آرامش و سکوت در بقعه شاه نعمت الله ولی
معرفی جاذبه‌های گردشگری کرمان

آرامش و سکوت در بقعه شاه نعمت الله ولی

13 رای   شما هم امتیاز بدهید!

آرامگاه شاه نعمت الله یکی از جاهای دیدنی کرمان، مکانی دنج، زیبا و تاریخی در شهر ماهان است که اصل بنا در دوره تیموری ساخته شده‌است.

تور کرمان

یکی از بناهای عرفانی و منحصر به فرد ایران که گردشگران خارجی و داخلی بی شماری به بازدید از آن می‌روند، بقعه شاه نعمت الله ولی است. شاه نعمت الله ولی، شاعر و عارف ایرانی قرن هشتم-نهم هجری است که سلسله نعمت اللهی را در تصوف به وجود آورد.

ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم، این بار در مورد بقعه شاه نعمت الله ولی به عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمان با شما سخن بگوییم. پس با ما همراه باشید تا در مورد محل آرامگاه، ویژگی معماری آن، تاریخچه آرامگاه شاه نعمت الله ولی با شما همراه شوییم.

 

از تاریخچه بقعه شاه نعمت الله ولی چه می‌دانید؟

آرامگاه شاه نعمت الله ولی، مساحتی حدود 35000 مترمربع دارد. اصل بنا در دوره تیموری ساخته شده و در سال‌های بعدی بقعه توسعه یافته‌است.

ساختمان اولیه آن، یک اتاق چهارگوش با گنبدی در میانه آن است که در سال 840 هجری قمری ساخته شد. دستور و هزینه ساخت بقعه شاه نعمت الله ولی را «احمد شاه دکنی» در هند داده‌است. احمد شاه دکنی، یکی از پادشاهان سلسله بهمنیان در هندوستان است که علاقه وافری به شاعران ایرانی به خصوص حافظ و شاه نعمت الله ولی داشته‌است و از آنها بسیار دعوت کرده بود تا وارد دربار هند شوند، اما حافظ و شاه نعمت الله ولی نپذیرفتند.

بیشترین توسعه بقعه شاه نعمت الله ولی در دوره قاجار اتفاق افتاده‌است.

آرامگاه شاه نعمت الله ولی چه بخش هایی دارد؟

مقبره شاه نعمت الله ولی از بخش‌های زیر تشکیل شده‌است:

  • بقعه شاه نعمت الله ولی

بقعه شاه نعمت الله ولی، یک اتاق چهارگوش است که سقفی گنبدی شکل با تزئینات گچی و نقاشی دارد. نمای داخلی آرامگاه، با کاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای رنگ و نمای خارجی آن با نقوش اسلیمی سفید و زرین پوشیده شده‌است.

سنگ قبر شاه نعمت الله از جنس مرمر بوده و اطراف آن نام دوازده امام و آیاتی از قرآن مجید به خطی زیبا حکاکی شده‌است.

  • چله خانه

در قسمت جنوب غربی بقعه یک ورودی و فضای بسیار کوچکی وجود دارد که به مکان چله‌نشینی شاه نعمت الله معروف است. با توجه به فضای رنگارنگی که این فضای کوچک دارد به نظر می‌رسد در دوره تیموری ساخته شده و در تمام بازسازی‌های انجام شده این قسمت بنا محفوظ مانده‌است.

بقعه شاه نعمت الله ولی، در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران درآمد.

  • رواق شاه عباسی

رواق شاه عباسی همانطور که از نامش پیداست در دوره صفوی و شاه عباس ساخته شده و سردر بسیار زیبایی دارد. جنس این سردر از فولاد است و نام دوازده امام به صورت برجسته همانند مقبره شاه نعمت الله ولی حکاکی شده است.

  • صحن میرداماد

صحن میرداماد نیز در دوره صفوی ساخته شده اما در دوره ناصرالدین شاه قاجار، بازسازی و تکمیل شده‌است.

  • صحن اتابکی

صحن اتابکی با همت «علی اصغر خان اتابک»، صدر اعظم ناصرالدین شاه و با کمک هدایایی که به دربار داده شده، ساخته شده‌است.

  • صحن وکیلی

صحن وکیلی را حاکم کرمان، «محمد اسماعیل خان نوری وکیل الملک» از رجال دوره‌ی قاجار ساخته است.

  • صحن حسینیه

دو گلدسته بلند 42 متری آرامگاه شاه نعمت الله ولی، در این قسمت بقعه قرار دارد. صحن حسینیه، دومین صحن پس از ورود به بناست و در زمان محمد شاه قاجار ساخته شده‌است.

