رشت شهر غذا | غذاهای محلی رشت
خوشمزه‌ترین‌ها از واویشکا تا باقلاقاتق

غذاهای محلی رشت

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

رشت یکی از مراکز مهم گردشگری در ایران است که با طبیعت بی‌مثل و مردم مهمان‌نوازش از گردشگران استقبال می‌کند. غذاهای محلی رشت از لذیذترین خوراکی‌های ایرانی هستند که با وجود اشتراکات با برخی شهرهای دیگر، ویژگی‌های خاص رشت را در طعم و شکل به همراه دارند.

واویشکا

واویشکا یا واویشکای روسی، بعد از جنگ جهانی دوم به ایران آمده است. این غذای جذاب در سه مدل پخته می‌شود. واویشکای جگر از ترکیب جگر، دل، پیاز، گوجه، رب، آب، انار، نمک و فلفل تشکیل شده و معروف‌ترین نوع واویشکاست. واویشکای گوشت چرخی مانند واویشکای جگر است ولی انار ندارد و به جای دل و جگر، گوشت چرخ‌کرده در آن می‌ریزند. در نهایت واویشکای گوشت هم از گوشت بهره می‌برد و البته تخم مرغ و گرد غوره و سیر هم به آن اضافه می‌کنند.

 

باقلاقاتق

به این غذای خوشمزه، پاچ باقلا هم می‌گویند. بعضی‌ها آن را به عنوان غذای اصلی و برخی هم به صورت پیش غذا میل می‌کنند. این خورشت بسیار مقوی و سرشار از فیبر و پروتئین است. برای پختن باقلاقاتق، باقلا، سیر، شوید، تخم مرغ، روغن، نمک و زردچوبه استفاده می‌شود.

 

کباب ترش

کباب ترش معروف‌ترین کباب رشت است که همان‌طور که از اسمش پیداست مزه‌ی ترشی دارد. موادی که برای تهیه‌ی کباب ترش استفاده می‌شود عبارتند از گوشت گوسفند یا گوساله، گردوی آسیاب‌شده، رب انار، پیاز، نمک، فلفل و از همه مهمتر سبزی محلی چوچاق است که راز خوشمزگی کباب ترش را در ریختن این سبزی می‌دانند.

 

مرغ ترش

مرغ ترش رشت با مرغ ترش شهرهای دیگر مثل ساری متفاوت است. برای پختن مرغ ترش در رشت از مرغ، سیر، پیاز، لپه، تخم مرغ، سبزی های معطر، نمک و فلفل استفاده می‌شود.

 

اناربیج

اناربیج که به آن انارآویج و انارویج هم می‌گویند، عطر و طعم بی‌نظیری در میان غذاهای رشت دارد. راز این رنگ و بو به سبزی خالواش مربوط است که در اناربیج ریخته می‌شود. علاوه بر این سبزی، از گوشت چرخ‌کرده، آب انار ترش، گردو، پیاز، رب انار، نمک، فلفل، گلپر، نعنا و جعفری هم برای تهیه‌ی اناربیج بهره می‌گیرند.

 

سیرقلیه

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار رشت، سیرقلیه است که با مرغ یا اردک، برگ سیر تازه، تخم مرغ، لپه، نمک، فلفل و پیاز درست می‌شود. فقط باید مراقب بوی ماندگار سیر در این غذا باشید.

 

شویدقورمه

شویدقورمه بسیار شبیه قورمه‌سبزی است ولی برای سبزی آن شوید استفاده می‌شود و به جای لیموعمانی، گوجه سبز می‌ریزند. گوشت، پیاز، نمک و ادویه هم دیگر ملزومات شوید قورمه است.



1395/05/24 | کد مطلب: 272
برچسب‌ها: غذا و رستوران
تیم تحریریه آرندتور


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.