جاهای دیدنی اطراف شیراز که شما ندیده‌اید!
راهنمای سفر به شیراز

جاهای دیدنی اطراف شیراز که شما ندیده‌اید!

9 رای   شما هم امتیاز بدهید!

در سفر به شیراز، تنها به گردشگری داخل شهر بسنده نکنید. با ما همراه باشید تا با 15منطقه از بهترین جاهای دیدنی اطراف و نزدیک شیراز آشنا شوید.

تور شیراز

شیراز شهر شعر، شهر شکوفه‌های بهار نارنج، شهر زیبایی‌های رنگانگ، شهر مهر و عشاق، است. در این شهر زیبا کافی است قدری قدم بزنید و از دیدن زیبایی‌های متنوع و رنگارنگش غرق لذت شوید. البته همه این شگفتی‌ها و جاذبه‌های متنوع تنها محدود به داخل شهر شیراز نمی‌باشد. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گوناگون این شهر بی‌همتا شما را براین می‌دارد تا در یک برنامه‌ریزی دقیق دیدنی‌های اطراف این شهر دلربا را نیز از نزدیک تماشا کنید. در این مجموعه ما 15 منطقه از جاهای دیدنی اطراف شیراز را به شما معرفی خواهیم کرد. پس با وبلاگ ارندتور همراه شوید.

  • تخت جمشید

مگر می‌شود به شیراز رفت و به دیدن یکی از شناخته‌ترین و پرافتخارترین آثار باستانی ایران تخت جمشید نرفت؟

تخت جمشید، دومین مجموعه آثار باستانی ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. این مجموعه آنچنان با عظمت است که هر ایرانی به داشتن چنین اثر باشکوهی در وطنش باید به خود افتخار کند. تخت جمشید  به اسامی مختلف همچون پارسه، پرسه‌پولیس، پرسپولیس در جهان شناخته شده‌است. این مجموعه‌ی 2500 ساله با معماری و شگفتی‌های گوناگونش دارای حداقل 11 اثر باستانی و منحصر به فرد است. در سفر به شیراز حتما سری به این مجموعه فوق‌العاده بزنید. تخت جمشید یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز است که فاصله زیادی با شهر هم ندارد.

مسیر دسترسی به تخت جمشید: مجموعه تخت جمشید در شمال شرقی شیراز در 60 کیلومتری از آن و در 10 کیلومتری از مرودشت قرار دارد.

 

مهم‌ترین شاخصه زیبایی و جلال تخت جمشید ستون‌های بلند و عظیم آن است که هرکدام نشان از هنر و هوش هندسی طراحان آن دارد.

  • نقش رستم و آرامگاه داریوش بزرگ

یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز، مجموعه نقش رستم است. نقش رستم، یکی از زیباترین و بی‌بدیل‌ترین آثار باستانی ایران است که در فاصله اندکی از تخت جمشید قرار دارد. اگر به دنبال دیدن سنگ نگاره‌های عظیم و فوق‌العاده از اهورامزدا و اردشیر بابکان، پیروزی شاپور بر امپراتوران روم، بهرام دوم و درباریان، آناهیتان، نرسی و... هستید و یا اگر می‌خواهید کعبه زرتشتیان یک اثر تاریخی دوره هخامنشی را از نزدیک ببینید، به مجموعه باستانی نقش رستم قدم بگذارید و از بازدید این مجموعه بی‌نظیر غرق حیرت شوید.

این محوطه باستانی یادمان دوره‌های مختلف عیلامی، هخامنشی و ساسانی است. در نقش رستم چهار آرامگاه از پادشاهان مشهور به نام‌های داریوش بزرگ، خشایارشا، اردشیر یکم، داریوش دوم و هشت سنگ نگاره و کعبه زرتشت وجود دارد. قدیمی‌ترین سنگ نگاره این مجموعه بزرگ متعلق به دوره عیلامی است.

مسیر دسترسی به مجموعه نقش رستم: از شیراز به سمت مرودشت حرکت می‌کنید. در بزرگراه مرودشت به سمت سعاد شهر مسیرتان را ادامه می‌دهید. در نهایت در جاده مرودشت به سارویی خواهید رسید که در فاصله کمی تا نقش رستم قرار دارد. این مجموعه بی‌دیل در فاصله کوتاه 9 کیلومتری از تخت جمشید واقع شده‌است.

در نقش رستم آثار باستانی متعددی از سه دوره عیلامی، هخامنشی و ساسانی وجود دارد.