یکی دیگر از جاذبه‌های بقعه شاه نعمت الله ولی، درهای آن است که از هند به ایران فرستاده شده‌است. برای تزیین این درها، از نقوش هندسی خاتم کاری استفاده شده و قطعاتی از عاج فیل در آنها وجود دارد.

موزه شاه نعمت الله ولی، یکی از مکان‌هایی است که حتما باید به دیدن آن بروید.

موزه شاه نعمت الله ولی، در بخش پایینی ورودی به صحن حسینیه قرار دارد. در موزه شاه نعمت الله ولی، شما می‌توانید انواع کشکول‌های آراسته به خط و نقش مربوط به دراویش و صوفیان، تبرزین‌های تراشیده، شال و پته‌های سوزن دوزی شده روی لباس دراویش را مشاهده کنید.

شمشمیرهای مرصع با جلد چرمی، سپرهایی از فولاد و پوست کرگدن، کتب خطی با چاپ سنگی، ظروف چینی و... از جمله جاذبه‌های دیدنی این موزه است.

کشکول‌های مزین شده به خط و نقوش مختلف، ظروف کوچکی هستند که صوفیان آن را در دست گرفته و با یک زنجیر به شانه‌شان آویزان می‌کنند.

بقعه‌ی دیگری در سمت جنوب غربی در دالان ورودی وجود دارد که به بقعه‌ی امیرنظام گروسی شهرت دارد. این شخصیت یک فرد سیاسی و خطاط برجسته بوده که در اواخر عمرش، والی کرمان و بلوچستان بوده‌است. پس از مرگش، بنا به وصیت خودش در آرامگاه شاه نعمت الله ولی دفن می‌شود.

 

راز گنبد شاه نعمت الله ولی چه بود؟

قاعده گنبد شاه نعمت الله ولی به یازده قسمت مساوی تقسیم شده و رئوس آن در قسمت بالا در کنار یکدیگر جمع می‌شوند. از نظر ریاضی محیط دایره، همیشه به قسمت‌های مساوی زوج مثل 4، 6، 8 و... تقسیم می‌شود. این که معماران دوره صفویه چگونه توانسته‌اند، گنبد را به یازده قسمت مساوی تقسیم کنند، بسیار جالب و حائز اهمیت است.

با  بررسی‌هایی که روی عدد یازده و حروف ابجد انجام شده، مشخص شد، عدد یازده معادل کلمه‌ی «هو» است. هو به معنای الله است. طراحی معماری گنبد، این طور تفسیر می‌شود که با توجه به ایمان و اخلاص شاه نعمت الله ولی، گنبد آن به یازده قسمت مساوی و کلمه واحده الله تقسیم شده‌است.

 

زمان بازدید از بقعه شاه نعمت الله ولی

زمان بازدید از آرامگاه شاه نعمت الله ولی به صورت رایگان و همه روزه است. مدت زمانی هم که برای بازدید از آن در نظر گرفته شده، بین 1 تا 2 ساعت است.

 

نزدیک‌ترین جاذبه دیدنی نزدیک آرامگاه شاه نعمت الله ولی

نزدیک‎ترین جاذبه دیدنی به آرامگاه شاه نعمت الله ولی، باغ شازده ماهان است که در فاصله 5.5 کیلومتری از آن قرار دارد.

 

مسیر دسترسی به بقعه شاه نعمت الله ولی

بعد از عبور از کرمان به سمت بم، حدود 30 دقیقه رانندگی به شهر ماهان می‌رسید. با ورود به خیایان امام خمینی می‌توانید گنبد فیروزه‌ای آرامگاه را از دور مشاهده کنید.

 

سخن آخر

سفر به بقعه باشکوه و زیبای شاه نعمت الله ولی، به عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمان، یک سفر به یادماندنی است که می‌توانید در صورت نداشتن وسیله‌ی نقلیه آن را با تور انجام دهید. استفاده از تور برای مسافرت این حسن را دارد که شما از سفر و مسیر لذت می‌برید و دیگر دغدغه راه، جا و غذا را ندارید.

 تور کرمان آرندتور، یک سفر 3.5 روزه است که شما را به بازدید از 14 جای دیدنی کرمان می‌برد. یکی از اماکنی که در این سفر طبیعت‌گردی-تاریخی به دیدن آن می‌روید، بقعه شاه نعمت الله ولی است.



1400/03/31 | کد مطلب: 1195
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1195
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.