تور کویر ورزنه اردیبهشت 1403 | سرزمین سپیدپوش

تور کویر ورزنه

از کویر تا سرزمین سپیدپوش
6 رای شما هم امتیاز بدهید!
در صورت اضافه شدن تور به این مقصد خبرم کن!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

آشنایی با خدمات تور کویر ورزنه آرند

هنگامی‌که در تهران حضور دارید و قصد دارید تا به یکی از زیباترین کویرهای ایران، یعنی کویر ورزنه بروید، می‌توانید از خدمات تور کویر ورزنه آژانس آرند استفاده کنید. پشتیبان و اپراتور آژانس آرند گشت امرداد به شما کمک می‌کند تا تور کویر ورزنه را که شرایط آن موردنظر شماست، پیدا کنید. کویر نوردی، شترسواری، جزئی از سرگرمی‌های کویر است. همچنین یکی از ماجراجویی‌های جذاب در کویر، رانندگی با ماشین‌های آفرود است. علاوه براین، مهمانسراهای زیادی در نزدیکی کویر ورزنه وجود دارد که می‌توانید برای اقامت شب، در این محل، اقامت کنید. اگر با این منطقه آشنایی کافی را ندارید، به‌تنهایی به آنجا نروید و حتماً به‌صورت گروهی، عازم این منطقه شوید.

کویر ورزنه کجاست؟

کویر ورزنه یا کویر خارا، در استان اصفهان واقع شده است. فاصله این کویر تا استان اصفهان، 107 کیلومتر و از غرب شهر یزد، 240 کیلومتر است. مساحت کویر ورزنه حدود 17000 جریب است که از شرق، به تالاب گاوخونی، شهر ورزنه و رودخانه زاینده‌رود از شمال، شهر حسن‌آباد از جنوب و محورهای ارتباطی از حسن‌آباد به ورزنه در غرب، منتهی می‌شود.

بیشتر پوشش گیاهی این کویر شامل درختچه‌های بلوط و گیاهانی با نام اسکنبیل و گیاهان دیگر سازگار با ماسه است. وجود پوشش گیاهی در این منطقه، ناشی از رطوبت تالاب گاوخونی است. ازنظر گونه‌های جانوری، در این منطقه انواع جانوران نظیر شاهین، روباه صحرا، مار افعی شاخ‌دار، مار شتری، تیر مار شوکاری، انواع و اقسام عقرب‌ها، خرگوش، خارپشت صحرایی و حیوانات دیگر وجود دارند.

شهر ورزنه سفیدترین شهر ایران

شهر ورزنه، تنها شهر چادر سفیدها، از توابع اصفهان که در نزدیکی تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع شده‌است. این شهر آخرین سکونتگاه کنار زاینده‌رود بوده و پس از آن زاینده‌رود وارد گاوخونی می‌شود. پوشش سنتی زنان این منطقه چادرهای سفید است. البته امروزه چادرهای مشکی هم در میان اهالی افزایش یافته و شهر دیگر به سان گذشته تمام سفیدپوش نیست. استفاده از پوشش چادر سفید یک سنت قدیمی است که در میان زنان این منطقه نسل به نسل انتقال یافته‌است.


کویر ورزنه

ورزنه در 105 کیلومتری اصفهان قرار گرفته و جزئی از بیابان خاراست.در این سفر ابتدا به شهرستان ورزنه می‌رویم، سپس از شهر تا کویر ورزنه مسافتی حدود 10 کیلومتر را در جهت جنوب حرکت می‌کنیم. این کویر در نزدیکی تالاب بین المللی گاوخونی قرار گرفته‌است. در مدت کویرگردی کفش‌هایتان را از پا در آورده و پا برهنه بر روی شن‌های نرم و روان قدم بزنید. لمس شن‌های نرم و روان آرامشی وصف ناپذیر به شما خواهد داد و از هیاهوی شهر اندکی دورتان می‌کند. می‌توانید از تپه شرقی کویر ورزنه بالا بروید و تالاب گاوخونی را تماشا کنید. تفاوت کویر ورزنه با سایر کویرها، پوشش گیاهی خاص این منطقه است. دلیل وجود پوشش گیاهی ویژه در کویر ورزنه، نزدیکی آن به تالاب بین المللی گاوخونی است.

پیاده‌روی و تماشای غروب زیبای آفتاب در کویر ورزنه تنها تفریح شما نخواهد بود. در این کویر می‌توانید انواع تفریحات همچون شترسواری، آفرود سواری، موتور ATV، پاراگلایدر، زیپ لاین، باگی سواری، شن‌سواری و.. را امتحان کرده و از این تجارب هیجان‌انگیز لذت ببرید. علاوه براین عکاسی کردن در این کویر یکی از تفریحات بسیار نابی است که حسابی حالتان را خوب خواهد کرد. بنابراین دوربین عکاسی‌تان را برای سفر کویرگردی حتما همراه خود ببرید.

فاصله کویر ورزنه تا تهران

فاصله بین تهران و کویر ورزنه، تقریباً 400 کیلومتر (248 مایل) است. زمان واقعی بین تهران و کویر ورزنه به عواملی مانند شرایط ترافیک، کیفیت راه و سرعت حرکت شما بستگی دارد. به‌طور متوسط، حدود 6-5 ساعت جهت حرکت از تهران به کویر ورزنه، زمان لازم است.

فاصله کویر ورزنه تا اصفهان

فاصله کویر ورزنه تا شهر استان 107 کیلومتر (66 مایل) است. زمان رسیدن به کویر ورزنه از اصفهان، به‌طور میانگین بین 3-2 ساعت است. البته این میزان ممکن است برحسب نوع مسیری که انتخاب می‌کنید، متفاوت باشد.

بهترین فصل کویر ورزنه

بهترین زمان برای رفتن به کویر ورزنه، از اواسط فصل پاییز تا انتهای فصل زمستان است. شما می‌توانید در فصل تابستان نیز به کویر بروید، اما باید با هوای بسیار گرم و مواجهه با جانوران مختلف از جمله مارها، دست‌وپنجه نرم کنید.


جذابیت‌های تور کویر ورزنه

کویر ورزنه یکی از بهترین مقاصد گردشگری در میان کویرهای گوناگون ایران محسوب می‌شود. فعالیت‌های تفریحی و گردشگری زیادی در این منطقه وجود دارند که موردعلاقه بسیاری از افراد قرار دارد.

پیاده‌روی بر روی ریگ روان و دریاچه نمک

پیاده‌روی طولانی بر روی ریگ‌های روان و همچنین دریاچه بزرگ نمک، احساس لذت بخشی است که از کویر دریافت می‌کنید و لذت از چشم‌اندازهای فوق‌العاده شنزارها، طلوع و غروب خورشید، تجربه‌ای به‌یادماندنی برای شما از کویر ورزنه خواهد بود.

تصویربرداری در شب و دیدن ستارگان

دوری از آلودگی هوای شهرهای بزرگ و همچنین رطوبت بسیار کم هوا موجب شده است تا ورزنه دارای آسمانی پرستاره و درخشان باشد و این یکی از اصلی‌ترین دلایل علاقه‌مندی گردشگران به این کویر است و از طرفی، بسیاری از عکاسان و عاشقان نجوم، شب‌های طولانی در این مکان جهت کاوش و مشاهده آسمان شب، سپری می‌کنند. همچنین در طی سال، گروه‌های مختلف نجوم جهت مشاهده پدیده‌های مختلف نجومی به این منطقه می‌روند.

زیپ لاین

زیپ لاین (بند سُره) یکی از سرگرمی‌های جذاب در کویر ورزنه است. طول این زیپ لاین، 400 متر است و شما می‌توانید پرواز بر روی شنزارهای کویر را تجربه کنید.

موتورهای ATV

یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی که می‌توان با تور کویر ورزنه نیز تجربه کرد، سوارشدن بر روی موتور ATV و ماجراجویی سرگرم‌کننده و شاید پرخطر در کویر با سرعت بسیار بالا و رانندگی در شیب‌های تند و شنزارهای کویر ورزنه است.

پاراگلایدر

پاراگلایدر یکی از پرطرفدارترین فعالیت‌های سرگرم‌کننده در کویر ورزنه محسوب می‌شود که شما می‌توانید در آسمان پرواز کنید و آسمان جذاب و شفاف کویر، لذت ببرید. پس از پاراگلایدر سواری، می‌توانید تکنیک‌هایی را جهت پرواز بهتر از مربیان حرفه‌ای، بیاموزید.

شترسواری

شترسواری یکی از فعالیت‌های مرسوم و سنتی است که شما می‌توانید در تمامی کویرهای ایران تجربه کنید. شترسواری در کویر ورزنه، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما است که می‌توانید احساس کاروان‌های چند قرن گذشته را احساس کنید.

چاه گاو ورزنه

چاه گاو، یکی از روش‌های خلاقانه مدیریت آب در زمین‌های خشک کویر ورزنه محسوب می‌شود که چندین سال قبل، توسط کشاورزان بومی این منطقه، ابداع شده است. شما می‌توانید با استفاده از تور کویر ورزنه، لحظات بی‌نظیری را هنگام حضور در کویر ورزنه تجربه کنید. تور سایت آرند، تور کویر ورزنه را با شیوه‌ای منحصربه‌فرد و کم‌نظیر برای مشتریان خود ارائه می‌کند.

جاذبه های کویر ورزنه

علاوه بر جذابیت های تور کویر ورزنه، این کویر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیدنی بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قلعه قورتان، قلعه‌ای با قدمت هزارساله

یکی دیگر از جاذبه‌های کویرگردی تور ورزنه، بازدید از قلعه‌ای مسکونی به وسعت  5 هکتار است که قدمت آن به 1100 سال پیش بر می‌گردد. قلعه قورتان از خشت و گل ساخته شده و دارای برج و بارویی 250 متری که از شمال تا جنوب را فراگرفته‌است. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و قدمت آن به قرن چهارم و دوره حاکمیت بهرام پنجم ساسانی می‌رسد. قلعه قورتان از معدود قلعه‌هایی خشتی و گلی در جهان است که هنوز هم در آن امکان سکونت وجود دارد.

پل صفوی آخرین پل تاریخی زاینده رود

پل صفوی، آخرین پلی است که بر روی زاینده رود از جنس آجر، سنگ و ساروج بنا شده و به ثبت ملی هم رسیده‌است.

مسجد جامع

مسجد جامع ورزنه بنایی به جا مانده از دوره تیموری که براساس تحقیقات انجام شده بر روی بقایای یک آتشکده از دوره ساسانیان ساخته شده‌است. کاشیکاری‌های بی‌نظیر محراب و سردر مسجد همگی حکایت از بنای این مسجد در دوره تیموری دارد.

گاوچاه ورزنه

گاوچاه ورزنه، یک روش سنتی آبکشی از چاه است که به همت پیرمردی به نام حاج ابراهیم بازسازی شده‌است. در این شیوه آبکشی سنتی می‌توان روزانه سه هزارمترمربع زمین کشاورزی را در دو نوبت صبح و عصر آبیاری  کرد. با استفاده از این سیستم سنتی یعنی گاوچاه دیگر نیازی به مصرف برق و استفاده از موتور آبکش نیست. گاوچاه ورزنه مدتی است که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان در روزهای تعطیل پذیرای گردشگران متعدد است تا با شیوه سنتی آبیاری آشنا شوند.

آسیاب شتر ورزنه

آسیاب شتر ورزنه یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. سازه آسیاب شتر یا شتر آسیاب یک شیوه قدیمی 300 ساله آسیاب کردن گندم، غلات و.. در این منطقه کویری که از دوره صفوی به یادگار باقی‌مانده‌است. سیستم این آسیاب به گونه‌ای است که با یک دور چرخاندن محور بزرگ آسیاب توسط شتر، شش دور محور وسطی آسیاب و 36 دور سنگ آسیاب می‌چرخد. با این شیوه آسیاب کردن روزانه پس از حدود 5 ساعت کار، 300 کیلو معادل 50 من آرد تولید می‌گردد. در تور کویز ورزنه، شما به بازدید از تنها آسیاب شتر فعال در کشور خواهید رفت و با انواع و اقسام ابزارهای کهن زراعت و نحوه زندگی مردم ورزنه و طریقه کار آسیاب شتر و....آشنا می‌شوید.

بهترین اقامتگاه کویر ورزنه

می‌توان اقامتگاه‌های مناسبی را در نزدیکی کویر ورزنه جهت اقامت چندروزه در این منطقه، پیدا کرد. مهمان‌خانه سنتی نگار ورزنه، مهمانخانه چاپاکر، مهمان‌خانه سنتی ورزنه، اکو کمپ ورزنه، مهمان‌خانه گره دژ، جزو اقامتگاه‌های شناخته شده جهت اسکان مهمانان و گردشگران این منطقه محسوب می‌شوند.

وسایل موردنیاز کویر ورزنه

هنگام سفر از طریق تور کویر ورزنه یا به‌طور مجزا، حتماً تجهیزات مناسب را جهت تأمین امنیت و آسایش خود به همراه داشته باشید. برخی از اقلام ضروری سفر به کویر ورزنه عبارت‌اند از:

  1. کوله‌پشتی: از یک کوله‌پشتی راحت و با دوام جهت حمل تمام وسایل خود استفاده کنید. همچنین به دنبال استفاده از بندهای قابل تنظیم باشید.
  2. ظرف آب: آب کافی جهت استفاده در کویر به همراه داشته باشید. سعی کنید از چند بطری آب یا تیوب آب استفاده کنید.
  3.  محافظت در برابر نور خورشید: از کلاه مناسب، عینک دودی و کرم ضد آفتاب مناسب جهت محافظت از خود در برابر نور شدید آفتاب در کویر استفاده کنید.
  4. لباس: از لباس‌های سبک و خنک جهت محافظت در برابر ماسه، نور آفتاب، حشرات و حیوانات دیگر استفاده کنید. تیشرت‌های بلند، شلوارهای بلند و استفاده از روسری و سربند جهت پوشاندن چهره خود، مفید خواهند بود.
  5. کفش: از کفش‌های پیاده‌روی راحت و قدرتمند استفاده کنید.
  6. کیسه‌خواب: اگر به دنبال حضور چندروزه در کویر ورزنه هستید، از یک کیسه‌خواب سبک و مناسب استفاده کنید.
  7. مواد غذایی: از مواد غذایی سبک و فاسد نشدنی که به حداقل آماده‌سازی نیاز دارند، استفاده کنید. حتماً شکلات، تنقلات و مواد غذایی سالم به همراه داشته باشید.
  8. منبع نور: از یک چراغ‌قوه با باتری‌های اضافی برای پیمایش کویر در شب یا در نواحی تاریک، استفاده کنید.

راهنمای خرید تور کویر ورزنه از سایت آرند تور

برای خرید تور کویر ورزنه از آژانس مسافرتی آرند گشت امرداد، می‌توانید از طریق وب‌سایت این آژانس اقدام کنید. ابتدا باید به‌عنوان کاربر در وب‌سایت ثبت‌نام کنید و مشخصات کاربری خود اعم از نام و نام خانوادگی، تلفن همراه، ایمیل، کد ملی و اطلاعات دیگر را وارد کنید. سپس می‌توانید مبلغ تعیین شده برای تور کویر ورزنه را پرداخت کنید و در نهایت یکی از مسافران این سفر جذاب باشید. همچنین می‌توانید با پشتیبان و اپراتورهای آژانس سایت آرند تور جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تور کویر ورزنه، تاریخ و امکانات در نظر گرفته شده، تماس بگیرید.

برنامه سفر آرند در تور کویر ورزنه

یکی از بهترین تورهای سفر به کویر ورزنه، تور آژانس آرند است. اگر به کویر نوردی و تجربه منحصربه‌فرد اقامت در این فضا علاقه دارید، می‌توانید یکی از مسافران مجموعه تورهای کویر ورزنه ما باشید. شما در این سفر 2.5 روزه، از خدمات متنوعی برخوردار می‌شوید و از اماکن مختلف در نزدیکی کویر ورزنه مانند شهر ورزنه در نزدیکی تالاب بین‌المللی گاوخونی، قلعه قورتان با 1100 سال قدمت، پل صفوی به‌عنوان آخرین پل تاریخی زاینده‌رود و مسجد جامع ورزنه، بازدید کنید.

قیمت تور کویر ورزنه

قیمت تور کویر ورزنه بر حسب تعداد روز و امکانات مختلف این‌طور متفاوت است. توصیه می‌شود حتماً از طریق سایت آژانس آرند تور یا تماس مستقیم با کارشناسان و اپراتورهای آژانس، از آخرین قیمت‌های تور کویر ورزنه مطلع شوید.

سؤالات متداول تور کویر ورزنه

  • کویر ورزنه چه جاذبه‌هایی برای گردشگران دارد؟

بی‌تردید، کویر ورزنه یکی از بهترین کویرهای ایران از حیث امکانات و جاذبه‌های توریستی محسوب می‌شود. دریاچه نمک، پاراگلایدر و موتور ATV، تنها برخی از امکانات موجود در تور ورزنه هستند.

  • هنگام سفر به کویر ورزنه، چه لوازم شخصی با خود به همراه داشته باشیم؟

حتماً باید تجهیزاتی مانند کوله‌پشتی، ظرف و بطری آب، تجهیزات مناسب در برابر نور خورشید، مواد غذایی کافی، تجهیزات اولیه، ابزارهای مسیریابی و لباس مناسب را به همراه داشت.

  • چه فصولی، بهترین زمان برای سفر به کویر ورزنه هستند؟

به دلیل گرمای شدید هوا در تابستان و وجود جانوران مختلف از جمله مارها بیش سایر از فصول، توصیه می‌شود تا در شش ماه دوم سال، به کویر ورزنه بروید.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.