کشف زیبایی‌های عمارت شاپوری

سفر به عمارت شاپوری راهنمای کامل بازدید از این اثر تاریخی

شما هم امتیاز بدهید!

اگر شما نیز از جمله علاقه‌مندان به تاریخ، طبیعت و معماری هستید و به دنبال سفری خاطره‌انگیز به سرزمین پارس هستید، بازدید از «عمارت شاپوری» را از دست ندهید. این باغ-عمارت زیبا که در اوایل دوره پهلوی بنا شده، با معماری منحصربه‌فردش، فضایی آرام و دلنشین را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده‌است.

معرفی عمارت شاپوری

عمارت شاپوری شیراز، اثری ارزشمند از اوایل دوره پهلوی است که با تلفیقی بی‌نظیر از معماری اصیل ایرانی و مدرن اروپایی، ساخته شده‌است و بازدید از آن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند. این بنای تاریخی دوطبقه، در سال‌ 1379به ثبت ملی رسید و در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. «عبدالصاحب شاپوری» مالک این بنای مجلل، یکی از تجار بنام کازرونی، در سال‌های ابتدایی قرن سیزدهم شمسی دستور ساخت این بنا را داد و مهندس ناظر آن، «استاد ابوالقاسم مهندسی» بوده‌است.

آدرس عمارت شاپوری

عمارت شاپوری در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های شیراز، یعنی خیابان کریم‌خان زند، قرار دارد. برای دسترسی به این بنای تاریخی، می‌توانید از طریق خیابان انوری و تقاطع اهلی به آن برسید. وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو (ایستگاه زندیه) یا اتوبوس (خط پایانه ولیعصر-پایانه نمازی) دسترسی به خانه شاپوری را آسان کرده‌است. همچنین، امکان دسترسی با خودروی شخصی نیز فراهم است.

تاریخچه خانه شاپوری

این عمارت باشکوه با زیربنایی بالغ بر ۸۴۰ متر مربع و مساحت زمینی به وسعت ۴۶۳۵ متر مربع، یکی از نخستین ساختمان‌هایی است که با رویکردی نوآورانه و آزادانه در آن دوران طراحی شده‌است. برخی از بارزترین ویژگی‌های عمارت شاپوری شیراز، عبارت‌اند از:

1. دسترسی متفاوت

برخلاف بسیاری از بناها، دسترسی به عمارت شاپوری شیراز از محور اصلی نیست و باید با زاویه‌ای ۹۰ درجه از ضلع شمالی به آن وارد ‌شوید.

2.  قرینگی خاص

اگرچه مانند سایر باغ‌های ایرانی، در این بنا نیز قرینگی نسبت به محور اصلی رعایت شده‌است، اما؛ نوع درختان و نحوه قرارگیری آن‌ها قرینه نیست و این امر به باغ جلوه‌ای طبیعی‌تر بخشیده است.

تور شیراز

3. راه پله مرکزی

وجود راه پله‌ای در وسط ساختمان، یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص این عمارت است که در بناهای هم‌دوره آن کمتر از آن استفاده شده‌است.

4. تخصیص عملکرد خاص به اتاق‌ها

در این عمارت، برخلاف خانه‌های قدیمی که اتاق‌ها چندمنظوره بودند، به هر اتاق عملکرد خاصی اختصاص داده ‌شده‌است.

5. بالکن‌ها، نماد نوآوری

اضافه شدن بالکن به بنا، که در معماری سنتی ایران مرسوم نبود، نوآوری دیگری است که در عمارت شاپوری به کار گرفته شده‌است.

6. استفاده از ستون‌های تزئینی

۱۴ ستون با تزئینات منحصر‌به‌فرد در اطراف بالکن اصلی، قرار دارند که به بنا، هویتی خاص بخشیده و زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.

7. بهارخواب با بالکن و ستون

بهارخواب یا محل استراحت تابستانی نیز دارای بالکن و ستون‌هایی مشابه بالکن اصلی است.

