۵ پل معروف استانبول {جذاب‌ترین پل‌ های استانبول} |آرندتور

معرفی ۵ پل معروف استانبول

شما هم امتیاز بدهید!

استانبول یکی از شهرهای جهان است که در دو قاره قرار دارد. در استانبول، بخش‌های آسیایی و اروپایی و همچنین فاتح، از طریق چندین پل معروف استانبول که به نمادهای بصری شهر تبدیل‌شده‌اند، به یکدیگر متصل می‌شوند. در وبلاگ آژانس مسافرتی آرند تور امروز قصد داریم ۵ پل معروف استانبول را که هنگام سفر به این شهر باید حتماً از آن‌ها دیدن کنید، به شما معرفی کنیم. برای آشنایی با آن‌ها با ما همراه باشید.

  • پل بسفر

پل بسفر نمادین‌ترین و از زیباترین پل‌های شهر است که در قلب شهر واقع‌شده است. این پل معروف استانبول که در سال 1973 افتتاح شد، بین سه پل معلقی که بر روی تنگه بسفر قرارگرفته‌اند و دو قاره اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کنند، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها است. این پل معروف استانبول از اورتاکوی در سمت اروپایی شهر تا بیلربی در سمت آسیایی امتداد میابد و گاهی از آن به‌عنوان اولین پل بسفر یاد می‌شود.

پل بسفر در ابتدا به‌عنوان یک پل عابر پیاده با مناظر وسیع از استانبول طراحی‌شده بود، اما به دلیل آمار بالای خودکشی از روی پل، عبور عابران پیاده از روی آن ممنوع شد. امروزه تقریباً 180000 وسیله نقلیه روزانه از روی این پل معروف استانبول عبور می‌کنند. پل بسفر پس از کودتای نافرجام ژوئیه 2016 به «پل شهدای 15 جولای» تغییر نام داد، اما مردم محلی هنوز آن را Boğaz Köprüsü (پل بسفر) می‌نامند.

پل معلق بسفر 1500 متر طول، 34 متر عرض و ۱۶۵ متر ارتفاع دارد. فضای خالی زیر پل 64 متر است که به کشتی‌های بزرگ‌تر اجازه می‌دهد تا به‌راحتی از این مکان عبور کنند. قبل از ساخته‌شدن این پل معروف استانبول تنها راه عبور از تنگه بسفر با قایق بود. طرح ساخت آن در سال ۱۹۵۷ مطرح شد؛ اما در سال ۱۹۷۰ ساخت آن شروع شد که سه سال به طول انجامید و در سال ۱۹۷۳ مصادف با پنجاهمین سالگرد استقلال ترکیه افتتاح گشت.

درحالی‌که پل معمولاً به روی عابران پیاده بسته است، هر سال در ماه اکتبر برای ماراتن بین‌قاره‌ای اوراسیا، برای پیاده‌ها باز می‌شود و افراد می‌توانند چند دقیقه‌ای را صرف تماشای مناظر نفس‌گیر و عکاسی از روی این پل معروف استانبول کنند. به‌طورکلی بهترین زمان برای بازدید از این پل معروف استانبول شب است که با چراغ‌های LED روشن می‌شود و با زیبایی‌هایش برای عکاسی فوق‌العاده است.

پل بسفر

  • پل سلطان محمد فاتح

پل سلطان محمد فاتح دومین پل معروف استانبول است که بر روی تنگه بسفر قرار دارد. این پل معلق فولادی در باریک‌ترین نقطه تنگه (660 متر) ساخته‌شده و از سال 1988 دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول را به هم متصل می‌کند. این پل از هیساروستو در سمت اروپایی تا کاواچیک در سمت آسیایی امتداد میابد.

این پل معروف استانبول به نام سلطان محمد فاتح نام‌گذاری شده است که در سال 1453 کنترل قسطنطنیه را از امپراتوری بیزانس گرفت. پل سلطان محمد فاتح از زمان افتتاحش در توسعه شهر نقش مهمی ایفا کرده و تجارت بین سواحل اروپا و آسیا را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است.

