بزرگترین چرخ و فلک ایران و خاورمیانه در پارک ملت مشهد! | آرندتور
پارک ملت مشهد کجاست؟

بزرگ‌ترین چرخ و فلک خاورمیانه در پارک ملت مشهد!

شما هم امتیاز بدهید!

پارک ملت قدیمی‌ترین پارک مشهد و از جاهای دیدنی‌ این شهر است که در سال 1343 خورشیدی در خارج از شهر مشهد به دستور «محمدرضا پهلوی به نام پارک آریامهر ساخته شد. این پارک به سبک پارک‌های انگلیسی طراحی شده و بزرگترین چرخ و فلک ایران و خاورمیانه در آن قرار گرفته است. ما در این مطلب از وبلاگ آرندتور به بررسی مشخصات چرخ و فلک مشهد می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید. 

تور مشهد

اطلاعات کلی درباره پارک ملت مشهد

بوستان ملت مشهد، 72 هکتار وسعت داشته و دارای بیش از 35 هزار اصله درخت چند ده ساله است. در قسمتی از پارک، دریاچه پارک ملت قرار دارد که در آن اردک‌ها و قوهای متعددی شنا می‌کنند. در قسمت پشتی دریاچه مجتمع جانبازان قرار دارد که مشغول خدمات‌رسانی به جانبازان قطع نخاعی است. بوستان پارک ملت مشهد از لحاظ وسعت، دو برابر پارک لاله تهران است. این پارک همانطور که اشاره شد، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک این شهر بوده و بزرگترین چرخ و فلک ایران را در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید: از سیر تا پیاز درباره شهر مشهد

تاریخچه بزرگترین چرخ و فلک ایران و مشخصات آن

شهربازی ملت مشهد اولین و تنها شهربازی استاندارد در ایران است که در دل خود چرخ و فلکی به نام فان فار را جای داده که بهره‌برداری از آن به سال ۱۳۸۴ باز می‌گردد.

پارک ملت مشهد کجاست؟

بوستان ملت مشهد در غرب این شهر در حاشیه خیابان وکیل آباد واقع شده، در گذشته میدان آزادی، در نزدیکی آن قرار داشت که به آن «فلکه پارک» می‌گفتند. این میدان امروزه از این منطقه برداشته شده و در حاشیه مسیر دسترسی به فرودگاه مشهد نصب شده‌است. فلکه پارک مشهد، با گذر زمان تبدیل به یکی از المان‌های شناسایی این شهر شده بود که متأسفانه به دلیل توسعه خیابان و احداث بزرگراه‌ها برداشته شد.

 ارتفاع و ظرفیت چرخ و فلک مشهد

چرخ و فلک مشهد در پارک ملت 80 متر قطر و 450 نفر ظرفیت دارد و بزرگ‌ترین چرخ و فلک در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود که در رتبه‌ی هجدهم بزرگ‌ترین چرخ و فلک‌ها در دنیا قرار گرفته است. جالب است بدانید که نصب فان فار 2 سال زمان برد و راه‌اندازی آن هم توسط بخش خصوصی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید18 جای دیدنی اما ناشناخته مشهد در تابستان

چرخ و فلک مشهد کجاست؟

چرخ و فلک مشهد در بوستان ملت که در غرب این شهر در حاشیه خیابان وکیل آباد قرار دارد واقع شده که در گذشته میدان آزادی که به آن «فلکه پارک» می‌گفتند، در نزدیکی آن قرار داشت. این میدان امروزه از این منطقه برداشته شده و در حاشیه مسیر دسترسی به فرودگاه مشهد نصب شده‌ است. فلکه پارک مشهد، با گذر زمان تبدیل به یکی از المان‌های شناسایی این شهر شده بود که متأسفانه به دلیل توسعه خیابان و احداث بزرگراه‌ها برداشته شد.

وسایل بازی در شهربازی پارک ملت به 3 دسته هیجانی، خانوادگی و کودکان تقسیم می‌شوند. از جمله وسایل هیجانی عبارتند از:

1.اسکیت بورد

وقتی نام اسکیت بورد را می‌شنویم، اولین تصوری که در ذهن‌تان مجسم می‌شود این است که احتمالا باید اسکیت بلد باشید. اما این طور نیست؛ اسکیت بورد یک اسکیت بسیار بزرگ است که روی ریلی U شکل قرار دارد و شما به همراه 15 نفر دیگر با این اسکیت بزرگ تا ارتفاع 30 متر و با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت به مدت 3 دقیقه حرکت می‌کنید!

2.اسکای فلایر

اسکای فلایر، یکی دیگر از وسایل بازی شهربازی پارک ملت است که شامل یک تاب چرخشی است که شما را به همراه 23 نفر دیگر روی تاب به مدت 4 دقیقه با سرعت 9 دور در دقیقه می‌چرخاند. این تاب تا ارتفاع 24 متری بالا می‌رود. استفاده از این تاب برای افراد زیر 150 سانتی‌متر ممنوع است.

3.ترن هوایی

بعد از بزرگترین چرخ و فلک ایران، یکی از هیجان انگیزترین وسایل بازی شهربازی پارک ملت مشهد، ترن هوایی آن است که شما به همراه 15 نفر دیگر سوار آن شده و به مدت 3 دقیقه از مسیری پر فراز و نشیب بالا و پایین می‌روید. سرعت این ترن 60 کیلومتر بر ساعت است. حداقل قد برای سوار شدن به ترن هوایی 150 سانتی‌متر است.

چرخ و فلک مشهد

4.صندلی فضایی

با صندلی فضایی قرار نیست به هوا بروید. اما این دستگاه، یکی از جذاب‌ترین وسایل بازی شهربازی پارک ملت است که ظرفیت 16 مسافر دارد و تا ارتفاع 13 متری شما را بالا برده و به سرعت می‌چرخاند. حداقل قد برای سوار شدن به صندلی فضایی 150 سانتی‌متر است.

5.سورتمه

رابطه‌تان با سورتمه سواری چطور است؟ اگر دوست دارید با سرعت 44 کیلومتر بر ساعت به مدت 3 دقیقه بچرخید با 40 نفر دیگر همراه این تجربه لذت‌بخش شوید.

6.کشتی دوبل

تا حالا سوار کشتی شده‌اید که تاب هم بخورد؟ کشتی دوبل شهربازی بوستان مشهد می‌تواند شما را در حالیکه سوار کشتی هستید تا ارتفاع 4 متری از زمین بالا ببرد تا تاب بخورید. این بازی 3 دقیقه به طول می‌انجامد.

اطلاعاتی جامع در مورد بزرگ‌ترین چرخ و فلک ایران

7.تاپ اسپین

یکی دیگر از بازی‌های لذت بخش که آدرنالین خونتان را به صد می‌رساند؛ تاپ اسپین شهربازی پارک ملت است. در تاپ اسپین شما در ارتفاع 13 متری از زمین با سرعت بالا در بین آسمان و زمین به مدت 3 دقیقه می‌چرخید. این وسیله بازی گنجایش 32 نفر را دارد.

8.فانفار

چرخ و فلک یا فانفار پارک ملت مشهد، یکی از وسایل بازی خانوادگی مجموعه شهربازی است. همانطور که اشاره شد، این دستگاه، بزرگ‌ترین چرخ و فلک در خاورمیانه است و می‌تواند 450 مسافر را به مدت 12 دقیقه بچرخاند.

فانفار بزرگ‌ترین چرخ و فلک خاورمیانه در پارک ملت مشهد

9.مری گوراند

مری گوراند، یکی از وسایل بازی کودکان شهربازی پارک ملت است که شامل اسب‌های رنگارنگ و مختلف است که به آرامی می‌چرخد.

10.کشتی دوقلو

کشتی دوقلو نیز یکی از وسایل بازی خانوادگی است که به مدت 3 دقیقه شما را به همراه خانواده بین زمین و آسمان تاب می‌دهد. چنانچه قدی بالای 100 سانتی‌متر داشته باشید، می‌توانید سوار این وسیله بازی شوید.

11.آفتاب مهتاب

آفتاب مهتاب در واقع همان چرخ و فلک در ابعاد کوچک و مخصوص کودکان است که به عنوان یکی از وسایل شهربازی مخصوص کودکان از آن نام می‌برند.

12.موتورکراس

موتورکراس، یکی از بازی‌های مخصوص کودکان که بسیار شبیه موتوربازی واقعی است.

بازدید از چرخ و فلک مشهد

13.باشگاه صخره‌نوردی

یکی از بلندترین دیواره‌های صخره‌نوردی در باشگاه صخره‌نوردی پارک ملت قرار دارد. این باشگاه به تازگی به مجموعه شهربازی مشهد اضافه شده‌است.

14.گیم سنتر

گیم سنتر، در واقع یک فضای سرپوشیده‌ مخصوص بازی‌های کامپیوتری است. این مجموعه در سال 1397 راه‌اندازی شده و شامل بازی‌های بسیار به روز و مدرن مخصوص نوجوانان و جوانان است.

بهترین زمان بازدید از پارک ملت مشهد فصول بهار و تابستان است. جشنواره لاله هرساله در فصل بهار در این پارک برگزار می‌شود که بازدید از آن بسیار تماشایی است.

بیشتر بخوانیدمعرفی جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار

امکانات ورزشی پارک ملت

بوستان پارک ملت مشهد، امکانات ورزشی متعددی دارد که می‌توان به برخی از آنها همچون بزرگ‌ترین استخر روباز به مساحت 1250 مترمربع، زمین فوتبال، زمین چمن، زمین والیبال، بسکتبال، تنیس و... اشاره کرد. دور تا دور پارک نیز برای پیاده‌روی بسیار مناسب است.

در بوستان ملت قسمت سرپوشیده‌ای به نام «باغ رز» وجود دارد که مخصوص بانوان بوده و دارای یک سری امکانات و تجهیزات ورزشی است. در پارک ملت مشهد، باشگاه پینت بل نیز وجود دارد که رو به روی خیابان امامت 6 قرار دارد و باید از قبل آن را رزرو کنید.

نحوه دسترسی به پارک ملت و چرخ و فلک مشهد

بوستان پارک ملت مشهد چندین در ورودی دارد و از تمام نقاط شهر با ماشین شخصی، اتوبوس و مترو می‌توان به آنجا رفت. این پارک در غرب مشهد و در حاشیه ابتدایی خیابان وکیل آباد واقع شده ‌است. 

نحوه دسترسی به پارک ملت و چرخ و فلک مشهد

زمان و ساعات بازدید از شهربازی و پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد به صورت 24 ساعته باز بوده و ورودی آن هم هزینه‌ای ندارد. اما چنانچه بخواهید وارد شهربازی شده و وسایل مختلفی مثل بزرگترین چرخ و فلک ایران را امتحان کنید باید بین ساعت 4 بعد از ظهر تا 1 بامداد مراجعه کنید؛ به‌علاوه هر قسمت آن هم ورودی جداگانه‌ای دارد.

زمان و ساعات بازدید از پارک ملت و چرخ و فلک مشهد

چرخ و فلک بوشهر: یکی از بزرگترین چرخ و فلک ایران

یکی از بزرگترین چرخ و فلک ایران، چرخ و فلک بوشهر است که ارتفاع آن ۷۵.۵ متر بوده و ۴۲ کابین با مجموع ۲۵۲ نفر ظرفیت دارد. جالب است بدانید که برای ساخت و راه‌اندازی این چرخ و فلک در مجموع ۲۶ میلیارد تومان هزینه شده تا گردشگران از سایر شهرهای ایران و کشورهای دیگر بتوانند از منظره‌ی خلیج‌فارس در این سازه‌ی هیجان‌انگیز لذت ببرند.

سرمایه‌گذار پروژه‌ی چرخ و فلک بوشهر بیان کرد که ارتفاع این چرخ و فلک بدون احتساب صاعقه‌گیر ۷۲ متر است؛ در حالی که چرخ و فلک مشهد با احتساب سطحی که روی آن قرار گرفته به ارتفاع ۸۰ متری می‌رسد و بدون آن فقط ۶۸ متر ارتفاع دارد.

در هر صورت اگر به بوشهر سفر کردید حتماً بازدید از یکی دیگر از بزرگترین چرخ و فلک ایران را که نزدیک پارک شغاب قرار دارد،‌ در برنامه‌ی خود قرار دهید.

چرخ و فلک بوشهر: یکی از بزرگترین چرخ و فلک ایران

سخن آخر

یکی از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی مشهد، پارک ملت این شهر است که امکانات تفریحی متنوعی دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به بزرگترین چرخ و فلک ایران اشاره کرد. در این مجموعه همه از پیر تا جوان می‌توانند به نوعی خود را سرگرم کرده و از بخش‌های مختلف لذت ببرند. برای سفر به این شهر توریستی-مذهبی، می‌توانید با تور مشهد آرندتور راهی شوید و یک سفر لذت‌بخش را تجربه کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن ۴۸۴۰۷-۰۲۱ تماس بگیرید.



1401/05/16 | کد مطلب: 1337

لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1337
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.