  • نقش برجسته رجب

نقش برجسته رجب یکی دیگر از آثار باستانی ایرانی در دوره ساسانی است که به عنوان یک اثر باستانی در میراث جهانی به ثبت رسیده‌است. این مجموعه با اینکه در فاصله اندک حدود سه کیلومتری تخت جمشید واقع شده‌، اما کمتر بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی به آن توجه می‌کنند. اکثریت بازدیدکنندگان این مجموعه، جهانگردان خارجی هستند.  

نقش برجسته رجب 4مجلس از مراسم تاجگذاری شاهان ساسانی را روایت می‌کند و بر روی سه بدنه شمالی، شرقی و جنوبی یک غار روباز، حجاری شده‌است.

  1. در مجلس اول شاپور اول را سوار بر اسب در جمعی از بزرگان می‌بینید.
  2. مجلس دوم شرح تاجگذاری اردشیر بابکان است.
  3. مجلس سوم به تاج‌گذاری شاپور یکم، فرزند اردشیر اشاره می‌کند.
  4. نقش برجسته کرتیر موبدان موبد که از لحاظ مقام در جایگاه بلندمرتبه‌ای قرار داشته‌است.

مسیر دسترسی به نقش رجب:  نقش رجب یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که در فاصله 67 کیلومتری آن واقع شده‌است. این مجموعه باستانی در فاصله کوتاه حدوداً 13 کیلومتری مرودشت قرار دارد. برای رسیدن به نقش رجب باید از شیراز به سمت مرودشت در جاده شیراز-پرسپولیس حرکت کنید، وارد بریدگی مرودشت به سعادت شهر شوید. نقش رجب قبل از مجموعه دیدنی نقش رستم قرار دارد.

نقش رجب یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده‌است.

  •  شهر باستانی اصطخر

یکی دیگر از دیدنی های اطراف شیراز شهر باستانی اصطخر یا استخر است. قدمت شهر باستانی اصطخر به  قرن 5 پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. استخر یا اصطخر یکی از شهرهای به باستانی است که براساس کاوش‌های انجام شده، وسعتی برابر با 90 هکتار داشته است و یکی از  شهرهای مهم در دوره ساسانیان است که شاهد تاج‌گذاری و شادی شاهان بسیاری بوده و در عین حال مورد حمله اسکندر مقدونی، حمله اعراب و... نیز واقع شده‌است. اگر عازم سفر به شیراز هستید، حتما بازدید از این شهر باستانی را در فهرست جاهای دیدنی اطراف شیرازتان قرار دهید.

مسیر دسترسی به شهر باستانی استخر:  باید وارد جاده شیراز-پرسپولیس شوید، سپس از بریدگی مرودشت به سعادت شهر مسیرتان را به سمت سارویی ادامه دهید تا به شهر باستانی استخر برسید.

شهر تاریخی استخر یکی از وسیع‌ترین و پهناورترین محوطه‌های باستانی ایرانی است. این شهر دو هزار سال قدمت داشته و در دوره هخامنشی و ساسانی در اوج شکوفای خود بوده‌است.

  • شهر باستانی گور

برای دیدن جاهای دیدنی اطراف شیراز این بار باید کمی مسافت دورتری را طی کنید. در 100 کیلومتری جنوب شیراز یکی از پرجاذبه‌ترین و گمنام‌ترین شهرهای گردشگری ایران، شهر باستانی گور یا فیروزآباد قرار دارد. اسکندر مقدونی شهر فیروزآباد را کاملا ویران کرد. در دوره ساسانیان، اردشیر موسس این سلسله شهر گور را دوباره آباد و احیا کرد. اما در حمله عرب‌ها به ایران، شهر فیروزآباد دوباره کاملا ویران شد. در فیروزآباد و یا شهر گور، جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد. قلعه دختر، کاخ ساسانی و برج آتشکده و بقایای شهر گور، آتشکده اردشیر بابکان، پل مهر نرسه و... بخشی از جاذبه‌های باستانی این شهر تاریخی است.

مسیر دسترسی به شهر باستانی گور: از شیراز به سمت جهرم حرکت می‌کنید. در ادامه مسیرتان را به سمت فیروزآباد ادامه می‌دهید. وارد جاده شیراز-کوار می‌شوید در جاده کوار به فیروزآباد مسیرتان را تا رسیدن به کمربندی فیروزآباد ادامه می‌دهید. در نهایت باید وارد خیابان گلزار شهدا شده و تا مقصد مسیرتان را ادامه می‌دهید.

قدیمی‌ترین رصدخانه ایران در شهر گور فیروزآباد قرار دارد.

