جنگل النگدره کجاست؟ {مقصدی جذاب برای سفر پاییزی} | آرندتور

جنگل النگدره مقصدی جذاب برای سفر پاییزی

شما هم امتیاز بدهید!

شمال ایران با طبیعت سرسبز همجوار کوه و دریا در هر فصل پذیرای مهمانان و گردشگران است. استان گلستان با مرکزیت شهر گرگان یکی از شهرهای پربازدید است که جاذبه‌های فراوانی دارد. جنگل النگدره یکی از زیباترین پارک‌های طبیعی و جنگلی شهر گرگان است که به دلیل درختان هزار رنگ در فصل‌های مختلف و هوای پاکیزه‌اش مسافران گرگان را به دیدن خود فرامی‌خواند. جنگل النگدره به عنوان یکی از هفت منطقه برتر گردشگری ایران شناخته می‌شود. از همین رو در این مقاله این جنگل زیبا را برای تجربه ایده‌آل تور طبیعت گردی شما بیشتر خواهیم شناخت.

جنگل النگدره کجاست؟

از تاریخ شکل‌گیری و معنا و دلیل نام‌گذاری این جنگل اطلاعات موثقی در دست نیست اما می‌دانیم که النگدره، جنگلی است با پوشش گیاهی انبوه به مساحتی حدود ۱۸۵ هکتار. این جنگل زیبا که آب و هوای پاکیزه‌اش عموما حدود ده درجه از هوای شهر گرگان خنک‌‌تر است؛ در مسیر جاده نهارخوران یعنی به فاصله پنج کیلومتری جنوب غرب شهر گرگان قرار دارد. از مرکز شهر که به سمت نهارخوران گرگان بروید تابلوی جنگل النگدره را خواهید دید.

جنگل النگدره کجاست؟

چه زمانی به جنگل النگدره برویم؟

هر چهار فصل سال زیبای متفاوتی به این جنگل انبوه می‌دهد اما پاییزش آنچنان هزار رنگ است که دهان گردشگران را به حیرت باز می‌کند و دل از آن نمی‌توان کند. باران پاییزی هم که شروع می‌شود عطر خاک نم‌خورده و برگ‌های درختان که در باد ملایم می‌رقصند زیبایی حیرت‌انگیز این جنگل را دوچندان می‌کند. پاییز در نهایت زیباترین فصل النگدره است با اینکه بهار و تابستان این جنگل مشتاقان بسیاری دارد.

سلیقه شما در انتخاب فصل در این سفر بسیار مهم است. اگر از رنگارنگ بودن درختان و هوای پاییزی و باران لذت می‌برید که فصل انتخابیتان مشخص است اما اگر به دنبال بازی و گذراندن اوقات خوش با خانواده و کودکانتان هستید آب و هوای بهاری و تابستان جنگل النگدره بیشتر مناسب شماست.

یک نکته مهم در مورد زمان رفتن به النگدره وجود دارد. برای حفظ بهتر محیط زیست و کمک به سلامت افراد قانون مهمی برای ورود به جنگل وضع شده است. ورود و تردد خودرو از جاده آسفالت میان جنگل النگدره تنها در روزهای فرد امکان‌پذیر است. روزهای زوج هیچ خودرویی اجازه ورود ندارد و گردشگران می‌توانند از 6 صبح تا 6 عصر، با قدم زدن و دویدن و دوچرخه‌سواری از آب و هوای پاکیزه جنگل لذت ببرند.

بهترین زمان بازدید از جنگل النگدره

جاذبه‌های زیبای النگدره

از میانه جنگل النگدره یعنی از بخش جنوبی تا شمالی آن، آبشار و چشمه‌های فراوانی وجود دارند. این آبشارها و چشمه‌ها با درختانی چون توسکا، انجیلی، افرا، بید، ممرز، لرگ، بلوط، شیردار و خردمندی پوشیده شده‌اند. در پای این درختان سر به آسمان آورده رودخانه‌ای از میان جنگل نیز عبور می‌کند.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی النگدره، یک منطقه تاریخی به قدمت بیش از 1500 سال در بخش شمالی این جنگل وجود دارد. گفته می‌شود که این مکان در دوران پس از اسلام شکل گرفته است. از همین رو و وجود جاذبه طبیعی جنگل النگدره، این مکان در سال 1383 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاذبه‌های زیبای النگدره

· رودخانه قلاشی

همانطور که پیش‌تر گفتیم رودخانه‌ای از میان جنگل النگدره عبور می‌کند. آرام آرام با رسیدن به اواسط مسیر صدای آب را می‌شنوید و خنکی آب با نسیم در فصل بهار و تابستان به شما خواهد رسید. این صدا از رودخانه قلاشی می‌آید. سه چشمه درکنار این رودخانه وجود دارد که علاوه بر چشم و گوش‌نواز بودن آرامش زیادی به رهگذران خواهد بخشید.

· دریاچه توشن

در داخل جنگل النگدره یک سد خاکی وجود دارد. این سد بسیار قدیمی است و پیشینه‌ای تاریخی را با خود حمل می‌کند. آب پشت سد از جمع شدن آب چشمه‌های النگدره شکل گرفته است و دریاچه توشن را در میانه جنگل پدید آورده است. دریاچه‌ای بکر و آرامش‌بخش با آبی زلال که در تلألو نور که از میان درختان به سطح آب می‌رسد فاتحانه می‌درخشد.

