معرفی 10 بازار سنتی شیراز

شلوغ‌ترین بازارچه‌های محلی شیراز را می‌شناسید؟

شما هم امتیاز بدهید!

اگر دوست دارید با زندگی روزمره شیرازی‌ها آشنا شوید، کافی است، سری به بازارچه ‌های محلی شیراز بزنید. در این بازارچه‌ها، می‌توانید با مردم محلی آشنا شوید، فرهنگ آن‌ها را از نزدیک لمس کنید و سوغاتی‌های اصیل و باکیفیت تهیه کنید. این بار ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم، شما را با مشهورترین بازارهای سنتی شیراز آشنا سازیم.

10 بازارچه محلی و مشهور شیراز

وقتی صحبت از شیراز می‌شود، جاهای دیدنی آن بسیار است. در این شهر زیبای تاریخی، شما شاهد جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری هستید. در این قسمت سعی می‌کنیم، سراغ مشهورترین بازارهای سنتی شیراز آن برویم.

1. بازار وکیل

اگر به دنبال تجربه‌ای ناب از فرهنگ و تاریخ ایران هستید، بازدید از بازارچه ‌های محلی شیراز و به ویژه «بازار وکیل» را از دست ندهید. این بازار تاریخی، به دستور «کریم خان زند» ساخته شده و تکمیل آن، 21 سال زمان برده‌است.

بازار وکیل، تنها یک بازارچه نیست، بلکه یک موزه زنده از هنر و معماری ایران است. با قدم زدن در زیر گنبد بلند و نورگیرهای زیبای چهار سوق، قدم به سفری تاریخی در زمان می‌گذارید. عطر ادویه‌های رنگارنگ و صدای چانه‌زنی فروشندگان، حس و حال بازارهای سنتی قدیم را برایتان زنده می‌کند.

2. سرای مشیر

«سرای مشیر»، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین بازارچه ‌های محلی شیراز است که با معماری باشکوه و حجره‌های متعددش، گردشگران را به خود جذب می‌کند. این سرا که همسایه بازار وکیل است، در دوره قاجار ساخته شده و چون از نظر ظاهری معماری مشابه دارد، گاها اشتباه با آن گرفته می‌شود. در این سرا، شما قادرید، انواع صنایع دستی را باکیفیت مطلوب تهیه کنید.

ورودی این سرا، بسیار باشکوه است. توصیه می‌شود، پیش از اینکه وارد محوطۀ سرای گلشن شوید، کاشی‌کاری و کتیبه‌ تاریخی آن را دقیق تماشا کنید.

3. بازار مسگرها

«بازار مسگرها» یکی از بازارچه ‌های محلی شیراز است که قدمتش به دوران قاجار باز می‌گردد. این بازار، که بخشی از بازار بزرگ قیصر شیراز بوده‌است، هنوز هم رونق خودش را دارد. قدیم این بازار، مرکز خرید و فروش فلزات و ابزارآلات فلزی بوده است و هنوز هم تعدادی مسگر در این بازار فعالیت دارند و شما می‌توانید سوغاتی‌های جذابی از این بازارچه تهیه کنید.

4. بازارهای شب شیراز

بازارهای شب شیراز از جمله جذاب‌ترین بازارچه‌های این شهر هستند که فعالیت خود را از اواسط شب تازه شروع کرده و تا نیمه شب‌، ادامه می‌دهند. این بازارچه‌ها، امروزه، یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز محسوب می‌شوند. به گونه‌ای که اغلب توریست‌ها از این منطقه به عنوان یک جاذبۀ گردشگری یاد می‌کنند.

5. بازار نو مشیر

هرکدام از بازارچه ‌های محلی شیراز، برای خود داستانی دارند، یکی از جذاب‌ترین آن‌ها، «بازار نو مشیر» است که در دورۀ قاجار ساخته شده‌است. این بازارچه، در عین حال که فضای بسیار جذابی دارد، مرکز خرید کالاهای متنوع است. بازار نومشیر، در حدفاصل بین 2 بازار وکیل و سرای مشیر قرار دارد.

