واحد پول سریلانکا چیست؟

شما هم امتیاز بدهید!

روپیه سریلانکا: واحد پول رسمی سریلانکا. آشنایی با تاریخچه، ارزش، اسکناس‌ها و سکه‌های این ارز، و نقش آن در اقتصاد و تجارت این جزیره زیبای اقیانوس هند.

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به واحد پول سریلانکا و نکات مهمی که در ارتباط با آنها هم در حالت کلی و هم اینکه اگر قصد سفر به این کشور یا قصد انجام هرگونه مراودات و معاملات مالی با آنجا یا با واحد پولی آنجا داشته باشیم، لازم است در جریان باشیم.

سریلانکا کشور زیبا توریستی در آسیا، جنوب کشور هندوستان است و بخشی از شبه قاره هندوستان به حساب می‌آید که دارای اقلیم متنوعی یوده و به یاقوت کبود هم شناخته می شود.

در مورد اسم سریلانکا نیز می‌توان گفت تا قبل از سال ۱۹۷۲ میلادی این جزیره با نام «سیلان» شناخته می‌شد و یکی از مستعمره‌های بریتانیا به حساب می‌آمد. و نام چای سیلان نیز به عنوان یکی از مهمترین محصولات آنجا، ریشه در نام قدیمی سریلانکا دارد. وجود آثار تاریخی و جذابیت‌های طبیعی در کشور سریلانکا آنجا را به عنوان یکی از مقاصد مورد استقبال برای گردشگری کرده است.

روپیه سریلانکا

روپیه نام واحد پول فعلی کشورهای متعددی است؛ از جمله کشور هندوستان، پاکستان، اندونزی و حتی یکای پول سابق کشورهای دیگری مانند افغانستان و غیره. روپیه واحد رسمی پول کشور سریلانکا و نماد بخشی از هویت اوست و با نماد LRK نشان داده می‌شود.

سیر پرماجرای واحد پول سریلانکا در بستر تاریخ

پول رسمی کشور سریلانکا نیز در طول تاریخ و همسوی با تغییرات تاریخی این کشور، فراز و فرودهای بسیاری را طی کرده است و زمانی که این کشور به استقلال رسید تغییرات بیش از پیش نمایان شد.

زمانی سریلانکا تحت سلطه بریتانیا بود؛ در نتیجه واحد رسمی پول سریلانکا در آن دوران استعمار، پوند انگلیس محسوب می شد که با GPT نشان می دهیم. بعدها خود بریتانیا روپیه هند را به عنوان واحد پول رسمی خود به شمار آورد. اما بعدها و اندکی پس از آنکه کشور سریلانکا از سلطه بریتانیا خارج شد، روپیه توسط بانک مرکزی سریلانکا به عنوان واحد پول رسمی آنجا به حساب آمد.
در در مورد ارزش پول سریلانکا نیز می توانیم بگوییم دوره ای افت ارزش را در اواخر دهه هفتاد میلادی تجربه کرده و کشور شاهد افزایش تورم بود. و سپس در دهه هشتاد با ارائه تمهیداتی از سوی دولت، ثبات اقتصادی بالاتری را تجربه کرد.

تور سریلانکا

نکات قابل توجه در رابطه با پول سریلانکا

حال که با روپیه سریلانکا به عنوان واحد پولی ویژه خود سریلانکا و مسیر تاریخی و سیر آن آشنا شدیم، می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به برخی از ویژگی‌های پول سریلانکا که می‌تواند در نوع خود در خور توجه باشد.

اسکناس های با طراحی های جالب

یکی از نکات در اسکناس های پولی سریلانکا، طراحی جالب و جذاب آن ها است. همچنین با بافتی برجسته برای استفاده توسط افراد نابینا طراحی شده‌اند.

نماد LRK، ویژه روپه سریلانکا

یکی از نکات قابل توجه در واحد پول سریلانکا، علامت اختصاری آن است که برای بیان آن به کار گرفته می‌شود. با این که در مقطع فغلی واحد پول سریلانکا مانند برخی کشورهای دیگر روپیه است در حالت کلی در دیگر کشورهایی که واحد پول آنها روپیه است از علامت داده می‌شود

جلوه های بصری اسکناس های سریلانکا؛ انعکاس هویت ملی

تصاویر چاپ شده متنوع بر روی و پشت اسکناس‌ های سریلانکا که از فرهنگ و تاریخ آن کشور گرفته شده‌اند، از دیگر ویژگی های آن ها به شمار می روند. به تعبیر دیگر می توان گفت این اسکناس ها در کنار کارکرد اصلی خود، نمادی از هویت ملی، تاریخ و فرهنگ ان کشور به حساب می آیند.

امنیت اسکناس های سریلانکا

از دیگر نکات قابل توجه در خصوص اسکناس های کشور سریلانکا، پیش بینی تمهیدات متعدد در راستای پیشگیری از ارائه اسکناس های جعلی و تقلبی است.

انواع اسکناس های روپیه سریلانکا

اسکناس های روپیه سریلانکا در طرح های مختلف شامل مواردی زیر است:

  • اسکناس ده روپیه
  • اسکناس بیست روپیه
  • اسکناس پنجاه روپیه
  • صد روپیه
  • پانصد روپیه
  • هزار روپیه
  • و دوهزار روپیه

که هریک طرحی جداگانه دارند.
تمامی اسکناس های روپیه سریلانکا تحت نظر بانک مرکزی به چاپ می رسند.

در مورد سریلانکا بیشتر بخوانید: پرطرفدارترین سوغات سریلانکا

نکاتی که در رابطه با واحد پولی سریلانکا و سفر

طبیعتا لازم است قبل از سفر اقداماتی را در رابطه با کشور مقصد از جمله در حیطه پول آنجا انجام بدهیم. لازم است این اقدامات را با لحاظ یک سری فاکتورها اعم از بازه زمانی سفر، هدف سفر و سایر مواردی که می توانیم از افراد صاحب نظر جویا شویم در نظر بگیریم تا بتوانیم معقول ترین انتخاب واحد پول را انجام بدهیم.

ولی در هر حالتی حتی اگر قصد داشته باشیم دلار را در داخل سریلانکا به واحد پول انجا تبدیل کنیم نیز، لازم خواهد بود مقداری روپیه برای انجام امور خاصی به همراه داشته باشیم تا موجب صرفه جویی در زمان و انرژی شود.

مروری بر آنچه مرور کردیم

یکی از مقوله‌هایی که برای فعالان و علاقمندان چه در حوزه های اقتصاد چه افرادی که به لحاظ سفرهای مختلف و با اهداف مختلف تجاری یا غیرتجاری با کشور سریلانکا سر و کار خواهند داشت، داشتن اطلاعاتی در مورد واحد پول رسمی آنجا است که در این مقاله سعی کردیم به این مقول از ابعاد مختلف بپردازیم. طبیعی است که در صورت ضرورت به روز بودن در این دسته اطلاعات، لازم است از منابع معتبر اقتصادی بررسی و در جریان تغییرات و نوسانات آن ها قرار بگیریم.

در مورد سریلانکا بیشتر بخوانید: مهم‌ترین جاهای دیدنی کندی سریلانکا



1403/06/21 | کد مطلب: 2216
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی
علی طاها


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل