معرفی برج خلیفه دبی {بلندترین برج جهان} |آرندتور

معرفی مشهورترین آسمان‌خراش دبی{برج خلیفه دبی}

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

دبی که در طول چند دهه به یکی از مشهورترین شهرها جهان تبدیل شده است، از بلندترین آسمان‌خراش دنیا میزبانی می‌کند. برج خلیفه که در حال حاضر بلندترین ساختمان جهان به حساب می‌آید به یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری دبی تبدیل شده است. این برج که در ژانویه سال 2010 افتتاح شد اولین تلاش بشر برای ساخت یک سازه با این ارتفاع بوده است به همین دلیل مهندسان و طراحان در ساخت این برج از بهترین و جدیدترین فناوری‌های طراحی سازه استفاده کرده‌اند. برج خلیفه دبی بدون شک یکی از نمونه‌های بی‌بدیل معماری در دنیا است که با توجه به ارتفاع برج می‌توان آن را یک شهر عمودی دانست که شامل صدها واحد آپارتمان خصوصی، اتاق‌ها و سوئیت‌های هتل، سالن بدنسازی، استخر، رستوران‌های مختلف و غیره می‌شود. 

تاریخچه برج خلیفه دبی

برجی که امروزه به عنوان برج خلیفه شناخته می‌شود در زمان ساخت به نام برج دبی شناخته می‌شد اما در زمان افتتاح رسمی به برج خلیفه تغییر نام داد. کلمه خلیفه که برای نام این برج در نظر گرفته شده از نام شیخ خلیفه بن زاید آل مکتوم حاکم ابوظبی و امارات متحده عربی گرفته شده است. بحران اقتصادی در بازه زمانی ساخت برج خلیفه شرایطی را به وجود آورد که این پروژه و سایر پروژه‌های عمرانی را در آستانه تعطیلی قرار دهد. در این شرایط ابوظبی به کمک دبی رفت و به تکمیل ساخت این برج کمک کرد؛ به همین دلیل به پاس قدردانی از این اقدام ابوظبی، برج دبی به برج خلیفه تغییر نام داد. 

حاکمان دبی برای ساخت بلندترین ساختمان جهان، اهداف متفاوتی را دنبال می‌کردند از مهم‌ترین اهداف آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبدیل صنعت گردشگری به دومین صنعت امارات و کاهش وابستگی به تجارت نفت
  • بهبود هویت شهر دبی و افزایش شهرت آن در سطح جهان و جلب توجه جهانیان به سمت این شهر
  • بازگرداندن عنوان بلندترین ساختمان جهان به خاورمیانه

برج خلیفه دبی که با 828 متر ارتفاع در حال حاضر و با اختلاف بسیار زیاد عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داده، توسط آدریان اسمیت از شرکت معماری اسکیدمور، اوینگز، مریل (SOM) در شهر شیکاگو طراحی شده است. این شرکت طراحی پروژه‌های شناخته شده دیگری مانند برج جین مائو، مرکز گرینلند ووهان در چین و برج جده در عربستان را نیز بر عهده داشته است. 

شرکت اعمار (Emaar Properties) به عنوان یک شرکت املاک و مستغلات در امارات به عنوان توسعه‌دهنده این پروژه شناخته می‌شود. شرکت اعمار یکی از بزرگترین شرکت‌های توسعه دهنده املاک در کشور امارات است که در توسعه و ساخت بسیاری از آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه در دبی نقش داشته است. این شرکت در حال حاضر در حال سرمایه‌گذاری و توسعه بلندترین سازه بعدی جهان در شهر دبی به نام برج کریک دبی است. پیمانکار اصلی ساخت برج خلیفه دبی شرکت سامسونگ کانستراکشن از شرکت‌های زیرمجموعه سامسونگ است که با پیمانکاران دیگری از جمله گروه بلژیکی Besix و گروه اماراتی Arabtec در ساخت همکاری کرده است. شرکت ساخت و ساز ترنر نیز به عنوان مدیر پروژه ساخت برج خلیفه دبی فعالیت داشته است. 

برج خلیفه دبی(۱)

آشنایی با بخش‌های مختلف برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی با 828 متر ارتفاع از سطح زمین بدون شک از بخش‌های مختلف و متنوعی برخوردار است به طوری که گردشگران نمی‌توانند در یک نوبت بازدید به تمامی بخش‌های آن مراجعه کنند. در ادامه با مهم‌ترین بخش‌های این ساختمان بلندمرتبه در تور دبی که یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این شهر به حساب می‌آید، آشنا می‌شویم.

هتل آرمانی (Armani Hotel Dubai)

یکی از معروف‌ترین هتل‌های شهر دبی، مجموعه‌ای پنج ستاره در دل برج خلیفه دبی است. به این دلیل که طراحی داخلی این هتل توسط برند معروف و شناخته شده جورجیو آرمانی انجام شده، این هتل مجلل و با شکوه با نام هتل آرمانی شناخته می‌شود. این هتل در مجموع 11 طبقه از برج خلیفه دبی را به خود اختصاص داده و از یک ورودی مخصوص بهره‌ می‌برد. این هتل مجلل دارای اتاق‌های متنوعی است که از امکانات رفاهی کامل و بسیار مدرن برخوردار است. 

بیشتر بخوانید: آشنایی با لوکس‌ترین هتل ۵ ستاره {هتل آتلانتیس دبی}

پارک برج خلیفه

این پارک زیبا در محوطه بیرونی برج خلیفه واقع شده که در حدود 11 هکتار مساحت دارد و طراحی آن از یک گل صحرایی به نام Hymelis الهام گرفته شده است. نکته جالب در مورد این پارک زیبا این است که به منظور آبیاری گیاهان در این پارک از میعانات سیستم برودتی درون برج خلیفه دبی استفاده می‌کنند. 

برج خلیفه دبی (۲)

سکوهای برج خلیفه دبی

بدون شک عکس‌ها و فیلم‌های متعددی از منظره بیرونی برج خلیفه دبی در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. می‌توان گفت که بیشتر این تصاویر توسط گردشگران و بازدیدکنندگان از سکوهای برج که در ارتفاع 452 متری قرار دارند، گرفته شده است. در طبقه 124 برج خلیفه سکویی به نام At The Top قرار دارد که می‌توان به این سکو رفته و نما زیبایی از شهر دبی و اطراف را مشاهد کرد. اما در طبقه 148 برج سکوی دیگری به نام At The Top SKY وجود دارد که 555 متر از سطح زمین ارتفاع داشته و می‌توان منظره زیبایی از شهر دبی و اطراف آن را از این سکو به تماشا نشست. 

رستوران اتمسفر دبی (Atmosphere Grill & Lounge)

حاکمان دبی با ساخت برج خلیفه به عنوان بلندترین ساختمان جهان و طراحی رستوران اتمسفر در طبقه 122 برج و در ارتفاع 422 متری توانستند عنوان مرتفع‌ترین رستوران دنیا را نیز از آن خود کنند. این رستوران که نامش در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده انواع غذاهای بین‌المللی مانند خوراک میگو، مرغ سیاه، جگر چرب، ماهی چوتورو، گوشت با چربی، حلزون تازه صید شده، گوشت خشک گاو، نیوکی (نوعی غذای سنتی ایتالیایی)، خوراک زوچینی، ریسوتو و خوراک ذرت دودی را برای گردشگران سرو می‌کند. 

آسانسورهای برج خلیفه

برج خلیفه دبی به عنوان بلندترین ساختمان جهان، دارای 163 طبقه است که به برای دسترسی به طبقات مختلف از 57 آسانسور و 8 بالابر بهره می‌برد. آسانسورهای این برج حداکثر ظرفیت 14 نفر را دارند که معروف‌ترین آسانسور آن حدود 36 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. یکی از جاذبه‌های دیدنی این برج زیبا و مدرن آسانسورهای آن هستند؛ آسانسورهای مخصوص خدمات در این برج صاحب رکوردهای مختلفی هستند. آسانسورهای خدماتی علاوه بر ارائه خدمات مختلف و حمل بار برای فعالیت‌های آتش‌نشانی نیز طراحی شده‌اند که در مجموع می‌توانند 5500 کیلوگرم بار را جابجا کنند. این آسانسورها توانسته‌اند عنوان بلند‌ترین آسانسورهای خدماتی در جهان را به خود اختصاص دهند. 

آبنمای دبی 

یکی از شاهکارها و جاذبه‌های دیدنی شهر دبی که در کنار برج خلیفه واقع شده، آبنمای موزیکال دبی است. این آبنمای زیبا و منحصر به فرد 275 متر طول دارد که می‌تواند آب را تا ارتفاع 150 متر از سطح زمین به بالا پرتاب کند. در این آبنما از 6600 لامپ با 25 رنگ مختلف استفاده شده است که در مناسب‌های مختلف روشن شده و نورپردازی انجام می‌دهند. 

بیشتر بخوانید: بهترین فصل سفر به دبی را بشناسید

معماری برج خلیفه دبی

زمانی که ایده ساخت برج خلیفه دبی شکل گرفت، قرار بر این بود که کاربری آن مسکونی باشد؛ به همین دلیل طرح اولیه برج بر اساس برج مسکونی Samsung Tower Palace 3 در کره جنوبی شکل گرفت. آدریان اسمیت به عنوان طراح این برج، طرح اولیه از قسمت بالای ساختمان را نپسندید و در نتیجه آن را تغییر داده و 27 طبقه جدید به همراه یک منار آلومینیومی به بالای سازه اضافه کرد. دکل ارتباطات تلویزیونی و رادیویی این برج در سال 2007 به سازه اضافه شد. 

در ساخت برج خلیفه دبی به عنوان بلندترین ساختمان جهان از بتن مسلح و روکش شیشه‌ای استفاده شده است. این برج دارای 3 عنصر است که در اطراف یک هسته مرکزی قرار دارند. سازه برج خلیفه در ابتدا از روی یک سطح صاف بالا رفته و سپس از هر طرح مارپیچی شاهد عقب‌نشینی در سازه هستیم که به تدریج حجم برج را کاهش می‌دهد. در نهایت هم هسته مرکزی برج در نقطه نهایی از سازه بیرون زده و به شکل منار نمایان می‌شود. 

برج خلیفه دبی (۴)

سیستم ساختاری برج خلیفه دبی

طراحی برج خلیفه دبی بر اساس طرح گیاه شبدر شکل گرفته به طوری که از برج از نمای بالا به شکل حرف Y دیده می‌شود. در واقع طرح اصلی برج بر اساس یک گیاه صحرایی به نام هایمنوکالیس شکل گرفته که با افزایش ارتفاع سطح مقطع آن به تدریج کاهش پیدا می‌کند. استفاده از شکل Y در طراحی برج نقش مهم در پایداری ساختمان دارد به طوری که برج جده نیز از این طراحی برای پایداری بیشتر بهره گرفته است. این طراحی را می‌توان در سازه‌های دیگری مانند برج CN و مرکز گرینلند ووهان در چین نیز مشاهده کرد. 

به طور کلی می‌توان گفت طراحی سازه بر اساس حرف Y برای طراحی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها طرح مناسبی به حساب می‌آید؛ به این دلیل که در این مراکز،‌مناظر بیورنی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و شکل Y در ساختمان می‌توان چشم‌اندازهای فوق‌العاده وسیعی را فراهم آورد. به همین دلیل است که در طراحی و ساختار برج خلیفه دبی در طبقات پایین‌تر از 108 ساختار شکل Y بیشتر به چشم می‌خورد. این طبقات دقیقا برای هتل و اقامتگاه‌ها در این برج استفاده می‌شوند و قسمت‌های بالایی بیشتر شکل دایره‌ای دارند که به ادارات و محیط‌های کاری اختصاص داده شده‌اند؛ جایی که افراد در آن مشغول به کار بوده و باید تمام تمرکز خود را به جای محیط اطراف، بر روی کار خود قرار دهند. 

ساختار برج و سازه بر اساس حرف Y علاوه بر مزایای زیباشناختی و عملکردی، برای شکل داده به هسته داخلی برج مورد استفاده قرار گرفته است. این طرح باعث می‌شود که نیروی باد بر روی برج کاهش پیدا کرده و در نهایت به ساده نگه داشتن سازه و مقاومت آن کمک کند. هر بال در طراحی به شکل Y شامل هسته بتنی با عملکرد بالا و ستون‌های محیطی می‌شود که تقویت سایر بال‌ها را از طریق یک هسته مرکزی 6 ضلعی بر عهده دارد. همین ساختار باعث می‌شود که برج خلیفه دبی از نظر پیچشی استحکام بسیار بالایی داشته باشد. در طراحی برج خلیفه دبی از معماری اسلامی و مسجد جامع سامرا نیز الهام گرفته شده است که در باعث شده در نهایت این برج دارای معماری منحصر به فردی باشد که علاوه بر جنبه زیبایی، می‌تواند در دفع فشارهای جانبی ناشی از وزش باید عملکرد مؤثری داشته باشد. 

بیشتر بخوانید: بهترین تفریحات رایگان در دبی را بشناسید

جمع‌بندی

کشور امارات در دهه‌های اخیر به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت و همچنین توسعه گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا، درصد زیادی از فعالیت‌های خود را در شهر دبی متمرکز کرد و پروژه‌های عمرانی متعددی را در این راستا به اجرا درآورد. یکی از این پروژه‌های مهم و منحصر به فرد طراحی و ساخت برج خلیفه دبی به عنوان بلندترین ساختمان جهان بود که توانست خیلی زود مورد توجه جهانیان قرار گرفته و به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شود. این برج زیبا و منحصر به فرد در حال حاضر با 828 متر ارتفاع و 163 طبقه به تنهای عنوان بلندترین ساختمان جهان را در اختیار دارد. آژانس مسافرتی آرندتور همراه شما در تور دبی خواهد بود.



1402/02/29 | کد مطلب: 1536


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.