معرفی 18 جاذبه دیدنی اطراف شیراز

دیدنی‌های کمتر شناخته شده اطراف شیراز

شما هم امتیاز بدهید!

تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که جاهای دیدنی شیراز فقط حافظ، سعدی و باغ‌های دلنوازش نیست و جاهای دیدنی ناب و بکری هم اطراف این شهر وجود دارد؟ اصلا دوست دارید سراغ مکان‌های ناشناخته اطراف شیراز بروید و بیشتر با ایران و استان فارس زیبای‌مان آشنا شوید؟ همراه ما در بلاگ آرندتور شوید تا با جاهای دیدنی ناشناخته شیراز آشنا شوید.

آشنایی با 18 جای دیدنی ناشناخته شیراز

همانطور که اشاره کردیم، زیبایی‌های شیراز، محدود به شاعران و باغ‌های زیبا و آثار دیدنی‌ و تاریخی پیرامونش همچون تخت جمشید و پاسارگاد نیست. در این مطلب قصد داریم در کنار معرفی مناطق طبیعی و بکر پیرامون این شهر، سراغ روستاهای دیدنی اطراف شیراز و برخی از آثار تاریخی و وزین اطراف شیراز نیز برویم. به همین دلیل ما ادامۀ مطلب را به صورت زیر ارائه خواهیم داد:

روستاهای دیدنی اطراف شیراز

هربار نام شیراز و استان فارس می‌شود، کمتر به معرفی روستاهای آن می‌پردازیم. در این قسمت از جاهای دیدنی ناشناخته شیراز، قصد داریم روستاهای کمتر شناخته شدۀ آن را به شما معرفی کنیم:

1.     روستای آب زنگی
یکی از روستاهای دیدنی اطراف شیراز که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید، «روستای آب زنگی» است. این روستا که در فاصلۀ یک کیلومتری از «دروازه قرآن» قرار دارد، در سال 560 قمری توسط «مظفرالدین زنگی» ساخته شد.

در این روستای قدیمی، یک چشمه مشهور به نام « چشمه آب زنگی» وجود دارد که  قلب تپنده روستاست و به محیط اطرافش طراوت و شادابی می‌بخشد. خانه‌های قدیمی، کوچه‌های باریک و سنگ‌فرش شده، باغ‌های میوه و بافت سنتی روستا، حکایت از قدمت و اصالت آن دارد. بهترین زمان بازدید از آن، بهار و پاییز است. در این فصول روستا، حال و هوای خاص فصل را دارد.

2.     روستای بابونک
«روستای بابونک» یکی دیگر از مکان‌های ناشناخته اطراف شیراز است که در دامنه‌های زاگرس واقع شده‌است.یکی از جاذبه‌های اصلی این روستا، پرورش ماهی است. شما می‌توانید از نزدیک شاهد مراحل پرورش ماهی باشید و از محصولات تازه آن لذت ببرید.

هوای پاک، محصولات محلی، چشمه‌های جوشان منطقه، باغ‌های میوه و فضای سرشار از آرامش و سکوتش، از جمله دلایل سفر به این روستاست.
تور شیراز

3.     روستای قلات
اگر به دنبال محیطی سرسبز و سرشار از آرامش و به دور از هیاهوی شهر هستید، ما به شما «روستای قلات» را پیشنهاد می‌کنیم. این روستا که در فاصله 36 کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد، دارای محیطی بسیار سرسبز و زیبا به خصوص در فصول بهار و تابستان است. بی‌شک اگر به این استان و شهر شاعران سفر کردید، بازدید از روستای قلات، را به عنوان یکی از جاهای دیدنی ناشناخته شیراز دیدن کنید.

4.     روستای دشتک
ممکن است شما نیز همچون ما، نام «روستای دشتک» را کمتر شنیده‌باشید. این روستای سرسبز و بسیار جذاب، مقصد بعدی ما در معرفی جاهای دیدنی ناشناخته شیراز است. این روستا که همچون نگینی پنهان در دل کوه‌های زاگرس قرار دارد، با بافت سنتی و خانه‌های کاهگلی‌اش، تصویری از ایران باستان را به نمایش می‌گذارد. روستای دشتک، طبیعتی بکر، آب‌وهوای دلپذیر و مردمانی خونگرم دارد و مقصدی ایده‌آل برای فرار از شلوغی شهر و تجربه زندگی ساده روستایی است. اگرقصد سفر به این فضای جذاب و به یادماندنی را دارید، بهترین زمان بازدید از آن، بهار و پاییز است.

