۷ تا از معروف ترین مسجد شیراز |آرندتور
دیدنی‌های شیراز

معروف‌ترین مساجد شیرازی کدامند؟

8 رای   شما هم امتیاز بدهید!

شیراز در کنار آثار رنگارنگ و زیبایش، مساجد مشهوری نیز دارد. در این مقاله ما پنج مسجد معروف این شهر هوش‌ربا را به شما معرفی خواهیم کرد.

تور شیراز

شیراز از لحاظ صنعت گردشگری، یکی از سه شهر پربازدید ایران است که آثار تاریخی، فرهنگی متعددی دارد. این بار قصد داریم به سراغ معرفی مسجد معروف شیراز برویم و آن‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم تا در سفر بعدی خود به این شهر زیبا در کنار بازدید از جاهای دیدنی شیراز از قبیل آرامگاه شاعران مشهوری همچون سعدیه و حافظیه و باغ های زیبا و سرسبز شهر بهارنارنج ها به تماشای این مساجد زیبای نیز بروید. پس با وبلاگ آرندتور همراه باشید.

در مورد مساجد معروف شیراز چه می‌دانید؟

قدیمی‌ترین مسجد شیراز، نمونه‌هایی از مساجد بسیار باشکوه ایران هستند که تماشای آن‌ها از نزدیک شما را به وجد خواهد آورد. این مساجد در کنار فضای معنوی، معماری بی‌نظیری دارند که نشان از هنر و خلاقیت هنرمندان و معماران آن زمان دارد.

تقریبا در انواع مسجد معروف شیراز چند خصوصیت بارز همچون کاشی‌کاری‌های زیبا، آجرکاری‌های بی‌نظیر، پنجره‌های مشبک رنگین و ستون‌های بلند و پیچ‌دار وجود دارد که در کمتر مسجدی در شهرهای دیگر ایران به این باشکوهی هستند. برای آشنایی با همه‌ی مسجدهای تاریخی این شهر مطالعه‌ی مطلب را از دست ندهید.

1- مسجد نصیرالملک: پرآوازه‌ترین مسجد شیراز

یکی از معروف‌ترین مساجد شیشه رنگی شیراز که در جهان نیز به سبب تابش نور در شیشه‌های آن و کاشی‌کاری‌هایش به مسجد صورتی مشهور است، مسجد نصیرالملک شیراز نام دارد. قدمت این مسجد که در خیابان لطفعلی‌خان زند و محله گودعربان واقع شده به زمان قاجار باز می‌گردد.

دستور ساخت این بنای باشکوه و در عین حال آرامش‌بخش، توسط میرزا حسن علی خان، حاکم شیراز ملقب به نصیرالملک در سال 1255 هجری قمری صادر شد و اتمام آن هم دوازده سال به طول انجامید. پس از اتمام ساخت مسجد، شوریده شیرازی، شاعر مشهور ابیاتی را به مناسبت اتمام آن سروده که به صورت قاب سنگی در سر در مسجد نصب شده‌اند.

مسجد نصیرالملک: پرآوازه‌ترین مسجد شیراز

2- مسجد وکیل؛ با قدمت‌ترین مسجد شیراز

وکیل مسجد معروف شیراز است که به دستور کریم خان زند در یک مجموعه به همین نام ساخته شد. همان‌طور که می‌دانید کریم خان یکی از بزرگان شیرازی است که سهم عمده‌ای در توسعه و آبادانی شیراز در گذشته داشته ‌است. مسجد وکیل به وسعت 11 هزارمترمربع یکی از مساجد دو ایوانی ایران است که دو شبستان شمالی و جنوبی نیز دارد. شبستان جنوبی مسجد وکیل با وجود 48 ستون مارپیج مرمرین یک پارچه، یکی از زیباترین مساجد شیراز است.

بیشتر بخوانیدهمه چیز درباره شهر شعر و ادب

مسجد وکیل؛ با قدمت‌ترین مسجد شیراز

3- مسجد مشیرالملک

مسجد مشیرالملک از دیگر مسجد شیراز است که در دوره‌ی قاجار ساخته شده و دستور ساخت آن هم توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک، حاکم وقت فارس صادر شده ‌است. ساخت این بنا حدود 10 سال به طول انجامید که نتیجه‌ی آن مسجدی زیبا با کاشی‌کاری‌های محراب فوق‌العاده به همراه سه شبستان و چند حجره و منبری از سنگ یک پارچه مرمر است.

