نمایشگاه اکسپو دبی،‌سرزمین نوآوری‌ها|آرندتور

همه‌چیز درباره نمایشگاه اکسپو دبی

شما هم امتیاز بدهید!

نمایشگاه اکسپو دبی فرصتی طلایی برای افراد و شرکت‌هایی بود که توانسته بودند نوآوری و اختراعات مهمی را ثبت کنند. این افراد و شرکت‌ها می‌توانستند با حضور در یکی از طولانی‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه‌هایی که در طول سال برگزار می‌شود، دستاوردها و نوآوری‌های خود را در حوزه‌های صنعت، فناوری، گردشگری و تجارت را به نمایش بگذارند. این نمایشگاه که قرار بود در سال 2020 در شهر دبی برگزار شود به دلیل شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا با یک سال تأخیر و در سال 2021 برگزار شد. با حضور در این نمایشگاه می‌توان نظاره‌گر رشد نبوغ و خلاقیت انسان در حوزه‌های مختلف بود و با ایده‌های جدید و نوین آشنایی پیدا کرد. 

تاریخ برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی

نمایشگاه اکسپو دبی در سال 2021 میلادی و از روز اول اکتبر (9 مهرماه 1400) آغاز شد و تا اول ماه آوریل (11 فروردین 1401) ادامه داشت. این نمایشگاه و برگزاری آن در خاورمیانه بهترین فرصت بود تا بتوان با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در حوزه‌های مختلف که در برخی موارد چند قدم جلوتر از فناوری حال حاضر هستند،‌ آشنایی پیدا کرد. از مهم‌ترین دلایل فرصت 6 ماهه برای برگزاری این نمایشگاه در تور دبی این بود که افراد و علاقمندان به شرکت و بازدید از این نمایشگاه از زمان کافی برای انجام امور مربوط به اخذ بلیط و اقدامات سفر به کشور امارات برخوردار باشند. 

نمایشگاه اکسپو دبی

تاریخچه نمایشگاه اکسپو دبی

نمایشگاه اکسپو که یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های دنیا در حوزه فناوری‌های جدید به حساب می‌آید، هر 5 سال یکبار در یک کشور برگزار می‌شود. ایده برگزاری چنین نمایشگاهی برای اولین بار توسط کشور فرانسه پیشنهاد شد و اولین دوره این نمایشگاه در سال 1844 میلادی در شهر پاریس و به صورت غیر رسمی برگزار گردید. این نمایشگاه همزمان با انقلاب صنعتی در دنیا در پارک لندن به مدت 6 ماه برگزار شد و از این تاریخ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. 

با توجه به اینکه برگزاری این نمایشگاه در لندن در افزایش رونق اقتصادی انگلستان در جنبه‌های گردشگری، طراحی محیط، تجارت و آموزشی و فرهنگی تأثیرات بسیار مثبتی داشت، باعث شد که بسیاری از کشورها تصمیم بگیرند که برگزاری این نمایشگاه را در کشورهای خود برنامه‌ریزی کنند و بتوانند از منافع آن در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند. در نهایت در سال 1928 میلادی نمایندگانی از 31 کشور دنیا پیمانی را امضا کردند که مربوط به قوانین و مقررات برگزاری این نمایشگاه بود. 

نمایشگاه اکسپو دبی (۳)

بر اساس رسم برگزاری این نمایشگاه که هر 5 سال یکبار برگزار می‌شود، نمایشگاه اکسپو دبی قرار بود که در سال 2020 در این شهر برگزار شود اما شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که برگزار کنندگان این نمایشگاه، تاریخ برگزاری آن را 1 سال به تعویق بیاندازند. در نهایت این نمایشگاه در تاریخ 1 اکتبر 2021 میلادی در شهر دبی یکی از زیباترین و با شکوه‌ترین شهرهای کشور امارات و دنیا برگزار شد. 

دبی که در دهه‌ها و سال‌های اخیر با تغییرات و تحولات زیادی روبرو بوده است با برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی و بزرگ توانست سرعت تغییر و تحولات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. برای برگزاری این دوره از نمایشگاه به غیر از شهر دبی، شهرهای سائوپائولو و یکاترینبورگ نیز کاندید شده بودند که در نهایت با انجام قرعه‌کشی، دبی به عنوان میزبان این دوره از نمایشگاه انتخاب شد. 

زمانی که این شهر به عنوان میزبان نمایشگاه اکسپو انتخاب شد، یک مراسم آتش‌بازی با شکوه و زیبا در بزرگ‌ترین برج دنیا یعنی برج خلیفه برگزار شد. نمایشگاه اکسپو دبی به حدی برای سران کشور امارات اهمیت داشت که تمام مؤسسات آموزشی در این کشور پس از اعلام میزبانی شهر دبی به مدت 1 روز تعطیل شدند. 

پس از انتخاب شهر دبی به عنوان میزبان نمایشگاه اکسپو پادشاه امارات در یک سخنرانی اعلام کرد که امارات قصد دارد که این نمایشگاه مهم و بین‌المللی را با شکوه و زیبایی هرچه تمام‌تر برگزار کند به طوری که شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه حیرت زده شوند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی انجام شده و این کشور تبلیغات زیادی برای این نمایشگاه انجام داد. کشور امارات برای محل برگزاری این نمایشگاه بودجه‌ای حدود 42 میلیارد دلاری را هزینه کرد تا بتواند مکانی زیبا و مدرن برای برگزاری این نمایشگاه بسازد که نشان دهنده اهمیت بالای برگزاری نمایشگاه اکسپو در دبی است. 