تعدادی از شرکت‌های داخلی و بین‌المللی در طراحی و ساخت این پل شرکت کردند. زمانی که این پل تکمیل شد، این پل پنجمین پل معلق طولانی در جهان بود. روزانه حدود ۲۰۰۰۰۰ وسیله نقلیه از روی این پل عبور می‌کنند که نشان‌دهنده اهمیت استراتژیک آن است.

این پل معروف استانبول با عرض تقریباً 40 متر از هشت باند و دو خط اضطراری، برای تسهیل در تردد ساخته‌شده است. این پل معروف استانبول با 1510 متر طول و 64 متر فاصله از سطح دریا، ابعادی تقریباً برابر با پل اول بسفر دارد و تردد عابران پیاده از روی پل ممنوع است.

پل سلطان محمد فاتح به‌راحتی با ماشین از هر بزرگراه اصلی استانبول قابل‌دسترسی است. همچنین می‌توانید در سفر دریایی بسفر از زیر پل عبور کنید. از پارک فاتح کروسو یکی از پارک‌های کمتر شناخته‌شده اما زیبای استانبول، می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای از این پل معروف استانبول بگیرید و از منظره پانورامای بسفر لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: 10 مکان دیدنی در استانبول که نباید از دست دهید ‌ جاذبه‌‌های استانبول

  • پل سلطان سلیم یاووز

سومین پل معروف استانبول پل سلطان سلیم یاووز است که بر روی تنگه بسفر اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند، این پل بین‌قاره‌ای که به نام سلطان سلیم اول عثمانی نام‌گذاری شده است، در انتهای شمالی بسفر و نزدیک ورودی دریای سیاه قرار دارد و از گاریپچه در بخش اروپایی تا پویرازکوی در بخش آسیایی شهر امتداد میابد.

این پل معلق مدرن که به‌صورت کابلی و هیبریدی با استفاده از تکنولوژی روز دنیا ساخته‌شده، در شمال استانبول قرار دارد. این پل معروف استانبول که به‌عنوان پل اولین‌ها نیز شناخته می‌شود، اولین پل جهان است که دارای یک بزرگراه هشت خطه و یک سامانه ریلی دو خطه در همان سطح است.

ساخت‌وساز آن در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و در سال 2016 به مرحله بهره‌برداری رسید. از این پل معروف استانبول برای حمل ترافیک در مسافت‌های طولانی بین دو قاره در یک قوس گسترده در اطراف شهر استفاده می‌شود. این پل روزانه ظرفیت دسترسی تقریباً 135000 وسیله نقلیه در هر جهت را دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه به استانبول سفر کنیم؟ {راهنمای سفر به استانبول}

پل سلطان سلیم یاووز با ارتفاع 322 متر و عرض 59 متر یکی از عریض‌ترین و طولانی‌ترین پل‌های معلق دنیا برای تردد ریلی و جاده‌ای است. این پل معروف استانبول برخلاف دو پل دیگر بسفر، نه تنها برای وسایل نقلیه و وسایل نقلیه ریلی طراحی‌شده بلکه برای عبور و مرور عابران پیاده نیز دو مسیر ویژه بر روی آن در نظر گرفته‌شده است.

پل سلطان سلیم یاووز

  • پل گالاتا

پل گالاتا که بر روی شاخ طلایی در قلب استانبول قرارگرفته، بدون شک از معروف‌ترین پل‌های استانبول است که محله‌های گالاتا و امینونو را به هم متصل می‌کند. قدمت این پل معروف استانبول به قرن نوزدهم بازمی‌گردد و پل فعلی پنجمین پلی است که در این مکان ساخته‌شده است. این پل در بین مردمان محلی از شهرت زیادی برخوردار است و در ادبیات فولکلور به آن بسیار اشاره‌شده است.

