حماسه سرای ایرانی فردوسی است؟ این روستا در فاصله 30 کیلومتری از شمال غربی مشهد قرار دارد و در مدت زمانی حدود 35 دقیقه به آن می‌رسید. روستای پاژ، یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که به سبب زادگاه فردوسی، گردشگران زیادی به بازدید از آن می‌آیند. باغ شاهنامه در این روستا، مهم‌ترین جاذبه گردشگری آن است. روستای پاژ، یک روستای تاریخی است که در جاده کلات قرار دارد.

قدمت روستای پاژ به پیش از اسلام بر می‌گردد. فردوسی شاعر بزرگ ایرانی در این روستا به دنیا آمده و بخش اعظمی از زندگی خود را در این روستا گذرانیده‌است.

10.روستای کنگ

روستای کنگ، یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که در 29 کیلومتری از مشهد واقع شده و به ماسوله خراسان شهرت دارد. قدمت روستای کنگ به پیش از اسلام بر می‌گردد. این روستا در دامنه کوه بینالود قرار گرفته و به سبب موقعیت جغرافیایی‌ و پلکانی بودنش یکی از روستاهای بسیار زیبای ایران است که شباهت زیادی به ماسوله دارد.

روستای کنگ یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که شما می‌توانید در دل تاریخ سفر کنید. این روستا، مکان بسیار مناسبی برای دوستداران طبیعت است تا از فضای پیرامونشان بسیار لذت ببرند.

11.سد کارده

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد، سد کارده است که در 42 کیلومتری از مشهد و در انتهای خیابان خواجه ربیع قرار دارد. این سد در منطقه‌ای کوهستانی و بسیار خوش آب و هوا واقع شده و سفر به آن برای دوستداران طبیعت خالی از لطف نیست. سد کارده، سدی بتونی است که ظرفیت ذخیره 36 میلیون مترمکعب آب را در دل خود دارد و از این سد به عنوان یکی از مناطق گردشگاه‌های آبی مشهد نام می‌برند.‌

 

12.روستای نغندر

یکی از روستاها و ییلاق‌های بسیار زیبای اطراف مشهد، نغندر است. این روستا در فاصله 40 کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد و برای رفتن به آن باید از انتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، طرقبه به سمت جاده نغندر حرکت کنید. این روستا به دلیل اینکه در فاصله‌ی طولانی‌تری از مشهد قرار دارد، 50 دقیقه زمان می‌برد تا به آن برسید.

روستای نغندر یک جاذبه تاریخی-طبیعی است. در گذشته در این منطقه کرم ابریشم پرورش می‌دادند. به همین دلیل به این روستا نغندر می‌گویند که ترکیبی از نوغان «به معنای ابریشم» و دره است که در گذر زمان به نغندر تبدیل شده‌است.

بهترین زمان بازدید از روستای نغندر بهار و تابستان است.

13.دره هفت حوض

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد، دره هفت حوض است که در 7 کیلومتری از مشهد قرار دارد. این دره که به پارک هفت حوض نیز شهرت دارد، شامل 7 حوضچه طبیعی است. برخی از این حوض‌ها به اندازه یک استخر کوچک وسعت دارند. آب پس از عبور از این هفت حوض کوچک وارد یک حوضچه بزرگ‌تر شده و در نهایت مسیرش را به سمت رودخانه ادامه می‌دهد.

حوضچه‌ها در اثر فرسایش‌های شیمیایی ناشی از بارش باران‌های اسیدی، به وجود آمده‌اند. سنگ‌های آن بسیار صاف و صیقلی هستند، بهتر است به این منطقه گروهی سفر کنید و کفش مناسب بپوشید.

یکی از بکرترین و منحصربه فردترین جاذبه‌های گردشگری مشهد، پارک هفت حوض است که در فاصله‌ی بسیار کمی از مشهد واقع شده‌است.

14.بوستان سنگی کمر مقبولا

بوستان سنگی کمر مقبولا، یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است که بسیار عجیب و غریب نیز هست. این پارک سنگی در 3 کیلومتری شمال طرقبه مشهد واقع شده و شامل دشتی بزرگ پر از سنگ‌ نگاره‌های قدیمی است که به شکل اشیای مختلف، حیوانات هستند.

بوستان سنگی کمر مقبولا، یک منطقه‌ی کوهستانی 250 هکتاری است که بیش از 15000 سنگ نگاره را در دل خود جای داده‌است.

سخن آخر

جاهای دیدنی اطراف مشهد بسیار متنوع و گسترده هستند. در این بخش ما فقط به اماکن دیدنی اشاره کردیم که در مدت زمان کمتر از یک ساعت می‌توانید به بازدیدشان بروید

بهترین زمان بازدید از 14 جای دیدنی اطراف مشهد که به آنها اشاره شد، فصل بهار و تابستان است. چنانچه قصد سفر به مشهد دارید، می‌توانید با تور مشهد آرندتور عازم سفر به مشهد‌الرضا شوید. سفری توام با آرامش و لذت را برای‌تان آرزومندیم.



1400/10/25 | کد مطلب: 1336
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1336
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.