بیشتر بخوانید: بهترین فصل سفر به دبی را بشناسید

هدف از برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی

کشورهایی که تصمیم به میزبانی از نمایشگاه اکسپو می‌گیرند هدفی را برای برگزاری آن در نظر دارند و معمولا با انتخاب یک شعار متفاوت هدف خود را نمایش می‌دهند. از مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی می‌توان به آشنایی با دستاوردها و نوآوری‌ها در عرضه‌های مختلف تجاری، فناوری، گردشگری و غیره اشاره کرد که توسط دستان توانمند ایده‌سازان خلاق از سراسر دنیا خلق شده است. 

از دوره‌های قبلی نمایشگاه اکسپو که در کشورها و شهرهای مختلف برگزار شده است، حدود 25 میلیون نفر بازدید کرده‌اند به طوری که 70 درصد بازدیدکنندگان از کشوری غیر از کشور برگزار کننده بوده‌اند. این میزان بازدید از نمایشگاه اکسپو نشان دهنده علاقه و اهمیت زیادی برگزاری آن است. از این رو انتظار می‌رود که استقبال از نمایشگاه اکسپو دبی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر باشد و افراد بیشتری در طول دوران برگزاری از این نمایشگاه دیدن نمایند. 

نمایشگاه اکسپو دبی (۲)

دسترسی به نمایشگاه اکسپو دبی

همانطور که اشاره شد کشور امارات برای برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی زیادی را انجام داد که بخش اعظمی از این سرمایه‌گذاری‌اه در حوزه حمل و نقل صورت گرفت. این کشور در حدود 17 میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل دبی هزینه کرد تا از این طریق بهترین شرایط و امکانات را به منظور دسترسی راحت بازدیدکنندگان به مکان برگزاری نمایشگاه فراهم کند. نمایشگاه اکسپو دبی در منطقه جنبو این شهر و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی آن برگزار شد تا افراد با شرکت در این نمایشگاه با فناوری‌هایی که می‌تواند آینده جهان را متحول کند آشنا شوند. 

بیشتر بخوانید: بهترین تفریحات رایگان در دبی را بشناسید

آشنایی بیشتر با مکان نمایشگاه اکسپو دبی

در نمایشگاه اکسپو دبی، محل برگزاری به نحوی طراحی و ساخته شده است که هر کشور بتواند برای نمایش دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف فناوری یک غرفه در اختیار داشته باشد. وسعت این غرفه‌ها در حدی هست که کشورها بتوانند از فضای آن برای چیدمان وسایل مختلف به راحتی استفاده کنند. 

نمایشگاه اکسپو دبی در زیر گنبد پلازا در الوصل برگزار شد که اطراف محل برگزاری میزبان ساختمان‌های لوکس و مدرنی است که به اهمیت محل برگزاری این نمایشگاه افزود. محل برگزاری نمایشگاه در این منطقه در حدود 438 هکتار وسعت داشت که شامل بخش‌های مختلفی می‌شد. بخش‌هی مسکونی، مهمان‌نوازی و نمایشگاهی از بخش‌های مختلف این مکان بودند. هتل Rove تنها هتل در این مکان بد که برای اقامت بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان در این نمایشگاه در نظر گرفته شده بود. 

در خصوص طراحی معماری محل برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی باید گفت که در طراحی قسمت‌های مختلف این مکان از موضوع اصلی نمایشگاه الهام گرفته شده است. همچنین در ساخت و طراحی این مکان از طراحی شهری محلی، معماری و محیط طبیعی شهر دبی نیز ایده‌پردازی صورت گرفته است. طراحی این مکان به شکل سه گلبرگ طراحی شده است که به میدان الوصل متصل شده‌اند و نمادی از سه منطقه موضوعی نمایشگاه با نام‌های فرصت، تحرک و پایداری هستند. 

در منطقه موضوعی در مکان برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی شامل فضاهای مختلفی از جمله فضاهای اجرایی، گالری‌های نوآوری و نمایشگاه‌های هنری و باغ‌های فضای باز است. بازدیدکنندگان با توجه به علاقه خود می‌توانند هر یک از مناطق نمایشگاه را برای ورود انتخاب کنند. در این محل برای روشنایی از چراغ‌هایی استفاده کرده‌اند که انرژی آن‌ها از طریق نور خورشید تأمین می‌شود. این مکان پس از پایان برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی همچنان به عنوان نقطه مرکزی این منطقه باقی خواهد ماند و با توسعه چند منظوره می‌تواند از طیف وسیعی از رویدادها و مناسبت‌های مختلف با حداکثر جمعیت 10 هزار نفر میزبانی کند. 

بیشتر بخوانید: نخل جمیرا شگفت انگیزترین جزیره خاورمیانه‌جزیره نخل دبی

جمع‌بندی

نمایشگاه اکسپو یک نمایشگاه بین‌المللی و مکانی است که شرکت‌های مختلف فعال در حوزه فناوری می‌توانند جدیدترین دستاوردها و نوآوری‌های خود را در آن به نمایش گذاشته تا بازدیدکنندگان با اقدامات آن‌ها آشنا شوند. نمایشگاه اکسپو در واقع دریچه‌ای برای ورود به تکنولوژی‌های آینده جهان است که می‌توانند تغییرات مهمی را در همه ابعاد زندگی انسان بر روی کره زمین رقم بزنند. این نمایشگاه که بر اساس قوانین و مقررات تعیین شده هر 5 سال یکبار در یکی از شهرهای جهان برگزار می‌شود، در سال 2021 و با یک سال تأخیر به دلیل شیوع کرونا به مدت 6 ماه در شهر دبی برگزار شد. نمایشگاه اکسپو دبی یک فرصت طلایی بود که شرکت‌ها و کشورهای مختلف بتوانند جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف فناوری را در معرض دید عموم قرار دهند. آژانس مسافرتی آرندتور در این مسیر شما را یاری خواهد کرد.



1401/12/20 | کد مطلب: 1463


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.