گرمه، روستایی شگفت انگیز در دل کویر
معرفی جاهای دیدنی استان اصفهان

گرمه، روستایی شگفت انگیز در دل کویر

شما هم امتیاز بدهید!

تا به حال نام «هسب» به گوش‌تان خورده‌است؟ هسب نام زبان محلی مردم روستای گرمه است که به قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین زبان فارسی، آریایی صحبت می‌کنند.

تور کویر مصر

همانطور که اشاره شد، هسب نام محلی زبان اهالی روستای گرمه در نزدیکی شهرستان خور و بیابانک است که از دیرباز به قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین زبان آریایی، زبان پهلوی صحبت می‌کنند، که به آن هسب می‌گویند.

ما در وبلاگ آرندتور این بار قصد داریم تا در مورد جاذبه‌های گردشگری این روستا که به تازگی توجه گردشگران و فیلم سازان را به سبب نوع معماری خودجلب کرده، توضیحات مختصری بدهیم. پس با ما همراه باشید.

 

معرفی روستای گرمه

روستای گرمه از جاهای دیدنی خور، در شرق استان اصفهان است که در کویر مرکزی ایران قرار دارد. ارتفاع این منطقه از سطح آب های آزاد، 750 متر است و شاعر نامدار ایران «ناصر خسرو قبادیانی»، در سفرنامه‌اش از این روستا نام برده‌است.

قدمت روستای گرمه، به چندین هزار سال پیش بر می‌گردد. وجود جاذبه‌های تاریخی متنوع، سبب شده که جهانگردان داخلی و خارجی زیادی به این روستا بیایند.

روستای گرمه در مسیر جاده ابریشم قرار داشته‌است.

جاذبه‌های تاریخی روستای گرمه

در این روستا یک قلعه 4 طبقه متعلق به دوران ساسانی وجود دارد که قدمت این روستا را به ما نشان می‌دهد. علاوه براین قبرستان کشته‌ها،  امامزادگان و استودان گبرها همگی از جاذبه‌های تاریخی این روستا هستند.

علاوه براین کافی است در کوچه‌های روستای گرمه قدم بزنید تا شیوه‌ی ساخت خانه‌های اهالی روستا توجه شما را به خود جلب کند. خانه‌ها بسیار ساده و به سبک خانه‌های کویری هستند و روی تپه‌های خار بنا شده‌اند.

خانه‌های روستایی گرمه، بر طبق، مصالح و معماری خانه‌های کویری ساخته شده‌اند.

جاذبه‌های طبیعی روستای گرمه

برکه‌های متنوعی در این روستا وجود دارند که در فصول زمستان و بهار، پر از اردک و مرغابی می‌شوند. در تپه‌های اطراف روستای گرمه، شما می‌توانید کبک و تیهو را از نزدیک تماشا کنید. چشمه آب معدنی روستای گرمه، قدمتی چندین هزارساله دارد و درون آن ماهی‌های بسیاری وجود دارند که در حال جنب و جوش هستند.

در جنوب روستای گرمه نخلستان‌های خرما وجود دارند که طعم بسیار لذیذی دارند. نخلستان‌های خرما به دلیل سرمای زمستان، اغلب خوب به بار نمی‌نشینند. اما زمستان روستای گرمه، خیلی سرد نیست و همین امر سبب شده که نخلستان‌های خرمای این منطقه، خرمای بسیار مرغوبی به بار بیاورند.

علاوه بر وجود نخلستان‌های خرما شما در این منطقه درختان زردآلو، انار، انگور، انجیر، نارنج و بادام نیز مشاهده خواهید کرد. یک کوه فیل مانند به رنگ سرخ، در قسمت جنوب روستا، نزدیک نخلستان‌های روستای گرمه وجود دارد.

روستای گرمه در کویر مصر قرار دارد.

گرمه منطقه‌ی ادیب پروری است و شاعرانی همچون «یغما جندقی» شاعر عالیقدر و «حبیب یغمایی»شاعر شعر روباه و زاغ از این خطه برخاسته‌اند.

 

اقامتگاه مازیار؛ آتشونی

یکی از جاذبه‌های روستای گرما با نام اقامتگاه مازیار، عجین شده‌است. مازیار، به همراه همسر فرانسوی و پدر و مادرش، اقامتگاه بسیار زیبایی را در دل این روستا برپا کرده‌اند که توجه بسیاری از جهانگردان روبرو شد. همین امر، سبب آشنایی بیشتر گردشگران داخلی و جهانی با روستای گرمه شده‌است.

او خانه‌ی قدیمی که متعلق به خاندان خود بوده و عمری 400 ساله دارد را بازسازی کرده و به عنوان اکولوژ میزبان گردشگران و جهانگردان است.

این اقامتگاه 7 اتاق دارد و به سبک سنتی چیده‌مان شده‌است. مادرش غذاهای بسیار خوشمزه‌ای می‌پزد که خستگی را از تن مسافران می‌زداید.

نام اقامتگاه مازیار، آتشونی است که به زبان زرتشتی است و به معنای شب نشینی دور آتش است. این خانه 12 سال است، که بازسازی شده و مجوز بهره برداری به عنوان بوم گردی دارد.

نکته‌ی جالب که در مورد این خانه می‌توان به آن اشاره کرد، درج نام این خانه در کتاب راهنمای گردشگری دنیا، (Lonely Planet) است. این امر کمک می‌کند تا جهانگردان از اقصی نقاط جهان به بازدید ایران و روستای گرمه بیایند و همین امر در رونق و درآمد اهالی روستای گرمه بسیار موثر بوده‌است.

اقامتگاه آتشونی قدمتی 400 ساله دارد و دارای 7 اتاق به سبک سنتی است.

سوغات روستای گرمه

مردم روستای گرمه، بسیار مهمان نواز هستند. می‌توانید کنار آنها بنشیند و میهمان یک چای و خرمای مرغوب آنها باشید. علاوه براین اهالی روستای گرمه، شیره‌ی خرما و محصولات باغی‌شان را در کنار سبدهایی که از لیف خرما می‌سازند، برای فروش عرضه می‌کنند که می‌توان به عنوان سوغات از آنها خریداری کرد.

بهترین زمان سفر به روستای گرمه زمستان و اوایل فصل بهار است.

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد، روستای گرمه یکی جاهای دیدنی شهرستان خور و بیابانک در کویر مصر است که قدمتی چندین هزارساله دارد. چنانچه شما هم تمایل دارید به روستای گرمه بروید، می‌توانید با تور کویر مصر آرندتور همراه شوید و این روستای کهنسال و تاریخی را از نزدیک تماشا کنید.



1400/05/25 | کد مطلب: 1258
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1258
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.