  • پاسارگاد و آرامگاه کوروش کبیر

مجموعه پاسارگاد یکی از آثار باستانی ایران است که به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده‌است. در این مجموعه تاریخی بیش از ده اثر باستانی مختلف متعلق به دوره هخامنشی وجود دارد. آرامگاه پادشاه دادگستر و مشهور ایران زمین کوروش کبیر نیز در این دشت وسیع 190 کیلومتر مربعی واقع شده‌است. پاسارگاد یک مرکز مهم برای سلسله هخامنشی بوده و دستور ساخت آن اولین بار توسط کوروش داده شده‌است. مقبره کورش کبیر یکی از ده اثر باستانی این مجموعه است که از سنگ‌های آهکی سفید متمایل به زرد ساخته شده‌ا‌ست. ارتفاع مقبره کوروش از سطح زمین حدود 11 متر و مساحت آن تقریبا 160 مترمربع تخمین زده شده‌است. اگر به شیراز سفر کردید، بازدید از مجموعه باستانی پاسارگاد یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز است که می‌توان آن را گزینه مطلوب برای ایران گردی دانست.

مسیر دسترسی به مجموعه باستانی پاسارگاد: شهرستان پاسارگاد در 12 کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع شده‌است. برای رسیدن به آن باید به سمت مرودشت حرکت کنید. وارد جاده شیراز-پرسپولیس شوید، پس از ورود به بریدگی مرودشت به سمت سعادت شهر مسیرتان را ادامه دهید تا به جاده پاسارگاد برسید.

پاسارگاد یک دشت وسیع است که قدمت آن به دوره پارینه سنگی بر می‌گردد.

  • دریاچه مهارلو

یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز، دریاچه قرمزرنگ و به خون نشسته استان فارس، دریاچه مهارلو است. این دریاچه با وسعت 25 هزار هکتار در جنوب شرقی شیراز و در غرب دریاچه بختگان، در ارتفاع 1460 متر از سطح دریا قرار دارد و عمق آبش بین نیم تا سه متر متغیر است.

آب دریاچه مهارلو آنچنان شور است که موجودات آبزی همچون ماهی در آن زندگی نمی‌کنند. این منطقه محل مناسبی برای زندگی انواع دوزیستان و خزندگان، پرندگان شکاری و مهاجر است. علت رنگ زیبای  این دریاچه که در نهایت تعجب به جای آبی، قرمز است، وجود جلبک بی‌خطر به نام" دونالیلا" در آن است که در دریاچه با آب شور رشد و تکثیر کرده و سبب قرمزتر شدن رنگ دریاچه می‌شود.

مسیر دسترسی به دریاچه مهارلو: از شیراز به سمت بندرعباس که حرکت می‌کنید. در فاصله اندکی حدود 18 کیلومتر از شیراز، دریاچه مهارلو یکی از جاذبه های دیدنی استان فارس با رنگ خونینش توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

یکی از مشهورترین پرندگان مهاجری که به دریاچه مهارلو می‌آید، فلامینگوهاست.

  • دشت ارژن

یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز، دشت ارژن است که در حد فاصل شیراز و کازرون در 60 کیلومتری شهر گل و بلبل واقع شده‌است. این دشت بهشت گونه با طبیعت بی‌مثالش یکی از مناطق حفاظت شده ایران است که با وجود تنوع فراوان گیاهی و جانوری یکی از مناطق بکر ایران محسوب می‌شود. در گذشته نه چندان دور در آن شیر ایرانی هم دیده شده‌است. همان طور که اشاره شد، دشت ارژن، ارجن یا ارزن دارای یک آبشار بسیار خروشان به نام «چرونیز» است که در فصل زمستان با وجود سرمای بسیار، سراسر آبشار یخ زده و به صورت کریستال‌های یخی آویزان می‌شود. منظره  فوق چشم‌انداز بسیار زیبایی است که از دیدنش حسابی شگفت‌زده خواهید شد.

در نزدیکی دشت ارژن، یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی طبیعت اطراف شیراز، دریاچه پریشان قرار دارد. این دریاچه در چند کیلومتری دشت ارژن واقع شده‌. علاوه براین مجموعه تاریخی بیشاپور نیز در نزدیکی دشت ارژن قرار دارد. بنابراین با سفر به دشت ارژن می‌توانید دو جاذبه طبیعی و تاریخی را نیز بازدید کنید.

