کویر مصر، سرزمین شن‌های روان
معرفی جاهای دیدنی استان اصفهان

کویر مصر، سرزمین شن‌های روان

شما هم امتیاز بدهید!

با شنیدن نام کویر، در برابر چشمانمان، شن‌های روان و درخشان و آسمان پر ستاره مجسم می‌‌شود. به راستی در روزهای سرد سال چه جایی بهتر از کویر!

کویر مصر یکی از جاهای دیدنی در استان اصفهان است که در 45 کیلومتری شهر جندق قرار دارد. این روستای کویری 120 نفر جمعیت دارد و یکی از جاذبه‌های نفس گیر و جذاب برای طبیعت گردان کویر نورد در این چند سال اخیر است. این منطقه آنچنان جذاب است که تورهای برگزار کننده کویر مصر بسیار پرفروش هستند و سریع ظرفیتشان به اتمام می‌رسد. این بار، ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم، با شما در مورد جاذبه‌های کویر مصر سخن بگوییم. پس با ما همراه باشید.

تورهای کویر مصر

کویر مصر کجاست؟

کویر مصر در روستایی به همین نام در منطقه خور و بیابانک اصفهان قرار دارد. این روستا همانطور که اشاره شد در 45 کیلومتری روستای جندق و 55 کیلومتری شهرستان خور واقع شده‌است.

در سفر کویر، به دلیل اینکه شما به قلب کویر سفر می‌کنید، باید انتظار  هوایی گرم و خشک داشته باشید. با توجه به موقعیت جغرافیایی و هوایی کویر مصر، بهترین زمان سفر به آن منطقه اواخر پاییز و زمستان است.

بهترین زمان سفر به کویر مصر، پاییز و زمستان است.

چرا به آن کویر مصر می‌گویند؟

هربار که نام کویر مصر را می‌شنویم، انتظار نداریم آن را در قلب کویر خودمان در ایران بیابیم. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که به این منطقه چرا کویر مصر می‌گویند؟

داستان‌های متعددی در این باره وجود دارد، که معروف‌ترین آن عبارت است از: فردی یوسف نام، که در روستا زندگی می‌کرده‌است. روستا با کم آبی مواجه شده و او تصمیم می‌گیرد، چاه عمیقی حفر کند تا به آب برسد. این اتفاق می‌افتد و اهالی به آن «چاه دراز» می‌کفتند. او از آنها خواست، به احترام حضرت یوسف و افتادنش در چاه، نام این چاه را مصر بگذارند و ظاهرا مردم نیز پذیرفته‌اند. و به تدریج نام روستا و کویر نزدیک آن به کویر مصر تغییر یافت.

کویر مصر را به اسامی «مزرعه یوسف»، «کلاته یوسف» یا «چاه دراز» نیز می‌شناسند.

تفریح‌های کویر مصر

  • شتر سواری
  • موتورهای چهار چرخ
  • اجاره ماشین‌های آفرود
  • سندبوردینگ
  • عکاسی

جاذبه‌های دیدنی اطراف کویر مصر

1.دریاچه نمک خور

بزرگ‌ترین دریاچه نمکی ایران، دریاچه نمک خور است که در 50 کیلومتری جاده خور طبس قرار دارد و به عنوان دریاچه کویر مصر شهرت دارد. دریاچه نمک خور، از منابع مهم پتاس در جهان است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌است.

دریاچه نمک خور و بیابانک با 2000 کیلومتر وسعت، بزرگ‌ترین دریاچه فصلی ایران است.

2.روستای گرمه کویر مصر

گرمه نام روستایی در شهرستان خور و بیبانک و در دل کویر مصر است. این مردم به زبان «پهلوی» اصیل‌ترین زبان فارسی صحبت می‌کنند. روستای گرمه، در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و در متون فارسی از آن بسیار یاد شده‌است. فاصله روستای گرمه تا کویر مصر، حدودا 87 کیلومتر برآورد شده‌است.

در روستای گرمه، قلعه‌ای از دوران ساسانی وجود دارد که نشان از قدمت این روستا دارد.

