با سیراف قدیمی ترین بندر ایران آشنا شوید {معرفی کامل شهر سیراف}
معرفی جاهای دیدنی استان بوشهر

2500 سال با سیراف، کهن‌ترین بندر بین‌المللی ایران!

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

سیراف، یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران است که قدمت آن به دوران ساسانی بر می‌گردد. این بندر به بمبئی ایران شهرت داشته‌است.

تور بوشهر

سیراف، شهری باستانی با قدمت دو هزار پانصد ساله و یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران است که در دوران ساسانی رونق بسیاری داشته‌است.

امروز ما، در وبلاگ آرندتور قصد داریم، به سراغ شهر تاریخی سیراف برویم و شما را با جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر آشنا کنیم. چنانچه قصد سفر به سیراف دارید، می‌توانید همراه ما در تور بوشهر شده و از اماکن تاریخی این منطقه دیدن کنید.

 

از تاریخچه بندر سیراف چه می‌دانید؟

سیراف بندر و شهری با قدمت و پیشینه‌ی طولانی است که در بخش سیراف شهرستان کنگان در استان بوشهر قرار دارد. این بندر یکی از جاهای دیدنی ایران زیباست.

بندر سیراف، یک بندر بین‌المللی، با جمعیتی بیش از 300 هزار نفر بوده و از آنچه اکنون هست، بسیار بزرگ‌تر بوده‌است. در این شهر، ادیان مختلف، همچون زر تشتیان، مسیحیان، مانویان، بوداییان، یهودیان و چینییان در کنار هم به راحتی زندگی می‌کردند.

وجود گورستان‌های مختلف در سیراف، دلیل آزادی دینی در این بندر بین المللی بوده‌است.

این بندر، روابط تجاری بسیار گسترده‌ای با روم و یونان در اروپا، ماداگاسکار در آفریقا، کانتون در چین داشته و به آن لقب بمبی ایران داده شده‌بود.

سفال‌های بازمانده از این خطه، در کنار پارچه و زیورآلات، معماری‌های گچی، اتاق‌های آذین شده، ساختمان‌های دو الی سه طبقه، بخشی از میراث به جای مانده از سیراف هستند.

از نظر موقعیت جغرافیای، بندر سیراف در یک نوار طولی بسیار کم عرض قرار گرفته که یک سمت آن دریاست و سوی دیگرش کوه قرار دارد.

با توجه به موقعیت سیراف، معماری خانه‌های آن، بسیار شبیه روستای باستانی «ماسوله» است. وجود خانه‌های پلکانی تداعی کننده، روستاهای ماسوله و «کندوان» است. البته بافت تاریخی این منطقه با کندوان و ماسوله بسیار متفاوت است.

مردمان سیراف در دین بسیار آزادمنش بودند و بدون جنگ و خونریزی در کنار هم زندگی می‌کردند.

چگونه سرنوشت بندر سیراف تغییر کرد؟

همانطور که گفته شد، در بندر سیراف روابط تجاری بین المللی بسیار رونق داشت. اما، با زلزله‌ی مرگبار 7 روزه که در سال 367 هجری قمری اتفاق افتاد، این بندر به طور کامل از بین رفت.

 

بندر سیراف به چه اسامی شهرت دارد؟

بندر سیراف به اسامی، سیراب، شیلات، شیلا، بندر طاهری شهرت داشته‌است. اسم این بندر از زمان حمله مسلمانان تغییر کرده بود. اما، در سال 1387 خورشیدی اسم سیراف دوباره به آن بازگردانده شد.

 

بندر سیراف کجاست؟

بندر سیراف بین بندر «کنگان» و «عسلویه» در 245 کیلومتری، شرق بوشهر در مجاور خلیج فارس، قرار دارد.

سیراف یکی از بنادر اصلی ایران و خاورمیانه و محل پهلوگیری کشتی‌های بزرگ بوده‌است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری بندر سیراف

  • قبرهای سنگی سیراف

یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی سیراف، قبرهای سنگی آن است، که به عمق 60 تا 40 متر،، در سنگ کنده شده بودند. این قبرهای تاریخی در دره «لیرودی شیلو» واقع شده و با وجود دو زلزله‌ی مهیب در سال‌های دور هنوز از بین نرفته‌اند.

از آنجا که در سیراف ادیان مختلف به راحتی زندگی می‌کردند، این گورستان در مقاطع مختلف تاریخی مورد استفاده ادیان گوناگون قرار می گرفته و کارشناسان به این گورستان، «گورستان تمدن‌ها» می‌گویند.

قبرهای سنگی سیراف در سال 1381 خورشیدی به ثبت ملی رسید.

در گذشته روی مرده‌ها خاک نمی‌ریختند و فقط آنها درون قبرهای سنگی، می‌گذاشتند. در کنار قبرهای گوناگونی که در این منطقه وجود دارد، دخمه‌هایی نیز در دل کوهستان وجود داشته که احتمالا افراد، برای روزهای آخر زندگی سالمندان از آنها استفاده می‌کردند.

یهودیان، پیرانی که فاقد قدرت بودند و روزهای آخر عمرشان بود، درون این دخمه ها می‌گذاشتند. البته یک گمانه دیگر نیز وجود دارد، که این دخمه‌ها، در واقع حوضچه‌هایی برای نگهداری آب و جمع شدن آب باران بوده‌اند.

به احتمال زیاد می‌توان گفت، در سال‌های دور، خانه سالمندان در سیراف وجود داشته‌است.

  • چاه‌های سیراف

چاه‌های سیراف، به عمق 130 متر بودند. این چاه‌ها در دل سنگ‌ها ایجاد شده‌اند و چیزی حدود 100 حلقه، هستند.

  • حوضچه‌های قدیمی سیراف

حوضچه‌های قدیمی در دامنه شمالی کوه سیراف واقع شده و محققان آنها را مکانی برای جمع شدن آب باران می‌دانند. شکل حوضچه‌ها، مستطیل یا چهارگوش بوده و بعضی از آنها یک سرریز داشته‌اند که پس از پرشدن حوضچه، آب را به یک کانال دست ساز، هدایت می‌کردند. از این کانال‌ها، برای آبیاری مزارع استفاده می‌کردند.

گروهی دیگر از کارشناسان فکر می‌کنند، این حوضچه‌ها در گذشته قبر بوده‌اند. اما با توجه به ابعاد آنها بعید است، آنها را قبر دانست.

بیش از هفت هزار حوضچه روی کوه‌های سیراف قرار داشته که با تراشیدن کوه برای استفاده از آب باران و تزریق آن به زمین و پیوستن آنها به سفره‌های زیرزمینی ایجاد شده بودند.

  • مسجد امام حسن بصری

مسجد امام حسن بصری، روی ویرانه‌های یک دژ ساسانی در سال 188 هجری قمری ساخته شد. این بنا که یکی از جاهای دیدنی سیراف است که در سال 1378 خورشیدی به ثبت ملی رسید.

مسجد امام حسن بصری، یکی از قدیمی‌ترین مساجد مناره‌دار سرزمین اسلامی است.

  • عمارت شیخ جبار نصوری

عمارت شیخ جباری نصوری، یکی دیگر از جاهای دیدنی سیراف است که  روی تپه‌ای بلند و به سمت دریا قرار دارد. این عمارت، دارای یک شاه‌نشین و دو حیاط اندرونی و بیرونی است. قدمت بنای شیخ جبار نصوری، به 216 سال پیش و دوره قاجار، بر می‌گردد. در ایوان غربی عمارت، هجده تابلوی زیبا از مجالس شاهنامه فردوسی وجود دارد.

عمارت شیخ جبار نصوری، متعلق به خاندان نصوری است و عمری 216 ساله دارد.

  • بازار سیراف

بازار سیراف، یکی دیگ از جراهای دیدنی این بندر بوده که درون آن مغازه‌های کوچک و بزرگ به صورت ردیفی و در کنار هم ساخته شده‌اند.

 

  • آرامگاه سیبویه

آرامگاه سیبویه محل دفن استاد سیبویه دانشمند علم نحو و برادرش نوراوین از علمای تسنن دردره لیر است که در قرن 4 هجری قمری می‌زیسته‌اند.

 

  • بندر سیراف

بندر سیراف، در گذشته یکی از بنادر مهم ایران بوده و از طریق این بندر، با کشورهای دیگر ارتباط بازرگانی داشته‌اند. اما این روزها خبری از آن رونق نیست. این بندر از بنادر معدودی هستند که در فاصله‌ی کمی از دریا به کوه می‌رسند.

بندر سیراف، سرآغاز راه دریایی ابریشم بوده‌است.

  • دستکندهای تاریخی کوه‌های سیراف

در شمال سیراف، تپه‌هایی وجود دارد که در آن حفره‌های متعدد در کنار هم به صورت دستکند وجود دارند. این تپه‌ها توسط دو دره به نام‌های لیر و شیلو از هم جدا می‌شوند. محققان به آنها مجموعه آبخوانداری بزرگ می‌گویند.

در تپه‌های شمال سیراف، فرورفتگی‌های دستکند متعددی وجود دارد که از آنها به عنوان دستکندهای تاریخی یاد می‌کنند.

صنایع دستی سیراف

صنایع دستی سیراف، شامل گلابتون دوزی، منجوق دوزی، اشیای تزیینی مثل آویزهای حلزونی، صدفی، تزئینات آکواریوم، سبد حصیری، دمپایی حصیری، لیف و صنایع دستی چوبی است.

 

غذاهای مشهور سیراف

مشهورترین غذاهای محلی سیراف شامل، قلیه ماهی، ماهی سرخ کرده و میگوپلو است.

 

سوغات سیراف

از این بندر باستانی، می‌توانید انواع ماهی و میگو، خرما، صنایع دستی به عنوان سوغات سیراف به یادگار ببرید.

 

بهترین زمان سفر به سیراف

بهترین زمان سفر به سیراف، با توجه به موقعیت مکانی آن که در استان بوشهر قرار دارد، پاییز، زمستان و اوایل بهار است.

 

تور بوشهر آرندتور

چنانچه قصد بازدید از سیراف دارید، می‌توانید از طریق تورهای مسافربری همچون آرندتور راحت و بدون دردسر به این منطقه سفر کنید. برای سفر به بوشهر، می‌توانید از اتوبوس‌های VIP یا هواپیما استفاده کنید.

این سفر تاریخی پنج و نیم روزه خواهد بود و درجه سختی آن 1 از 5 است. در سفر به بوشهر، علاوه بر بازدید از بوشهر به سراغ شهرهای کازرون، سیراف، دلوار، فیروزآباد خواهید رفت. آرندتور در تور بوشهر، 8 وعده اصلی و 5 میان وعده میزبان شماست.



1400/05/12 | کد مطلب: 1225
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1225
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.