بازار رضا مشهد، قدیمی‌ترین بازار سرپوشیده شهر!
بازار رضا مشهد کجاست؟

بازار رضا مشهد، قدیمی‌ترین بازار سرپوشیده شهر!

شما هم امتیاز بدهید!

بازار رضا یکی از مراکز بسیار مهم خرید سوغاتی در مشهد است که اگر هم قصد خرید نداشته باشید، چرخیدن در آن شما را به یاد بازارهای قدیمی می اندازد.

تور مشهد

اغلب زائرین و گردشگران پس از زیارت از حرم امام رضا(ع)، سری نیز به بازار رضا مشهد که در نزدیکی بارگاه امام هشتم قرار دارد، می زنند. این بازار که در سال 1355 خورشیدی به صورت 2 طبقه ساخته شده و در گذشته طولانی‌ترین بازار سرپوشیده مشهد بوده است.

ما در وبلاگ آرندتور تصمیم گرفته‌ایم امروز در مورد بازار رضا مشهد با یکدیگر گفتگو کنیم و از تاریخچه، معماری و نحوه ساخت بازار رضا، کالاهایی که در آن به فروش می‌رسد و خلاصه هر آنچه که در این بازار وجود دارد و به درد شما می خورد، صحبت کنیم تا قبل از سفر به مشهد دست پر به بازدید از آن بروید.

 

چند سال از ساخت بازار رضا مشهد می‌گذرد؟

«داریوش بوربور» مهندس و آرشیتکت مشهور طراح و سازنده این بازر بود. او در سال 1355 خورشیدی این بازار را در 2 طبقه ساخت. پیش از ساخت بازار رضا، جایی برای خرید زائرین به صورت واحد وجود نداشت. همین مسئله سبب شد تا در زمان پهلوی دوم، نبود بازار در اطراف حرم، در مجلس مطرح شده و اجازه ساخت یک بازار سرپوشیده در اطراف حرم امام رضا(ع) به تصویب برسد.

به دنبال این مسئله، استاندار خراسان دستور تخریب همه‌ی مغازه‌ها و خانه‌های قدیمی پیرامون خیابان طبرسی را داد. پس از تخریب همانطور که اشاره شد، مهندس بوربور احداث بازار رضا را در سال 1354 خورشیدی شروع و در سال 1355 پایان داد.

پس از گذشت بیش از 40 سال، هنوز نیز بازار رضا مهم‌ترین بازار نزدیک حرم آستان قدس رضوی است.

معماری بازار رضا مشهد

مهندس داریوش بوبور، مهندس و طراح بازار، کوشید که فضای بازار را مطابق با معماری سنتی- اسلامی و فرهنگ ما طراحی و پیاده‌سازی کند. بارزترین بخش طراحی را می‌توان در نمای سر در بازار دید که به صورت آجری با کاشی‌کاری‌های آبی رنگ ساخته شد. سردر بازار در هر دو سوی آن به صورت پلکانی طراحی شده و نماد عدد 3 است. این بازار دو درب اصلی دارد که سردر ورودی بازار از هفده شهریور جلوه‌ی زیباتری نسبت به ورودی فلکه آب دارد.

وقتی وارد بازار می‌شوید، احساس می‌کنید وارد یک بازار واحد شده‌اید، در حالیکه این گونه نیست و در فضای داخلی آن 6 بخش مجزا وجود دارد و در حد فاصل هریک از آنها، یک هشت ضلعی به صورت مجزا ساخته شده که در آن یک نیمکت و آبخوری برای استراحت و تماشای اطراف وجود دارد. اگر می‌خواهید به طبقه‌ی دوم این مجموعه بروید، در این هشت ضلعی‌ها، پلکانی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کرده و به طبقه‌ی دوم بازار بروید. به طور کلی 12 پلکان برای رفتن به طبقه‌ی دوم وجود دارد.

بازار رضا مشهد در ضلع شرقی میدان آب قرار دارد.

بازار رضا مشهد چند کیلومتر است؟

بازار رضای مشهد 960 متر طول و 33 متر عرض دارد و زیربنای آن حدود 7200 مترمربع برآورد شده که از این زیربنا چیزی حدود 4300 مترمربع به فضای داخلی بازار اختصاص داده شده‌است. در بازار رضا مشهد، 2096 باب مغازه وجود دارد که تنها 1008 آن درون بنا قرار دارند.

طول دو دالان بازار رضا چیزی حدود 1.5 کیلومتر است.

در بازار رضا مشهد چه مغازه‌هایی وجود دارد؟

همانطور که اشاره شد، بازار رضا در 2 طبقه ساخته شده‌است. در طبقه‌ی اول یا همکف آن، مغازه‌های جواهرات، طلاسازی، نقره‌فروشی، عطر، پارچه‌فروشی، لباس‌فروشی، ادویه‌فروشی، زعفران، خوراکی، اسباب‌بازی، تسبیح، مهر و سجاده وجود دارد.

طبقه‌ی دوم آن نیز، شامل کارگاه‌های سنگ‌تراشی، صنایع دستی، فیروزه‌تراشی، طلاسازی، آتلیه‌های عکاسی و گلدوزی است. بازار رضا یکی از بازارهای سرپوشیده مشهد است که می‌توان در روزهای سرد سال نیز از آن بازدید کرد.

بازار رضا مشهد هر روزه از ساعت 9 تا 22 یک سره باز است.

راه‌های دسترسی به بازار رضا چگونه است؟

چنانچه پس از زیارت و بازدید از حرم امام هشتم به بازار رضا می‌روید، می‌توانید از در باب الجواد به سمت بازار رضا حرکت کنید. فاصله‌ی حرم تا بازار چیزی حدود 3 کیلومتر است و 5 دقیقه زمان می‌برد.

یکی از راه‌های دسترسی آسان و بدون دردسر به بازار رضا، استفاده از مترو است. کافی است در ایستگاه متروی بسیج پیاده شوید و در مدت زمان اندکی به بازار خواهید رسید.

یکی دیگر از شیوه‌های دسترسی به بازار، استفاده از اتوبوس BRT است. کافی است در باب‌الرضا پیاده شده و مسافتی حدود 300 متر را طی کنید تا به بازار رضا برسید. روش دیگر استفاده از تاکسی‌های درون شهری است که شما را به راحتی در نزدیکی بازار پیاده می‌کنند.

 

سخن آخر

یکی از جاهای دیدنی مشهد که در نزدیکی حرم واقع شده، بازار سرپوشیده رضاست که در سال 1354 ساخت آن شروع و پس از 11 ماه به اتمام رسید. در این بازار شما می‌توانید هرآنچه که به عنوان سوغات مشهد می‌خواهید را پیدا کنید.

این بازار یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای سنتی شهر مقدس مشهد است که به دلیل نزدیکی‌اش به حرم، بسیار پرازدحام است. این بازار هنوز فضای سنتی خود را حفظ و در روزهای سرد سال مخصوصا زمستان یک جای مناسب برای بازدید است. چنانچه تمایل دارید از این بازار دیدن کنید، می‌توانید با ما در تور مشهد آرندتور همراه شده و به بازدید از این فضای سنتی و دوست داشتنی بروید.



1400/11/03 | کد مطلب: 1341
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1341
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.