خوشمزه‌ترین غذاهای محلی لرستان را بشناسید |آرندتور

آشنایی با بهترین غذاهای محلی لرستان

شما هم امتیاز بدهید!

در حین سفر در ایران در گوشه‌کنار آن با انواع غذاهای شگفت‌انگیز محلی و سنتی روبرو خواهید شد. غذاهای محلی لرستان به‌خصوص آش‌ها و کباب‌هایش برای خوشمزه خوری و شکم گردی فوق‌العاده هستند. در وبلاگ آژانس مسافرتی آرند تور قصد داریم شما را با 10 تا از غذاهای محلی لرستان آشنا کنیم. اگر قصد سفر به لرستان را دارید با ما همراه باشید تا لذیذترین غذاهای محلی لرستان را در سفر انتخاب کرده و نوش جان کنید.

  • جگروز

جگروز که بعضی به آن جگرپیچ هم می‌گویند نوعی جگر کبابی است که در بین غذاهای محلی لرستان بسیار پرطرفدار است. غذاهای مشابه جگر ووز در سایر نقاط جهان مانند آفریقای جنوبی با طعم و سبک متفاوت وجود دارد.

جگروز در واقع تکه‌های جگر گوسفند است که با نمک و لایه نازکی از چربی شکم گوسفند به نام «وز» طعم دار شده است. وز دور جگر چرخانده می‌شود و روی حرارت ملایم زغال کباب می‌شود.

گاهی اوقات ابتدا جگر روی زغال کمی پخته می‌شود، سپس  لایه‌ی نازک چربی دور جگر پیچانده شده و پختن ادامه می‌یابد. در طی این فرآیند وز به‌تدریج ذوب می‌شود و به درون جگر نفوذ می‌کند.

طعم و بوی این غذای استثنائی شگفت‌انگیز است و از غذاهای محلی لرستان است که همه را حتی کسانی که اهل جگر خوردن نیستند، شیفته خود می‌کند. جگروز معمولاً همراه با لیمو، گوجه‌فرنگی، نان یا برنج و همچنین ریحان، فلفل و دوغ سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: درباره زیباترین آبشارهای لرستان

  • کباب بروجرد

کباب بخش جدایی‌ناپذیر ذائقه غذایی ایرانی‌ها است. در بین انواع کباب‌های ایرانی، کباب بروجرد از غذاهای محلی لرستان و از باکیفیت‌ترین کباب‌ها است. اگر اهل کباب باشید، حتماً نام کباب بروجرد را شنیده‌اید؛ که از معروف‌ترین غذاهای محلی لرستان است.

کباب بروجرد در واقع کباب‌کوبیده‌ای است که بیشتر از این‌که تفاوت در شیوه طبخش باشد، تفاوتش با کوبیده سایر مناطق در استفاده از دام تازه و گوشت باکیفیت لرستان است. مواد تشکیل‌دهنده کباب بروجرد عمدتاً شامل گوشت گوسفندی، پیاز، زعفران و ادویه است و از گوشت گوساله کمتر در تهیه آن استفاده می‌شود.

این کباب از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی لرستان است که طرفداران بسیار زیادی دارد. در تور لرستان طعم عالی این کباب را که به همراه نان سنگک، دوغ محلی و سبزیجات، پیاز، لیموترش، گوجه و سماق سرو می‌شود، از دست ندهید.

کباب بروجردی

  • خورش قلیه ترش

خورش قلیه ترش از معروف‌ترین غذاهای محلی لرستان است. این خورش بی‌نظیر که با اسم کلیه‌ترش یا قلیه لری هم شناخته می‌شود از غذاهای محبوب محلی در لرستان است. ازآنجاکه در طبخ قلیه ترش از رب انار و تمر هندی استفاده می‌شود، جزو غذاهای ترش‌مزه است.

این غذا با گوشت خورشتی و سیب‌زمینی در کنار یک پلوی زعفرانی بسیار لذیذ است و از غذاهای محلی لرستان است که شهرت زیادی دارد. جالب است بدانید در ایران بسیار از غذاها دارای نام قلیه هستند چون در گذشته به خورش، قلیه گفته می‌شد.

