با 9 موزه‌ی مشهور مشهد آشنا شوید!
معرفی موزه‌ های مشهد

با 9 موزه‌ی مشهور مشهد آشنا شوید!

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

موزه ها یکی از جاذبه های گردشگری هر شهر هستند. در این مقاله قصد داریم 9 موزه مشهد، دومین کلانشهر ایران را به شما معرفی کنیم.

تور مشهد

بیش از 27 میلیون نفر، سالانه به مشهد سفر می‌کنند، همین امر سبب شده تا در این شهر، جاذبه‌های گردشگری متنوعی ساخته شود. یکی از جاهای دیدنی مشهد که شاید کمتر به آن توجه شده باشد، موزه‌های این شهر است.

امروز ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم چرخی در موزه‌های مشهد بزنیم و ببینیم که این شهر مذهبی- توریستی، علاوه بر وجود حرم مطهر امام رضا (ع)، چه جاهای دیدنی دیگری دارد. پس همراه با ما باشید.

معرفی موزه‌های مشهد

اگر دوست دارید با هویت و تاریخ شهرها، آشنا شوید، از موزه‌های آنها دیدن کنید. موزه‌ها همیشه راهی برای رفتن به دل تاریخ هستند. در سفرتان با تور مشهد، در کنار زیارت، سری هم به موزه‌های این شهر بزنید. در این قسمت 10 موزه‌ی متنوع شهر مشهد را به شما معرفی خواهیم کرد:

1.     موزه‌های آستان قدس رضوی

همانطور که از نام این موزه، مشخص است، در آستان قدس رضوی قرار دارد و بیش از 1300 متر مساحت داشته و در آن اشیاء مختلف نگهداری می‌شود. موزه های آستان قدس از چندین قسمت تشکیل شده که در ادامه به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت:

  • موزه مرکزی

در موزه مرکزی آستان قدس رضوی شما شاهد، ظروف زینتی، انواع صدف و حلزون‌های دریایی عجیب غریب، سکه، سلاح‌های سرد و گرم، تمبر و اسکناس، نجوم، ساعت، مدال‌های ورزشی هستید که به موزه اهدا شده‌اند.

موزه مرکزی در سال 1387 افتتاح شده، در این موزه آثار گران‌بهای نقاشی، سفال‌های تاریخی، سلاح‌های سرد و گرم، انواع سکه و اسکناس، مدال‌هایی که ورزشکاران اهدا کرده‌اند و... وجود دارد.

  • موزه فرش

موزه فرش مشهد، یکی از موزه‌های زیر مجموعه موزه آستان قدس رضوی است که به صورت 3 طبقه ساخته شده‌است. در این موزه 102 تخته فرش نگهداری می‌شود. جمع آوری فرش‌ها، بین سال‌های 1382 تا 1389 انجام شده و در نهایت، موزه فرش، سال 1390 افتتاح شده‌است.

  1. در طبقه‌ی همکف موزه فرش مشهد، قالی‌های بافت مناطق مرکزی، شرق و قالی‌های پرده‌ای به نمایش عموم در آمده‌اند.
  2. در طبقه‌ی اول، قالی‌های غرب، شمال غربی و قالیچه‌های ایلات و عشایر در معرض بازدید قرار دارند.
  3. در طبقه‌ی منهای یک، قالی‌های دوره صفوی و قالی‌های بزرگ شهر مشهد به نمایش در آمده‌اند.

روش نمایش فرش‌ها در موزه فرش مشهد، بهترین روش نمایشی فرش در دنیاست و در آن هیچ آسیبی به فرش نمی‌رسد.

  • موزه قرآن

موزه قرآن یکی از موزه‌ های مشهد است که در مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی قرار دارد و در آن آثار اهدایی از «سید علی خامنه‌ای»، «استاد محمود فرشچیان»، ابزار کتابت و... نگهداری می‌شود.

موزه قرآن آستان قدس رضوی، یکی از معتبرترین موزه‌های جهان اسلام است که در سال 1324 خورشیدی در صحن امام خمینی افتتاح شد.

  • موزه حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهر مشهد است که کمتر کسی به آن پرداخته است. این حمام توسط فردی به نام «مهدی قلی بیک» در دوره صفویه ساخته شده‌است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن، سقف حمام با 13 لایه نقاشی است. علاوه براین، سیستم گرمایشی حمام، گرمایش از کف بوده که نشان از نبوغ ایرانیان در آن زمان داشته‌است. این حمام وقف آستان قدس رضوی بوده و پس از مرمت و بازسازی در سال 1385 خورشیدی به موزه مردم شناسی تبدیل شد.

ساعات بازدید موزه مرکزی، در ایام عادی: 8 صبح الی 17:45، در تعطیلات نوروزی و تابستان: 8 صبح الی 20:45 عصر

موزه قرآن، موزه فرش و موزه مردم شناسی: 8 صبح الی 12:30 ظهر

آدرس: مشهد، حرم مطهر، صحن کوثر

یکی از موزه‌ های مشهد که کمتر شناخته شده، موزه حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم شناسی است که در سال 1356 خورشیدی به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

2. باغ موزه نادری

یکی از جاهای دیدنی مشهد که در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد، آرامگاه نادر شاه افشار است. این آرامگاه در سال 1342 توسط «مهندس سیحون» طراحی شد. در آرامگاه نادر، 2 تالار موزه وجود دارد که در یکی از آنها آثار و اسلحه‌های نادر شاه و دوره افشاریه حفاظت می‌شود. از جمله دیدنی‌های دیگر این مجموعه، مجسمه‌ی بزرگ و با ابهت نادر شاه به همراه تعدادی از سربازانش است که توسط «ابوالحسن صدیقی» طراحی و در ایتالیا اجرا شد.

در باغ موزه نادری، آرامگاه «محمد تقی خان پسیان» سردار خراسانی و اولین خلبان ایرانی نیز در قسمت شمال آن قرار دارد.

ساعات بازدید: هر روز از 9 صبح الی 19 عصر

آدرس: مشهد چهارراه شهدا، آرامگاه نادر، باغ موزه نادری

یکی از موزه‌ های مشهد، موزه نادری است که در جنب مقبره نادر قرار دارد و شامل بخش نظامی و انواع سکه، اشیای باستانی، ظروف اهدایی از دوره صفویه تا معاصر است.

3. موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان یکی از موزه‌ های مشهد و اولین موزه استاندارد کشور است که در زمینی به وسعت 18000 مترمربع ساخته شده‌است. این موزه در نزدیک کوهسنگی قرار دارد و در سال 1382 عملیات اجرایی آن شروع و در نهایت در سال 1393 خورشیدی اجرا شد.

معمار موزه بزرگ خراسان، «دکتر محمد امین میرفندرسکی» است. در ساخت این موزه، نمای بیرونی آن از بنای «عمارت خورشید» کلات نادری الهام گرفته شده و بخش داخلی‌اش تحت تأثیر آثار «لوئی کان» است. همان طور که اشاره شد، این بنا با زیر بنای 18000 مترمربع و ارتفاع 53 متر در 12 طبقه ساخته شده‌است.

ساعات بازدید: جمعه تا چهارشنبه، 9 صبح الی 19 عصر

پنجشبه: 9 صبح الی 17 عصر

آدرس: مشهد، کوهسنگی، موزه بزرگ منطقه‌ای خراسان

موزه بزرگ خراسان یکی از موزه‌ های مشهد است که در 12 طبقه ساخته شده اما تنها 3 طبقه‌ی آن قابل بازدید است.

4. موزه آیین‌های پهلوانی یا شه لافتی مشهد

موزه آیین‌های پهلوانی را می‌توان یکی از موزه‌ های مشهد دانست که در مورد ورزش باستانی سخن می‌گوید. این موزه توسط «مرشد علی اکبر قاسمی»، معروف به پهلوان رستم، برپاشده‌است.

موزه شه لافتی، توسط آقای قاسمی به تنهایی ساخته شده و هدفش از احداث آن، آشنایی نسل‌های آینده با آیین‌های پهلوانی و ورزش سنتی ایرانی است. تمامی آثار عتیقه‌ای که در موزه آیین‌های پهلوانی به نمایش گذاشته شده، توسط خود ایشان، در طی 45 سال سفر در کشور جمع آوری شده‌است.

ساعت بازدید از موزه: برای بازدید از این موزه باید با هماهنگی قبلی بروید.

آدرس: مشهد، جاده آرامگاه، بلوار شاهنامه، چهار برج، بهار ۲۴

موزه شه لافتی یکی از موزه‌ های مشهد به وسعت 2000 متر است که هنوز هم در قسمت گودزورخانه، پهلوانان ورزش باستانی اجرا می‌کنند.

5. موزه توس مشهد

موزه توس در شهر توس و در آرامگاه فردوسی قرار دارد. اما به دلیل فاصله‌ی اندک آن از شهر، جزء موزه های مشهد قرار گرفته‌است. داخل موزه توس شما شاهد انواع آثار سنگی ماقبل تاریخ، انواع شاهنامه، پیه سوز و عطردان‌ها و اشیای حفاری شده منطقه هستید.

اشیاء موزه به 4 دسته تقسیم می شوند:

  • بخش اول: اشیا سفالی دوره اسلام و ماقبل از آن و سکه‌های طلا و نقره دوره اسلامی
  • بخش دوم: وسایل سوارکاری همچون تیر و کمان و... و آلات موسیقی که در شاهنامه به آنها اشاره شده‌است.
  • بخش سوم: ظروف سفالی لعاب‌دار و بدون لعاب و ظروف مفرغی قرن چهارم و پنجم
  • بخش چهارم: نقاشی

ساعات بازدید در نیمه اول سال: 8 صبح الی 20 شب

در نیمه دوم سال: 8 صبح الی 17 عصر

آدرس: مشهد، کیلومتر 20 آزادراه کنار گذر شمالی، شهر توس

در آرامگاه فردوسی، می‌توانید سری هم بر مزار «اخوان ثالث» شاعر بلندآوازی ایران و خسروی آواز ایران «استاد محمدرضا شجریان» بزنید.

6. موزه نان مشهد

یکی دیگر از موزه های مشهد، موزه نان آن است که در سال 1390 خورشیدی افتتاح شده و می‌توان آن را به جرأت اولین موزه تخصصی نان در کشور و خاورمیانه دانست. در کنار موزه نان مشهد، 12 موزه دیگر در جهان هستند که به این مقوله پرداخته‌اند. این موزه‌ها در کشورهای آلمان، روسیه، برزیل، اسپانیا، لیتوانی و سوئیس قرار دارند.

ساعت بازدید: از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 7 صبح الی 14:30 بعد از ظهر

آدرس: مشهد، کیلومتر 17 بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت مشهد


در موزه نان مشهد، شما با مراحل تهیه آرد همچون بذرافشانی، گندم چینی، خرمن کوبی، ابزارهای تهیه نان، اشنا می‌شوید.

7. موزه آب

موزه آب نیز یکی دیگر از موزه های مشهد است که در سال 1378 شمسی افتتاح شده‌است. از آنجاکه استان خراسان یکی از مناطق کویری است در این موزه شما می‌توانید انواع راهکارهایی در این باره استفاده می‌شده را از نزدیک مشاهده کنید.

یکی از مشهورترین قسمت‌های موزه آب، سازه‌های قنات قدیمی گناباد است که قدمت آن به 2500 سال پیش بر می‌گردد. علاوه براین خمره‌هایی برای نگهداری آب، لوله‌ه برای انتقال آب، وسایلی برای اندازه گیری آب و... در این موزه وجود دارند.

ساعت بازدید: 8 صبح الی 14 بعد از ظهر

آدرس: مشهد، بلوار سازمان آب، اداره آب منطقه‌ای خراسان

 

8.     موزه علوم زمین مشهد

موزه علوم زمین مشهد یکی دیگر از موزه های مشهد است که شما را با سرگذشت زمین آشنا می‌کند. این موزه برای افرادی که به مباحث زمین شناسی علاقه‌مند، هستنذ یک فرصت ایده‌آل است که از آن دیدن کنند.

موزه علوم زمین مشهد در سال 1385 خورشیدی با زیر بنای 450 مترمربع افتتاح شد. در این موزه، حدود ۷۰۰ نمونه کانی، ۱۰۰ نوع سنگ، ۱۴ مورد عناصر طبیعی، ۶۰ مدل سنگ قیمتی و ۵۰ نمونه فسیل با ارزش وجود دارد. از جمله بخش‌های جذاب آن، بخش فضای باز موزه است که در آن شما منظومه شمسی، ساعت آفتابی، دایناسور را از نزدیک مشاهده می‌کنید.

ساعات بازدید: 8 صبح الی 14 بعد از ظهر

آدرس:  مشهد، بلوار فکوری، بین فکوری ۵۵ و ۵۷

موزه علوم زمین، یکی از جاهای دیدنی و جذاب شهر مشهد و بیشتر مختص نوجوانان است که در آن شما می‌توانید ماکتی از منظومه‌ی شمسی، ساعت آفتابی و دایناسورها را از نزدیک مشاهده کنید.

 

9. موزه مردم شناسی رباط ویرانی

موزه مردم شناسی رباط ویرانی، شما را با فرهنگ، پیشه و شغل خراسانی‌ها آشنا می‌کند. این موزه در یک بنای قدیمی متعلق به دوره تیموری قرار دارد و در مجموع 9 اتاق با سقف‌های جناقی شکل دارد که 8 تا از آنها به صورت قرینه و روبه روی یکدیگر هستند.

ساعات بازدید: 8 صبح الی 17 عصر

آدرس: مشهد، 10 کیلومتری جاده مشهد به شاندیز، ویرانی 19

موزه مردم شناسی رباط ویرانی یکی از موزه های مشهد است که شما را با فرهنگ مردم خراسان آشنا می‌کند این موزه در خانه‌ای قدیمی متعلق به دوره تیموری برگزار می‌شود.

 

سخن آخر

در این مقاله، ما سعی کردیم شما را با 9 موزه مشهد و مهم‌ترین آنها آشنا کنیم. موزه‌ها یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هر شهر هستند که می‌توانند هویت تاریخی آنها را با ما در میان بگذارند. در سفر به مناطق مختلف، سعی کنید، بازدید از موزه‌های هر شهر را در برنامه خود بگنجانید. اگر دلتان هوای مشهد کرده‌است، کافی است، با ما در تور مشهد آرندتور همراه شده و یک سفر شاد و آرام را تجربه کنید.



1400/10/11 | کد مطلب: 1325
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://www.arandtour.com/news.cfm?id=1325
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.