همه چیز درباره روستای جندق با قدمتی 2000 ساله
جاهای دیدنی کویر مصر

روستای جندق با قدمتی 2000 ساله!

شما هم امتیاز بدهید!

قلعه انوشیروان یا دژ اردبیل تنها قلعه‌ای است که از هزاران سال پیش تا به حال، در روستای جندق قرار دارد و زندگی در آن جاری است

تور کویر مصر

روستای جندق قدمتی 2000 ساله دارد و در 40 کیلومتری روستای مصر قرار دارد. این روستا در حاشیه دشت کویر ایران و در شمال شرقی استان اصفهان واقع شده‌است.

ما، در وبلاگ آرندتور، این بار قصد داریم در مورد روستای جندق، اطلاعات کلی در اختیار شما قرار دهیم. پس همراه ما باشید.

جندق در کدام استان است؟

روستای جندق، در 350 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد و در گذشته در مسیر شاه راه ارتباطی کاروان گذر جندق به بیدستان قرار داشته‌است. این روستا در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و به عنوان بندرگاه محل استراحت کاروان‌های عبوری بوده‌است.

معرفی روستای جندق

روستای جندق را در گذشته به اسامی مختلفی همچون «گندک»، «کنده» و «کندک» می‌شناختند. قدمت این روستا به 2000 سال پیش بر می‌گردد. پپرامون روستای جندق را تپه‌های شن احاطه کرده‌است. با توجه به این مسئله، معماری شهر ترکیبی از بافت گلی و خشتی  است.

روستای جندق یک یادگار از دوره ساسانیان دارد که به دژ اردبیل یا قلعه انوشیروان ساسانی شهرت دارد.

جاهای دیدنی روستای جندق

  •  گود محمود

گود محمود منطقه‌ای است که تپه‌های مخروطی از ماسه درست شده و بین آنها باتلاق نمک وجود دارد.

  • بافت کویری خانه‌ها

خانه‌های کاهگلی و کوچه‌های مسقف آن در شهرهای کویری مشهور هستند. معماری اینجا بی‌دلیل نیست و در پس هر بنا، داستانی نهفته است. به طور مثال، سقف خانه‌های کویری را کوتاه ساختند تا راهزنان اسب سوار نتوانند وارد خانه‌ها شوند. همین جزییات بافت شهر را تبدیل به یک موزه کرده‌است.

جندق ادغام شده ی دو واژه "جنب‌دق" است و به معنای حاشیه کویر و زمین صاف است.

  • مسجد جامع جندق

مسجد جامع جندق، طرحی مستطیل -مربع داشته و دو شبستان دارد که یکی در پشت غرفه‌ها و دیگری به صورت مجزا در شمال مسجد قرار دارد و به عنوان محل عبادت بانوان از آن استفاده می‌شود.

در مورد تاریخ ساخت مسجد جامع خندق اطلاعات کافی وجود ندارد اما در آن زیلوهای قدیمی به تاریخ 960، 1034 و 1044 هجری قمری وجود دارد که می‌توان ساخت بنا را به قبل از این زیلوها نسبت داد.

  • قلعه انوشیروان معروف به قلعه ساسانی جندق

قلعه انوشیروان تنها بنای تاریخی شهر است که در او زندگی هنوز جاری است. جندقی‌ها معتقدند این بنا در زمان انوشیروان ساسانی ساخته شده، اما تاکنون اطلاعات دقیقی در این رابطه وجود ندارد.

این قلعه یک چهار دیواری است که در هرگوشه آن یک برج وجود دارد و یک دروازه، با دو برج 22 متری دارد. گفته می‌شود، در زمان انوشیروان ساسانی، جندق در کنار دریاچه‌ی بزرگی قرار داشته و دروازه‌ی جندق را از آوار کشتی بزرگی که در این دریاچه رفت و آمد می‌کرده، ساخته‌اند.

شهر جندق آثار تاریخی دیگر همچون گنبد هشتار، خانقاه، صفه نیزه گاه دارد.

  • آبشار جندق

یکی از جاذبه‌های غافلگیر کننده جندق، آبشار مصنوعی آن است که با حفر قنات ساخته شده و یک رستوران زیرزمین نیز در فضایی دل انگیز آن وجود دارد.

 

حرفه اهالی روستای جندق

جندق آب و هوای خشک و بیابانی دارد. محصولات کشاورزی آنها اغلب شامل زعفران، گندم، جو، غلات، سبزیجات، انگور، علوفه دام است. بیشتر مردم روستای جندق کشاورزی و دامپروزی می‌کنند. اغلب زنان روستای جندق به قالی بافی مشغول هستند و قالی‌های طرح نائینی اغلب به دست آنها بافته می‌شود.

مردم روستای جندق به زبان فارسی صحبت می‌کنند، اما در پاره‌ای موارد بعضی از واژگان پهلوی را در صحبت عامیانه خود استفاده می‌کنند.

سخن آخر

جندق روستایی کویری است که در نزدیکی کویر مصر در حاشیه جنوبی دشت کویر قرار دارد. این روستا از لحاظ بافت معماری و آثار تاریخی‌اش، طبیعت خاص آن، آسمان پر ستاره‌ی کویری و ماسه‌های روانش  یک اثر متفاوت است که چه شما سفر به کویر را دوست داشته باشید چه نه! از سفر به این منطقه لذت خواهید برد. چنانچه تمایل بازدید از روستای جندق را دارید، با ما در تور کویر مصر، همراه شوید. علاوه براین در سفر به روستای جندق می‌توانید خانه‌ی «یغمای جندقی» شاعر دوران قاجار را نیز از نزدیک ببینید.



1400/06/01 | کد مطلب: 1264
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1264
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1402/03/14 04:21
آیا میدانید مردم اینشهر در زمان صفویه به سمیرم سفلی مهاجرت کردن در دهی به نام پوده درنزدیکی شهرضا
پاسخ دهید...
تیم تحریریه آرندتور
1402/03/15 16:10
با سلام و احترام
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.