جالب است بدانید که قدیمی‌ترین ساعت شیراز که ساخت انگلستان بوده اما اعداش تماما به فارسی نوشته شده‌اند، در مسجد مشیرالملک قرار دارد. این ساعت هر یک ربع به صدا در می‌آمده و هر یک ساعت هم به تعداد ساعت روز زنگ می‌خورده ‌است.

مسجد مشیرالملک از مسجد های معروف شیراز

4- مسجد عتیق شیراز

یکی دیگر از مساجد شیراز که به عنوان قدیمی‌ترین مسجد شیراز نیز شهرت دارد، مسجد عتیق است. مسجد عتیق شیراز با قدمت 1200 ساله در دوره عمرولیث فرمانروای صفاریان بر روی ویرانه‌های یکی از آتشکده‌های شیراز ساخته شده‌است.

یکی از ویژگی‌های مهم و متمایز این مسجد معروف شیراز وجود دارالمصحف  است که در سال 752 قمری در وسط حیاط ساخته شد. دارالمصحف به خدای خانه نیز شهرت داشته و در آن قاریان، قرآن تلاوت می‌کردند و عده‌ای نیز کاتب قرآن بودند. بسیاری از مردم باور دارند که حضرت حافظ هر شب جمعه برای تلاوت قرآن به مسجد عتیق شیراز می‌آمده است.

مسجد عتیق شیراز از مساجد معروف شیراز

5- مسجد نو شیراز یا مسجد شهدای شیراز

مسجد نو شیراز، با بیست هزار هکتار مساحت بزرگ‌ترین مسجد ایران است. این مسجد که به نام اتابک هم شهرت دارد، پس از مسجد عتیق از لحاظ قدمت در رتبه دوم مساجد کهن شیراز  قرار می‌گیرد.

 جالب است بدانید که فرزند اتابک  سعد بن زنگی سخت بیمار می‌شود و اتابک نذر می‌کند که در صورت بهبود حال فرزندش، مسجدی به همراه بازار و حمام برای استفاده همه مردم بسازد. فرزند اتابک حالش خوب می‌شود و اتابک هم نذر خود را ادا کرده و مسجدی می‌سازد که در بین عموم مردم به نام اتابک شهرت می‌یابد. نو مسجد شیرازی است که در آن از هیچ نوع کاشی‌کاری استفاده نشده، تنها در پیشانی طاق‌های بزرگ کاشی‌کاری‌های معرق به خط ثلث نوشته شده ‌است.

مسجد نو شیراز یا مسجد شهدای شیراز

6- آرامگاه حضرت علی ابن حمزه (ع)

از دیگر مسجد معروف شیراز می‌توان به آرامگاه و صحن حضرت علی ابن حمزه اشاره کرد که در کنار پل دروازه اصفهان واقع شده است. در این آرامگاه یکی از فرزندان امام هفتم شیعیان آرمیده و ضریح او درست در زیر گنبد قرار دارد. از جمله مشخصات این مسجد شیراز می‌توان به تزئینات، آینه‌کاری‌ها، شیشه رنگی و کاشی‌کاری‌های خارق‌العاده اشاره کرد.

 آرامگاه حضرت علی ابن حمزه (ع)

7- مسجد حضرت آستانه

حضرت آستانه یا سیدعلاء‌الدین حسین (ع) برادر حضرت شاهچراغ است که سنگ بنای مسجد او توسط قتلغ خان والی فارس گذاشته شده است. بنای اصلی این مسجد معروف شیرازی در زمان صفویه و توسط فردی به نام میرزا علی ساخته شده و گنبد آن برخلاف سایر گنبدهای موجود در شاهچراغ دارای نقوش هندسی است.

حضرت آستانه از مسجدهای معروف شیراز

سخن آخر

در این مطلب سعی داشتیم، در کنار معرفی آثار باستانی و فرهنگی شیراز، مساجد معروف این شهر را نیز به شما معرفی کنیم تا در زمان سفر خود به شهر شاعران و بزرگان به بازدید از آن‌ها رفته و در مورد معماری ایرانی-اسلامی اطلاعات بیشتری به دست آوردید. شما می‌توانید سفر به شیراز را با تور شیراز مجموعه‌ی حرفه‌ای آرند تور تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با شماره تلفن ۴۸۴۰۷-۰۲۱ تماس بگیرید.



1401/05/31 | کد مطلب: 890
برچسب‌ها: جاهای دیدنی

لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=890
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.