بندر گواتر، تقطه صفر مرزی ایران
دیدنی‌های چابهار

بندر گواتر، تقطه صفر مرزی ایران

19 رای   شما هم امتیاز بدهید!

آیا می‌دانستید اگر از بندر گواتر به سمت قطب جنوب حرکت کنید، با هیچ خشکی برخورد نخواهید داشت و مستقیم به قطب جنوب می‌رسید؟

تور چابهار

بندر گواتر، در کنار سومین اقیانوس بزرگ جهان، اقیانوس هند قرار دارد. این امر سبب شده تا دریای گواتر با دریاهای خلیج فارس و خزر متفاوت باشد. ما در وبلاگ آرندتور تصمیم گرفتیم امروز شما را به بندر گواتر ببریم و با موقعیت جغرافیایی، غذاها و آداب و رسوم مردم گواتر بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه شوید، تا اطلاعات کاملی از بندر گواتر کسب کنید.

 

از بندر گواتر، چه می‌دانید؟

بندر گواتر، برخلاف بندر چابهار، که در 95 کیلومتری آن قرار دارد، از امکانات رفاهی محروم است. این بندر، در جنوب شرقی ایران قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی چابهار است که در انتهای جاده‌های ایران، قرار دارد. بندر گواتر در مرز ایران و پاکستان قرار دارد و جزء استان سیستان و بلوچستان است.

بندر گواتر، در گذشته یکی از مراکز اصلی پرورش و صادرات ماهی بوده و در این منطقه این پیشه بسیار رونق داشته، اما امروز رونق گذشته را ندارد، اما همچنان به عنوان حرفه از آن یاد می‌کنند. روستای گواتر، همانطور که گفته شد، یکی از روستاهای مرزی منطقه است که امکانات رفاهی ندارد و بهتر است، هنگام روز به منطقه سفر کنید و شب به چابهار برگردید.

ولی اگر می‌خواهید شب را در بندر گواتر بمانید، به تازگی چند اقامتگاه بوم گردی در منطقه تأسیس شده که لذت سفر به این منطقه و تعامل با اهالی گواتر را دوچندان می‌کند. در این بندر، حتی عابر بانک نیز وجود ندارد، بنابراین با خودتان پول نقد همراه داشته باشید. برخلاف امکانات رفاهی که این روستا متأسفانه از آن بی‌بهره است، مردمانی، خونگرم و مهمان نواز دارد.

مردان و زنان این بندر بلوچ هستند و به زبان بلوچی صحبت می‌کنند. زبان بلوچی اهالی روستا، با بقیه مناطق استان سیستان بلوچستان متفاوت است و بیشتر شبیه زبان بلوچی پاکستان است.

خلیج گواتر، به دلیل مجاورت با جنگل‌های حرا، جزء مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود و تحت نظارت سازمان محیط زیست است.

بهترین زمان سفر به بندر گواتر چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به این منطقه، زمستان تا اوایل بهار است. یکی از نکات بسیار بارز و متفاوت این منطقه، وجود موج‌های 5 متری آن است که به صخره‌ها برخورد می‌کند. در ماه‌های تیر و مرداد، به دلیل بادهای موسمی که در این منطقه می‌وزد، ارتفاع موج‌ها به 15 متر نیز می‌رسد.

با توجه به موج‌های بلند بندر گواتر، به تازگی این مکان، گزینه‌ی مطلوبی برای ورزش موج سواری شده و گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این منطقه می‌آیند.

بهترین زمان سفر به بندر گواتر با توجه به گرمی هوا، زمستان و بهار است.

چگونه به بندر گواتر سفر کنیم؟

برای رفتن به بندر گواتر، باید ابتدا به چابهار بروید. راه‌های رسیدن به چابهار مختلف است، می‌توان با هواپیما، قطار یا اتوبوس و یا ماشین شخصی سفر کرد. یکی از راه‌های مطمئن و راحت سفر نیز استفاده از تور چابهار است. در تو سفر چابهار آرندتور حداقل 3 روز باید در چابهار اقامت داشته‌باشید که به نظر ما، با وجود جاذبه‌های متعدد این منطقه، این تعداد روز کم است. چنانچه تمایل داشته باشید، می‌توانید در این سفر با درجه سختی 1 از 6 گشت‌های ویژه را نیز انتخاب کنید. بندر گواتر یکی از همین گشت‌های ویژه و آپشنال منطقه است.

بندر گواتر پاییز هرسال، پذیرای تعداد زیادی پرندگان مهاجر است.

در بندر گواتر چه غذایی بخوریم؟

«کرائی» و «بریانی»، دو غذای معروف در چابهار و بندر گواتر هستند. مهم‌ترین تفاوت غذاهای این منطقه، با سایر نقاط ایران و حتی چابهار، ادویه‌های است که استفاده می‌کنند. سبک غذاهای این منطقه تند بوده و شبیه غذاهای هندی و پاکستانی است.

بریانی، نوعی خورشت با مزه‌ی تند این منطقه است که با گوشت تهیه می‌شود. این غذا را با برنج و یا نان سرو می‌کنند.

یکی دیگر از غذاهای بندر گواتر، «کابلی پلو» است که برای پخت آن از مرغ و یا گوشت استفاده می‌کنند و با برنج خورده می‌شود. در بندر گواتر، نمی‌توان از انواع ماهی‌های خوشمزه منطقه چشم پوشی کرد. مزه‌ی ماهی این منطقه، به دلیل تازگی و روش پختش با سایر نقاط جنوب متفاوت است.

«شیرچایی» و نان محلی، وعده‌ی غذایی است که در صبحانه یا عصرانه میل می‌کنند. طعم چایی‌های این منطقه، متفاوت است. در این منطقه از چایی به شکل پودر، استفاده می کنند.

معروف‌ترین میوه‌های این منطقه، «میوه کاکتوس» یا «انارگلی» است که طعمی ترش دارد. علاوه براین میوه مشهور دیگر، «زیتون محلی» یا «زیتون چابهاری» است که ظاهری مشابه گلابی داشته و طعم آن شبیه انبه است.

بهترین زمان سفر به این منطقه، زمستان تا اوایل بهار است.

سخن آخر

در این مقاله سعی داشتیم شما آشنایی کوتاه با بندر گواتر داشته باشید از جاذبه های دیدنی منطقه که به بندر بسیار نزدیک هستند می‌توان به کوه‌های مینیاتوری، درخت انجیر معابد (درخت مکرزن)، تالاب لیپار، بندر بریس، بندر پسابندر و خلیج گواتر اشاره کرد.



1400/03/12 | کد مطلب: 1188
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
Firoozeh Hatami
1400/04/13 07:55
جالب و عالی بود
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1400/04/16 09:27
با سلام و احترام
ممنون از نظر خوب شما
کیانا
1400/03/14 09:17
عالی بود.
پاسخ دهید...
تولید محتوا آرندتور
1400/03/29 13:57
با سلام و احترام
ممنون از نظر خوب شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.