مسیر دسترسی به دشت ارژن: همان‌طور که اشاره شد، دشت ارژن در 65 کیلومتری شیراز واقع شده‌است. از شیراز به سمت قائمیه وارد بزرگراه می‌شوید. مسیر را تا کمربندی خان زنیان ادامه می‌دهید. بعد از کمربندی مسیر بزرگراه قائمیه را ادامه می‌دهید تا به دشت ارژن برسید.

دشت ارژن یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که در چهار فصل سال می‌تواند میزبان خوبی برای سفرهای طبیعت گردی باشد.

  •  تنگ دم اسب

تنگ دم اسب یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز و پاتوق طبیعت دوستان و طبیعت‌گردان است. این طبیعت بکر حدوداً در50 کیلومتری شیراز قرار دارد و شما به محض ورود به این منطقه احساس می‌کنید که به بهشت وارد شده‌اید. اجزای تصویری که از این سرزمین بهشت گونه به سان یک تابلو در برابر چشمان شما ظاهر می‌شود، یک رودخانه با گذر از معابر آبی، بافت ضخره‌ای، درختان بلوط فراوان، کوه‌های سربه فلک کشیده و راه‌های تنگ و شکاف‌های متعدد و... است.

اگر مسیر تنگ دم اسب را تعقیب کنید، در نهایت به روستای «کره بس» می‌رسید. مسیر را ادامه دهید تا در نهایت به یک دریاچه روح نواز تقریبا 200 متری برسید. امکان قایق سواری بر روی دریاچه برایتان مهیاست. با قایق  بر روی دریاچه زیبای دم اسب، قایق سواری کنید. پس از عبور از دریاچه به آبشار دل‌انگیز و تماشایی دم اسب می‌رسید.

مسیر دسترسی به تنگه دم اسب: از شیراز وارد بزرگراه شیراز به سمت قائمیه می‌شوید. وارد جاده کوهمرخی شده و تا مقصد مسیر را ادامه می‌دهید.

یکی از جاهای دیدنی نزدیک شیراز، تنگ دم اسب است که در حدود 50 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

  •  تنگ تیزاب

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک شیراز، تنگ تیزاب است که در 90 کیلومتری شیراز قرار دارد. این منطقه بکر استان فارس دارای رودخانه‌ای فیروزه‌ای رنگ است که از کوه‌های سپیدان نشات گرفته و در این تنگه جاری است. تنگ تیزاب یکی از مناطق بکر و ناب طبیعت استان فارس است که در آن شما می‌توانید ترکیب تماشایی رودخانه، صخره و گیاهان و درختان را به وضوح ببینید. در اطراف این رودخانه دائمی درختان بلند بالای بید، بلوط، بادام و... وجود دارند.  اگر اهل سفرهای کمپینگ و طبیعت گردی هستید، تنگ تیزاب یک منطقه بسیار مناسب برای این منظور است. علاوه براین اگر به ماهی‌گیری علاقه‌مند هستید، می‌توانید به ماهی‌گیری در تنگ تیزاب بپردازید. ماهی‌های این منطقه گوشتی بسیار خوش طعم و خوشمزه‌ دارند.

مسیر دسترسی به تنگ تیزاب: باید به شهرستان سپیدان بروید و سپس به سمت اردکان سفر کنید. پس از پیمودن 29 کیلومتر در جنوب شرقی اردکان تنگ تیراب را می‌بینید.

یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز، تنگ تیراب است که به سبب موقغیت جفرافیایی‌اش، آب و هوای بسیار خنک و مطبوعی دارد.

  •  روستای قلات

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک شیراز، روستای تاریخی و 2500 ساله‌ی  قلات است که در 36 کیلومتری شیراز در جاده شیراز-سپیدان قرار دارد. بافت روستای قلات، سنتی است، باغ های سرسبز، درختان کشیده، چشمه و هوای بسیار لطیف منطقه از جاذبه‌های تماشایی روستای قلات است. جاذبه های طبیعی روستای قلات از آبشار، رودخانه، چشمه و گیاهان دارویی گرفته تا بافت سنتی روستا همگی نشانی از جذابیت این روستا دارد. در روستا علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بناهای قدیمی و تاریخی همچون کلیسا، حمام، آسیاب قدیم و قلعه قزل ارسلان وجود دارد.

مسیر دسترسی به روستای قلات: از شیراز به سمت جاده یاسوج حرکت می‌کنید. در انتهای جاده به سمت اردکان مسیر را تغییر می‌دهید و وارد بریدگی جاده قلات می‌شوید.