6. بازار حاجی شیراز

در میان بازارچه ‌های محلی شیراز، « بازار حاجی شیراز» از همه قدیمی‌تر است و قدمتش به چیزی حدود هزار سال، به احتمال قوی، دورۀ دیلمیان می‌رسد. این بازار سنتی، یکی از قدیمی‌ترین بازارچه‌های شیراز و ایران است و شما می‌توانید در آن، انواع پارچه‌های محلی و سنتی، لباس‌های محلی و سنتی به خصوص البسه قشقایی‌ها را پیدا کنید.

7. بازار روح الله

«بازار روح الله» در دوران زندیه ساخته شده‌است و به خیابان لطف‌الله و سرای مشیر راه دارد. این بازار نیز از جمله بازارچه ‌های محلی شیراز است که قدمتی بسیار طولانی دارد. نکتۀ جالبش این است، که این بازارچه، پایین‌تر از سطح زمین قرار دارد و فضای داخلش تاریک‌تر از سایر بازارهای تاریخی شیراز است. در این بازارچه می‌توانید به خرید و فروش مرغ بپردازید. به همین دلیل به آن «بازار مرغ» نیز می‌گویند.

8. اردو بازار شیراز

«اردو بازار شیراز» یکی دیگر از بازارچه ‌های محلی شیراز است که هنوز هم هویت خود را حفظ کرده‌است. این بازار سنتی، در دورۀ قاجار ساخته شده‌است. اما متأسفانه در سال‌های اخیر، رونق خود را از دست داده‌است. اردو بازار در خیابان لطفعلی خان زند، حدفاصل سرای مشیر و بازار روح الله واقع شده‌است. اگرچه این بازار سنتی شیرازی، در حال حاضر با چالش‌های مختلفی روبرو است، اما هنوز هم پتانسیل زیادی برای احیا و تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز دارد.

9. بازارچه فیل

«بازارچه فیل» یکی از بازارچه ‌های محلی شیراز است که نام آن کمتر به گوش رسیده‌است. اما، فضای بسیار جذابی برای گردشگری است. این بازارچه که در گذشته کاروانسرایی مهم بوده‌است، امروزه به یکی از مقاصد محبوب گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ تبدیل شده‌است.

در گذشته مردم از اقصی نقاط ایران و جهان برای استراحت بین راهی به این کاروانسرای قدیمی می‌آمدند. با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی افراد، این کاروانسرا تبدیل به یک بازارچه برای فروش انواع کالاهای محلی و صنایع دستی شد.

10. بازار طالقانی

«بازارطالقانی» یکی از بازارچه‌های بسیار قدیمی شیراز است که در نزدیکی «بقعه مبارکه شاهچراغ» قرار دارد. این بازار که زمانی از مراکز اصلی خرید بوده، به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، مورد بازدید جهانگردان و ایرانگردان بسیاری قرار می‌گیرد. در بازار طالقانی شما می‌توانید انواع پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خیاطی و سوغات خرید کنید.

سخن آخر

بازارچه‌های محلی شیراز، نمادی از فرهنگ و تاریخ غنی این شهر باستانی هستند که عاشقان سفر و ایرانگردی بازدید از آن‌ها را نباید از دست بدهند. این بازارها، مکانی برای خرید صنایع‌دستی اصیل و لمس زندگی روزمرۀ شیرازی‌هاست.

کاشی‌کاری‌های زیبا و معماری سنتی این بازارها، گردشگران را به دل تاریخ و فرهنگ کهن ایران می‌برد. از بازار حاجی تا بازار نو مشیر، هر گوشه از این بازارهای شلوغ و پرجنب‌وجوش، نشان‌دهنده میراث فرهنگی و هنری ایران است که توریست‌ها و هنرمندان را مسحور خود می‌کند. در تور شیراز آرندتور می‌توانید به بازدید از این بازارهای تاریخی شیراز بروید و فرهنگ شیرازی‌ها را از نزدیک لمس و احساس کنید.



1403/07/06 | کد مطلب: 2230
شیوا هراتی

کلمات، بخش مهمی از دنیای من هستند. همیشه با خودم فکر می‌کنم، شاید معنای حضورم در این جهان بی‌پایان، سفر به دنیای کلمات باشد. من با واژه‌ها، زندگی می‌کنم. از زمانی‌که در مدرسه، نخستین انشای‌ زندگی‌ام را نوشتم، عاشق این حرفه شدم و در تمامی سال‌ها فعالیت در حوزه محتوا، دغدغه‌ام نوشتن به زبان ساده و روان، همچون اسمم بوده‌است.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=2230
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل