بندر گناوه، مروارید خلیج فارس ایران
معرفی جاهای دیدنی استان بوشهر

بندر گناوه، مروارید خلیج فارس ایران

6 رای   شما هم امتیاز بدهید!

یکی از شهرهای دیدنی استان بوشهر، بندر گناوه است که به دلیل ساحل زیبا، حیات وحش متنوع و بازارهای خرید گوناگونش بین گردشگران شهرت دارد.

تور بوشهر

یکی از نقاط گردشگری در جنوب ایران، بندر گناوه است. این بندر که همچون مروارید خلیج فارس می‌ماند به دلیل حیات وحش متنوعش، در بین طبیعت گردان شناخته شده‌است. البته بندر گناوه، تنها، به حیات وحش غنی‌اش شهرت ندارد! انواع بازارهای خرید عمده در بندر گناوه، گردشگران را به بازدید از این شهر جنوبی ترغیب می‌کند. ما در وبلاگ آرندتور، تصمیم داریم، امروز شما را با بندر گناوه و جاذبه‌های متنوعش آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.

 

معرفی بندر گناوه

قبل از هر چیز بهتر است شما دوستداران سفر و طبیعت گردی را با تاریخچه شهر گناوه آشنا کنیم. یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌ترین و مهم‌ترین، بازارهای جنوب کشور، بندر گناوه است. این شهر، هرساله میزبان هزاران گردشگر است.

به بندر گناوه، " معدن مروارید" و "دبی ایران" نیز می‌گویند. این منطقه طبیعت بسیار مسحور کننده‌ای دارد. در این بندر علاوه بر پرندگان مهاجر، مرغان دریایی نیز وجود دارد که بر فراز بندر پرواز می کنند.

نکته‌ای که لازم است، در همین ابتدای مقاله به آن اشاره کنیم، این است که محل شهر فعلی گناوه با محل قدیمی آن، متفاوت است. شهر گناوه کنونی در ساحل خلیج فارس و میان بوشهر و بندر دیلم به فاصله 18کیلومتری شرق خور امام حسن قرار دارد. شهرستان قدیم گناوه در یک نیم دایره در جانب شمالی شهر کنونی به صورت محیط بر آن قرار دارد. از گناوه قدیم، تنها نقاطی به نام‌های تیرسول (شن فشرده)، عبد امام، تل گوری، تل مناره، بتن، تل امام زاده خوانده می‌شود.

سه دسته قوم در بندر گناوه زندگی می‌کنند، لر، عرب و دشتی! لرها اغلب، به روستاهای اطراف شهر گناوه پراکنده شده‌اند. عرب‌ها محله‌های مخصوص به خود را دارند. دشتی‌ها در شهر به صورت پراکنده، زندگی می‌کنند.

به نظر می‌رسد، شهر گناوه در دوره ساسانیان به رشد و شکوفایی خود رسیده‌است.

اسامی مختلف بندر گناوه

نام بندر گناوه در کتب قدیمی به اشکال متنوع همچون، گنابا، گنفه، گناوه، جنابه و جنابا آمده‌است. از شهر قدیم گناوه نقاطی بر جای مانده که امروزه آنها را با این نام‌ها صدا می‌زنند: تیرسول (شن فشرده)، تل گنبد، تل گوری، تل مناره، و تل امام زاده.

 

جاهای دیدنی بندر گناوه

تالاب حله گناوه

تالاب حله، یکی از تالاب‌های محافظت شده‌است که در تاریخ 1342، در اثر طغیان رودخانه، این تالاب به وجود آمده بود. تالاب حله، هرساله پذیرای هزاران پرنده مهاجری است که به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

وسعت تالاب حله حدود 42 هزار و 600 هکتار است.

بندر ریگ

بندر ریگ یکی از نقاط تاریخی و استراتژیک ایران است. این بندر، محل نزاع ایران با کشورهای انگلیس و پرتغال است. این بندر از دوره صفویان به یک موقعیت استراتژیک تبدیل شد. یکی از قهرمانان ایرانی به نام «میرمهنا» که در این منطقه زندگی می‌کرده‌، موفق شد به سلطه پرتقالی‌ها در ایران خاتمه دهد.

در بندر ریگ، دو جزیره مستر و میر مهنا بسیار زیبا و شگفت انگیزند. توصیه می‌شود به دیدن هر دو بندر بروید.

تپه‌های باستانی گناوه

قدمت تپه‌های باستانی گناوه، به دوران ایران باستان بر می‌گردد. این تپه‌ها عبارتند از:

  • تپه‌ی شاه ناصری در شرق روستا و در 200 متری روستای فعلی قرار دارد.
  • تپه‌ی معروف به تل محمد حیدر که در فاصله 100 متری روستا قرار دارد.
  • تپه‌ی سوم به قلعه‌ی کلات شهرت دارد و در 100 متری جنوب روستای فعلی قرار دارد.

در تپه‌هایی که از آنها نام برده شد، سفال، کوزه، بوپال پیدا شده‌است. در این تپه‌ها از زمان افشاریه تا به امروز سکنی داشته‌اند.

تپه ناصری، تپه تل حیدر، قلعه کلات، 3 تپه‌ی باستانی در اطراف گناوه هستند که از دوره افشاریه قابل سکونت بوده‌اند.

آرامگاه امامزاده سلیمان بن علی

قدمت آرامگاه امامزاده سلیمان بن علی به دوره صفویه بر می‌گردد. گنبد این آرامگاه در نگاه اول شما را به یاد آرامگاه دانیال نبی در شوش می‌اندازد. اما تفاوت‌هایی نیز با آن، دارد. به طور مثال گنبد آرامگاه امامزاده سلیمان بن علی، به صورت 12 وجهی ساخته شده‌است. رنگ گنبد آن فیروزه‌ای و به صورت پلکان مدور است.


آرامگاه امامزاده سلیمان بن علی در دوره صفویه ساخته شده‌است.

برج خان

برج خان در سال 1777 میلادی  به سبک معماری بیت میلانی ساخته شده‌است. این بنای 244 ساله، متعلق به «خانعلی حیات داوودی» است. ساختمان بنا، به صورت 2 طبقه ساخته شده و هر طبقه 2 اتاق 5*5، با راهرو دارد. جلوی اتاق‌ها طارمه یا بالکن با 14 ستون ساخته شده‌است. بر بالای پشت بام برج خان، سرستون هایی با گل میخ گلوله‌ای می‌بینید که در نگاه اول به صورت نگهبانانی هستند که رو به خلیج فارس ایستاده‌اند.

 

ساحل صخره‌ای مال قاعد

ساحل صخره‌ای و بکر مال قاعد، در روستایی به همین نام قرار دارد. این منطه بسیار بکر بوده و زیباترین سواحل صخره‌ای در تمام جنوب کشور را دارد.

 

ساحل ماسه‌ای دریای گناوه

یکی از ویژگی‌های ساحل گناوه، ماسه‌ای بودن آن است. در این ساحل می‌توان تفریحات مختلف همچون عکاسی، اسب سواری، قایق سواری و شنا را انجام داد. علاوه بر اینها چندین کمپ اقامتی نیز در این ساحل وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندر گناوه، بنای «آقا ابوالحسن» است که به نام قدمگاه حضرت عباس و امیرالمونین (ع) شهرت دارد.

بازارهای بندر گناوه

بازارهای بندر گناوه، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه هستند. نزدیکی این بندر به کشورهای حاشیه خلیج فارس، باعث شده شما بتوانید بسیاری از برندهای مشهور را با قیمت مناسبی از این منطقه، خریداری کنید. از این منظر به بندر گناوه، «دبی» ایران نیز می‌گویند.

مشهورترین بازار گناوه، بازار سیف است که مرکز خرید وسایل برقی بوده و در میدان امام خمینی گناوه قرار دارد.

چطور به گناوه بروید؟

برای رفتن به گناوه راه‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به بودجه‌تان می‌توانید یکی از راه‌های ارائه شده را استفاده کنید.

 

  • سفر با قطار به بندر گناوه

قطار مستقیم برای گناوه وجود ندارد.شما می‌توانید با قطار به بندر ماهشهر بروید. سپس فاصله ماهشهر تا بندر گناوه را با راه زمینی حدود 3 ساعن و 50 دقیقه طی کنید.

 

  • سفر با هواپیما به گناوه

فرودگاه گناوه 50 سال است که تعطیل است! بنابراین چنانچه شما قصد دارید با هواپیما این سفر را انجام دهید، می‌توانید تا بوشهر با هواپیما بیایید. سپس از بوشهر به گناوه را زمینی طی کنید. این فاصله حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

 

  • سفر با اتوبوس به گناوه

اگر می‌خواهید مستقیم به بندر گناوه بروید، می‌توانید از اتوبوس استفاده کنید. فاصله تهران تا گناوه حدود 1040 کیلومتر است و حدود 15 ساعت زمان می‌برد. اگر در اصفهان یا شیراز زندگی می‌کنید، می‌توانید با اتوبوس به صورت مستقیم به بندر گناوه بروید.

یکی دیگر از بازارهای معروف بندر گناوه، بازار ماهی فروشان است که از آنجا، می‌توان انواع ماهی مرکب، خرچنگ، کوسه و... خرید.

  • سفر با خودرو شخصی به بندر گناوه

اگر در تهران زندگی نمی‌کنید. فاصله شهر شما تا بوشهر متفاوت است. اما فاصله بوشهر تا بندر گناوه حدود 120 کیلومتر است. اگر از سمت کازرون قصد دارید به بندر گناوه بروید، باید تا برازجان رانندگی کنید و از آنجا مستقیم به بندر گناوه بروید. با ماشین شخصی فاصله شیراز تا بندر گناوه، 313 کیلومتر است. اگر از سمت اهواز به بندر گناوه می‌روید، فاصله اهواز تا بندر گناوه حدود 320 کیلومتر است.

 

بهترین زمان سفر به گناوه

با وجود اینکه هوای بندر گناوه، شرجی است، بهترین زمان سفر به بندر، 6 ماهه دوم سال در فصول پاییز و زمستان است.

 

در بندر گناوه چی بخورید؟

یکی از بهترین رستوران‌های بندر گناوه، «رستوران سلطانیه» است که مسافران این شهر معتقدند، کیفیت غذاهایش با رستوران‌های تهران برابری می کند. در رستوران سلطانیه، موسیقی محلی پخش می‌شود و بهترین غذاهایی که در این رستوران می‌توانید نوش جان کنید، ماهی شکم پر و قلیه ماهی است.

سفره خانه‌ی دیگری که آن هم در این شهر شهرت دارد، «سفره خانه شبستان» است. در این سفره خانه شما می‌توانید دم پختک گناوه‌ای با ماهی به اسم لخلاخ را امتحان کنید. رستوران دیگر به نام «آلنوش» است که به شکل یک کشتی است و از پنجره‌هایش می‌توان ساحل را تماشا کرد.

 

سخن آخر

سفر به گناوه یک تجربه منحصر به فرد است که تا مدت‌ها در ذهن و خاطره شما باقی خواهد ماند. چنانچه تمایل دارید به بندر گناوه سفر کنید، آژانس آرندتور می‌تواند بلیط هواپیمای رفت و برگشت به مقصد بوشهر و محل اقامت شما در بندر گناوه را تهیه کند تا با خیال راحت سفر کنید و نگران محل اقامت خود، در سفر نباشید.



1400/06/20 | کد مطلب: 1275
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1275
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.