از "حمام وکیل کرمان" چه می‌‌دانید؟
معرفی دیدنی‌های شهر کرمان

از "حمام وکیل کرمان" چه می‌‌دانید؟

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

حمام وکیل یکی از بخش‌های مجموعه وکیل است که با الهام از سبک معماری زندیه-قاجاریه و مجموعه گنجعلی خان احداث شده‌است.

تور کرمان

این حمام، امروزه تبدیل به یک چایخانه سنتی شده و غذاهای محلی کرمانیان در آن سرو می‌شود. حمام وکیل، به دستور حاکم کرمان « وکیل الملک اسماعیل خان نوری» در دوره قاجار ساخته شد.

ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم، امروز در مورد یکی از جاهای دیدنی کرمان، یعنی، حمام وکیل با شما سخن بگوییم و از تاریخچه حمام وکیل، سبک معماری و نحوه دسترسی به آن، با شما صحبت کنیم. پس با ما، همراه باشید.

 

تاریخچه حمام وکیل کرمان

جاهای دیدنی کرمان بسیار متنوع و زیاد است. یکی از این جاهای دیدنی کرمان، حمام وکیل است که در جمله، زیباترین حمام‌های شهر کرمان است. کاشی‌ها و سرامیک‌هایی که در این حمام استفاده شده بسیار ظریف و فوق العاده هستند.

این بنا در سال 1280 هجری قمری به دستور، وکیل الملک اسماعیل خان نوری، ساخته شده‌است. سردر این حمام،، در سال 1369 شمسی، به سبک معماری بنا، بازسازی شد و حمام، به طور مستقیم، به بازار ارتباط داده شد.

حمام وکیل کرمان، در سال 1353 به ثبت ملی رسید.

معماری حمام وکیل کرمان

حمام وکیل کرمان، از بخش‌های متعددی ساخته شده که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

  • سربینه حمام وکیل کرمان

سربینه حمام، یک قاعده پرشکست و برش خورده است که از ترکیب اشکال هندسی، به وجود آمده‌است. در قسمت میانی آن، 8 ستون سنگی و یک حوض بزرگ و در دو انتهای سربینه، 2 حوض مستطیل شکل کوچک وجود دارد. پیرامون سربینه، سکویی کمی بالاتر از کف، با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ ساخته شده‌است. کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ سکو، سبب تمایز این قسمت با سایر جاهای حمام شده‌است.

  • ورودی حمام وکیل کرمان

ورودی حمام وکیل به صورت یک دالان باحوض و سردر هشتی است. در سقف ورودی حمام، یک نورگیر وجود دارد که نور حمام را تأمین کرده و فضا را زیباتر می‌کند.

  • گرم خانه حمام وکیل کرمان

گرم خانه فضای کشیده‌ای است که ستون‌های سنگی آن را به 3 بخش اصلی تقسیم کرده‌است.

  • خزینه حمام وکیل کرمان

خزینه حمام وکیل، روبروی ورودی حمام قرار دارد. خزینه فضایی مستطیل شکل است که در قسمت میانی آن سقفی پرکار دارد. مراجعان از طریق پلکان، ابتدا به خزینه وارد شده و سپس وارد سربینه می‌شوند.

امروزه، حمام وکیل کرمان، تبدیل به مکانی برای خوردن چای، فالوده کرمانی و انواع نوشیدنی‌هاست. بخش گرمخانه حمام نیز محل سرو غذاهای محلی کرمانی شده‌است.

دسترسی به حمام وکیل کرمان

از آنجاکه حمام وکیل، در مرکز شهر قرار دارد، امکان دسترسی به جاهای دیدنی کرمان به راحتی میسر است. از جمله جاذبه‌های گردشگری کرمان که  در نزدیکی حمام قرار دارد، بازا کرمان، مساجد و حمام های تاریخی دیگر کرمان، کاروانسرای وکیل، مسجد وکیل، بازار وکیل، پارکینگ ارگ، مجموعه تاریخی گنجعلی خان و... است.

بهترین زمان سفر به کرمان

از آنجا که هوای کرمان، گرم و خشک است، بهترین زمان سفر به آن، نیمه‌ی دوم سال و اوایل بهار است که هوا، گرمی کمتری دارد.

استفاده از سرامیک کاری و کاشی کاری های زیبا از کف تا سقف حمام وکیل، زیبایی فضا را افزوده است.

سخن آخر

در این مقاله در مورد، تاریخچه حمام وکیل، معماری حمام وکیل، امکان دسترسی به آن و سایر جاهای دیدنی کرمان که در نزدیکی آن قرار دارد، صحبت کردیم.

یکی از راه‌های سفر به کرمان، استفاده از تورهای مسافربری، همچون آرندتور است. در سفر با تور کرمان آرندتور، یک سفر 3.5 روزه با درجه سختی 2 از 6 است.

شما با قطار 6 تخته راهی کرمان می‌شوید، در هتل 3 ستاره اقامت می‌کنید و 5 وعده اصلی مهمان آرندتور هستید. این سفر 3.5 روزه، یک سفر طبیعتگردی-فرهنگی است و شما از 14 جاذبه گردشگری کرمان دیدن خواهید کرد. یک از اماکن دیدنی که به بازدید از آن خواهید رفت، حمام وکیل است. با تور سفر کنید، چون راحت‌تر است و امکان لذت بیشتر بدون خستگی را به شما هدیه می‌دهد.



1400/04/07 | کد مطلب: 1199
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1199
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.