راهنمای سفر به کیش، این جزیره 2500 ساله!
راهنمای سفر به کیش

راهنمای سفر به کیش، این جزیره 2500 ساله!

شما هم امتیاز بدهید!

می‌دانستید جزیره بیضی شکل کیش، در دوران هخامنشی مرکز عمده صید مروارید بین‌النهرین و هندوستان بوده و بازرگانان بزرگی به آن رفت و آمد می‌کردند؟

تور کیش

کیش این جزیره زیبای خلیج فارس، با فرمی بیضی شکل و وسعت 90 کیلومتر مربع یکی از جزیره‌های جنوبی خلیج فارس در استان هرمزگان است که سالانه حدود 2 میلیون نفر گردشگر دارد. ما در وبلاگ آرندتور تصمیم داریم این بار در مورد جزیره کیش با شما صحبت کنیم تا قبل از سفر به این منطقه، اطلاعات کلی از این جزیره داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

 

تاریخچه جزیره کیش

جزیره کیش همانطور که گفته شد در دوران هخامنشی به عنوان مرکز صید مروارید بین النهرین و هندوستان مورد استفاده قرار می‌گرفته و تاجران بزرگی در این منطقه رفت و آمد می‌کردند. این جزیره در دوران هخامنشی، بسیار رونق داشت، اما اوج عظمت و شکوه جزیره کیش، در قرن چهارم هجری و پس از وقوع زلزله سیراف رقم خورد.

پس از اینکه با وجود زلزله سهمگین در سیراف این منطقه از رونق افتاد و کیش، مبدل به مرکز عمده بازرگانی خلیج فارس شد. در دوره اتابکان فارس، اهمیت این جزیره به حدی بود که والی خلیج فارس در کیش زندگی می‌کرد. در این دوره، درآمد کیش بابت عشریه کشتی‌های تجاری بسیار بالا بود.

رونق و شکوفایی این جزیره بیضی شکل، تمام نشدنی بود. کیش در عصر غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان و مغول در اوج رونق اقتصادی خودش بود. به گونه‌ای که در دوره ایلخانیان، نام این جزیره، هم ردیف با ایلات معتبر همچون بغداد، شیراز، بحرین و هندوستان آورده می‌شد و پیشوند دولتخانه همیشه کنار نام کیش بود.

با این وجود، دوران شکوه و عظمت کیش همیشگی نبود و در سال 1506 میلادی با حمله پرتقالی‌ها به این منطقه و تصرف آن، سرنوشت کیش تغییر کرد و دیگر از آنهمه رونق اقتصادی خبری نبود.

پرتقالی‌ها تا دوره صفویه در کیش حضور داشتند و متأسفانه به جز غارت و ویرانی کاری برای این منطقه نکردند، تا اینکه شاه عباس پس از جنگ با عثمانی‌ها به این منطقه آمد و پرتقالی‌ها را از بحرین، کیش و هرمز خارج کرد. پس از آزاد شدن کیش از چنگال بیگانگان، باز هم این جزیره، رونق قدیمش را نداشت.

جمعیت جزیره کیش در سال 1395 خورشیدی چیزی حدود 40 هزار نفر ثبت شده‌است.

کیش در دوران پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، از طرف او به عنوان پیشکش به « قوام الملک شیرازی» داده شد. قوام الملک شیرازی  هم آن را به مبلغ 25000 تومان به « محمدرضا خان سطوت الممالک بستکی» حاکم لنگه فروخت. در سال 1340 خورشیدی، آقای «دکتر منوچهر اقبال» این جزیره را به مبلغ 9 میلیون تومان از ورثه محمدرضا خان سطوت الممالک بستکی خریداری کرد.

9 سال بعد در سال 1349 خورشیدی، هیأتی کارشناسی از طرف ایران و آمریکا، به بازدید از جزیره کیش رفتند و این جزیره را به دلیل موقعیت استراتژیکش، به عنوان یک مرکز بین المللی توریستی -  تجاری انتخاب کردند. 2 سال بعد در سال 1351، سازمان عمران کیش به ثبت رسید.

سازمان کیش، با الگوبرداری از جزایری همچون هاوایی و کرانه‌های جنوبی مدیترانه، طرح عمران و آبادانی کیش را با هزینه بسیار زیادی آغاز کرد. روند آبادانی و توسعه کیش همچنان ادامه داشت و فاز اول و بخشی از فاز دوم آن تا پیش از انقلاب جمهوری اسلامی پایان یافت. اما با پیروزی انقلاب، این توسعه متوقف ماند.

توقف توسعه کیش تا سال 1371 ادامه داشت؛ تا اینکه در آن سال با تأسیس سازمان منطقه آزاد کیش، توسعه و آبادانی این جزیره، جانی دوباره یافت.

جزیره کیش در سال 1349 به عنوان یک منطقه توریستی بین المللی انتخاب شد و در سال 1361 به عنوان اولین منطقه آزاد ایران لقب گرفت.

چرا به این جزیره، کیش می‌گویند؟

در لهجه مردمان بومی منطقه، کیش، یعنی کانالی عمیق، که آب قنات از آن خارج می‌شود. این منطقه تنها جزیره خلیج فارس بوده که آبش شیرین است. به کیش «قیس» یا «کیس» نیز می‌گویند.

 

آب و هوای جزیره کیش

کیش آب و هوایی گرم و مرطوبی دارد و بارندگی‌هایی که در این منطقه رخ می‌دهد؛ بیشتر در ماه‌های سرد سال است. بهترین زمان سفر به کیش، فصول سرد سال، از دی‌ تا فروردین ماه و حتی اوایل اردیبهشت است که هوا هنوز گرم و شرجی نشده‌است. البته سفر به کیش در فصول گرم سال نیز، جذابیت خاص خودش را دارد و با تفریح‌های متنوعی که در آنجا می‌توان داشت، گرمای هوا قابل تحمل خواهد بود.

جزیره کیش، ساختاری مرجانی دارد. جزایر مرجانی با پخش مواد مرجانی و آلی در تاقدیس‌ها، گنبدهای نمکی و مواد آتشفشانی تشکیل می‌شوند.

جاهای دیدنی جزیره کیش

از آنجا که جزیره‌ی کیش یک منطقه آزاد است، اتباع خارجی، برای بازدید از آن نیازی به دریافت ویزا ندارند. بنابراین علاوه بر گردشگران داخلی، تعداد بی‌شماری گردشگر خارجی نیز در این منطقه مشاهده خواهید کرد.

جاهای دیدنی کیش به 2 بخش، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کیش و جاذبه‌های طبیعی کیش، تقسیم می‌شود. با ما همچنان همراه باشید تا به معرفی جاذبه‌های متنوع جزیره کیش بپردازیم.

جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی جزیره کیش

  • کشتی یونانی جزیره کیش

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی کیش، کشتی یونانی است که در هنگام غروب چشم‌انداز زیبایی از این جزیره می‌سازد. کشتی یونانی به دلایل نامعلومی در سال 1345 خورشیدی در جزیره کیش به گل نشست!

یکی از تصاویر بی‌نظیر جزیره کیش که اغلب مسافران آن را به یادگار با خود می‌برند،تصویر یادگاری از کشتی یونانی است.

  • شهر زیرزمینی کاریز جزیره کیش

شهر زیرزمینی کاریز جزیره کیش، یک شهر قدیمی با قدمت 2500 ساله و یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی کیش است. این شهر در عمق 16 متری از زمین کنده شده و در دالان‌ها و سقف‌های این شهر زیرزمینی سنگواره‌هایی با قدمت 570 تا 270 میلیون سال وجود دارد.

شهر زیرزمینی کاریز جزیره کیش، تنها بنایی است که سقف آن از صدف و مرجان‌های طبیعی ساخته شده‌است.

  • شهر باستانی حریره جزیره کیش

شهر باستانی حریره یکی از آثار ملی ایران است که قدمت آن به سال‌های پنجم تا دهم قمری باز می‌گردد و گفته می‌شود، این شهر از حدود قرن چهارم تا دهم هجری قمری در اوج شکوفایی خود بوده‌است. در این شهر خانه‌های اعیانی، حمام، مسجد، کارگاه شیشه‌گری، بقایای چاه، کانال‌های آبی و قنات‌های قدیمی وجود دارد.

 

  • سواحل کیش

یکی از جذابیت‌های سفر به کیش، ماجراجویی‌هایی است که در سواحل این جزیره زیبا می‌توان آنها را آزمود. از جمله این ماجرجویی‌ها، می‌توان به جت اسکی، قایق‌های پدالی، غواصی، پاراسل و... اشاره کرد.

البته جاذبه‌های سواحل کیش به همین‌ها ختم نمی‌شود؛ دریای این منطقه نیز بسیار زیباست. اگر دوست دارید از نزدیک انواع مختلف آبزیان نظیر مرجان‌ها، ماهی‌ها و خرچنگ‌ها را تماشا کنید، می‌توانید سوار کشتی آکواریومی شوید و زیبایی و جاذبه‌های زیر دریا را از نزدیک مشاهده کنید.

  • جاده جهان جزیره کیش

جاده جهان، یکی دیگر از جاهای دیدنی کیش است که به صورت کمربندی دور جزیره را احاطه کرده‌است. در سرتاسر طول این جاده، 25 قطعه، به تعداد استان‌های کشور، به هر استان داده شده تا در آن آثار هنری، مصنوعات و تولیدات خود را به نمایش بگذارند.

علاوه بر این در برابر غرفه‌‍‌های هر استان، در روبرویشان یک غرفه کشور خارجی در سوی دیگر جاده وجود دارد. به این ترتیب هر استان با یک کشور خارجی همسایه است.

جاده جهان جزیره کیش، نمادی از ارتباط فرهنگ‌های مختلف جهان با کشور ایران است.

  • کلبه هور جزیره کیش

کلبه هور، یکی دیگر از جاهای دیدنی کیش در غرب جزیره است. این کلبه، در واقع یک دماغه صخره‌ای و زیستگاه آبزیانی همچون هامور، سرخو، سنگسر، انواع صدف و لاک پشت است. شما می‌توانید با بازدید از کلبه هور، آبزیان زیر آب منطقه را از نزدیک ببینید. علاوه براین غواصی و ماهیگیری، از جذابیت‌های این منطقه دیدنی است که سالانه هزاران گردشگر از کلبه هور دیدن می‌کنند.

اگر قصد دارید به منطقه‌ای آرام و بکر در کیش سفر کنید و ساعاتی را غرق در سکوت آرامش منطقه شوید، کلبه هور، بهترین انتخاب است.

  • پارک دلفین‌ها و پارک پرندگان کیش

یکی از جاذبه‌های بسیار مشهور کیش، پارک دلفین‌ها و پارک پرندگان کیش است. اغلب در برنامه سفر به کیش، این دو جاذبه‌ی دیدنی در برنامه بازدید تورها قرار دارد. پارک دلفین‌ها و پارک پرندگان کیش، مجموعه‌ای 100 هکتاری و بسیار سرسبز هستند که در محوطه خود انواع گونه‌های گیاهی را دارند.

پارک دلفین‌ها، شامل تعدادی پستانداران دریایی همچون شیر دریایی، پنگوئن و دلفین‌های بازیگوش است که با اشاره مربیان خود حرکات نمایشی انجام می‌دهند.

برای بازدید از پارک پرندگان، می‌توانید از اتوبوس قطاری استفاده کرده و خود را به پارک زیبای پرندگان برسانید و انواع پرندگان منحصر به فرد جهان را از نزدیک مشاهده کنید. کافی است در تورهای سفر به کیش ثبت نام کنید و از خدمات آنها در رابطه با این پارک زیبا استفاده کنید.

پارک دلفین‌های کیش یا همان دلفیناروم، دارای گونه‌های مختلف و متنوع پستانداران دریایی همچون دلفین، شیر دریایى، گربه دریایى، گراز دریایى و پنگوئن است.

  • روستای باغو جزیره کیش

روستای باغو، یکی از جاذبه‌های دیدنی کیش است که برای بازدید از آن باید به منطقه جنوب غربی جزیره بروید. روستای باغو، از قدیمی‌ترین روستاهای واقع در جزیره کیش است که مردم در آن به سبک قدیمی زندگی می‌کنند و از کیش مدرن و امروزی خبری نیست.

نام باغو از نام پیرزنی 100 ساله گرفته شده که در زمان تصرف کیش به دست پرتقالی‌ها در این منطقه زندگی می‌کرده‌است. در حال حاضر، تعداد اندکی خانوار در این روستا زندگی می‌کنند که شغل‌شان دامداری است. مردم این روستا با پرورش دام و طیور، بخش عمده‌ای از گوشت مورد نیاز جزیره کیش را تأمین می‌کنند.

در روستای باغور، انواع درختان لور یا انجیر معابد، یکی از کمیاب‌ترین درختان جهان، وجود دارند.

جاذبه‌های طبیعی جزیره کیش

 

1.درخت سبز کیش

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی کیش، درخت سبز آن است که قدمتی 500 تا 600 ساله دارد و در نزدیکی شهر باستانی حریره قرار دارد.

 

2.پارک ساحلی میرمهنا جزیره کیش

یکی از بهترین جاهای کیش برای تماشای غروب آفتاب، پارک ساحلی میرمهناست. این پارک بزرگ‌ترین پارک تفریحی کیش است که نزدیکی محله‌های عرب و بومیان جزیره قرار دارد.

در کنار این پارک محلی، می‌توانید قدم بزنید و حتی لاک پشت‌هایی که در پارک ساحلی هستند را از نزدیک مشاهده کنید. در پارک ساحلی مهنای جزیره کیش، آلاچیق‌هایی ساخته شده؛ که در آنها می‌توانید ماهی‌های تازه بخرید و یا صید خودتان را کباب کنید.

در کنار آلاچیق‌ها و تماشای موجودات آبزی، می‌توانید در دریای جنوب ایران، قایق سواری کنید و از تماشای دریای زیبای جنوب لذت ببرید.

 

3.پارک ساحلی مرجان جزیره کیش

ساحل مرجانی یکی از پارک‌های مشهور کیش است که پیست دوچرخه سواری نیز از آن می‌گذرد؛ یک فضای مناسب برای انجام انواع ورزش‌های مفرح آبی، همچون جت اسکی، پاراسل، بناناسوری و حتی غواصی است.

اگر به جمع کردن صدف علاقه‌مند هستید، در ساحل مرجان کیش، تا دلتان بخواهد می‌توانید انواع صدف‌های رنگارنگ را جمع آوری کنید.

در ساحل پارک مرجانی جزیره کیش، به دلیل وجود انواع کافه، چایخانه و... شما می‌توانید خود را به انواع چای و نوشیدنی مهمان کنید.

4.پارک ساحلی و مرد ماهی‌گیر جزیره کیش

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و پارک‌های معروف کیش، مجسمه‌ی 12 متری از مرد ماهی‌گیر است. این مجسمه بعد از مجسمه صیاد مروارید بندرعباس، دومین مجسمه فیگیوارتیو بزرگ ایران است. در پارک ساحلی مرد ماهی‌گیر، شما می‌توانید مجسمه‌های شنی بسازید و از طبیعت ناب جزیره بهره ببرید.

 

مراکز خرید جزیره کیش

یکی از دلایل سفر به کیش، مراکز خرید و قیمت فوق العاده مناسب اجناس آن است. از آنجا که جزیره کیش یک منطقه آزاد است؛ واردات اجناس به جزیره، هزینه گمرک ندارد.

اگر قصد خرید اجناس لوکس دارید و می‌خواهید از برندهای معتبر خرید کنید، باید به مراکز خرید پردیس 1 و 2 و مرکز خرید دامون سر بزنید.

چنانچه قصد خرید مقرون به صرفه دارید، می‌توانید به مراکز خرید پانیذ، ونوس و مروارید بروید. برای خرید کیف و کفش نیز مراکز خرید پردیس 2، مرکز تجاری کیش و مرکز خرید مروارید بهترین‌ها هستند.

اگر قصد خرید لوازم خانه و آشپزخانه دارید به سراغ مرکز خرید پردیس 2 بروید. ست‌های ورزشی و لباس نوزادی نیز از جمله مواردی است که بسیار طرفدار دارد. برای خرید ست‌های ورزشی به بازار پردیس بروید. چنانچه قصد خرید سیسمونی نوزادی دارید به مراکز خرید بازار مرجان، بازار خلیج فارس و بازار عرب‌ها بروید. برای خرید عطر با قیمت مناسب هم به بازار زیتون بروید.

آنقدر مراکز خرید کیش متنوع است که اگر قصد خرید نیز نداشته باشید؛ برای خرید لباس و کفش‌های برند، وسوسه خواهید شد.

از جزیره کیش چه سوغاتی بیاوریم؟

یکی از رایج‌ترین سوغاتی‌های سفر به کیش، انواع قهوه و شکلات‌های متنوع و خوشمزه است. مرکز خرید آرتاکیش، یکی از مراکز خرید عمده قهوه و شکلات از کیش است که می‌توانید برای خرید سوغاتی به آنجا بروید.

اگر قصد دارید از صنایع دستی این منطقه به عنوان سوغاتی با خود بیاورید؛ گلیم، سوزن‌دوزی، سبد، گلابتون‌دوزی، صنایع دستی دریایی، همگی سوغاتی‌های متفاوت این خطه هستند که می‌توانید از آنها خرید کنید.

چنانچه قصد خرید پوشاک باکیفیت به عنوان سوغاتی دارید، هم می‌توانید از مراکز خریدی که به شما معرفی شد، خریدتان را انجام دهید.

 

غذاهای محلی کیش چیست؟

یکی از لذایذ سفر، امتحان کردن غذاهای محلی مقصد است. کیش هم از این قاعده مستثنی نیست. غذاهای محلی کیش عبارتند از:

  • سمک مشوی (نوعی ماهی سرخ شده)
  • محمر (نوعی برنج شیرین با ماهی)
  • هریسه (هلیم مخصوص کیش)
  • برنج مجبوس کیش (نوعی پلو با ادویه‌ خاص عربی و گوشت، مرغ یا ماهی)
  • انواع قلیه

 

چطور در جزیره کیش اقامت کنیم؟

هتل‌های متعددی با سطح کیفیت متنوع در کیش وجود دارند که قیمت آنها وابسته به تعداد ستاره‌های آنهاست. هتل‌های مشهور کیش، عبارتند از:

  1. هتل مارینا پارک
  2. هتل پارمیس
  3. هتل ترنج
  4. هتل داریوش
  5. هتل سورینت مریم
  6. هتل جام جم
  7. هتل پانیذ و...

چنانچه قصد سفر به کیش دارید، می‌توانید با ثبت نام در تور کیش آرندتور در هر هتل، سوئیت و یا ویلایی که مد نظرتان است، اقامت کنید و از تخفیف‌های ما نیز بهره ببرید.


هتل‌های متعددی با تعداد ستاره و کیفیت متنوع آماده خدمات رسانی به شما هستند؛ کافی است؛ با توجه به بودجه‌تان هتل و نوع خدمات را انتخاب کنید.

روش‌های سفر به کیش

راه‌های سفر به جزیره کیش بسیار متنوع هستند؛ می‌توان به این منطقه با اتوبوس، خودروی شخصی، قطار و هواپیما سفر کرد. البته یکی از رایج‌ترین روش‌های سفر، ثبت نام در تور کیش است.

 

  • سفر به جزیره کیش با هواپیما

یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه سفر به کیش، استفاده از هواپیماست. فاصله هوایی تهران تا کیش حدود 1042 کیلومتر است. مدت زمان این پرواز یک ساعت و چهل دقیقه است.

 

  • سفر به کیش با اتوبوس و یا خودروی شخصی

یکی دیگر از رایج‌ترین شیوه ‌ای سفر به کیش، به صورت زمینی است. چنانچه قصد دارید با اتوبوس و یا خودروی شخصی به کیش بروید، راحت‌ترین گزینه، حرکت از تهران به بندرعباس است.

پس از رسیدن به بندرعباس، مسیرتان را تا بندر چارک ادامه دهید. در بندر چارک با کشتی و یا لنج به کیش می‌روید. چنانچه با خودروی خود قصد دارید به کیش بروید، با استفاده از شناورهای مسافری و باری که در بندر چارک وجود دارد؛ می‌توانید سفرتان را تا جزیره کیش ادامه دهید.

 

  • سفر به کیش با قطار

برای سفر به کیش با قطار نیز از شهرهای مختلف به مقصد بندرعباس، بلیط تهیه کرده و پس از رسیدن به بندرعباس دوباره به بندر چارک رفته و ادامه مسیر را با شناورهای مسافربری و باری ادامه دهید.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم هر آنچه برای سفر به کیش لازم دارید را بنویسیم. اگر تا به حال به کیش سفر نکرده‌اید، امیدواریم، این مقاله اطلاعات لازم و کافی را به شما داده باشد و شما را آماده سفر به این جواهر خلیج فارس کند. برای خرید تور کیش و حتی بلیط هواپیما، می‌توانید از خدمات ما در آرندتور استفاده کنید.



1400/08/15 | کد مطلب: 1292
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1292
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.