بهترین جاهای دیدنی لرستان |آرندتور|

۷ مقصد دیدنی در سفر به لرستان

شما هم امتیاز بدهید!

تعطیلات آخر هفته بهترین فرصت برای سپری‌کردن لحظات شاد و مفرح در کنار خانواده یا دوستان است. اگر  می‌خواهید یک مسافرت متنوع و کم‌نظیر را تجربه کنید، استان لرستان بهترین گزینه است. اگر استان اصفهان به‌واسطه میدان نقش‌جهان، شیراز به‌واسطه تخت‌جمشید و شمال کشور به‌واسطه جنگل‌های انبوه معروف است، استان لرستان مأمن آبشارهای بزرگ و منحصربه‌فرد است. مکان‌های گردشگری لرستان آن‌قدر زیاد است که یک سفر یک‌هفته‌ای برای گشت‌وگذار در این شهر کافی نیست و شما بعد از  مسافرت به لرستان هنوز هم بسیاری از مناطق زیبا و منحصربه‌فرد آن را ندیده اید. در ادامه این مقاله از سایت آرند تور به معرفی جاهای دیدنی لرستان می‌پردازیم.

معرفی استان لرستان

استان لرستان با مساحت ۲۸۲۹۴ کیلومتر مربع در غرب ایران قرار دارد. این استان در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا و چهار فصل واقع شده که به‌خاطر آبشارها، کوه‌ها، آثار تاریخی و جنگل‌های بلوط سالانه گردشگران داخلی و خارجی  بسیاری  از استان لرستان دیدن می‌کنند. شاید به‌خاطر تبلیغات کمی که از استان لرستان و جاذبه‌های دیدنی آن می‌شود تعداد گردشگرانی که از  این استان دیدن می‌کنند کمتر  از سایر استان‌ها باشد اما نمی‌توان از جاذبه‌های گردشگری لرستان چشم‌پوشی کرد.

تاریخچه لرستان

شهر لرستان به معنی سکونتگاه قوم لر یا سرزمین لرها است. آثار بسیاری از عصر پارینه‌سنگی تا دوره نوسنگی در غار گنجی و سایر غارهای لرستان پیدا شده که نشان می‌دهد لرستان  یکی از کهن‌ترین مکان‌های زیستی و آفرینش‌های فرهنگی در جهان است. لرستان ابتدا محل زندگی قوم ماد بوده است سپس آریایی‌ها در هزار سال پیش از میلاد مسیح در آنها زندگی کردند. حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد نیز اقوام دیگری مانند سکاها در این منطقه زندگی می‌کردند. بسیاری از مورخان اصالت لرها را به ایلامیان و کاسیت‌ها نسبت می‌دهند.

 معرفی جاهای دیدنی لرستان

وقتی به بهشت آبشارهای ایران سفر می‌کنید بهتر است باک بنزین خود را برای یک گشت‌وگذار طولانی در طبیعت پر کنید. کافی است از مردم بومی لرستان در مورد جاهای دیدنی لرستان سؤال کنید تا لیست بلندبالایی از آبشارهای زیبا و بناهای تاریخی در اختیار شما قرار دهند. بی‌شک یک مسافرت یک‌هفته‌ای برای گشتن در استان لرستان کافی نیست و شما به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارید. در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی لرستان می‌پردازیم:

آبشار بیشه

یکی از زیباترین آبشارهای لرستان آبشار بیشه است. این آبشار ۴۸ متر ارتفاع و ۲۰ متر عرض دارد و در ۶۰ کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد. آبشار بیشه در فصل تابستان تمام  زیبایی‌های خود را به نمایش می‌گذارد و گردشگران می‌توانند در کنار لذت‌بردن از آبشار بیشه از جنگل بلوط اطراف آن نیز لذت ببرند. اگر با سردی هوا مشکلی ندارید در فصل پاییز به آبشار بیشه سفر کنید تا شاهد رنگ‌آمیزی بی‌نظیر طبیعت باشید.

جاهای دیدنی لرستان

آبشار سفید

اگر سفری را در جاده الیگودرز شروع کنید در دامنه رشته‌کوه زاگرس به آبشار سفید می‌رسید. به‌خاطر ارتفاع ۷۰ متری آبشار سفید، آب‌ و هوا با هم ترکیب می‌شوند و به سنگ‌ها برخورد می‌کنند، فرایند برخورد آب ‌و هوا به سنگ باعث ایجاد حالت  حباب و سفیدی می‌شود که دلیل اصلی نام‌گذاری این آبشار است. زیبایی‌های این منطقه به آبشار سفید ختم نمی‌شود و شما  در کنار بازدید از آبشار سفید می‌توانید از مکان‌هایی نظیر سد خان و رودخانه‌های کوچک و بزرگ زیادی دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ایده برای سفر یک روزه زمستانی

قلعه فلک‌الافلاک

حتی اگر آشنایی زیادی با مکان‌های دیدنی استان لرستان نداشته باشید حتماً اسم نگین دیدنی‌های لرستان یعنی قلعه فلک‌الافلاک را شنیده‌اید. این قلعه در دوران ساسانی ساخته شده و بر روی تپه‌ای نزدیک خرم‌آباد واقع شده است. این قلعه  در طول تاریخ محل حکومت بسیاری از حاکمان بوده و در هر زمان نامی برای آن انتخاب شده که از جمله این نام‌ها می‌توان به دژ شاپور، قلعه دوازده‌برجی و قلعه اتابک اشاره کرد. آجرکاری، گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های منحصربه‌فرد قلعه فلک‌الافلاک را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان تبدیل کرده است.