جاذبه‌های طبیعی کمتر شناخته‌شده اطراف شیراز

طبیعت استان فارس بسیار متنوع و زیباست. در این قسمت سعی می‌کنیم، جاهای دیدنی ناشناخته شیراز یا کمتر شناخته شده‌اش را به شما معرفی کنیم. هرچند برخی از مناطق معرفی شده، جزء جاذبه‌های طبیعی و مشهور شیراز محسوب می‌شوند. با این اوصاف و توضیحی که خدمت شما ارائه شد، حال وقت آن رسیده که به معرفی جاذبه‌های طبیعی و جذاب اطراف شیراز بپردازیم:

5.     تنگه رغز
یکی از جاهای دیدنی ناشناخته یا بتوان گفت، کمتر شناخته شده شیراز، «تنگه رغز» است. این تنگه که به بهشت پنهان در دل کوه‌های زاگرس نیز شهرت دارد، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی اطراف شیراز، محسوب می‌شود.

این درۀ زیبا و چشم‌نواز با دیواره‌های بلند و آبشارهای کوچک، مقصدی ایده‌آل برای دوستداران طبیعت‌گردی و کوهنوردی است. تنگه رغز با طبیعت بکر و دست‌نخورده خود، فضایی آرام و دلنشین را برای فرار از شلوغی شهر فراهم کرده‌است. این دره که در فاصلۀ 30 کیلومتری از شهر «داراب» قرار دارد، بهترین زمان بازدیدش، بهار و اوایل تابستان است که هوای منطقه خیلی گرم نیست. بازذدید از آن کمی سخت بوده و نیاز به آمادگی جسمانی بالا دارد.

6.     تنگه بستانک
«تنگ بستانک» که به بهشت گمشده نیز شهرت دارد یکی از مناطق کمتر شناخته شده شیراز است که در بازدیدش، از شدت زیبایی منطقه، گویی روح از بدن جدا می‌شود!

اگر به دنبال بازدید از جاهای دیدنی ناشناخته شیراز هستید، تنگه بستانک را حتما در بالای فهرست بازدید خود قرار دهید. این تنگه زیبا با طبیعت بکر، آب‌وهوای دلپذیر و پوشش گیاهی متنوع، مقصدی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوهنوردی است. اگر قصد بازدید از آن را دارید، بهترین زمانش بهار و پاییز است که هوا، معتدل بوده و زیبایی‌های خاص هر دو فصل، جذابیت تنگه بستانک را دوچندان می‌کند.

7.     آبشار کوهمره سرخی
 آبشار کوهمره سرخی»، یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های ناشناخته اطراف شیراز است که ارتفاع آبشارش به 60 متر می‌رسد. این فضای دیدنی که در 50 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد، پیرامونش را درختان چنار و بلوط فرا گرفته‌است.

نام دیگر آبشار کوهمره سرخی، آبشار رمقان است. دلیل این نام نیز به موقعیت جغرافیایی آبشار برمی‌گردد که در دل روستایی هم‌نام خودش یعنی رمقان، واقع شده‌است. بهترین زمان بازدید از آن بهار و اوایل فصل تابستان است، که آب‌وهوای منطقه معتدل و مطلوب بوده‌است.

8.     دشت ارژن
نام » دشت ارژن» برای هر طبیعت‌گردی که دغدغۀ محیط‌زیست کشورش را دارد، آشناست. این دشت زیبا، در جوار کوه‌های زاگرس جنوبی واقع شده‌است و فاصله آن تا شهر شیراز حدود 73 کیلومتر است.

وسعت دشت ارژن حدود 90 کیلومترمربع بوده و در گذشته‌ها شکارگاه شاهان هخامنشی بوده‌است. شاهد این ادعا نیز نقش‌های برجسته شیر، گوزن و آهوهای ایرانی است بر کتیبه‌های تخت جمشید نگاشته شده‌است.

دشت ارژن با آب و هوای مطبوع و منابع آبی فراوان، زیستگاه مناسبی برای انواع جانوران و انسان‌ها به حساب می‌آید. این دشت در طول تاریخ، میزبان تمدن‌های مختلفی بوده و نقش مهمی در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن ایران باستان داشته است. حتی در داستان‌های کهن شاهنامه نیز از آن یاد شده‌است و این امر نشان‌دهنده این است که این دشت در ادبیات و اساطیر ایرانی نیز جایگاه ویژه‌ای داشته است.

9.     آبشار مارگون
«آبشار مارگون» یکی از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی ناشناخته شیراز است که در فاصلۀ 2 ساعتی از شیراز قرار دارد. این آبشار عریض 100 متری، با ارتفاع 70 متر، یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی اطراف شیراز به حساب می‌آید.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن، این است که این آبشار از هیچ رودخانه‌ای سرچشمه نمی‌گیرد، بلکه از هزاران چشمه کوچک که در دل کوه وجود دارند، تغذیه می‌شود. به همین دلیل، به آن آبشار چشمه‌ای نیز می‌گویند. اطراف این فضای باشکوه، چندین آبشار کوچک نیز وجود دارد که در فصول پرآب، منظره‌ای بسیار زیبا ایجاد می‌کنند.

10.     چله‌گاه
«چله‌گاه» یکی دیگر از جاهای دیدنی ناشناخته شیراز است که در دل کوه‌های زاگرس جا خوش کرده‌است. این منطقۀ زیبا و سرسبز در شهرستان سپیدان استان فارس در مسیر آبشار مارگون قرار دارد و بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار و تابستان است. در این فصول، هوا معتدل و طبیعت در زیباترین حالت خود است. اما اگر به دنبال آرامش و خلوت هستید، می‌توانید در فصل پاییز نیز به چله‌گاه سفر کنید.

11.     دریاچه نمک مهارلو
«دریاچه نمک مهارلو» را نمی‌توان به عنوان یکی از جاهای ناشناخته شیراز معرفی کرد. این منطقۀ حافظت شده، به دلیل رنگ جذابش و زیستگاه پرندگانی همچون فلامینگوها، شهرتی جهانی دارد. رنگ صورتی‌اش، به دلیل، رشد نوعی جلبک به نام دونالیلا سالینا در آن است. این جلبک در شرایط خاص شوری و دمایی، ماده‌ای قرمز رنگ تولید می‌کند که باعث می‌شود آب دریاچه به رنگ صورتی درآید.

12.     تنگه تیزاب
«تنگه تیزاب» یکی دیگر از جاهای دیدنی ناشناخته شیراز است که آب‌وهوای بسیار مطبوع و خنکی دارد و دیواره‌های بلندش، آبشارهای متعدد و طبیعت بکرش، در نگاه اول شما را به یاد «تنگه واشی» می‌اندازد. خنکی این منطقه موجب شده تا بهترین زمان بازدیدش اواخر بهار و تابستان در نظر گرفته شود. این تنگه با دیواره‌های بلند، آبشارهای متعدد و طبیعت بکر، بهشتی برای طبیعت‌گردان محسوب می‌شود.

13.     چشمه شش پیر
«چشمه شش پیر» یکی از زیباترین و در عین ‌حال جاهای دیدنی ناشناخته شیراز محسوب می‌شود که در استان فارس و نزدیک شهر سپیدان قرار دارد. این چشمه یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های ایران است که اب آن از دل کوه می‌آید. از جمله جاذبه‌های آن، می‌توان همین منظرۀ بی‌نظیر و آب گوارا و زلالش، اشاره کرد. بهترین زمان برای بازدید از چشمه شش پیر، فصل بهار و تابستان است.

14.  پارک ملی بمو
«پارک ملی بمو» یک مکان دیدنی است که البته به دلیل اهمیت اکولوژیکی و تنوع زیستی بالایش، تبدیل به یکی از جاهای دیدنی ناشناخته شیراز شده‌است. این پارک به دلیل شرایط اقلیمی متنوع، پوشش گیاهی بسیار غنی‌ای دارد و گونه‌های مختلف درختان بلوط، بنه، بادام کوهی، ارژن و گیاهان دارویی در این منطقه به چشم می‌خورند.

تنوع جانوری پارک نیز بسیار قابل توجه است. پستاندارانی مانند پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، گراز و آهو در این منطقه زیست می‌کنند. همچنین پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی، کبک و تیهو و خزندگانی مانند مار و مارمولک در این پارک یافت می‌شوند.

پارک ملی بمو در سال 1341 به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و در سال 1354 به وسعت حدود 48 هزار هکتار به عنوان پارک ملی به ثبت رسید.

جاهای دیدنی تاریخی اطراف شیراز

مگر می‌شود به استان فارس و شیراز سفر کرد و از تاریخ و هویت ملی ایران حرفی نزد؟ در این قسمت، سعی می‌کنیم، مناطقی از تاریخ این کشور را به شما معرفی کنیم که کمتر به آن پرداخته شده‌است. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید:

15.     قلعه دختر (فیروزآباد)
یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی اطراف شیراز و اثر ملی، «قلعه دختر» است. این بنا که به دستور «اردشیر بابکان» در قرن سوم میلاد به عنوان دژ نظامی و محل اقامت پادشاهان ساسانی ساخته شده‌است، یکی از قدیمی‌ترین بناهای گنبددار جهان است که در نزدیکی شهر دارآباد قرار دارد. هدف از احداث آن، محافظت از شهر در برابر حملات « اردوان پنجم» آخرین پادشاه اشکانی بوده‌است.