این غذای سنتی و اصیل لرستان با گوشت گوسفند، سیب‌زمینی، رب انار یا عصاره تمر هندی، پیاز، نمک و‌ زردچوبه تهیه می‌شود. به‌عنوان وعده غذایی اصلی سرو می‌شود و در بین مردم محلی و بازدیدکنندگان طرفداران زیادی دارد.

  • آش شله ماش

در میان غذاهای محلی لرستان آش‌ها از اهمیت ویژه و تنوع زیادی برخوردارند. یکی از آش‌های معروف لرستان، آش شله ماش است که در اصل متعلق به دورود است اما در دیگر جاهای لرستان و ایران نیز طبخ می‌شود. این آش از شناخته‌شده‌ترین غذاهای محلی لرستان است که در فصول سرد سال بسیار پرطرفدار است.

شله ماش، آش لذیذی است که همان‌طور که از نامش پیداست در تهیه آن از حبوبات به‌طور خاص ماش که از حبوبات بسیار پرخاصیت و مفید است، استفاده می‌شود. سایر مواد اولیه‌ تشکیل‌دهنده آن عبارت‌اند از لوبیاچیتی، برنج، گوشت قورمه، آب‌گوشت، برنج، زعفران و کشک و از آش‌هایی است که سبزی ندارند.  آبدار نیست و باید مثل شله‌زرد شود.

این آش از محبوب‌ترین غذاهای محلی لرستان است که پختن آن به‌صورت سنتی نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد و برای نذری دادن در حجم زیاد هم تهیه می‌شود. در سفر به لرستان حتماً این غذای ناب زمستانی را با نان محلی نوش جان کنید.

  • خورش سیب‌درختی

خورش سیب‌درختی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی لرستان است که از ترکیب گوشت گوسفند، سیب‌درختی، برگ‌بو، پیاز، نشاسته ذرت، سرکه و شیره خرما یا انگور تهیه می‌شود. این غذا یک غذای انرژی‌زا است که فواید سلامتی زیادی دارد و سرشار از ویتامین و پروتئین است.

این خورش فصلی و خاص ایرانی با گوشت، سیب، شیره انگور و خرما یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود و برای ناهار، شام، افطار یا سحر بسیار مناسب است. خورش خوش عطروطعم سیب‌درختی از مغذی‌ترین غذاهای محلی لرستان است که معمولاً با پلو یا نان سرو می‌شود و می‌توانید این غذا را با دورچین‌هایی نظیر ترشی و سبزی‌خوردن میل کنید.

خورشت سیب درختی

  • آش گوشت

آش گوشت تنها آشی است که آش نیست! آش گوشت درواقع همان چلو گوشت ایرانی است که به آن در لرستان زیر برنجی هم گفته می‌شود. آش گوشت از غذاهای محلی لرستان است که گونه خرم‌آبادی آن بسیار معروف است. غذایی رسمی است که اغلب برای مناسبت‌هایی مانند عروسی‌ها و اعیاد طبخ می‌شود.

مواد تشکیل‌دهنده آن شامل پیاز، گوشت گوسفند قورمه شده، زعفران، رب گوجه‌فرنگی و... است. گوشت در میان برنج قرار می‌گیرد و در مجمع یا همان سینی‌های بزرگ چندنفره در مهمانی‌ها سرو می‌شود و از مشهورترین غذاهای محلی لرستان است.

  • شامی کوو

شامی کباب لرستانی که به گویش محلی به آن شامی کوو می‌گویند، یکی دیگر از معروف‌ترین غذاهای محلی لرستان است. این غذای اصیل بیشتر در خرم‌آباد تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه است.

شامی کوو  با ترکیبات متنوعی درست می‌شود و عموماً مواد تشکیل‌دهنده آن شامل گردو، آرد نخودچی، گوشت گوسفند و سبزیجات معطر می‌شود. مزه آن به خاطر گردویی که در طبخ آن استفاده می‌شود تا حدودی قابل‌مقایسه با فسنجان یا کباب‌ترش گیلانی است.