بنای مدرن این پل معروف استانبول امروزه دو طبقه دارد. عبور و مرور وسایل نقلیه در تراز بالاتر صورت می‌گیرد. در اینجا، همیشه ماهیگیرانی را می‌بینید که در کنار نرده‌ها مشغول ماهیگیری هستند و در طبقه پایین آن، کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشندگان غذای خیابانی، ساندویچ خوشمزه بالیک اکمک را در فضایی سرزنده و پرجنب‌وجوش و جوش سرو می‌کنند. پل گالاتا، این پل معروف استانبول با مرغان دریایی و زیبایی‌های منحصربه‌فردش از دیدنی‌های مشهور تور استانبول به شمار می‌رود.

طول پل گالاتا 484 متر و عرض آن 42 متر است. برای اینکه از این پل معروف استانبول در جادویی‌ترین حالت آن دیدن کنید، هنگام غروب خورشید از روی آن عبور کنید. تا مساجد روی هفت‌تپه شهر و کشتی‌هایی را که به سمت اسکله در حرکت هستند را در پس‌زمینه رنگ زیبای آسمان را درحالی‌که از چای‌خوری‌های زیر پل، رایحه نوستالژیک تنباکوی سیب قلیان‌ها به مشام می‌رسد، تماشا کرده و لذت ببرید.

  • پل مترو شاخ طلایی

پل مهم دیگری که بر روی شاخ طلایی قرار دارد، پل مترو شاخ طلایی (گلدن هورن) است که با عنوان «پل مترو هالیچ» نیز شناخته می‌شود. این پل معروف استانبول از آخرین پل‌های ساخته‌شده در شهر است که از سال ۲۰۱۴ به بهره‌برداری رسیده و چهارمین پلی است که بر روی شاخ طلایی قرار دارد. این پل کابلی است و از منطقه بی اوغلو تا منطقه فاتح امتداد میابد.

آنچه پل مترو شاخ طلایی را متفاوت و جالب‌توجه می‌کند، این است که این پل مختص حمل‌ونقل ریلی است و مرکز حمل‌ونقل ینیکاپی را در منطقه فاتح به ایستگاه متروی هاسی عسمان در منطقه ساریر متصل می‌کند. حتی یک ایستگاه مترو نیز در وسط این پل معروف استانبول وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته که هنگام سفر به استانبول باید بدانید

طول این پل معروف استانبول ۹۳۶ متر بوده و عرض آن 12.6 متر است. دارای دو خط راه‌آهن مترو در وسط و یک پیاده‌رو به عرض 4.4 متر در هر جهت در ارتفاع 13 متری از سطح دریا است. در مرکز شهر قرار دارد و بخش‌های قدیمی و جدید بخش اروپایی استانبول را به هم متصل می‌کند. علاوه بر خط مترو M2، از این پل معروف استانبول به‌عنوان پل عابر پیاده نیز استفاده می‌شود.

ازآنجایی‌که موقعیت شهری پل متروی شاخ طلایی با چشم‌انداز بخش تاریخی شهر که ثبت میراث جهانی یونسکو است، تداخل داشت. این پل در زمان ساختش پروژه‌ای بحث‌برانگیز بود که مورد نقد قرار گرفت؛ اما در نهایت با در نظر گرفتن خط افق استانبول و عدم ایجاد اختلال در سیما و منظر شهری ساخته شد.

پل مترو شاخ طلایی استانبول

سخن آخر

در این مطلب ۵ پل معروف استانبول را به شما معرفی کردیم. در میان شگفتی‌های بسیار معماری استانبول، پل‌های تنگه بسفر و شاخ طلایی از پل رمانتیک گالاتا گرفته تا پل‌های مدرن، همیشه گردشگران را به خود جذب می‌کنند. امیدواریم بازدید از این ۵ پل معروف استانبول را در برنامه سفر بعدی خود به شهر زیبا و خاطره‌انگیز استانبول بگنجانید.



1402/02/04 | کد مطلب: 1516
صدف صبوری


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.