مدرسه سعادت، مادر مدارس جنوب کشور
معرفی جاهای دیدنی بوشهر

مدرسه سعادت، مادر مدارس جنوب کشور

5 رای   شما هم امتیاز بدهید!

مدرسه سعادت یک اثر ملی است که در دوره قاجار ساخته شده و نام دیگر آن، مدرسه سعادت مظفری است. این بنا، بیش از صد سال، قدمت دارد.

تور بوشهر

مادر مدارس جنوب ایران، لقبی است که به مدرسه سعادت داده شده‌است. این مدرسه، اولین مدرسه نوین در جنوب ایران است. ما در وبلاگ آرندتور تصمیم داریم جاهای دیدنی بوشهر با جاذبه‌های تاریخی و دیدنی را به شما معرفی کنیم. با توجه به همین امر، به سراغ مادر مدارس جنوب ایران، مدرسه سعادت رفته‌ایم تا شما را با تاریخچه این بنا که یک اثر ملی است، آشنا کنیم.

 

مدرسه سعادت بوشهر کجاست؟

مدرسه سعادت یکی از جاهای دیدنی و بسیار پر بازدید، استان بوشهر است که در شهر بوشهر، خیابان خضر، روبه روی میدان معلم در محله‌ی کوتی یا محله شیخ سعدون قرار دارد.

 

از تاریخچه احداث مدرسه سعادت چه می‌دانید؟

مدرسه سعادت، در دوره قاجار ساخته شده‌است. این مدرسه، توسط حاکم بوشهر و بنادر خلیج فارس « احمد خان دریابیگی» تأسیس شد. احمد خان دریابیگی، فارغ التحصیل رشته‌های نظام و مهندسی از دارالفنون بود. او خانه‌ی فردی به نام «محمد حسین صفر» را نزدیک به حسینیه «برحه کازرونی‌ها»، اجاره کرد و آقای «محمد باقر بهبهانی» (منشی تجارت‌خانه‌ی ملک التجار)، «میرزا حسین فاضل»، «میرزا علی و میرزا آقا دلال شیرازی» را به سرپرستی 20 عدد از کودکان محله دشتی و تنگستان وا داشت.

روش تدریس به صورت مکتب خانه‌ای در دو اتاق شروع شد و در ابتدا به این کودکان بی‌بضاعت، خواندن قرآن یاد داده شد. البته چون این کودکان اوضاع مالی خوبی نداشتند و بی‌سرپرست بودند، از آنها نیز نگهداری می‌شد.

مدرسه سعادت یک اثر ملی است که قدمتی برابر با 110 سال دارد.

در سال 1278 شمسی، به تدریج شرایط برای احداث مدرسه به سبک نوین فراهم شد و مادر مدارس جنوب ایران، مدرسه سعادت در محله نیدی جنوبی ساخته شد.

احمد خان دریابیگی از مظفرالدین شاه، پادشاه وقت قاجار، برای ساخت مدرسه سعادت کمک خواست. مظفرالدین شاه نیز هزار تومان به او برای احداث مدرسه داد. با توجه به مقدار کمک هنگفت شاه، احمد خان دریابیگی نام مدرسه را از سعادت، به مدرسه «سعادت مظفری» تغییر داد.

این مدرسه، همانطور که گفته شد، در محله نیدی جنوبی بسیار زیبا ساخته شد. اما به دلیل فاصله‌اش از شهر، رفت و آمدش بسیار سخت بود. با توجه به این امر، مدرسه سعادت به مرکز شهر انتقال داده شد تا کودکان رفت و آمدشان راحت‌تر شود.

پس از احداث مدرسه سعادت، در ابتدا با استقبال اهالی شهر روبرو نشد و پس از گذشت 2 ماه، هیچ یک از اهالی بوشهر، فرزندانشان را ثبت نام نکرده بودند. بدین ترتیب مدرسه با انتقاد بدخواهان روبرو شد. اما با توجه به اسناد تاریخی که وجود دارد، مدرسه سعادت با 63 دانش‌آموز، سال اول شروع مدرسه را در تاریخ 1279 خورشیدی به پایان رساند.

برای احداث مدرسه سعادت، مظفرالدین شاه یک هزار تومان کمک کرد.

با گسترش کمی و کیفی مدرسه، خیرینش، خواستار فضای بزرگ‌تری برای آموزش شدند. با توجه به این امر، دوباره مرحوم دریابیگی یک قطعه زمین 2 هکتاری، در بیرون شهر برای مدرسه جدید، خرید و ساخت آن را شروع کرد. مدرسه جدید 6 کلاس درس بزرگ، یک سالن و 4 ایوان روبرو داشت و نام آن را «دبیرستان سعادت بوشهر» نهادند. ساخت این مدرسه یک سال طول کشید و در سال 1280 شمسی، محصلان به این مکان وسیع، نقل مکان کردند.

اداره درست و مطلوب مدرسه موجب شد، تا سیل متقاضیان در کمتر از 2 سال از هفتاد نفر به چهارصد و پنجاه نفر تغییر کند. شعاع فعالیت این مدرسه فقط به شهر بوشهر محدود نمی‌شد، شهرهایی همچون نجف، کربلا، کاظمین و سامرا را نیز شامل می‌شده و مورد توجه سرزمین‌های امارات، بحرین، آسیای میانه، کویت، زنگبار و هند، نیز قرار گرفته بود.

مردم بوشهر به پاس قدرانی از موسسان و معلمان مدرسه سعادت، روز 18 اسفند، سالروز تأسیس مدرسه را به عنوان روز ملی بوشهر انتخاب کرده‌اند.

سخن آخر

مدرسه سعادت یکی از مدارس ویژه ایران و پنجمین مدرسه‌ی ماندگار کشور است. افراد مشهوری از این مدرسه فارغ التحصیل شده‌اند. این مدرسه یکی از نمادهای پیشرفت و تمدن در شهر بوشهر و ایران است. مدرسه سعادت در تاریخ 11 بهمن سال 1378به ثبت ملی رسیده‌است. در سفر به بوشهر، می‌توانید از ساختمان سعادت و مدرسه‌ی جدیدی که در مجاور آن ساخته‌اند، بازدید کنید. در مدرسه‌ی جدید، موزه‌ای کوچک و اختصاصی شامل اسناد و مدارک بخش اداری و فعالیت عملکرد آموزگاران، دانش آموزان و اشیا، کتب درسی و تصاویر تاریخی مدرسه پس از 100 سال موجود است که می‌توانید به بازدید از آنها بروید.



1400/06/21 | کد مطلب: 1277
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1277
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.