10 نکته مهم از نکات سفر به استانبول | آرند تور

۱۰ نکته که هنگام سفر به استانبول باید بدانید

شما هم امتیاز بدهید!

۱۵ میلیون جمعیت، نزدیک به ۴۰ منطقه شهری، ۱۷۰۰ سال تاریخ همه و همه کار را برای ارائه یک راهنمای سفر به استانبول همه جانبه بسیار دشوار می‌کند. اما از تجربه شخصی خودم از سفر به استانبول می‌توانم بگویم، اولین حسی که هر بار بعد از ورود به این شهر تجربه کردم احساس راحتی بود. استانبول شهری صمیمی با مردمی صمیمی تر و همواره زنده است.  

اگر برای بار اول قصد سفر به استانبول را دارید بهتر است با تور استانبول به سفر بروید و بدانید استانبول یکی از ۱۰ شهر توریستی جهان است که با در اختیار داشتن امکانات فرهنگی، تفریحی، اقتصادی و طبیعی متعدد سالانه ملیون‌ها توریست را در خود جای می‌دهد. متن پیش رو سعی دارد تا با بررسی ۱۰ نکته اساسی در مورد سفر به استانبول تجربه شیرین تری از این سفر برای شما فراهم آورد. 

برای ادا کردن حق استانبول دست کم سه روز بمانید

هر چه روزهای بیشتری را در استانبول بگذرانید خواهید دید که کافی نیست. همیشه یک محله دیگر برای گشت و گذار، یک سفر بیشتر با کشتی، یک موزه دیگر برای بازدید، یک رستوران دیگر برای امتحان کردن وجود دارد… به نظر شخصی من ۳ روز حداقل چیزیست که باید در استانبول ماند. شاید اگر جو شهر شما را به خود علاقمند کند یا بخواهید همه جزییات را ببینید به راحتی بیش از یک هفته زمان نیاز دارید.

استانبول نه تنها از لحاظ ابعاد مقیاس بزرگی دارد بلکه از لحاظ جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی از گوناگونی فراوانی برخوردار است. یه پیاده روی عصر‌گاهی ساده در صورتی که به علائم یا نقشه گوگل خود دقت کنید می‌تواند یک تور تمام و کمال از مجموعه ای از فعالیت‌های مختلف است. می‌توانید پس از دیدن یک موزه در کافه‌ای بنشینید و پس از آن غروب را در بندر تماشا کنید. 

شاید کمتر جایی در دنیا پیدا کنید که این سطح از تودگی فعالیت‌های مختلف را در کنار هم داشته باشد. از این روست که تعداد بسیار زیادی راهنمای سفر به استانبول وجود دارد.

پس حرف من را باور کنید ۳ روز کمترین زمانیست که در مقابل زیبایی استانبول می‌توانید هزینه کنید.

بیشتر بخوانید:‌10 مکان دیدنی در استانبول که نباید از دست دهید 

سفر به استانبول را منطقه‌بندی کنید

استانبول ۳۹ منطقه دارد که هر کدام ویژگی و جذابیت خاص خود را دارند. از خانه‌های اینستاگرامی و عتیقه‌فروشی‌ها در بالات، تا کافه‌های شیک در جهانگیر، بازار ماهی‌های پرتحرک در اسکودار تا عمارت‌های دوره عثمانی در آرناووت کوی هر گوشه از شهر چیزی باورنکردنی در آستین خود دارد.

برخی از محله ها به لطف جغرافیا و تدارکات حمل و نقل به طور طبیعی با هم جفت می شوند: گالاتا و کاراکوی، فنر و بالات، اسکودار و کادیکوی، جیهانگیر و کورکوما. یک راهنمای سفر به استانبول خوب می تواند به این دسته بندی به شدت کمک کند.

با این کار می‌توانید به بهترین شکل از زمان خود در سفر به استانبول استفاده کنید.

بیشتر بخوانیدساحل ببک استانبول کجاست؟

معجزه‌ای به نام استانبول کارت

خرید استانبول کارت بهترین سرمایه گذاری ما در استانبول بود! این کارت مشابه کارت مترو خودمان است. شما یک کارت دریافت می کنید، آن را شارژ می کنید و هر بار که سوار اتوبوس، تراموا، مترو و غیره می شوید از آن استفاده می کنید. مزایای استانبول کارت چیست؟

اگر قیمت بلیط وسایل نقلیه عمومی ۱۵ لیر باشد در صورتی که از استانبول کارت استفاده کنید این هزینه گاها به ۸ لیر کاهش پیدا می‌کند.

بعد از تغییر قیمت‌ها در ترکیه و تغییر ارزش ریال حمل و نقل بین شهری یکی از اصلی ترین هزینه‌های شما در سفر به استانبول خواهد بود. با دریافت و استفاده از این کارت می توانید دست کم ۲۰ درصد در این هزینه ها صرفه جویی کنید. 

این کارت حتی به صورت اشتراکی قابل استفاده است. یعنی با خرید یک کارت تا ۵ نفر می‌توانند از آن کارت به صورت همزمان استفاده کنند.

صرفه جویی در زمان مزیت نهان این کارت است. اگر زمانی را که صرف خرید بلیط یا حتی پیدا کردن باجه خرید بلیط در ایستگاه مترویی که به زبان مادری شما علامت گذاری نشده خواهید کرد را محاسبه کنید متوجه منظور من خواهید شد.

حتی با این کارت می‌توانید هزینه برخی از خدمات شهری مانند ترامواها و کشتی‌های تفریحی را پرداخت کنید.

تقریبا هر راهنمای سفر به استانبول به شما توصیه می‌کند تنها کاری که باید انجام دهید خرید یک استانبول کارت ناشناس است و تمام!

تاکسی بی تاکسی

من همیشه در سفر دوست دارم به جای اینکه هزینه زیادی برای تاکسی پرداخت کنم این پول را برای غذاهای بهتر یا محل اقامت بهتر هزینه کنم. توصیه من به شما هم این است که تا می‌توانید از تاکسی در استانبول کمتر استفاده کنید چون تفاوت قیمت وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی بسیار زیاد است. تقریبا همه جا در استانبول با اتوبوس قابل دسترس است. حتی در بدو ورود می‌توانید داخل فرودگاه از پایانه‌های اتوبوس برای رسیدن به شهر استفاده کنید. اپلیکیشن Havaist مکان و زمان حرکت اتبوس‌ها را مشخص کرده و به راحتی از طریق این اپلیکیشین می‌توانید به فرودگاه رفته و یا از به شهر بازگردید.

روی دست غذاهای خیابانی و صبحانه‌های استانبول نیست

حق با شماست امکان خوردن مک‌دونالد و کی‌اف‌سی در استانبول هست اما واقعا به نظر حیف می‌آید که از غذاهای متنوع ترکی غافل بشید. وقتی به استانبول سفر می‌کنید باید این نکته رو به خاطر داشته باشید که اون‌ها سلاطین میان وعده هستن. همه جا توی شهر می‌تونید غذافروشی‌های سیار پیدا کنید یا مغازه‌های کوچکی که فقط یک یا دو نوع غذای سنتی ترکی مثل لهمجون (پیتزای ترکی)، کومپیر، دوروم رو می‌فروشند. 

اگر به هر راهنمای سفر به استانبول یا حتی نقشه گوگل مراجعه کنید قطعا با لیست مفصلی  و بلند بالایی ااز رستوران‌های سنتی و کافه‌ها مواجه خواهید شد.

نان دوستی در بین ترک‌ها انقدر شدت داره که ضرب المثل های زیادی در مورد نان وجود دارد. معروف ترین این نان‌ها یوفکا، بورک و سیمیت هستند. شاید برای آدمی مثل من که عاشق خوراکی است تعداد صبحانه‌های که دراین شهر بندری زیبا خوردم معیار بهتری برای شمارش روزهای اقامت‌ام در استانبول است تا شب‌هایی که در هتل خوابیدم.

لباس گرم و جیب پر فراموش نشود

سالانه چندین میلیون نفر به استانبول سفر می‌کنند که عمده این سفرها در فصل بهار و تابستان صورت می‌گیرد. مانند دیگر نقاط توریستی در جهان قیمت هواپیما، محل اقامت و حتی محصولات مصرفی تا چند برابر افزایش می‌یابند. 

به غیر از به صرفه بودن فصل سرد برای سفر به استانبول نکته دیگر این زمانبندی دوری از ازدحام جمعیت در فصل شلوغی است. وقتی از شلوغی صحبت می‌کنم در مورد شهری صحبت می‌کنم که به غیر از ۱۵ میلیون جمعیت خودش سالانه پذیرای بیش از ۱۴ میلیون نفر است.

تصور کنید مکان‌های عمومی‌ای که در هر راهنمای سفر به استانبول از آنها یاد شده است و تعداد بسیاری از توریست‌ها قصد بازدید از آن مکان را دارند.

پس اگر می‌خواهید هم در آرامش باشید  و درگیر صف‌های طولانی نشوید و هم برای تفریح  و یا خرید بیشتر در استانبول پول ذخیره کنید، توصیه می‌کنم در فصل سرد به استانبول بروید.

موزه پاس یا موزه کارت بخر

اگر تصمیم دارید جاهای تاریخی و فرهنگی استانبول را از پایین تا بالا بروید به صورت جدی توصیه می کنم کارت موزه یا موزه پاس تهیه کنید. این دو کارت با هم تفاوت دارند اما به صورت کلی هزینه شما رو برای رفتن به مکان های تاریخی و فرهنگی به شدت کاهش می دهد. مخصوصا که در چند سال گذشته بسیاری از مکان های تفریحی عمومی استانبول به موزه تبدیل شده اند کاربرد این کارت هر روز بیشتر می شود.

 در فصل شلوغی وارد هر مکان تاریخی و یا فرهنگی که شوید با ازدحام تورییست‌های روبه‌رو خواهید شد که همگی راهنمای سفر به استانبول در دست دارند و منتظر نوبتشان برای خرید بلیط هستند شما با این پاس می‌توانید با لبخند از مقابل آنها عبور کنید.

چند اصطلاح کاربردی ترکی همیشه نجات بخش است

راهنمای سفر به استانبول بدون چند اصطلاح ترکی ناقص خواهد بود. خیلی از اماکن تفریحی و فرهنگی در ترکیه با زبان انگلیسی قابل استفاده هستند. همچنین عده ای از مردم عادی نیز اصطلاحات ضروری انگلیسی و بعضا فارسی را بلد هستند. اما گاهی در استانبول به شرایطی برخورد خواهید کرد که کسی انگلیسی بلد نباشد. پس بهتر است چند اصطلاح پرکاربرد ترکی را بیاموزید تا در مواقع ضرورت بتواند به شما کمک کند. یا با تهیه یک کتاب ترکی در سفر این کار را برای خود ساده کنید.

حتی گاهی یک سلام علیک ساده به زبان ترکی به شدت به شما در انجام کارها در ترکیه کمک خواهد کرد.

احترام، احترام می آورد

با اینکه امکانات تفریحی بسیاری در استانبول وجود دارد اما همچنان قسمت هایی از شهر بافت سنتی دارند و یا برای ورود به مکان های مذهبی خصوصا در ساعات عبادت باید از پوشش خاص استفاده کرد و از بلند بلند حرف زدن یا عکاسی از مراسمات مذهبی در مساجد خودداری کنید.

همچنین با برنامه ریزی دقیق زمان بازدید از مساجد می توانید برنامه خود را خارج از ساعات عبادت برنامه ریزی کنید تا هم زیاد شلوغ نباشد هم راحت تر بتوانید از همه قسمت ها بازدید کنید.

به خاطر داشته باشید همیشه احترام احترام می آورد

در آخر سفر خوبی را برای شما به استانبول آرزو می کنم اما اگر سفر اول شما به استانبول است می تواند به شما قول دهد که این سفر آخر شما نخواهد بود. استانبول همیشه شما را به خود فرا می خواند.

در سفر به استانبول کجا اقامت کنم؟

آخرین و شاید مهم ترین نکته در راهنمای سفر به استانبول ما انتخاب محل اقامت در استانبول است.تعیین محل اقامت در استانبول ممکن است اوایل گیج کننده باشد، اما زمانی که متوجه شوید برترین جاذبه های دیدنی در نقشه کجا هستند، آسان تر می شود.

نزدیکی به مکان‌های اصلی شهر خصوصا در فصل شلوغی یکی از عوامل اصلی در انتخاب مکان استقرار شماست.

 هتل‌های مقرون به صرفه زیادی درست در کنار هیپودروم با چشم‌انداز عالی از ایاصوفیه و مسجد آبی وجود دارد، به‌علاوه آن‌ها به رستوران های مطرح استانبول نزدیک هستند، همچنین در مرکز استانبول هم هتل های هستند که به نسبت خدماتی که به مشتریان می دهند قیمت به صرفه ای دارند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم مقاله «استانبول یا آنکارا؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟» را بخوانید، تا دید دقیق‌تری از سفر به ترکیه به‌دست آورید.



1401/11/01 | کد مطلب: 1415
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی
تیم تحریریه آرندتور


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
امیر فرهنگ نیا
1402/01/10 12:48
ممنون از توضیحات کامل و عالی.
پاسخ دهید...
تیم تحریریه آرندتور
1402/03/15 16:06
با سلام و احترام
باتشکر از پیام شما
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.