کویر کاراکال، شن‌های قهوه ای رنگ در قلب ایران
معرفی جاهای دیدنی استان یزد

کویر کاراکال، شن‌های قهوه ای رنگ در قلب ایران

شما هم امتیاز بدهید!

کویر کاراکال زیستگاه گربه‌‌سانی هم نام خودش، در سرزمینی قهوه‌ای رنگ است که در همان نگاه اول رنگ زیبایش توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

تور کاراکال

یکی از بهترین کویرها و جاهای دیدنی ایران، کویر کاراکال در مرکز ایران و استان یزد است که از گذشته دور، زیستگاه یک گربه‌سان زیبا به نام «کاراکال» بوده‌است. کاراکال، نام گربه‌ای وحشی با هوش بسیار بالاست که به غیر از ایران در آفریقا هم زیستگاه دارد. این حیوان یکی از سنگین‌ترین و سریع‌ترین گربه‌سانان کوچک است که در کویری هم نام خودش زندگی می‌کند.

این بار ما در وبلاگ آرندتور به سراغ معرفی کویر کاراکال، گربه وحشی کاراکال، جاذبه‌های سفر به کویر کاراکال و بهترین زمان سفر به این کویر دلنشین خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

 

معرفی کویر کاراکال

یکی از کشورهایی که کویرهای متعدد و متنوعی دارد، ایران است. کویر کاراکال، یکی از دست نخورده‌ترین و بکرترین آنهاست. این کویر در نزدیکی روستایی به نام «صادق آباد» قرار دارد. با توجه به همین امر به کویر کاراکال، کویر صادق آباد نیز می‌گویند.

این کویر به دلیل اینکه زیستگاه یکی از گربه سانان به نام کاراکال است، به نام کویر کاراکال شهرت دارد.

کاراکال، گربه‌سانی بسیار باهوش

کاراکال، نام باستانی حیوانی گربه‌سان، به نام «سیاه گوش» است. این حیوان یکی از 8 گونه گربه‌سانی است که در ایران زندگی می‌کند.. کاراکال به غیر از ایران در آفریقا هم زیستگاه دارد. همانطور که اشاره شد، سیاه گوش یا کاراکال، یکی از سنگین‌ترین و سریع‌ترین گربه‌سان کوچک است که بیشتر شب گرد بوده و به شدت قلمرو طلب است. ایرانیان از این حیوان برای شکار حیوانات مختلف استفاده می‌کردند.

کاراکال نام فارسی گربه‌ای است که در کویر کاراکال زندگی می‌کند و به «منگوله گوش» نیز شهرت دارد.

جاهای دیدنی کویر کاراکال

  • نخلستان‌های کویر کاراکال

کویر کاراکال نخلستان‌ها و تپه‌های شنی زیبایی دارد که می‌توانید به تماشای آنها بپردازید. این کویر نیز همچون کویرهای دیگر، شب‌های پرستاره‌ای دارد که هوش از سر شما می‌رباید. انواع پرنده‌ها و حیوانات کویری را می‌توانید در دل شب تماشا کنید. یکی از تفریحات بسیار لذت‌بخش شب‌های کویر که در کاراکال می‌توانید تجربه کنید، نوشیدن یک لیوان چای ذغالی و شب نشینی شبانه در دل کویر است.

 

  • بازدید از خانه‌ی وحشی بافقی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری که در مسیر کویر کاراکال می‌توانید به بازدید از آن بروید، خانه‌‌ی «وحشی بافقی» در قرن دهم هجری است. این خانه یک اثر ملی است و سالانه گردشگران زیادی، در مسیر کویر کاراکال به دیدن آن می‌روند.

 

  • آب انبار و حمام کاکامیر

یکی از بزرگ‌ترن آب انبارهای بافق که در نزدیکی کویر کاراکال قرار دارد، «آب انبار کاکامیر» است. این آب انبار در عمق 4 متری زمین و به شکل گنبدی شکل ساخته شده‌است، حجم آبی که درون آن جای می‌گیرد، 250 مترمکعب است. این آب انبار مدل پاشیری است و برای رسیدن به آن باید 20 پله را پایین بروید.

«حمام کاکامیر»، در نزدیکی آب انبار قرار دارد و در زمان قاجار ساخته شده‌است. با توجه به گرمای زیاد منطقه، این حمام، در زیر زمین ساخته شده‌است. معماری این حمام، به گونه‌ای است که پشت بام آن با سطح کوچه هم تراز است.

حمام و آب انبار کاکامیر، در دو سال پیاپی 1385-1384 به ثبت ملی رسیده‌اند.

  • قلعه باقرآباد بافق

قلعه باقرآباد بافق،در فاصله 2 کیلومتری کویرکاراکال قرار دارد و متعلق به دوره قاجاریه است. این قلعه به دستور «عبدالرحیم خان» فرزند «محمد تقی خان باقی» با حفر قنات در سال 1320 هجری قمری، توسط «عسکر» نامی در سه مرحله ساخته شد. در مرحله اول، ابتدا برج شمالی آن ساخته شد که محل زندگی عسکر بود، 10 سال بعد برج جنوبی آن ساخته شد. در سال 1298 هجری خورشیدی، مردم روستا به علت هرج و مرج کشور، دور این بنا، دیوار کشیدند.

قلعه باقرآباد، 45 اتاق و دو برج نگهبانی دارد و با مصالح خشت و گل ساخته شده‌است.

اقامت در کویر کاراکال

می‌توان شب را در چادرهای شخصی و یا هتل و مسافرخانه‌های شهرستان بافق در کنار کویر کاراکال گذاراند. اما مدتی است یک مجموعه رفاهی در نزدیکی کویر کاراکال تأسیس شده که به «مجموعه رفاهی شهید برزگری» شهرت دارد. این مجموعه رفاهی، اتاق و سوئیت‌های مناسب مخصوص برای گردشگران، سرویس بهداشتی، حمام و پارکینگ ارائه می‌دهد.

این مجتمع خدماتی همچون  پرواز با چتر پاراسل، والیبال ساحلی، مکان مناسب برای حمام آفتاب، زمین بدمینتون، تورهای ریگ ‌نوردی و رصد آسمان شب نیز به مسافرانش ارائه می‌دهد.

 

بهترین زمان سفر به کویر کاراکال

از آنجا که آب و هوای کویر، گرم و خشک است، بهترین زمان سفر به کویر کاراکال، پاییز، زمستان و اوایل فصل بهار است.

شن‌های کویر کاراکال، در روزها، به رنگ قهوه‌ای می‌شود.

مسیر دسترسی به کویر کاراکال

برای رفتن به کویر کاراکال، باید به شهر یزد بروید. سپس در جاده کویری بافق، 100 کیلومتر رانندگی کنید. بعد از رسیدن به بلوار شهر بافق به سمت چپ بپیچید و با طی کردن مسافتی حدود 15 کیلومتر به روستای صادق آباد و کویر کاراکال می‌رسید.

 

سخن پایانی

کویر کاراکال یکی از کویرهای بکر ایران است که به همت مردمان منطقه شناخته شد. پوشش گیاهی آن، به جز درختان میوه‌دار و نخلستان‌ها در کویر، بسیار ضعیف و عمدتا از گیاه ماسه‌پسند است. یکی از نکات مهمی که در مورد کویر کاراکال باید به آن اشاره کرد، وجود جاده‌ی آسفالته تا خود مقصد است که دسترسی را برای همه آسان می‌کند. چنانچه تمایل داشتید با تورهای مسافرتی به کویر کاراکال بروید، می‌توانید از خدمات تور کاراکال آرندتور استفاده کنید.



1400/05/25 | کد مطلب: 1256
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1256
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.