تفریحات جنگل النگدره

به دلیل شهرتی که جنگل النگدره در طول زمان پیدا کرده است، گردشگران زیادی برای دیدن آن به گرگان سفر می‌کنند. برای لذت بیشتر گردشگران، موقعیت‌ها و جزییاتی در مکان جنگل تعبیه شده است که علاوه بر حفظ سلامت جنگل، آسایش و لذت طبیعت‌دوستان نیز فراهم گردد.  

تفریحات جنگل النگدره

· جاده سلامت

یک مسیر چوبی زیبا در میان جنگل ساخته شده که می‌توانید در میان درختان گم شوید اما راه را گم نکنید. این مسیر ۶ کیلومتر طول دارد و تنها از میان جنگل می‌گذرد. این مسیر زیبا به جاده سلامت معروف است. جاده سلامت جذاب‌ترین و ایمن‌ترین مسیر است که می‌توانید در آن یک پیاده‌روی طولانی در میان درختان انبوه و هزار رنگ جنگل النگدره داشته باشد.

تفریح مناسب یک جنگل زیبا چه چیز بهتری از ورزش کردن می‌تواند باشد؟ تصور کنید که به مدتی طولانی چشم‌اندازی زیبا خواهید داشت که هیچ دود و آلودگی صوتی به آن وارد نمی‌شود. شما می‌توانید با خیال راحت ورزش کنید و ریه‌هایتان را مملو از هوای پاکیزه کنید.

دلیل نام‌گذاری جاده سلامت نیز به همین دلیل است. جاده چوبی زیبایی که گردشگران می‌توانند در آن یک پیاده‌روی طولانی داشته باشند و بدون احساس خطر، در هوای پاکیزه جنگل پیاده‌روی و ورزش کنند. پیشتر گفتیم که جاده آسفالتی در میان جنگل وجود دارد که روزهای زوج ورود خوردو به آن ممنوع است. این جاده که تمامی جنگل را از شمال تا جنوب آن پوشش داده است نیز مکان مناسبی برای دویدن و ورزش کردن است.

جاده سلامت جنگل النگدره

· دوچرخه‌‌سواری

در جاده آسفالت جنگل النگدره اگر علاقه‌مند به دوچرخه‌سواری هستید ایستگاهی برای تهیه دوچرخه وجود دارد. اگر خودتان دوچرخه ندارید و یا مسافر شهر زیبای گرگان هستید و عاشق دوچرخه‌‌سواری، می‌توانید یک دوچرخه کرایه کنید و جاده سلامت را با دوچرخه طی کنید. رکاب زدن در آن زیبایی دل‌انگیز، هنگامی که برگ‌های رنگارنگ از مقابل شما و دوچرخه‌تان می‌گذرند می‌تواند هم زیبا و هم بسیار دلپذیر باشد.

· پیکنیک

در گذشته تاکنون از تفریحات ایرانی‌ها پیکنیک در طبیعت بوده است. حالا فرض کنید بروید تا گرگان و خودتان را به جنگل النگدره برسانید اما بساط پیکنیک و نهار و بازی با خانواده و دوستان را با خود نیاورده باشید. این طبیعت زیبا می‌چسبد برای پیوند پر نشاطی با نزدیکانتان. نیمکت‌ها و میزها و آلاچیق‌هایی هم در جای‌جای این جنگل وجود دارد که برای اینکه در کنار خانواده و دوستانتان نهاری بخورید و بازی‌های جمعی انجام دهید.

در بخش‌هایی از جنگل برای تفریح و بازی کودکان نیز امکاناتی فراهم شده است. می‌توانید محل برقراری پیکنیکتان را نزدیک این محل‌های بازی تعیین کنید تا کودکان همراهتان نیز لذت کافی و کاملی از سفر به یادماندنیتان به جنگل النگدره در خاطره خود ثبت کنند. کودکان با همین قدم‌ها دوستی با طبیعت و آسیب نزدن به آن را فراخواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع کمپ در جنگل{اصول، بهترین مقاصد، وسایل و راه‌های سفر}

پیکنیک در جنگل النگدره

· عکاسی

اگر تصاویر جنگل النگدره را ببینید نمی‌توانید از نگاه کردن به آن دست بردارید. چه برسد که به این جنگل زیبا سفر کنید و از نزدیک شاهد تمامی شگفتی‌هایش باشید. امکان ندارد که بتوانید در برابر وسوسه ثبت کردن هر لحظه و مکان رخ نمودن این زیبایی‌ها توان مقاومت داشته باشید. مطمئن باشید که صدای شاتر دوربینتان یا نماهای متفاوتی که با گوشیتان ثبت می‌کنید انرژی حضورتان در این مکان حیرت‌انگیز را چند برابر خواهد کرد.

کلام آخر

در زندگی شلوغ امروز فرصت‌های بسیاری برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت نصیبمان نمی‌شود. اما اگر این فرصت دست داد و موقعیت سفر و گردشگری فراهم شد، طبیعت شگفت‌انگیز ایران زیبایمان را اولویت قرار دهید. طبیعتی چون جنگل النگدره از شگفتی‌های طبیعت است که کمتر جغرافیایی اقبال داشتن آن را دارد. در این مقاله از مکان و زیبایی‌های این جنگل هزار رنگ گفتیم. از جاذبه‌ها و تفریحاتش گفتیم تا علاقه‌مندان به سفر و طبیعت را با این جنگل رویایی کمی بیشتر آشنا کنیم. باشد که سفر دلپذیری به جنگل النگدره داشته باشید.  



1402/08/15 | کد مطلب: 1770
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.