3.چال سلنکون

چال سلنکون، در شمال روستای مصر واقع شده و یکی از جاهای دیدنی کویر مصر محسوب می‌شود. چال سلنکون، یک فرو رفتگی زیباست که اطرافش را تپه‌های شنی احاطه کرده‌است.

 

4.روستای بیاضه

این روستا در بخش مرکزی شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان قرار دارد. فاصله این روستا تا شهرستان خور و بیابانک، حدود 50 کیلومتر است. وجود ارگ قدیمی و ساباط‌ها و پایاب‌های سرپوشیده، قنات‌ها، حسینیه و مساجد قدیمی از جمله جاذبه‌های گردشگری است که در چندین سال اخیر گروه‌های گردشگری و تحقیقاتی را به این مرکز آورده‌است. جالب است که بدانید در سفرنامه «ناصر خسرو قبادیانی» نام این روستا به صورت «پیاده» یاد شده و گویا مرکزیتی در منطقه داشته‌است.

در گذشته‌های دور، روستای بیاضه جمعیتی حدودا پنج هزار نفر داشته‌است.

5.تخت عروس

یکی از زیباترین مناطق دیدنی اطراف کویر مصر، تخت عروس است. این منطقه چنانچه هوا خوب باشد، یکی از زیباترین جاذبه‌های اطراف روستای مصر است.

دلیل این امر هم تماشای محیط پیرامون از بالای تخت عروس است. شما می‌توانید تپه‌های شن روان، چال سلنکون، روستای مصر، تخت شور و.... را مشاهده کنید.

مردمان کویر به مناطق زیبا، لقب عروس می‌دهند و از آنجا که چشم انداز زیبایی، بالای این تخت وجود دارد، به آن تخت عروس می‌گویند.

چگونه به کویر مصر سفر کنیم؟

در مورد سفر به کویر مصر 2 راه وجود دارد:

  • استفاده از ماشین شخصی

کویر مصر با ماشین شخصی یکی از بهترین گزینه‌هاست که اغلب افراد به سراغ آن می‌روند. چرا که زمان و برنامه ریزی سفر به عهده خود فرد است.

در سفر شخصی، لاستیک‌های خودرو باید مناسب باشند تا پنچر نشوند، حتما باید لاستیک زاپاس در صندوق عقب باشد. آب کافی نیز باید همراه فرد باشد، تا در صورت جوش آمدن ماشین از آن استفاده کند.

از آنجا که خودروهای کاربراتوری زودجوش می‌آورند، پیشنهاد می‌کنیم زمانی از ماشین شخصی استفاده کنید که ماشین شما آفرود باشد و در واقع شما آفرودباز باشید.

 

  • استفاده از تورهای کویر مصر

تور کویر مصر یکی از گزینه‌هاست که سفر را برای ما شما راحت‌تر می کند. کافی است تنها یک کوله پشتی سفر سبک برداشته و راهی کویر شوید. در سفر با تور نگران خرابی ماشین و وعده‌های غذایی و... نیستید و تنها از سفر لذت خواهید برد.

 

  • استفاده از قطار، هواپیما، اتوبوس به مقصد اصفهان

یکی دیگر از روش‌های سفر به کویر مصر استفاده از وسائل نقلیه عمومی همچون اتوبوس، قطار و هواپیما به مقصد اصفهان است. زمانیکه به اصفهان رسیدید، می‌توانید با ثبت نام تور کویر مصر اصفهان به این فضای هیجان انگیز بروید. البته به نظر ما سفر با تورهای کویر مصر از مقصد، بسیار راحت‌تر و آسان‌تر است.