 

یکی از آثار قدیمی و باستانی روستای قلات، کلیسای آن است که حد فاصل دو جنگ جهانی اول و دوم در این روستا ساخته شده‌است.

  •  آبشار مارگون

یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز که در فاصله نسبتا دورتری تا این شهر  قرار دارد، آبشار مارگون است که در فاصله 152 کیلومتری آن واقع شده‌است. آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای چشمه‌ای جهان است که در بهار تماشای آن هوش از سر هر طبیعت‌گردی می‌رباید. این آبشار که در گرم‌ترین فصل سال هم دمای آبش کمتر از ده درجه سانتی‌گراد تخمین زده شده‌است. آبشار مارگون با 70 متر ارتفاع و 100 متر عرض یکی از باهیبت‌ترین آبشارهای استان فارس است. این آبشار چشمه‌ای همان‌طور که از اسمش هم هویداست از هیچ رودخانه‌ای سرچشمه نمی‌گیرد و منشا آن هزاران چشمه در بالای کوه است. به آبشار مارگون، آبشار چشمه‌ای نیز گفته می‌شود.

آبشار چشمه‌ای مارگون یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز است که عنوان بلندترین و بزرگ‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان را یدک می‌کشد.

  • دریاچه‌های هفت برم

دریاچه‎های هفت برم، یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که در فاصله تقریبی 76 کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد. این دریاچه هفت آبگیر وجود دارد که چهار آبگیر آن دائمی هستند و مابقی فصلی اند. در این منطقه چند اقامتگاه ساخته شده که خدمات متوسطی ارائه می‌دهند.

بهترین زمان سفر به دریاچه هفت برم، بهار و تابستان است.

  • روستای دشتک

روستای دشتک یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که قدمت تاریخی آن به دوران هخامنشی بر می‌گردد. علاوه براین سنگ نوشته‌هایی نیز از قرن هفتم در این روستای جذاب کشف شده‌است. بافت تاریخی این روستا به صورت پلکانی بوده و شامل 1200 پله سنگی است که در مسیر ارتباطی روستا قرار دارد.

طبیعت روستا با وجود چشمه‌های فراوان، آبشار برافراشته و مناطق سرسبز کوهستانی در کنار بافت تاریخی آن از دیگر مزایای روستای دشتک است که توجه طبیعت گردان را حسابی به خود جلب می‌کند. اگر عازم سفر به شیراز هستید و علاقمند به سفرهای طبیعت گردی، توصیه می‌کنیم به بازدید از این روستای دیدنی بروید.

مسیر دسترسی روستای دشتک: از شیراز به سمت مرودشت حرکت کنید. پس از رسیدن به مرودشت به جاده منتهی به کامفیروز بروید. وارد جاده درودزن-بکان شوید. از طریق بریدگی وارد جاده شده تا به مقصد برسید.

روستای پلکانی دشتک یکی از جاهای دیدنی نزدیک شیراز است که قدمت آن به دوران هخامنشی بر می‌گردد.

  • بهشت گمشده

بهشت گمشده یکی از ییلاق‌های بسیار شگفت انگیز نزدیک مرودشت است که در فاصله 120 کیلومتری از شیراز واقع شده‌است. این منطقه حفاظت شده وسعتی برابر با 15 هزار و 324 هکتار مساحت داشته و در ارتفاع 1700 متر تا 3700 متر از سطح دریا قرار دارد. تا دهه 60 به غیر از اهالی منطقه کسی بهشت گمشده را نمی‌شناخت. اما امروزه گروه های مختلف طبیعت‌گردی و کوه نوردی به تنگ بستانک می‌آیند و  از زیبایی‌های منطقه لذت می‌برند.

یکی از ویژگی‌های این منطقه ییلاقی نزدیکی آن به تخت جمشید، نقش رستم و آبشار مارگون است.

تنوع جانوری در بهشت گمشده زیاد است.

سخن آخر

اماده سفر هستید؟ پس از معرفی حداقل 15 منطقه از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز، اینک وقت آن رسیده که عازم سفر به شیراز شده و این مناطق را از نزدیک تماشا کنید. در این فهرست ما به معرفی تعداد اندکی از جاذبه های دیدنی اطراف شهر شیراز پرداختیم. اگر جای دیدنی دیگری هست که ما در وبلاگ آرندتور آن معرفی نکرده‌ایم، می‌توانید برای ما بنویسید تا در فهرست مطالب وبلاگ آرندتور به آن اشاره کنیم.



1399/06/13 | کد مطلب: 888
برچسب‌ها: جاهای دیدنی
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=888
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.