این غذا به‌عنوان ناهار یا شام با نان یا برنج و دورچین‌هایی نظیر سبزی‌خوردن، سالاد، ترشی، دوغ و غیره سرو می‌شود و از غذاهای محلی لرستان است که به خاطر طعم لذت‌بخشی که دارد در بین گردشگران نیز بسیار پرطرفدار است.

شامی کوو

  • چزنک رغو

نان سنتی چزنک رغو از محبوب‌ترین غذاهای محلی لرستان است که با وجود سادگی بسیار مقوی و خوشمزه است و به شکل‌های مختلفی طبخ می‌شود. این نان لذیذ به این شکل تهیه می‌شود که  خمیر را روی ساج که به لری به آن تاوه گفته می‌شود، می‌ریزند و تا حد امکان آن را پهن و نازک می‌کنند. پس از پخت کامل و زمانی که همچنان نان آماده‌شده داغ است روی آن روغن حیوانی ریخته و با شکر یا شیره انگور سرو می‌کنند.

نان چزنک رغو با عطروطعمی بی‌نظیرش گزینه‌ای عالی برای صبحانه و عصرانه است. بازدیدکنندگان و افراد محلی به یک اندازه عاشق خوردن آن هستند و از آن خوراکی‌هایی است که باید در میان غذاهای محلی لرستان آن را حتماً امتحان کنید.

  • آش ترخینه

یکی دیگر از محبوب‌ترین غذاهای محلی لرستان در روزها و شب‌های سرد سال آش ترخینه است. آش ترخینه نه‌تنها خوش‌طعم است بلکه فواید زیادی دارد و مانند دارویی طبیعی است که برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا مصرف می‌شود.

ترخینه از خیس کردن بلغور گندم یا جو در دوغ ترش به دست می‌آید. روش دیگر به این صورت است که بلغور را داخل دوغ ریخته و روی حرارت می‌پزند. وقتی به شکل خمیری در آمد و خنک شد. آن را به‌صورت توپ‌های کوچک درآورده و گیاهانی مانند شلغم و پونه را به آن اضافه کرده و زیر نور آفتاب خشک می‌کنند.

این آش اصالتاً از غذاهای محلی لرستان بوده و به‌مرورزمان طبخ آن در جاهای دیگر ایران نیز با اندکی تفاوت گسترش‌یافته است. آش ترخینه با نعناع داغ و پیازداغ تزیین و سرو می‌شود و به خاطر خواص زیادی که برای سلامتی دارد بسیار غذای مشهوری است.

  • سُغدو

سغدو یا دلمه سیرابی از قدیمی‌ترین غذاهای محلی لرستان است که اگر اهل کله‌پاچه باشید حتماً از خوردن سغدو هم لذت خواهید برد و غذای محبوبتان خواهد شد. این غذا با برنج، شکمبه گوسفند، آلوبخارا، گردو، روغن، آب و ادویه درست می‌شود و بسیار مغذی است.  

 طرز تهیه سیرابی شکم پر یا دلمه سیرابی بدین شکل است که محتویات را داخل شکمبه ریخته  و می‌دوزند. و بعد از اضافه کردن آب و ادویه آن را روی حرارت ملایم می‌پزند تا آماده شود. خوراکی سنتی سغدو از غذاهای محلی لرستان است ک مردم معتقدند برای تقویت معده مفید است.   

بیشتر بخوانید: ۷ مقصد دیدنی در سفر به لرستان

کلام آخر

لرستان فرهنگ غذایی غنی‌ای دارد و غذاهای محلی لرستان آن‌قدر متنوع و خوشمزه هستند که همه اهل غذا عاشق آن‌ها خواهند شد. در این مطلب از آژانس مسافرتی آرند تور کوشیدیم بهترین غذاهای محلی لرستان را به شما معرفی کنیم تا در سفر خود به لرستان از میل کردن این غذاهای خوشمزه نهایت لذت را ببرید.



1402/01/27 | کد مطلب: 1508
صدف صبوری


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.