8. کاشی‌کاری با طرح فروهر 

گچ‌بری‌های ظریف و چشم‌نواز ایوان طبقه دوم و به‌ویژه کاشی‌کاری با طرح فروهر که از دوره هخامنشی الهام گرفته‌شده‌است، از جمله زیباترین و چشمگیرترین هنرهای عمارت شاپوری هستند.

9.  حوض پنج‌پر عمارت شاپوری

حوض پنج‌پر عمارت شاپوری، با طراحی منحصر‌به‌فرد خود، یکی از زیباترین المان‌های این باغ تاریخی است. این حوض، با ترکیب هندسی خاص و رنگ‌آمیزی آبی زیبایش، فضایی آرام و دلنشین را ایجاد کرده است. مسیرهای مارپیچ اطراف حوض و گل‌های رنگارنگ، بر جذابیت آن افزوده است.

 

"اغلب حوض‌های موجود در باغ‌های ایرانی، به شکل مستطیل هستند. این حوض‌ها معمولاً در میانه باغ و در راستای محور اصلی قرار می‌گیرند. اما در باغ شاپوری، معمار جسورانه تصمیم گرفته از این قاعده پیروی نکند و حوضی پنج‌پر را در میانه باغ طراحی کند."

 

کاربری‌های عمارت شاپوری

عمارت شاپوری تا سال ۱۳۷۰ هنوز محل سکونت خانواده شاپوری بود. پس از آن، این بنای ارزشمند، 8 سالی متروکه بود تا اینکه در سال 1378 خورشیدی به سازمان میراث فرهنگی فروخته شد تا از آن به عنوان یکی از گنجینه‌های تاریخی ایران محافظت شود. امروزه، این عمارت به مکانی محبوب برای گردشگران تبدیل شد‌ه‌است تا در حین بازدید از فضا و معماری بی‌نظیر آن، از امکانات رفاهی خانه همچون کافه و رستوران نیز بهره‌مند شوند.

ساعات و بهترین زمان بازدید از باغ و عمارت شاپوری

شاید برایتان سوال باشد که چه زمانی بهترین فرصت برای بازدید از این نگین درخشان شیراز است؟ حقیقت این است که هر فصل از سال، زیبایی‌های خاص خود را به این باغ هدیه می‌کند. اما شیراز در فصل بهار، به‌خصوص اردیبهشت‌ماه، زیبایی‌ باغ-عمارت دوچندان می‌شود. هرروزه از ساعت 8 صبح تا 11 شب نیز باغ یکسره باز است.

جاهای دیدنی شیراز نزدیک به خانه شاپوری

در اطراف باغ- عمارت شاپوری شیراز، جاهای دیدنی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید به بازدید از آن‌ها نیز بروید:

  • ارگ کریم‌خانی
  •  موزه پارس
  • خانه موزه فروغ الملک
  • خانه تاریخی منطقی نژاد
  • حمام وکیل شیراز
  • سرای مشیر بازار
  • مدرسه خان.

سخن آخر

همانطور که اشاره شد، خانه شاپوری، یکی از زیباترین باغ-عمارت‌های شیراز است که در اوایل دوره پهلوی ساخته شده است. این بنا با تلفیقی بی‌نظیر از معماری سنتی ایرانی و مدرن اروپایی، فضایی آرام و دلنشین را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. اگر دوست دارید از این فضای دیدنی، دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم، همراه ما در تور شیراز شوید و تجربه‌ای دلنشین و ماندگار را در ذهن خود ماندگار سازید.



1403/08/01 | کد مطلب: 2255
شیوا هراتی

کلمات، بخش مهمی از دنیای من هستند. همیشه با خودم فکر می‌کنم، شاید معنای حضورم در این جهان بی‌پایان، سفر به دنیای کلمات باشد. من با واژه‌ها، زندگی می‌کنم. از زمانی‌که در مدرسه، نخستین انشای‌ زندگی‌ام را نوشتم، عاشق این حرفه شدم و در تمامی سال‌ها فعالیت در حوزه محتوا، دغدغه‌ام نوشتن به زبان ساده و روان، همچون اسمم بوده‌است.


لینک: https://arandtour.com/destination.cfm?loc=1&id=315
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل