عمارت کازرونی و ملک دو جاذبه گردشگری و متنوع بوشهر
معرفی خانه‌های مشهور بوشهر

عمارت کازرونی و ملک دو جاذبه گردشگری و متنوع بوشهر

6 رای   شما هم امتیاز بدهید!

عمارت کازرونی و خانه ملک، دو خانه‌ی مشهور از خانه‌های بوشهر است که هر دو، در دوره قاجار ساخته شده و به ثبت ملی رسیده‌اند.

تور بوشهر

عمارت‌های کازرونی و ملک، از بهترین جاهای دیدنی بوشهر هستند که در سفر به بوشهر می‌توان به بازدید آنها رفت. همانطور که عنوان شد، هر دو بنا در دوره قاجار ساخته شده‌اند و با توجه به معماری منحصر به فرد شهر بوشهر، ما در وبلاگ آرندتور، تصمیم داریم، به معرفی خانه‌های تاریخی و مشهور بوشهر بپردازیم. عمارت کازرونی و ملک از بهترین گزینه‌ها برای معرفی، خانه‌های بوشهری هستند. پس همراه ما باشید.

 

معرفی تاریخچه عمارت کازرونی بوشهر

همانطور که گفته شد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازدید از بافت تاریخی خانه‌های بوشهر، عمارت کازرونی بوشهر است که بیش از 200 سال از زمان ساختش می‌گذرد. این خانه، متعلق به «سید محمدرضا کازرونی»، یکی از تاجران سرشناس بوشهر بوده‌است. پس از فوت ایشان، وراثش، خانه را به میراث فرهنگی اهدا کردند. خانه کازرونی، در تاریخ 10 مهر 1380 با شماره ثبت،4045 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

یکی از مشهورترین خانه‌های بافت تاریخی بوشهر، عمارت کازرونی است.

معماری عمارت کازرونی

یکی از بارزترین خصوصیات عمارت کازرونی، ارتفاع زیاد آن است. معماری این عمارت، همچون دو بندر کراچی و بمبئی، به صورت چندطبقه و با ارتفاع زیاد است. سیستم خنک کننده این ساختمان، طبیعی است. معماران، خانه‌های بوشهری‌ها را، به دلیل هوای گرم منطقه، به صورت چند طبقه می‌ساختند. ساخت درها و پنجره‌های متعدد، نیز از جمله کارهایی است که معماران، به منظور فرار از گرما، برای صاحبان خانه‌ها انجام می‌دادند.

در بوشهر ساخت خانه در فواصل کم از هم، بسیار مرسوم است و گاها در فاصله‌ی کمتر از یک متر، خانه‌ی دیگری ساخته شده‌است.

آدرس عمارت کازرونی بوشهر

عمارت کازرونی در محله قدیمی بهبهان در انتهای خیابان گمرک قرار دارد.

 

عمارت ملک

عمارت ملک یکی از جاهای دیدنی بوشهر است که در دوره قاجاریه ساخته شده و متعلق به یکی از تاجرهای مشهور شهر است که در 8 کیلومتری بوشهر در کوچه ملک، واقع در خیابان ماهینی و محله بهمنی واقع شده‌است. این خانه 200 ساله، یک عمارت تاریخی است.

 

معماری و زیربنای عمارت ملک

مساحت زیر بنای عمارت ملک حدود 4000 مترمربع برآورد شده و بنا، در دوره قاجار، توسط فرانسوی‌ها، ساخته شده‌است. مصالحی که برای ساخت عمارت ملک استفاده شده از بوشهر آورده شده و با خانه‌های هم عصر عمارت ملک در همان خطه، تفاوت بسیار دارد. مالک این خانه یکی از تجار مشهور شهر به نام «محمد مهدی ملک‌ التجار» بوده‌است.

ملک التجار، یکی از مشهورترین تاجران زمان خود بود. وی در سفری تجاری- تفریحی به کشور فرانسه، از یکی از کاخ‌های فرانسه بسیار خوشش آمد و تصمیم گرفت مشابه آن را در بوشهر بسازد. عمارت ملک بعدها توسط انگلیسی‌ها تسخیر شد و پس از ورشکست شدن ملک التجار، تمام اجناس خانه با قیمت بسیار ارزانی به انگلیسی‌ها فروخته شد.

در اواخر سلطنت «رضا شاه پهلوی»، عمارت ملک به یکی از خوابگاه‌های نظامی تبدیل شد. این خانه را چندین بار می‌خواستد مرمت کنند، اما به دلیل وسعت زیادش، دوباره مرمت نشده‌است.

عمارت ملک به دست معماران فرانسوی با الگوبرداری از یک کاخ در فرانسه ساخته شد.

مشخصات عمارت ملک

عمارت ملک چندین بخش دارد، که با یکدیگر، آنها را مرور می‌کنیم:

1. پیشخوان

فضای باز و گسترده عمارت است که از یک طرف به فضای شهر متصل شده و از طرفی دیگر به سکوی سردر و عمارت اصلی بنا، وصل است.

2. سکوی بنا

بخش دوم بنا، سکوی آن است که شامل یک ردیف پله‌ی متصل به بنای اصلی و یک سفره‌ی بزرگ است.

3. سردر بنا

بخش سوم بنا، سردر آن است که شامل فضای ایوان است. در سردربنا، 6 ستون، وجود دارد. خانه، از چوب آبنوس، با تزیینات فلزی ساخته شده‌است.

4. عمارت اصلی بنا

عمارت اصلی بنای ملک، به صورت 2 طبقه با دیوارهای نقاشی شده، ساخته شده‌است.طبقه‌ی اول آن برای ملاقات‌های رسمی ملک التجار ساخته شده بود و طبقه‌ی دوم آن برای مهمانی‌های خصوصی!

سبک معماری عمارت ملک، به بنگله شهرت دارد.

در عمارت ملک شما شاهد یک قسمت استحفاظی، بارو و شاه‌نشین و قسمتی هم به صورت چند ایوان و اتاق‌های مسکونی هستید. نه تنها معماری این خانه خاص و متفاوت بوده، بلکه عمارت ملک، دارای چندین باغ تو در تو است که به صورت چند ردیفه از هم جدا شده‌اند و هرکدام ورودی جداگانه خودشان را دارند. سبک باغ آرایی هر کدام از آنها، با دیگری متفاوت است.

عمارت ملک که به عنوان نماد و هویت شهر بوده، در آذر ماه سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته‌است.

سخن آخر

شهر بوشهر، پایتخت انرژی ایران، یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که به دلیل بافت تاریخی و قدیمی‌اش دارای خانه‌های قدیمی و زیبایی است. وبلاگ آرندتور در این مقاله به معرفی دو عمارت مشهور که نماد شهر بوشهر هستند، عمارت کازرونی و ملک پرداخت. در سفر به بوشهر می‌توانید در صورت دلخواه به دیدار این دو خانه‌ی قدیمی بوشهر بروید.



1400/06/21 | کد مطلب: 1276
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1276
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.