قلعه دختر در دامنه کوهی مشرف به شهر فیروزآباد قرار دارد و از لحاظ معماری به شکل دایره‌ای در 3 طبقه ساخته شده است. طبقۀ اول شامل انبارها و بخش‌های خدماتی، طبقۀ دوم محل سکونت و کاربری‌های عمومی و طبقه سوم نیز که به بخش شاهی معروف است، محل زندگی شاه و خانواده‌اش بوده است.

از ویژگی‌های منحصر به فرد معماری آن، می‌توان به استفاده از تکنیک سکنج (سه‌کنج) در ساخت گنبد اشاره کرد. این تکنیک باعث استحکام و زیبایی بیشتر بنا شده است. همچنین، استفاده از مصالحی مانند سنگ، گچ و ساروج در ساخت این قلعه، نشان از مهارت و دانش بالای سازندگان آن دارد.

درنهایت می‌توان گفت، چون این قلعه در مکانی دست‌نیافتی ساخته شده و از 3 طرف با 3 تنگه احاطه شده‌است، به آن، قلعه دختر گفته می‌شود.

16.     شهر باستانی دارابگرد
«شهر باستانی دارابگرد» یک اثر ملی ثبت شده در سال 1310 خورشیدی، با قدمتی 2500 ساله، یادگار هخامنشیان است که در جنوب شرقی استان فارس نزدیک شهر داراب قرار دارد. این شهر تاریخی، اولین شهر مدور فلات ایران و جهان است.

گفته می‌شود، این شهر در دوره داریوش بزرگ ساخته شده‌است، هرچند گروهی معتقدند آن را «داراب‌شاه»، از نوادگان اسفندیار، ساخته است، با این حال، آنچه مسلم است، دارابگرد، نخستین، پایتخت ساسانیان، در طول تاریخ شاهد رویدادهای مهمی بوده است. متأسفانه این روزها، چیزی از آن باقی نمانده و گویی یک تل خاک در این منطقه وجود دارد!

17.     مجسمه شاپور اول
یکی از مهم‌ترین اثرهای تاریخی ایران و از جمله مشهورترین جاهای دیدنی اطراف شیراز، «مجسمه شاپور اول» است که در سردر ورودی غار شاپور در نزدیکی شهر مشهور بیشاپور قرار دارد. این مجسمه 7 متری که به دستور خود شاپور ساخته شده، تصویری از خود او است که در حالت اقتدار ایستاده و از شهر محافظت می‌کند.

مجسمه شاپور اول، این اثر ملی، یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های سنگی جهان و یکی از شاهکارهای هنر ساسانی به شمار می‌رود.

18.     کاخ اردشیر بابکان
«کاخ اردشیر بابکان»، یک بنای 1800 ساله و یک اثر ملی است که به دستور اردشیر بابکان، بنیان‌گذار سلسله ساسانیان ساخته شده‌است. این بنا، از نظر معماری، ساختاری بسیار پیچیده و جالب توجه دارد. استفاده از گنبد، ایوان‌ها و طاق‌های عظیم در آن، نشان از مهارت و دانش بالای معماران ساسانی دارد. همچنین، به کارگیری مصالح ساختمانی مقاوم مانند سنگ و ساروج، باعث شده تا این بنا به خوبی در برابر گذر زمان مقاومت کند.

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم، شیراز فقط شعر و تاریخ نیست؛ جاذبه‌های ناشناخته‌ای هم اطراف این شهر وجود دارند که هنوز کشف نشده‌اند. از روستاهای سرسبز و تاریخی گرفته تا طبیعت بکر و آثار تاریخی منحصربه فرد. این مکان‌ها برای کسانی که به دنبال آرامش و زیبایی‌های طبیعی هستند، گزینه‌های بی‌نظیری است. برای سفری به یادماندنی و دیدن این جاذبه‌ها، همین حالا برنامه‌ریزی کنید و با آرندتور به شیراز سفر کنید.



1403/07/12 | کد مطلب: 2237
شیوا هراتی

کلمات، بخش مهمی از دنیای من هستند. همیشه با خودم فکر می‌کنم، شاید معنای حضورم در این جهان بی‌پایان، سفر به دنیای کلمات باشد. من با واژه‌ها، زندگی می‌کنم. از زمانی‌که در مدرسه، نخستین انشای‌ زندگی‌ام را نوشتم، عاشق این حرفه شدم و در تمامی سال‌ها فعالیت در حوزه محتوا، دغدغه‌ام نوشتن به زبان ساده و روان، همچون اسمم بوده‌است.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=2237
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل