دره خزینه کجاست + جاذبه‌های اطراف |آرندتور

سفر به دره خزینه؛ از زیباترین‌های طبیعت

شما هم امتیاز بدهید!

استان لرستان پر است از شگفتی‌های طبیعت. مناظر بکر و زیبایی که هر یک به تنهایی هوش از سر می‌برند، از تنگه‌های سرسبز و پرآب گرفته تا دره‌ها و غارها و آبشارها، لرستان بهشتی برای طبیعتگردهاست. در این میان دره خزینه نیز یکی از این شگفتی‌های جذاب است که عظمت و شکوه را در کنار زیبایی دارد. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این دره و جاذبه‌های اطرافش آشنا کنیم و هر چه لازم است از این دره بدانید را این جا پیدا خواهید کرد. 

دره خزینه کجاست؟

همانطور که گفته شد این مکان شگفت انگیز و زیبا در استان لرستان قرار دارد. دره خزینه در حوالی جاده پل دختر به سمت اندیمشک واقع شده است. به طور دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، باید در جاده پل دختر روستای خزینه را پیدا کنید و حدود ۲ کیلومتر در آن رانندگی کنید تا به مقصد برسید. اگر ساکن تهران هستید، برای رسیدن به دره خزینه باید یک زمان تقریبا ۷ ساعته را در نظر بگیرید. مسیر را با حرکت از اتوبان تهران قم یا تهران ساوه شروع کنید و پس از رد کردن اراک، بروجرد و خرم آباد می‌توانید به جاده پلدختر برسید.  

بهترین زمان سفر به دره خزینه

به طور کلی می توان گفت لرستان آب و هوای معتدل و مناسبی دارد و خیلی سرد یا داغ و سوزان نیست. از طرف دیگر برای رسیدن به دره خزینه باید مسیری را پیاده طی کنید و خبری هم از درخت یا سایه و خنکی نیست و کل مسیر زیر نور آفتاب خواهید بود. با توجه به این دو نکته می‌توان گفت اوایل پاییز و یا اوایل بهار زمان مناسبی برای سفر به دره خزینه خواهد بود. 

دره خزینه ۳

جاذبه‌های دره خزینه

اصلا چرا باید دره خزینه را ببینیم و چه چیز خاصی دارد؟ کافیست به محدوده این مکان وارد شوید تا به هیچ توضیح اضافه‌ای نیاز نباشد و عظمت آن را با چشم خودتان مشاهده کنید. دره خزینه همانطور که از نام آن برمی‌آید یک دره است، اما نه یک دره‌ی معمولی. اول از همه این که رودخانه سیمره از رودهای تشکیل دهنده رود کرخه از آن عبور می‌کند. کرخه از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و سومین رود بزرگ ایران است، به علاه از پنج استان کشور یعنی همدان، کرمانشاه و کردستان، لرستان، ایلام و خوزستان رد می‌شود. زیبایی این رود به اندازه کافی هست که برای دیدن رود سیمره هم که شده به دره خزینه سفر کنید. علی‌الخصوص این که رود در قسمتی پیچ و تاب می‌خورد و یک ظاهر نعل اسبی دارد که خود بسیار جالب توجه است و صحنه زیبایی را خلق کرده است. 

شاید در بقیه سایت‌ها به عبارت گرند کنیون ایران برخورده باشید که دره خزینه را با گرند کنیون آمریکا مقایسه می‌کنند. گرند کنیون آمریکا یکی از پر گردشگرترین مقاصد در آمریکا است و شباهت آن با دره خزینه دقیقا در همین ظاهر نعل اسبی و صخره بزرگی است که در مسیر حرکت رود قرار گرفته است. 

از رود سیمره که بگذریم، ظاهر خود دره و صخره‌هایی که آن را احاطه کرده‌اند قطعا تماشایی و خاص است. شکل خاص صخره‌ها در دره خزینه به دلیل فرسایش و در طی چندین سال به وجود آمده است و ظاهری منحصر به فرد و لایه لایه را به وجود آورده است. از طرفی گذر کردن رود از دره باعث شده شرایط مناسب رطوبتی برای رشد گیاهان و پوشش گیاهی وجود داشته باشد و به همین دلیل هم این دره ظاهری سرسبز و زیبا پیدا کرده است. 

کافیست با طی مسیر خود را به بالای دره برسانید. به صدای وزش باد که با صدای آب رودخانه ترکیب می‌شود گوش کنید وعظمت صخره‌ها و دره را با عمق وجود حس کنید. دره خزینه بهشت کوهنوردان و صخره نوردان است و اصلا برای رسیدن به آن باید مسیری را پیاده بروید، بنابراین بازدید از این مکان برای کودکان یا افرادی که از نظر بدنی آماده نیستند شاید چندان جالب نباشد. 

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین غذاهای محلی لرستان

پل معلق دره خزینه

احتمالا در خیلی وبسایت‌ها و راهنمای سفر به دره خزینه، از پل معلق خوانده باشید. این پل جاذبه بسیار جالبی بود که در واقع یک سر آن در ایلام و یک سر در لرستان بود و ۱۱۲ متر طول داشت. از این گذشته این پل ارتفاعی حدود ۸۵ متر داشت، به طوری که با ایستادن روی آن انگار روی یک ساختمان ۲۹ طبقه ایستاده‌اید. با این تفاسیر نیازی به توضیح نیست که با ایستادن روی این پل چه مناظر بدیع و متفاوتی را می‌توانستید تماشا کنید و لذت ببرید. با همه‌ی این تعاریف و این موضوع که پل معلق دره خزینه بلندترین پل ایران به حساب می‌آمد، در سال ۹۷ ناگهان اعلام شد که پل توسط افراد ناشناس و از سمت ایلام تخریب شده و دیگر امکان استفاده از آن وجود ندارد. نکته تاسف‌بار این است که از آن سال تاکنون این پل به حال خود رها شده و بدون تعمیر باقی مانده، پس دیگر نمی‌توان روی استفاده از آن حساب باز کرد. 

دره خزینه ۲

اقامتگاه‌های دره خزینه

دره خزینه با وجود زیبایی خاص به خود، امکانات رفاهی ندارد و هیچ چیز جز طبیعت بکر را نمی‌توانید ببینید. بنابراین اگر هم کسی بخواهد زمان بیشتری را در این مکان بگذارند معمولا با کمپ کردن شب را می‌گذارد و برای افراد طبیعت گرد اتخاب مناسبی است. اما اگر سفر طولانی مدت‌تری را تدارک دیده‌اید و دیدن دره خزینه هم بخشی از این برنامه است، بهترین کار رانندگی تا یکی از شهرهای خرم آباد و یا دزفول و اجاره اقامتگاه یا ماندن در هتل در این شهرها است. در این صورت می‌توانید از جاذبه‌های این دو شهر نیز دیدن کرده و لذت ببرید. 

جاذبه‌های اطراف دره خزینه

از دره خزینه گفتیم، اما اگر از این جاذبه دیدن کردید و نتوانستید دل بکنید یا سفرتان طولانی‌تر بود، می‌توانید از جاذبه‌های دیگر دور و اطراف هم دیدن کنید و سفر پربارتری داشته باشید:

تنگه شیرز

اگر تا دره خزینه تور لرستان بروید، واقعا حیف است که تنگ شیرز را هم نبینید. البته که راحت‌ترین کار رزرو تور تنگه شیرز و دره خزینه است که به شما اجازه می‌دهد بی دردسر هر دو جاذبه را ببینید و لذت ببرید. تنگه شیرز از دیدنی‌ترین جاذبه‌های لرستان است که در فاصله ۵۰ کیلومتری از کوهدشت قرار گرفته است. این تنگه نیز در میان صخره‌های کوهستانی قرار گرفته و رودخانه سیمره از میان می‌گذرد. 

خود تنگه طولی حدود ۵ کیلومتر دارد و صخره‌های اطراف آن به حد بلند و پر عظمت‌اند که ارتفاع برخی از آن‌ها به ۱۵۰ و ۲۰۰ متر هم می‌رسد. با پیاده روی در مسیر این تنگه از دالان‌های تو در تو عبور می‌کنید و البته می‌توانید از آبشار شیرز هم دیدن کنید که الحق بزرگ و زیبا است. در طول مسیر با انواع درختان بلوط، آلو و انجیر هم رو به رو می‌شوید که لطف خودشان را دارند. 

بیشتر بخوانید: ۷ مقصد دیدنی در سفر به لرستان

غار پل خدا

قبل از این که از تنگه شیرز رد شویم باید در مورد غار پل خدا نیز صحبت کنیم که در همین تنگه قرار دارد و با پیمایش مسیر می‌توانید به آن برسید. این غار نوعی غار آبی است و رودخانه از میان آن جاری است، به طوری که وقتی وارد غار می‌شوید ارتفاع آب به زانوها می‌رسد. این غار کاملا تاریک است و برای عبور از طول ۱۵۰ متری آن حتما به چراغ نیاز خواهید داشت. 

دره خزینه ۱

تنگه باستانی بهرام چوبین

با کمی فاصله گرفتن از دره خزینه و رفتن به سمت ایلام، می‌توانید از تنگه باستانی بهرام چوبین نیز دیدن کنید. گفته می‌شود بهرام چوبین سردار ساسانی برای شکار و یا به عنوان نوعی پناهگاه به این تنگه می‌رفته است. این تنگه نه تنها مکانی بسیار خوش آب و هوا و زیباست، بلکه دارای آثار تاریخی هم است. بر صخره‌های این تنگه دیوارهایی ساخته شده که آن را تبدیل به پناهگاهی امن کرده و به علاوه تعدادی آب انبار برای ذخیره آب آشامیدنی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: درباره زیباترین آبشارهای لرستان

جمع بندی

دیدن صخره‌هایی که لایه به لایه و طی میلیون‌ها سال شکل گرفته‌اند، قطعا تجربه منحصر به فردی است که همیشه پیش نمی‌آید. دره خزینه تنها یکی از شگفتی‌های طبیعت در استان لرستان است که شما را متحیر عظمت خود می‌کند. در این مقاله آژانس مسافرتی آرندتور با این دره و جاذبه‌های نزدیک به آن بیشتر آشنا شدیم، امیدواریم با این اطلاعات بتوانید سفر لذت بخشی داشته باشید. 



1402/02/22 | کد مطلب: 1529


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.