 

اقامتگاه های کویر مصر

اکثر افرادی که به کویر مصر سفر می‌کنند، وسایل کمپینگ به همراه خود می‌آورند و در کمپ اتراق می‌کنند. اما اگر شما از افرادی هستید که علاقه‌ای به کمپ کردن ندارید، در کویر مصر انواع هتل، اقامتگاه‌های سنتی و بوم گردی وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید. در این قسمت مشهورترین اقامتگاه‌های کویر مصر را در انواع مختلف با شما در میان می‌گذاریم:

1.هتل کویر بالی

هتل 2 ستاره کویر بالی، بزرگ‌ترین هتل کویر مرکزی ایران در شهر خور و بیابانک، از توابع اصفهان است. این مجموعه، در سال 1389 خورشیدی، در 2 طبقه با 33 اتاق، افتتاح شد. اتاق‌های هتل بالی در 2 نوع مدرن و سنتی براساس استاندرادهای هتلداری چیده‌مان شده‌اند.

 

2.هتل سنتی دا کویر مصر

هتل سنتی داکویر مصر، در سال 1392 افتتاح شد و 30 واحد اقامتی، در یک طبقه هم کف دارد. فاصله هتل سنتی دا کویر مصر تا شهر خور و بیابانک حدود 58 کیلومتر است. این هتل در کویر قرار دارد و شما می‌توانید با چشم غیر مسلح نیز ستارگان را رصد کنید. این هتل با برخورداری از آب انبار سنتی به نام «واته» از آب آشامیدن برخوردار است. طبخ غذا در این هتل با مواد ارگانیک انجام می‌شود.

 

3.اقامتگاه بوم گردی خانه مازیار (اقامتگاه بوم گردونی آتشونی)

اگر به کویر مصر سفر کردید، بازدید از خانه مازیار را در برنامه خود بگنجانید. البته این بوم گردی 3 ستاره مکان بسیار دلپذیری برای استراحت در سفر به کویر مصر است.

مازیار به همراه همسر فرانسویش و والدینش، زندگی شهری را رها کرده‌اند و به بازسازی خانه‌ی اجدادی خود که 400 سال عمر دارد، پرداخته‌اند. این مجموعه 7 واحد اقامتی دارد و از جمله امکاناتی که در این بوم گردی می‌توان به آن اشاره کرد:

  1. موسیقی سنتی زنده
  2. غذاهای لذیذ محلی در رستوران
  3. فضای تاریخی بسیار مناسب
  4. کافی شاپ و اینترنت

اتاق‌ها و حیاط اقامتگاه مازیار، به صورت سنتی ساخته شده‌‌اند.

مشاهده جزئیات تور کویر لوت 

لوازم مورد نیاز برای سفر به کویر مصر

سفر به کویر برای خود ابزار خاص و ویژه می‌خواهد که در این قسمت به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • کارت شناسایی
  • نقشه منطقه
  • قطب نما یا GPS
  • تلفن همراه به همراه پاور بانک
  • قمقمه
  • داروهای عمومی
  • دفترچه بیمه
  • خوراکی‌های مقوی و غذاهای خشک
  • کیسه خواب یا پتو
  • زیرانداز یا حصیر
  • لباس اضافی
  • کلاه لبه دار
  • چراغ قوه یا هدلامپ
  • کرم ضد آفتاب
  • عینک آفتابی
  • پماد یا دستبند رفع حشرات
  • صندل و یا کفش مناسب

تورهای کویر مصر

سخن پایانی

در این مقاله سعی براین داشتیم تا هر آنچه در سفر به کویر مصر نیاز دارید را با شما در میان بگذاریم. چنانچه در تهران زندگی می‌کنید، فاصله کویر مصر از تهران، حدود 642 کیلومتر است. همانطور که بارها اشاره کردیم، بهترین زمان سفر به کویر مصر، از اواسط آبان شروع شده و در نهایت تا اویل بهار یعنی فروردین ماه ادامه دارد. اگر دوست دارید آدرنالین خون‌تان کمی بالا برود، سفر به کویر مصر و تفریحات آن را فراموش نکنید. همانطور که بارها اشاره شد، سفر به کویر با تور بسیار مناسب‌تر است. چنانچه تمایل به سفر با تور دارید، می‌توانید از تور کویر مصر آرندتور استفاده کنید.



1400/05/25 | کد مطلب: 1257
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1257
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.