دشت لاله‌های واژگون

 برای مقصد بعدی می‌توانید  به شهرستان الیگودرز یعنی جایی که  بزرگ‌ترین دشت لاله‌های واژگون ایران قرارداد، سفر کنید. قدم‌زدن در فاصله جنوب شرقی الیگودرز تا دامنه‌های زاگرس و تماشای دشت لاله‌های واژگون می‌تواند برای هر فردی لذت‌بخش و آرامش‌دهنده باشد. علاقه‌مندان به طبیعت و گل‌های کمیاب می‌توانند در دشت لاله‌های واژگون لرستان سوسن چلچراغ و اشک مریم که جزو گل‌های کمیاب محسوب می‌شوند را مشاهده کنند.

تنگه شیرز

 در محل تلاقی سه استان ایلام، لرستان و کرمانشاه تنگه شگفت‌انگیز به نام تنگه شیرز قرار دارد. برای رسیدن به تنگه شیرز  که یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان است باید  مسیری که گل‌های رنگارنگ و درختانی نظیر انگور، چنار و بلوط در آن قرار دارند را طی کنید. زیبایی این دره زمانی به نهایت خودش می‌رسد که در وسط دره شما می‌توانید ماهی‌هایی که درون رود قرار دارند را به‌راحتی ببینید. علاقه‌مندان به آثار تاریخی نیز می‌توانند از غار تنگه شیرز که یادگار زندگی غارنشینی است دیدن کنند.

بام شهر

زمانی که از تماشای جاهای دیدنی لرستان فارغ می‌شوید و غروب خورشید نوید آغاز شب را می‌دهد، شما می‌توانید به بام شهر بروید، تماشای غروب خورشید از بالاترین نقطه خرم‌آباد می‌تواند بسیار زیبا و هیجان‌انگیز باشد. در شرق خرم‌آباد و در بالای کوه مدبه شما به کل شهر خرم‌آباد اشراف دارید و می‌توانید در کنار خانواده از منظره زیبایی که پیش رو دارید لذت ببرید.  در بام شهر برای گردشگران امکانات رفاهی بسیاری نظیر رصدخانه کاسین وجود دارد. 

خانه ابو

اگر به دنبال یک فضای نوستالژیک و قدیمی هستید برای مقصد بعدی می‌توانید به خانه ابو بروید. این خانه یادگار دوران پهلوی است و در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد. در خانه ابو چوب، آهک، مصالح سنگی، خشت و تزیینات خاص و منحصربه‌فرد فضایی خاص و دلپذیر را فراهم کرده است. خانه ابو  به سبک قدیمی ساخته شده است به‌عبارت‌دیگر سبک اتاق‌ها به‌صورت سه‌دری و شاه‌نشین پنج‌دری می‌باشد. حیاط خانه ابو از دو حیاط زمستانه و تابستانه و فواره‌ها و حوض زیبایی در وسط آن تشکیل شده است. برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی بی‌شک خانه ابو جزو زیباترین جاهای دیدنی لرستان به شمار می‌رود.

روش‌های سفر به لرستان

پس از معرفی جاهای دیدنی لرستان نوبت به روش‌های سفر به لرستان می‌رسد. یکی از  ویژگی‌های استان لرستان امکان سفر به این استان با استفاده از سه روش قطار، هواپیما و اتوبوس می‌باشد. شما از شهر محل زندگی خود با تهیه بلیت هواپیما و اتوبوس و قطار می‌توانید به لرستان سفر کنید. اگر می‌خواهید در مسیر سفر به لرستان از منظره‌های اطراف لذت ببرید و برای تماشای جاهای دیدنی لرستان در جاده توقف کنید با ماشین شخصی خود به لرستان سفر کنید.

طبیعت لرستان

سوغات لرستان چیست

وقتی از تماشای جاهای دیدنی لرستان فارغ می‌شوید نوبت به تهیه سوغات برای دوستان و آشنایان می‌رسد. شاید بهترین گزینه برای سوغات هنر دست زنان عشایر باشد، جاجیم، نمدمالی، حصیر و گیوه جزو معروف‌ترین سوغات لرستان به شمار می‌رود که توسط زنان عشایر تهیه می‌شود. علاوه بر این می‌توانید خوراکی‌هایی نظیر عسل، روغن حیوانی، کاک، شیرینی آردی، نان ساجی و کلوچه بروجردی را به‌عنوان  سوغات همراه خود ببرید.

سوغات لرستان

کلام آخر 

بی‌شک لرستان از تاریخ غنی و باشکوهی بهره‌مند است. وجود یکی از چهار بخش موزه ملی ایران در استان لرستان بهترین گواه برای تاریخ غنی این استان است. علاوه‌ بر جاذبه‌های طبیعی که پیش‌ازاین گفته شد تور لرستان جاذبه‌های تاریخی زیادی نیز دارد که مطمئناً دیدن آنها خالی‌ از لطف نیست. پس همین‌الان برای مسافرت به لرستان و دیدن جاذبه‌های گردشگری لرستان آماده شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جاهای دیدنی لرستان و جاذبه‌های گردشگری ایران می‌توانید به آژانس مسافرتی آرند تور سر بزنید.



1401/12/06 | کد مطلب: 1452
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.